ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ က်င့္သုံးတဲ့ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံမွာ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးက႑ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးဟာ အေရးပါတဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ ျဖစ္သလုိ မွ်တတဲ့ စီးပြားေရးယွဥ္ၿပိဳင္မႈ အခင္းအက်င္းမ်ား ဖန္တီးေပးႏုိင္မႈ ရွိေနေရးဟာလည္း ေစ်းကြက္စီးပြားေရးရဲ႕ အဓိကေသာ့ခ်က္လုိ႔ ဆုိႏိုင္ပါတယ္။ လက္ရွိေစ်းကြက္စီးပြားေရးကုိ က်င့္သုံးေနတယ္ဆုိတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာလည္း ပုဂၢလိက စီးပြားေရးက႑ တုိးတက္လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ရွိေနေသာ္လည္း စီးပြားေရးယွဥ္ၿပိဳင္မႈ မွ်တမႈအားေကာင္းတဲ့ အေျခအေနကုိေတာ့ ဖန္တီးေပးႏုိင္မႈ အားနည္းေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အသက္မ၀င္ခဲ့သည့္ ေစ်းကြက္
အတိတ္ကုိျပန္ၾကည့္ရင္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္း ဦးေဆာင္တဲ့ အစုိးရက အာဏာသိမ္းပုိက္ခဲ့တဲ့ အခ်ိန္ကစၿပီး ဆုိရွယ္လစ္စီးပြားေရးစနစ္ က်င့္သုံးခဲ့တဲ့ တေလွ်ာက္လုံး ပုဂၢလိကပုိင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကုိ ျပည္သူပုိင္လုပ္ငန္းမ်ားအျဖစ္ သိမ္းဆည္းေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီး ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ အာဏာသိမ္းအစုိးရ လက္ထက္က်မွ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကုိ ေျပာင္းလဲက်င့္သုံးခဲ့တယ္လုိ႔ ဆုိႏုိင္ေပမယ့္ စံမီတဲ့ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးကုိ မတည္ေဆာက္ႏုိင္ခဲ့ပါဘူး။ အဲဒီအခ်ိန္က အာဏာပုိင္မ်ားနဲ႔ နီးစပ္သူ၊ အေပးအယူ အေလ်ာ္အစားရွိသူ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားသာ က်ိက်ိတက္ ခ်မ္းသာသြားေစတဲ့ ခ႐ုိနီစီးပြားေရးကသာ ႀကီးထြားခဲ့တာျဖစ္ၿပီး ေစ်းကြက္စီးပြားရဲ႕ အေျခခံအေဆာက္အအုံေတြကိုလည္း မတည္ေဆာက္ႏုိင္ခဲ့ပါဘူး။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ အာဏာသိမ္းအစုိးရလက္ထက္မွာ ဆုိရွယ္လစ္စီးပြားေရး က်င့္သုံးစဥ္ကထက္ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးက႑ဟာ ပြင့္လန္းလာခဲ့ေပမယ့္ အက်ဳိးအျမတ္မ်ားစြာ ရရွိႏုိင္မယ့္ ေသခ်ာတဲ့ လုပ္ငန္းမ်ားကုိ ၿပိဳင္ဘက္မရွိ လုပ္ကုိင္ခြင့္ရရွိခဲ့သူမ်ားကေတာ့ အာဏာပုိင္မ်ားနဲ႔ နီးစပ္သူ လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ စားအုန္းဆီတင္သြင္းခြင့္ကုိ ကုမၸဏီႀကီးတစ္ခုကုိသာ ခ်ထားေပးခဲ့ျခင္း၊ သစ္ခုတ္ခြင့္ကုိ အာဏာပုိင္ႀကီးမ်ားနဲ႔ နီးစပ္သူမ်ားသာ ရရွိခဲ့ျခင္းကဲ့သုိ႔ မ်ားစြာေသာ စီးပြားေရးလုပ္ကုိင္ခြင့္မ်ားကုိ ကုမၸဏီအနည္းစုလက္ထဲ ထုိးအပ္ထားခဲ့တာေၾကာင့္ မွ်တတဲ့ စီးပြားေရးယွဥ္ၿပိဳင္မႈရွိမွ အသက္၀င္ရတဲ့ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးဟာ အျပည့္အ၀ အသက္မ၀င္ခဲ့ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ပ်မ္းမွ်ၫႊန္းကိန္းေအာက္
လက္ရွိအစုိးရလက္ထက္မွာလည္း ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ကုိ ဆက္လက္က်င့္သုံးဖုိ႔ ေၾကညာခဲ့ၿပီး ပုဂၢလိကစီးပြားေရးက႑ တုိးတက္ဖုိ႔ တြန္းအားေပး ေဆာင္ရြက္ေနေပမယ့္ အခက္အခဲေတြကေတာ့ရွိေနတာ ေတြ႔ရဆဲျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး က်င့္သုံးတဲ့ႏုိင္ငံေတြမွာ အားေကာင္းေလ့ရွိတဲ့ ပုဂၢလိက အေသးစားႏွင့္အလတ္စား စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္တဲ့ SME မ်ားဟာ လက္ရွိရွင္သန္ႀကီးထြားဖုိ႔ အခက္အခဲေတြ ရွိေနပါတယ္။ အာဆီယံႏွင့္ အေရွ႕အာရွ စီးပြားေရးသုေတသနအဖြဲ႔မွ ျပဳစုထုတ္ေ၀တဲ့ အာဆီယံအေသးစား၊ အလတ္စား စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမူ၀ါဒ ၫႊန္းကိန္းမ်ား ၂၀၁၄ စာတမ္းမွာလည္း အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားတြင္ အေကာင္းဆုံးႏိုင္ငံရဲ႕ ညႊန္းကိန္းရမွတ္မွာ ၅ ဒသမ ၄၊ အာဆီယံပ်မ္းမွ်ၫႊန္းကိန္း ရမွတ္မွာ ၃ ဒသမ ၇ ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ၫႊန္းကိန္းရမွတ္မွာ ၂ ဒသမ ၉ ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ ပ်မ္းမွ်ၫႊန္းကိန္းေအာက္ ေရာက္ရွိေနတာျဖစ္ပါတယ္။ SME မ်ားဟာ ႏုိင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈနဲ႔ ႏုိင္ငံသားေတြရဲ႕ အလုပ္အကိုင္ ဖန္တီးမႈအတြက္ အေရးပါတဲ့ လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္တာေၾကာင့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး က်င့္သုံးတဲ့ႏုိင္ငံေတြမွာ SME မ်ားအတြက္ ခုိင္မာအားေကာင္းတဲ့ မူ၀ါဒမ်ား၊ ပ့ံပုိးမႈမ်ား ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္ေပးေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ SME မ်ား ရွင္သန္ႀကီးထြားဖုိ႔အတြက္ေကာ မူ၀ါဒမ်ား၊ အေျခခံအေဆာက္အအုံမ်ားအျပင္ ေငြအရင္းအႏွီးရရွိဖုိ႔ အေရးႀကီးသလုိ မွ်တတဲ့ စီးပြားေရးယွဥ္ၿပိဳင္မႈ၀န္းက်င္ ရွိဖုိ႔ကလည္း အေရးႀကီးလွပါတယ္။ လုပ္ငန္းမ်ားစြာ ပုိင္ဆုိင္တဲ့ လုပ္ငန္းကုမၸဏီႀကီးမ်ားကသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း အမ်ိဳးအစားမ်ဳိးစုံမွာ ၀င္ေရာက္ႀကီးစုိး လုပ္ကုိင္ေနျခင္းမ်ားက SME မ်ား ရွင္သန္ေရးအတြက္ အခက္အခဲမ်ား ျဖစ္ေပၚေစပါတယ္။
အကန္႔အသတ္မ်ား
လက္ရွိအခ်ိန္မွာ SME မ်ားအတြက္ ေငြထုတ္ေခ်းမယ့္ အစီအစဥ္ကုိ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္မွ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေသာ္လည္း ေငြေခ်းေပးႏုိင္တဲ့ ပမာဏ အကန္႔အသတ္ ရွိေနတာေၾကာင့္ ေငြေခ်းယူလုိသူမ်ားအတြက္ လုိအပ္တဲ့အရင္းအႏွီးကုိ အျပည့္အ၀ ပံ့ပုိးေပးႏိုင္ျခင္း မရွိပါဘူး။ SME မ်ားအတြက္ ေခ်းေငြအကန္႔အသတ္မ်ား ျဖစ္ေပၚေနေပမယ့္ စီးပြားေရးစီမံကိန္းႀကီးမ်ား ေဆာင္ရြက္မယ့္ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားကေတာ့ အစုိးရဘဏ္မ်ားက ေခ်းေငြေတြ လြယ္လြယ္ရရွိေနတာေတြကို ေ၀ဖန္သူေတြက ေမးခြန္းထုတ္ေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ လုပ္ငန္းငယ္ေတြအတြက္ ေငြအရင္းအႏွီး အကန္႔အသတ္ ျဖစ္ေပၚေနၿပီး ယခင္အစုိးရ လက္ထက္ကတည္းက ရွိေနခဲ့တဲ့ ကုမၸဏီႀကီးေတြကေတာ့ လုပ္ငန္းမ်ဳိးစုံကုိ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ေငြေခ်းခြင့္၊ လုပ္ကုိင္ခြင့္ေတြ ရရွိေနၿပီး တျဖည္းျဖည္း ဧရာမကုမၸဏီႀကီးေတြ ျဖစ္လာေနမႈေတြဟာ စီးပြားေရးေစ်းကြက္မွာ မွ်တတဲ့ စီးပြားေရး၀န္းက်င္ ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိေစတာျဖစ္ပါတယ္။ ကုမၸဏီႀကီးေတြရဲ႕ ႀကီးထြားလာမႈနဲ႔ ေစ်းကြက္ျဖန္႔ၾကက္မႈ မ်ားလာတာနဲ႔အမွ် အေသးစားအလတ္စား လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ပါ ကုမၸဏီႀကီးေတြက ေငြေၾကးမ်ားစြာနဲ႔ ၀င္ေရာက္ခ်ဳပ္ကုိင္ လုပ္ကုိင္လာမႈမ်ားဟာ သာမာန္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းငယ္မ်ားအတြက္ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားနဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္စြမ္းမရွိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ SME လုပ္ငန္းမ်ားမွာ အက်ဳံး၀င္ႏုိင္တဲ့လုပ္ငန္းလုိ႔ ဆုိႏုိင္တဲ့ ႏုိင္ငံပုိင္ စက္သုံးဆီအေရာင္းဆုိင္မ်ားကုိ ပုဂၢလိကသုိ႔ ေျပာင္းလႊဲလုပ္ကုိင္ခြင့္ျပဳရာမွာ ဆုိင္အမ်ားစုကုိ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားကသာ လႊဲေျပာင္းလုပ္ကုိင္ခြင့္ ရသြားျခင္းကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ရပ္မ်ားေၾကာင့္ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားကုိ လုပ္ငန္းငယ္မ်ားက မယွဥ္ႏုိင္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
လက္သင့္ရာ တင္ဒါမ်ား
မွ်တတဲ့ စီးပြားေရးယွဥ္ၿပိဳင္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေ၀ဖန္မႈရွိေနတဲ့ အျခားအေၾကာင္း အရာတစ္ခုကေတာ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း တင္ဒါေခၚယူမႈမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ အစုိးရအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ ေဒသဆုိင္ရာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ေခၚယူတဲ့ တင္ဒါေခၚယူမႈမ်ားတြင္ စနစ္က်တဲ့ တင္ဒါေခၚယူမႈမ်ား ရွိေနသလုိ မွ်တမႈမရွိတဲ့ တင္ဒါေခၚယူမႈမ်ား ရွိေနဆဲျဖစ္တယ္လုိ႔ မီဒီယာမ်ားမွာ ေ၀ဖန္မႈမ်ား ရွိေနပါတယ္။ တင္ဒါေခၚယူရာမွာ လက္သင့္ရာ စားေတာ္ေခၚမႈေၾကာင့္ လုပ္ပုိင္ခြင့္ရသူမ်ားနဲ႔ နီးစပ္တဲ့ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားသာ တင္ဒါေအာင္သြားေလ့ရွိၿပီး စနစ္တက် တင္ဒါတင္သြင္းသူ လုပ္ငန္းငယ္မ်ားက လုပ္ကုိင္ခြင့္မရရွိတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြဟာ မွ်တတဲ့စီးပြားေရးယွဥ္ၿပိဳင္မႈ၀န္းက်င္ ေဖာ္ေဆာင္ေရးအတြက္ စိန္ေခၚေနတဲ့ ျဖစ္ရပ္မ်ားလုိ႔ ေ၀ဖန္သူမ်ားက ဆုိၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏုိင္ငံတကာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားကလည္း စုိးရိမ္မႈမ်ားရွိေနၿပီး မွ်တတဲ့ စီးပြားေရးယွဥ္ၿပိဳင္မႈဆုိင္ရာ မူ၀ါဒမ်ား၊ ဥပေဒမ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အဆင္သင့္ရွိ၊ မရွိကုိ ေစာင့္ၾကည္မႈေတြ ရွိေနၿပီး အခ်ဳိ႕စီးပြားေရး စီမံကိန္းမ်ားတြင္ ျပည္တြင္းက ကုမၸဏီႀကီးေတြကသာ တင္ဒါမ်ား ရရွိေနေၾကာင္း ေ၀ဖန္မႈေတြလည္း ရွိေနပါတယ္။
ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ ဥပေဒၾကမ္း
လက္ရွိမွာေတာ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားမွာ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု၊ လူပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ လုပ္ကုိင္ျခင္းမ်ဳိး မရွိေစဖုိ႔ ရည္ရြယ္ေရးဆြဲထားတဲ့ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ ဥပေဒၾကမ္းကုိ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာ အတည္ျပဳခဲ့ၿပီးျဖစ္ကာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးၾကဖုိ႔ ရွိပါတယ္။ မီဒီယာေတြမွာ ေဖာ္ျပခ်က္အရ ဥပေဒၾကမ္းကုိ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီ အပါအ၀င္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒေရးရာႏွင့္ အထူးကိစၥရပ္မ်ား ေလ့လာဆန္းစစ္သုံးသပ္ေရး ေကာ္မရွင္၊ ဥပေဒျပဳေရးဆုိင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး လုပ္ငန္းေကာ္မတီ အဖြဲ႔၀င္မ်ားႏွင့္ စီးပြား/ကူးသန္း၀န္ႀကီးဌာနမွ တာ၀န္ရွိသူမ်ားက ညႇိႏႈိင္းေဆြးေႏြးလ်က္ရွိတယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။ အဆုိပါဥပေဒ ျပဌာန္းၿပီးပါက လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနတဲ့ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ စီးပြားေရးလုပ္ကုိင္မႈေတြကုိ ယခုထက္ တားဆီးႏုိင္မယ့္ အေျခအေန ရွိေသာ္လည္း ဥပေဒမ်ား အသက္၀င္လာေရးဟာလည္း အေရးပါတဲ့အခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ႏွစ္ရွည္လမ်ား လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားသူမ်ားအတြက္ ကန္႔သတ္မႈေတြ ရွိလာႏုိင္မွာျဖစ္တာေၾကာင့္ ဆက္လက္လက္၀ါးႀကီးအုပ္ခြင့္ရေရး နည္းမ်ဳိးစုံ ႀကိဳးပမ္းမႈေတြကုိ ဥပေဒနဲ႔ ထိေရာက္စြာ တားဆီးကာကြယ္ႏုိင္ျခင္းျဖင့္ ႏုိင္ငံစီးပြားေရးအတြက္ အေရးႀကီးေသာ မွ်တတဲ့ စီးပြားေရး၀န္းက်င္ကုိ ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
အခုအခ်ိန္ဟာ စီးပြားေရးတံခါးဖြင့္ဖုိ႔ ႀကိဳးပမ္းေနတဲ့အခ်ိန္ျဖစ္လုိ႔ ႏုိင္ငံတကာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြက ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရးေပၚလစီ စီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ားကုိ ေမွ်ာ္ၾကည့္ေနၾကတဲ့ကာလ ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိမွာ ကုိးရီးယားနဲ႔ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံက လုပ္ငန္းရွင္ေတြက ျမန္မာႏုိင္ငံမွာရွိတဲ့ ပုဂၢလိက အေသးစားႏွင့္အလတ္စား စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားမွာ ပူးေပါင္းရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖုိ႔ ဆႏၵရွိေနၿပီး လာေရာက္ေဆြးေႏြးမႈမ်ားလည္း ရွိေနပါတယ္။ ဒီလုိေဆြးေႏြးမႈေတြ ရွိေနေပမယ့္ ကမၻာ့ဘဏ္က ထုတ္ေ၀တဲ့ DoingBusiness 2014 အစီရင္ခံစာ အပါအ၀င္ အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဘဏ္က မၾကာမီက ထုတ္ခဲ့တဲ့ အစီရင္ခံစာ တစ္ေစာင္မွာလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ SME မ်ား ရပ္တည္ရွင္သန္ ေပၚထြက္လာဖုိ႔ အခက္အခဲမ်ား ရွိေနဆဲျဖစ္တယ္လုိ႔ ေဖာ္ျပထားခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္မွာ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ ႀကီးထြားရွင္သန္ဖုိ႔ လုိအပ္ၿပီး တရားမွ်တစြာ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကျခင္းက ေစ်းကြက္ကုိ စနစ္တက် ထိန္းေက်ာင္းႏုိင္တဲ့ အဓိကအခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ျခင္းကေတာ့ မွ်တျခင္းနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ၿပီး ေစ်းကြက္ကုိ တစ္စုတစ္ဖြဲ႔က ခ်ဳပ္ကုိင္ျခယ္လွယ္ျခင္းျဖစ္လုိ႔ ေစ်းကြက္ကုိ ကေမာက္ကမျဖစ္ေစၿပီး မွန္ကန္တဲ့စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကုိ မျဖစ္ေပၚေစပါဘူး။ ဒီအတြက္ စီးပြားေရးမွာ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ လုပ္ကုိင္ေနသူမ်ားကုိ ကန္႔သတ္ၿပီး ပုဂၢလိက စီးပြားေရးက႑မွာ မွ်တတဲ့ စီးပြားေရး၀န္းက်င္ ေဖာ္ေဆာင္ေပးဖုိ႔ အေရးတႀကီး လုိအပ္လွပါတယ္။
Credit - Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment