Wednesday, April 22, 2015

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ကိုးကန္႔ကိုမထည့္ဘဲ တျခားနည္းလမ္းစဥ္းစားမည္ဟု ဦးေအာင္မင္းေျပာ

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတြင္ ပါဝင္ပတ္သက္သည့္ အစိုးရ ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ ႏွစ္ခုလံုးတြင္ ပါဝင္သူမ်ားၾကား ယုံၾကည္မႈတည္ေဆာက္ျခင္းက ေနာက္ဆုံး မတ္ ၃၁ ယာယီ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးဆီသို႔ ေအာင္ျမင္စြာဦးတည္ခဲ႔သည္ဟု တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္မ်ားႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို ႀကီးၾကပ္ရသည့္ ဝန္ႀကီးဦးေအာင္မင္းက ေျပာၾကားခဲ႔သည္။

ဦးေအာင္မင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေပၚေပါက္လာသည့္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈအေျခအေန၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ဂ်ပန္၏အခန္းက႑ႏွင့္ အျခားအေၾကာင္းအရာမ်ားကို Nikkei Asian Review ႏွင့္ ဧၿပီလ လယ္ကျပဳလုပ္ေသာ အင္တာဗ်ဴးတြင္ ေဆြးေႏြးေျပာၾကားခဲ႔သည္။

ေမး။  ။ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးသေဘာတူညီခ်က္လုပ္ငန္းစဥ္မွာ ေနာက္တစ္ဆင့္က ဘာပါလဲ။

ေျဖ။  ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လက္ရွိအစိုးရအာဏာရကတည္းက ဒီလုပ္ငန္းစဥ္ကို ေဆာင္ရြက္ေနတာပါ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမရဘဲ ဒီမိုကေရစီရွိလာမွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတဲ႔ ေျပာေနက်စကား ကြၽန္ေတာ္တို႔မွာရွိပါတယ္။ ဒါ႔ေၾကာင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္အတြက္ အခ်ိန္ေတြအမ်ားႀကီးယူၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနတာပါ။ ၂၀၁၅ခုႏွစ္၊ မတ္ ၃၁ရက္ေန႔မွာေတာ့ တစ္ႏိုင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ရဲ႕ ပထမဆုံးမူၾကမ္းကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္နဲ႔ ၿပီးစီးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခဲ႔ပါတယ္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္ ကိုယ္တိုင္ လက္မွတ္ေရးထိုးမႈကို ႀကီးၾကပ္ခဲ႔တာပါ။ ခုအခ်ိန္ထိ အစိုးရက နားလည္ထားကေတာ့ (ယာယီအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး) သေဘာတူညီခ်က္ဟာ လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ရွိပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ေျပာင္းလဲဖို႔ ႀကိဳးစားမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီမူၾကမ္းကို တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႕အစည္း အသီးသီးရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ေတြဆီ တင္သြင္းပါလိမ္႔မယ္။ သူတို႔က အတည္ျပဳတာနဲ႔တစ္ၿပိဳင္နက္ လက္မွတ္ေရးထိုးတဲ႔အခမ္းအနားတစ္ခုျဖစ္လာမွာပါ။ ဒါၿပီးတာနဲ႔ ခ်က္ျခင္းပဲ ႏိုင္ငံေရး ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးပြဲအတြက္ မူေဘာင္ကိစၥစတင္ေဆြးေႏြးမွာပါ။ ဒီေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးပြဲက ႏိုဝင္ဘာလမွာ က်င္းပမယ့္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္မီ စက္တင္ဘာ၊ ေအာက္တိုဘာ မဲဆြယ္စည္း႐ုံးေရး ကာလမွာ ျဖစ္ပါလိမ္႔မယ္။

ေမး။  ။ဒီလိုႏွစ္ေတြအမ်ားႀကီး ႀကိဳးစားၿပီးေတာ့ ေနာက္ဆုံးေအာင္ျမင္မႈ ရဖို႔ ေသာ့ခ်က္က ဘာပါလဲ။

ေျဖ။  ။ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မွာ အေရးႀကီးဆုံးကေတာ့ ယုံၾကည္မႈပါ။ တစ္ဖက္နဲ႔တစ္ဖက္ ယုံၾကည္မႈတည္ေဆာက္ဖို႔က အခ်ိန္ေတြအမ်ားႀကီး ယူဖို႔ လိုပါတယ္။ အဓိကအားျဖင့္ေတာ့ တစ္ဖက္နဲ႔တစ္ဖက္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ယုံၾကည္မႈတည္ေဆာက္ႏုိင္ခဲ႔ေတာ့ စာနာနားလည္မႈနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေရွ႕မတိုး ေနာက္မဆုတ္ အေျခအေနမ်ဳိးမွာေတာင္ ဘယ္သူမွ ေစ႔စပ္ညိႇႏႈိင္းပြဲေတြကေန ထြက္မသြားခဲ႔ပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရင္ဆိုင္ၾကံဳေတြ႕ရတဲ့ ျပသနာတိုင္းကို ေက်ာ္လႊားဖို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔အားလုံး အဖြဲ႕တစ္ခုအေနနဲ႔ အတူတကြလုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ခဲ႔ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ မတူညီတဲ႔ အဖြဲ႕ႏွစ္ခုအေနနဲ႔ စခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ႔ တစ္ျဖည္းျဖည္းနဲ႔ အခ်ိန္တန္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ တစ္ဖြဲ႕တည္းျဖစ္လာခဲ႔ပါတယ္။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခု ေအာင္ျမင္ဖို႔ဆိုတာကေတာ့ မ်ားျပားလွတဲ႔ အေျခအေနေတြနဲ႔ ေတြ႕ႀကံဳရမွာပါ။ ႏုိင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲအေနနဲ႔ သမၼတႀကီးဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရဖို႔  လိုအပ္တာမွန္သမွ် ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ျပင္ဆင္ထားရပါလိမ္႔မယ္။ ဒုတိယအေနနဲ႔ ပါလီမန္ဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလိုလားၿပီး လိုအပ္တာမွန္သမွ် ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ျပင္ဆင္ထားရမွာပါ။ တတိယအေနနဲ႔ တပ္မေတာ္နဲ႔ တျခား အဖြဲ႕အစည္းေတြဟာလည္း ၿငိမ္ခ်မ္းေရးလိုလားဖို႔လိုပါတယ္။ စတုတၳကေတာ့ တိ္ုင္းရင္းသားေတြက လိုလားရမွာျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလိုလားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဖြဲ႕အစည္းတိုင္း၊ ႏိုင္ငံသားတိုင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလိုလားရမွာျဖစ္ပါတယ္။

အဲ ေနာက္ဆုံးအေျခအေနကေတာ့ ႏိုင္ငံတကာပါတနာေတြရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ပါ။ ႏိုင္ငံတကာ ပါတနာေတြရဲ႕ တစ္ညီတစ္ညြတ္တည္း ဒါမွမဟုတ္ တစ္ညီတစ္ညြတ္တည္း နီးပါး ေထာက္ခံမႈမရရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမရႏိုင္ပါဘူး။ ဒီလို အေျခအေနေတြအား တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း ကိုက္ညီတဲ႔အခ်ိန္ဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရတဲ့ အခ်ိန္ပါပဲ။


ေမး။  ။ကိုးကန္႔ေဒသမွာ တိုက္ခိုက္မႈေတြ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ရွိေနပါေသးတယ္။ ေနာက္ၿပီး အဲဒီမွာရွိတဲ့ အဓိက လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ MNDAA (ဖုန္က်ားရွင္ဦးေဆာင္တဲ့ ကိုးကန္႔သူပုန္အဖြဲ႕) အျပင္ အဖြဲ႕ဝင္ ၁၆ ဦးပါ အမ်ဳိးသား အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးညိႇႏႈိင္းမႈေကာ္မတီမွာ ခင္ဗ်ားတို႔ရဲ႕အစိုးရက အသိအမွတ္မျပဳတဲ႔ တျခား လက္နက္ကိုင္ေလးဖြဲ႕လည္း ရွိပါေသးတယ္။ ဒီအဖြဲ႕အစည္းေတြ အထူးသျဖင့္ MNDAA က အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္ရဲ႕ အျပင္ဘက္မွာ ရွိေနေသးတယ္ဆိုတဲ႔ အခ်က္က အၿပီးသတ္ သေဘာတူေရး အလားအလာေတြကို ထိခိုက္ႏိုင္ပါသလား။ တကယ္ေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မွာ အားလုံးပါဝင္လိမ္႔မယ္လို႔ ခင္ဗ်ားေျပာခဲ့တယ္။ ဒါ(ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္) ကို ခင္ဗ်ားဘယ္လိုရရွိပါသလဲ။
ေျဖ။  ။ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးအတြက္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ေဆာင္ရြက္ေနတာ ေလးႏွစ္ေလာက္ရွိပါၿပီ။ ကိုးကန္႔ျပႆနာက လြန္ခဲ့တဲ့ေျခာက္လေလာက္ကမွ စတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ရရင္ ဒါကအသစ္ပါ။ လက္ရွိအစိုးရဟာ အပစ္ရပ္ေရးအတြက္ အဖြဲ႕ ၁၆ ဖြဲ႕နဲ႔ ေစ႔စပ္ညိႇႏိႈင္းေနပါတယ္။ အဖြဲ႕၁၆ဖြဲ႕စလုံးနဲ႔ ဘုံရပ္တည္ခ်က္ေတြ႕ဖို႔က မလြယ္ပါဘူး။ ဒါ႔ေၾကာင့္ လူသစ္ေတြ ထပ္ေပါင္းေနလို႔ရွိရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဘယ္ေတာ့မွ ဘုံသေဘာတူခ်က္ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါ႔ေၾကာင့္ လုပ္ငန္းစဥ္မွာ ကိုးကန္႔ေတြကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ မထည့္ခ်င္ဘူး။ ဒါဟာသူတို႔နဲ႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အလုပ္လုပ္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ မဆိုလိုဘူးေနာ္။ ကြဲျပားျခားနားတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခုကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ အသုံးျပဳမွာပါ။

ကိုးကန္႔အုပ္စုဟာ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ျဖစ္ခဲ႔ဖူးတယ္။ ၁၉၈၉ခုႏွစ္မွာ အစိုးရနဲ႔ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ရခဲ့ေပမဲ့ ကိုးကန္႔ေခါင္းေဆာင္ ဖုန္က်ားရွင္နဲ႔ ယန္မိုးလ်ံတို႔ၾကားမွာ အတြင္းပဋိပကၡေတြ အမ်ားႀကီးရွိခဲ႔တယ္။ ဒါေပမဲ႔ ဖုန္က်ားရွင္ဟာ ရဲတပ္ဖြဲ႕ဝင္ ၁၈ ဦးကို သတ္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံကေန ထြက္ေျပးခဲ႔တယ္။ ၂၀၁၂ခုႏွစ္မွာ မနီလာမွာ ကြၽန္ေတာ္ သူ႕ကိုေတြ႕ေတာ့ သူကြၽန္ေတာ့္ကိုေျပာတာက သူကိုးကန္႔ကို ျပန္လာၿပီး အဲဒီမွာ ႐ုံးဖြင့္ဖို႔ ျပင္ဆင္မႈစခ်င္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဒီကိစၥ သမၼတနဲ႔ကြၽန္ေတာ္ ေဆြးေႏြးၿပီးေတာ့ သူ႔ကိ္ုျပန္လာခြင့္ျပဳဖို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆုံးျဖတ္ခဲ့တယ္။ ဒါမွသာ သူ႔ေဒသမွာ ႏိုင္ငံေရးေလာကထဲ ျပန္ဝင္ႏိုင္မွာေပါ႔။ ဒါေပမဲ႔ သူက ကတိမတည္ဘူး။ ႏိုင္ငံေရးနည္းလမ္းနဲ႔ အာဏာရဖို႔ ႀကိဳးစားရမယ့္အစား ေနာက္တစ္ႀကိမ္ လက္နက္ကိုင္မႈကို အားကိုးခဲ႔တယ္။ ဒီႏိုင္ငံေရးျပႆနာကို ႏိုင္ငံေရးနည္းလမ္းေတြနဲ႔ပဲ ေျဖရွင္းႏိုင္မယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ယုံၾကည္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ သူကေတာ့ လက္နက္ကိုက္တိုက္ခိုက္မႈကိ္ အသုံးျပဳဖို႔ ႀကိဳးစားေနတုံးပဲ။ ကိုးကန္႔အုပ္စုကို ႏိုင္ငံေရးအရ ကြၽန္ေတာ္တို႔ မဆက္ဆံဘူးလို႔ ကြၽန္ေတာ္မေျပာဘူး။ ဆက္ဆံမွာပါ။


ေမး။  ။ တ႐ုတ္နဲ႔ ခင္ဗ်ားတို႔နဲ႔ ဆက္ဆံေရးက ကိုးကန္႔ျပသနာအေပၚ လႊမ္းမိုးမႈရွိေနတယ္လို႔ ျမင္ပါသလား။

ေျဖ။  ။ တ႐ုတ္နဲ႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဆက္ဆံေရးေကာင္းမြန္ေနတာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာေနပါၿပီ။ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ မိတ္ဖက္တစ္ဦးလို႔လည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ယူဆပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေလယာဥ္တစ္စင္းက ဗုံးတစ္လုံးက သူတို႔ပိုင္နက္ထဲက်သြားခဲ့တယ္ ဆိုတာ မွန္ပါတယ္။ (မတ္လက က်ျခင္းျဖစ္ၿပီး တ႐ုတ္ငါးဦးေသဆုံး)။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီး ေပက်င္းကို သြားၿပီး ျပႆနာတစ္ခုလုံးကို ရွင္းလင္းတင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ေပက်င္းက အဆင့္ျမင့္ စစ္အရာရွိေတြလည္း ျမန္မာကို လာပါတယ္။ ျပႆနာကို အတူေျဖရွင္းဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ႔ပါတယ္။ အခုဆို ရွင္းၿပီးသြားပါၿပီ။

ေမး။  ။ ျမန္မာအစိုးရက ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံဖို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ေနရာအသီးသီးကို ဖြင့္ေပးဖို႔နဲ႔ အဲဒီေနရာေတြမွာ အလုပ္အကိုင္ေတြ ဖန္တီးေပးဖို႔ ႀကိဳးစားေနပါတယ္။ အရင္းအျမစ္ေတြကို ခြဲေ၀ေရးနဲ႔ပတ္သက္လို႔ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႕အစည္းေတြၾကား စိုးရိမ္မႈေတြကို ဘယ္လို ဟန္ခ်က္ညီေအာင္ လုပ္ေနပါသလဲ။
ေျဖ။  ။ တိုင္းရင္းသားလူနည္းစု ေဒသေတြမွာရွိတဲ႔ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈ အတြက္ သမၼတႀကီးဦးသိန္းစိန္က အဓိက လမ္းညႊန္ေပၚလစီႀကီး ႏွစ္ရပ္ ခ်ေပးထားပါတယ္။ ႏိုင္ငံသားေတြအတြက္ ဘယ္လိုဆိုးက်ဳိးမွ မသက္ေရာက္ေစရဘူး။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံသူေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကိုလည္း ကာကြယ္ေပးရမယ္ဆိုတဲ့ ေပၚလစီပါ။ ဒီစည္းမ်ဥ္းႏွစ္ခုကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ လိုက္နာေနသေရြ႕ ႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ ဘယ္ေနရာမဆို ႏိုင္ငံျခား တိုက္႐ိုက္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈကိုမဆုိ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ခြင့္ျပဳႏိုင္ပါတယ္။

တစ္ခ်ိန္က ပဋိပကၡက်ယ္ျပန္႔ခဲ႔ဖူးတဲ့ ေဒသေတြမွာ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံဖို႔ အခြင့္အလမ္းေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါလိမ့္မယ္။ တစ္ႏို္င္ငံလုံး အပစ္ရပ္ေရး သေဘာတူညီခ်က္မွာ အရင္းအျမစ္၊ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္းနဲ႔ အခြန္ကိစၥေတြ အမ်ားႀကီး ပါပါတယ္။ ဒါေတြအားလုံးက အဖြဲ႕အစည္း အသီးသီးၾကားက ရန္လိုမႈနဲ႔ နားလည္မႈလြဲတာအားလုံးကို အဆုံးသတ္ေစမွာပါ။ ဒီအခ်ိန္ဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈေတြ စလုပ္ဖို႔ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံသူေတြအတြက္ အေကာင္းဆုံးအခ်ိန္ပဲလို႔ ကြၽန္ေတာ္ထင္တယ္။


ေမး။  ။ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ေတြအတြက္ အစီအစဥ္သစ္ေတြ ရွိပါသလား။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ခင္ဗ်ားတို႔ဘက္က လိုလားတဲ့ တိက်တဲ့ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈ ပုံစံေတြရွိပါသလား။

ေျဖ။  ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရၿပီဆိုတာနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကိုင္တြယ္ရမယ့္ မ်ားျပားလွတဲ့ ျပႆနာေတြ ရွိပါလိမ္႔မယ္။ တိုက္ခိုက္ဖို႔ မလိုေတာ့တဲ့ စစ္သား ၁၀၀,၀၀၀ေလာက္ဟာ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြဆီ ဝင္လာပါလိမ္႔မယ္။ ေနာက္ ဒုကၡသည္ ၃၅၀,၀၀၀ေလာက္နဲ႔ ႏိုင္ငံတြင္းမွာပဲ အိုးအိမ္စြန္႔ခြာ ထြက္ေျပးသူ ၄၅၀,၀၀၀ေလာက္ကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ျပန္ေခၚရမွာပါ။ ဒါ႔ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ မိုင္းရွင္းေပးရမယ္။ သူတို႔ကို ေနစရာ၊ စားစရာ ေပးရမယ္။ လမ္းစရိတ္ေတြ ေပးရမယ္။ ေနာက္ၿပီး သူတို႔အတြက္ အလုပ္အကိုင္ေတြ ဖန္တီးေပးရမယ္။ အလုပ္အကိုင္ ဖန္တီးမေပးႏိုင္ရင္ သူတို႔က လက္နက္ျပန္ကိုင္ခ်င္ ကိုင္မွာပါ။ ဒါ႔ေၾကာင့္ အလုပ္အကိုင္ ဖန္တီးေရးဟာ အလြန္အလြန္ကို အေရးၾကီးပါတယ္။

အထူးစီးပြားေရးဇုန္ေတြ တည္ေဆာက္တာကိုေတာ့ ဗဟိုအစိုးရက တိုက္႐ိုက္ကိုင္တြယ္ပါတယ္။ စည္းမ်ဥ္းေတြက အရမ္း႐ႈပ္ေထြးပါတယ္။ တစ္ခုခုၿပီးေအာင္လုပ္ဖို႔ အခ်ိန္ယူရပါတယ္။ သီလဝါမွာ စီးပြားေရးဇုန္တစ္ခု လုပ္ဖို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႀကိဳးစားေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဆက္သြားေနတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခုအျဖစ္သာ ရွိေနပါေသးတယ္။ အဲဒီေနရာမွာ တိုးတက္မႈ အမ်ားႀကီးကို မျမင္ရေသးပါဘူး။ ဒါ႔ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ့္ အခြင့္အာဏာနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္ လုပ္ႏိုင္တာကေတာ့ စက္မႈဇုန္ေတြ ေထာင္ဖို႔ပါပဲ။ ဒါအတြက္ေတာ့ အခ်ိန္ေတြအၾကာႀကီး ေစာင့္ဖို႔မလိုပါဘူး။

အဆင့္ျမင့္ နည္းပညာစက္႐ုံေတြ ကြၽန္ေတာ္ေျပာေနတာမဟုတ္ပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ရည္ရြယ္တာက စိုက္ပ်ဳိးေရး အေျခခံနဲ႔ တျခားစက္႐ုံေတြပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဖန္တီးခ်င္တာက ထိုင္းမွာလိုမ်ဳိးပါ။ အဲဒီမွာ အနိမ္႔ဆုံးလုပ္ခက တစ္ေန႕ကို ဘတ္ ၃၀၀ (၉ဒသမ၂၅ေဒၚလာ)ပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားေတြကေတာ့ တစ္ေန႔မွ ဘတ္ ၁၀၀ ပဲရပါတယ္။ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဘက္ျခမ္းမွာ စက္႐ုံေတြေဆာက္ႏိုင္တဲ့ အေျခအေနတစ္ခု ဖန္တီးခ်င္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕အလုပ္သမားေတြကို တစ္ေန႔ကို ဘတ္ ၁၅၀ ရေစခ်င္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဒီလိုလုပ္ႏိုင္ရင္ ႏွစ္ဘက္အက်ဳိးရွိတဲ့ အေနအထားပါ။

အထူးစီးပြားေရးဇုန္ေတြလုပ္ဖို႔ ဒီလိုအခ်ိန္ေတြယူေနမဲ့အစား စက္မႈဇုန္ေတြလုပ္ဖို႔ အာ႐ုံစိုက္ေရးပါ။ ေလာေလာဆယ္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ေတြလုပ္ဖို႔ မစဥ္းစားေသးပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လုပ္ႏိုင္တာနဲ႔ စမယ္။ ၿပီးေတာ့မွ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ေတြအျဖစ္ အဆင့္ျမင့္ဖို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ စဥ္းစားႏိုင္မယ္။ ဒါေပမဲ့ တိုင္းရင္းသားေဒသေတြမွာ စီးပြားေရးစီမံကိန္းေတြ ကြၽန္ေတာ္တို႔ တာဝန္ယူႏိုင္ခ်ိန္မွာ တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႕ေတြနဲ႔ တိုင္ပင္ၿပီး အဲဒီလိုလုပ္မွာပဲ။ ဒါ႔ေၾကာင့္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ေတြနဲ႔ အျခားဇုန္ေတြ ဖန္တီးရာမွာ အစိုးရဟာ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ အၿမဲ လက္တြဲသြားႏိုင္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ အရင္းအျမစ္ ခြဲေဝေရးဟာ သေဘာတူညီခ်က္ထဲမွာ ပါပါတယ္။


ေမး။  ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္အတြက္ အျခားႏိုင္ငံေတြမလုပ္ႏိုင္တာကို ဂ်ပန္က ဘာေတြလုပ္ေပးႏိုင္မလဲ။


ေျဖ။  ။ ဂ်ပန္ဟာ ျမန္မာကို ပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ အကူအညီေပးေနပါတယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းလုပ္ငန္းစဥ္လည္း ပါပါတယ္။ ဒီမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ရလာတာနဲ႔ ဂ်ပန္ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံသူေတြအတြက္ အခြင့္အလမ္းေတြ ပိုရလာပါလိမ္႔မယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ဟာ ဂ်ပန္က အဓိကပ့ံပိုးႏိုင္တဲ့ အခန္းက႑တစ္ခု ျဖစ္တယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ထင္ပါတယ္။

ကြၽန္ေတာ္တို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အလုပ္လုပ္ေနတာ ေလးႏွစ္ရွိပါၿပီ။ ဘယ္သူကေတာ့ ေလ႔လာသူ ျဖစ္သင့္တယ္ဆိုတာ အစိုးရတစ္ခုတည္းဆုံးျဖတ္လို႔မရပါဘူး။ ေလ႔လာသူတစ္ဦးအျဖစ္ ဘယ္သူကိုဖိတ္မယ္ဆိုတာ ဆုံးျဖတ္ဖို႔ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႕ေတြနဲ႔ အတူတြဲၿပီးလုပ္ဖို႔လိုပါတယ္။ တ႐ုတ္နဲ႔ ကုလကိုဖိတ္မယ္လို႔ စကတည္းက ႏွစ္ဖက္စလုံးက သေဘာတူခဲ႔တာပါ။ ဂ်ပန္လည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မွာ ပတ္သက္ေနတာ တစ္ႏွစ္ခြဲေလာက္ရွိပါၿပီ။ ဒါ႔ေၾကာင့္ အလားအလာရွိတဲ႔ ေလ႔လာသူတစ္ဦးအျဖစ္ ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစားမႈကို လက္မခံရေသးပါဘူး။

ဒါေပမဲ႔ တစ္ႏိုင္ငံလုံး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္အတြက္ လက္မွတ္ထိုးတဲ့ အခမ္းအနားမွာ ဂ်ပန္ကိုဖိတ္ဖို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဆုံးျဖတ္လိုက္ပါၿပီ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးပြဲကို ေလ႔လာသူအမ်ားႀကီးကို ဖိတ္ဖို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ စီစဥ္ထားပါတယ္။ လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခုလုံးဟာ ႐ုိးသားဖို႔၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိဖို႔ သမၼတက ေျပာၾကားထားပါတယ္။ ဒါ႔ေၾကာင့္ ေလ႔လာသူအမ်ားႀကီး ဖိတ္မွာပါ။

လုပ္ငန္းစဥ္မွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဂ်ပန္ကိုပါေစခ်င္ပါတယ္။ ဂ်ပန္လူမ်ဳိးေတြနဲ႔ ဂ်ပန္အစိုးရအတြက္ သတင္းစကားကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မွာ ဂ်ပန္ရဲ႕က႑ တိုးျမင့္ ပါဝင္ေစေရး ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေလးေလးနက္နက္ ေဆာင္ရြက္ေနတယ္ဆိုတာပါပဲ။ ဒါဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဂ်ပန္အေပၚ ဘယ္ေလာက္ အေလးထားတယ္ဆိုတာ ကြၽန္ေတာ္တို႔အစိုးရရဲ႕ ျပသမႈပါ။ ဂ်ပန္ဟာ ျမန္မာအတြက္ အလြန္မိတ္ေဆြပီသၿပီး အလြန္အေရးပါတဲ႔ ႏိုင္ငံျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ လြန္ခဲ႔တဲ႔ႏွစ္ ၂၀ အတြင္း ေႏြးေထြးတဲ့ ဆက္ဆံေရးမရွိခဲ႔ရင္ေတာင္ပါ။


ေမး။  ။ (တ႐ုတ္ဦးေဆာင္တဲ့) အာရွအေျခခံအေဆာက္အအုံ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈဘဏ္ (AIIB) အတြက္ ခင္ဗ်ားတို႔ရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြက ဘာပါလဲ။ ဒီဘဏ္နဲ႔ ေအဒီဘီဘဏ္ကို ဘယ္လိုအသုံးျပဳဖို႔ ရည္ရြယ္ထားပါသလဲ။

ေျဖ။  ။AIIBဘဏ္က အခုထိ သိပ္ကိုအကဲဆတ္ေနေသးတဲ့ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုပါ။ ဂ်ပန္နဲ႔ အေမရိကန္တို႔ခိုပဲ ကြၽန္ေတာ္တို႔ သတိႀကီးႀကီးနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္ေနပါတယ္။ ေအဒီဘီနဲ႔ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ သူက တည္ေထာင္ထဲ႔တာ သိပ္ၾကာပါၿပီ။ ဒါ႔ေၾကာင့္ AIIBကို အနီးကပ္ေလ႔လာေနပါတယ္။

လက္ရွိအစိုးရလက္ထက္ စတင္ခဲ႔တဲ႔ ႀကီးမားတဲ့ စီမံကိန္းသစ္ႀကီးေတြ အမ်ားစုမွာ ဂ်ပန္ရဲ႕ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈပါပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒါဟာ ဂ်ပန္ရဲ႕ပတ္သက္မႈကို ကြၽန္ေတာ္တို႔အမ်ားႀကီး တန္ဖိုးထားတယ္ဆိုတာ သက္ေသျပခ်က္ပါ။

တ႐ုတ္ဘက္ကို ယိမ္းသြားေအာင္ စၿပီးတြန္းပို႔လိုက္တာ ဂ်ပန္နဲ႔အေနာက္ႏိုင္ငံေတြပါ။ တ႐ုတ္နဲ႔လုပ္ထားတဲ႔ စီးပြားေရးသေဘာတူညီခ်က္ေတြ၊ စီမံကိန္းေတြကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျပန္သုံးသပ္ေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ အတိတ္ကေတာ့ လုပ္ငန္းလုပ္ဖို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔မွာ ဘယ္သူမွမရွိပါဘူး။ တ႐ုတ္သာ ကြၽန္ေတာ္တို႔နဲ႔အလုပ္လုပ္ခဲ႔တာပါ။

ကြၽန္ေတာ္တို႔အေပၚ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ေခ်းေငြအတိုးႏႈန္းက သိပ္ျမင့္ပါတယ္။ ေျခာက္ရာခိုင္ႏႈန္းပါ။ ႀကီးမားတဲ့ အစိုးရစီမံကိန္းႀကီးေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ညိႇႏႈိင္းမႈေတြလုပ္ရာမွာ သူတို႔ဟာ ႀကီးမားတဲ႔ေငြပမာဏကို ယူဖို႔ ႀကိဳးစားပါတယ္။ ဘယ္သူက ဘယ္အရာက ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို အက်ဳိးပိုၿပီးျဖစ္ေစသလဲ။ အဲဒီလမ္းေၾကာင္းအတိုင္းသြားမွာပါ။


ေမး။  ။ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးရင္ ခင္ဗ်ားအၿငိမ္းစားယူႏို္္င္တယ္လို႔ ေျပာဖူးတယ္ေနာ္။ ခင္ဗ်ား လက္ရွိရာထူးမွာ ဆက္ရွိလိမ္႔မယ္ဆိုတာ ျဖစ္ႏိုင္ေျခရွိလား။

ေျဖ။  ။ အၿပီးသတ္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ မခ်ရေသးပါဘူး။ ဒါေပမဲ႔ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ သမၼတအေပၚမွာ အလြန္ခိုင္မာတဲ့ ယုံၾကည္မႈရွိပါတယ္။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က သမၼတရဲ႕အမိန္႔ကို လိုက္နာရမွာပါ။

ေမး။  ။ တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႕အစည္းေတြက ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ right to self-governance ေတာင္းေနတာၾကာပါၿပီ။  ေနာက္ဆုံးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ ရၿပီးတဲ့ေနာက္ အစိုးရက တိုင္းရင္းသားအုပ္စုေတြကို ပိုမိုႀကီးမားတဲ့ ႏိုင္ငံေရး ေျပာေရးဆိုခြင့္ ေပးေရး ျဖစ္ႏိုင္ေျခအတြက္ ညိႇႏႈိ္င္းဖို႔ အစိုးရဘက္က ျပင္ဆင္ထားပါသလား။

ေျဖ။  ။ ဖက္ဒရယ္စနစ္ကို အေျခခံတဲ႔ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတစ္ခုကို ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးပြဲရဲ႕ ရလဒ္ကို္ အေျခခံၿပီး တည္ေဆာက္မယ္ဆိုတာ ကြၽန္ေတာ္တို႔သေဘာတူထားၿပီးပါၿပီ။ ဖက္ဒရယ္စနစ္နဲ႔အတူ အာဏာခြဲေဝေရး၊ အရင္းအျမစ္ခြဲေဝေရးနဲ႔ အခြန္ခြဲေဝေရးတို႔ကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေဆြးေႏြးသြားမွာပါ။ အာဏာခြဲေဝေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ သူတို႔နယ္ေတြမွာ သူတို႔အုပ္ခ်ဳပ္ခ်င္သလား ဆိုတာ ျပည္နယ္က ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕အေပၚမွာပဲ မူတည္ပါတယ္။


Credit - Mizzima News

aungmin 
 

No comments:

Post a Comment