~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
၉-၈-၁၉၈၈ ရက္ေန႔
ဤေန႔တြင္ စစ္ကိုင္းတိုင္း၊ တန္႔ဆည္ (ဒဇယ္)ၿမိဳ႕တြင္ ရဲစခန္းကို လူထုတစ္ေသာင္းေက်ာ္က ၀ိုင္း၀န္း၍ လက္နက္မ်ားကို ၎တို႔အား အပ္ႏွံရန္ ေတာင္းဆိုသည္။ လူထုေခါင္းေဆာင္ လုပ္သူက လက္နက္မ်ားကို အပ္ႏွံပါက ရဲတပ္သားမ်ား၏ အသက္အုိးအိမ္ကို တာ၀န္ယူေၾကာင္း အာမခံေျပာ ၾကားေသာေၾကာင့္ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ၿပီး လက္နက္မ်ား အပ္လုိက္ၾကသည္။ လူအုပ္ႀကီးသည္ လက္နက္မ်ား ရရွိၿပီးေနာက္
ရဲသားမ်ားကို ေခါင္းျဖတ္ သတ္လိုက္ၾကသည္။ အေရးအခင္းၿပီး၍ စစ္အစိုးရ တက္လာေသာအခါ သတ္ျဖတ္ သူမ်ားကို စံုစမ္းေဖာ္ထုတ္၍ အေရးယူ ေသဒဏ္ခ်မွတ္လိုက္သည္။ ထုိအခါ ေသဒဏ္က်ခံရသူမ်ား၏ မိဘေဆြ မ်ဳိးမ်ားက တန္႔ဆည္ၿမိဳ႕နယ္ သံဃနာယက အဖြဲ႕အား မ်က္ရည္ခံထုိး၍ ငိုေႂကြးၾကသည္။ တန္႔္ဆည္ၿမိဳ႕နယ္ သံဃာနာယကအဖြဲ႕သည္ ေသဒဏ္က်ခံရသူမ်ားအား ေသဒဏ္မွ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ရရွိေရးအတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕ ဥကၠ႒ ျမင္းၿခံဆရာေတာ္ထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး အသနားခံခဲ့ၾကသည္။ ထုိအခါ ျမင္းၿခံဆရာေတာ္ႀကီးက ႏုိင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕ ၄၇ ပါးစံုညီ အစည္းအေ၀းသုိ႔ တင္ျပၿပီး ေသဒဏ္မွ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးရန္ ေမတၲာရပ္ခံေရး အဆိုလႊာ တင္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း အမိန္႔ရွိပါသည္။
ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္က ၄၇ ပါးစံုညီအစည္းအေ၀းကို တင္ျပျခင္း မျပဳသင့္ပါေၾကာင္း၊ အေၾကာင္းမူ ယင္းေသဒဏ္ က်ခံရသူမ်ားမွာ အထက္အထက္႐ံုးမ်ားသို႔ အယူခံခြင့္ ရွိပါေၾကာင္း၊ အကယ္၍ အယူခံတြင္ ပယ္ခ်ခံရေသာ္လည္း ေနာက္ဆံုးတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အႀကီးအကဲျဖစ္သူက ေသဒဏ္ကို အတည္ျပဳေၾကာင္း လက္မွတ္ေရးထိုး ေပးမွသာလွ်င္ ေသဒဏ္က်ခံရမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ အစဥ္အလာအရ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ သမၼတဦးေန၀င္း၊သမၼတဦးစိန္လြင္၊ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးေစာေမာင္ႏွင့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီးသန္းေရႊ တို႔သည္ ေသဒဏ္ကုိ အတည္ျပဳသည့္ လက္မွတ္ေရးထိုးျခင္း မျပဳခဲ့ၾကဘဲ ေသဒဏ္က်သူမ်ားကို ႀကိဳးတိုက္အတြင္း၌ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ ထားေလ့ရွိပါေၾကာင္း၊ ေနာင္တစ္ခ်ိန္တြင္ အေျခခံဥပေဒ အတည္ျပဳျခင္း၊ ေရြးေကာက္ ပြဲေအာင္ျမင္ျခင္း စေသာအေၾကာင္း တစ္ခုခုေၾကာင့္ ေသဒဏ္မွ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးေလ့ေပးထ ရွိခဲ့ပါေၾကာင္း၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ အခ်ိန္ကို ေစာင့္ဆိုင္းသင့္ပါေၾကာင္း၊ အကယ္၍ ၄၇ ပါးစံုညီ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖင့္ ေမတၲာရပ္ခံျခင္း ျပဳလုပ္ပါက ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရအေနျဖင့္ အခက္အခဲ ေတြ႕ႏုိင္ပါေၾကာင္း ေမတၲာရပ္ခံခ်က္ကို အစိုးရအဖြဲ႕က မလိုက္နာလွ်င္ အတို္က္အခံမ်ား အေနျဖင့္ အစိုးရအဖြဲ႕ႏွင့္ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႕ကို သပ္႐ိုက္ခြဲႏုိင္ပါေၾကာင္း၊ အကယ္၍ ေမတၲာရပ္ခံခ်က္ကို လက္ခံၿပီး လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးလိုက္ပါကလည္း ဤကဲ့သို႔ အလားတူ အမႈအခင္း မ်ားမွာ ရာဂဏန္းခန္႔ ရွိပါေၾကာင္း၊ ထုိကဲ့သို႔ လာလာသမွ် အမႈအခင္းမ်ားကို တစ္ဦးစီတစ္ဦးစီ လိုက္ေလ်ာၿပီး ေဆာင္ရြက္ ေပးႏုိင္ပါက ေကာင္းမြန္ႏုိင္ပါေၾကာင္း၊ ထုိသို႔ မလိုက္ေလ်ာဘဲ““ဒီလူကိုေတာ့ကို ေမတၲာ ရပ္ခံေပးမယ္ ဟိုလူကိုေတာ့ ေမတၲာရပ္ခံ မေပးႏုိင္ဘူး”” ဟုဆိုပါက ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားအေပၚ ျပည္သူလူထုက ဘက္လုိက္သည္ဟု အျမင္ေစာင္း သြားႏိုင္ပါေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္က ေလွ်ာက္ ထား ေသာ္လည္း ျမင္းၿခံဆရာေတာ္ႀကီးသည္ အေလွ်ာ့မေပးခဲ့ပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္သည္ ထုိအခ်ိန္က အရွိန္အ၀ါရွိေသာ ဆရာေတာ္ စလင္းဥဴးကိတိၲ၊ မေကြးဆရာေတာ္ ဥဴးကုမာရႏွင့္ ေညာင္တုန္းဆရာေတာ္ ဥဴးၾသသဓတို႔အား ၀ိုင္း၀န္းတားဆီး ေလွ်ာက္ထားေပးပါရန္ ေတာင္းပန္ခဲ့ပါသည္။ ထုိအခါတြင္မွ ျမင္းၿခံဆရာ ေတာ္ႀကီးသည္ ယင္းကိစၥကို ၄၇ ပါးစံုညီ အစည္းအေ၀းသို႔ မတင္ေတာ့ဘဲ လက္ေလွ်ာ့ လုိက္ပါေတာ့သည္။
အလားတူပင္ ထုိေန႔ထုိရက္က စစ္ကုိင္းတိုင္း၊ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕ ၿမိဳ႕မရဲစခန္းကို လူအုပ္ႀကီးက ၀ိုင္း၀န္းၾကသည္။ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕နယ္၊ ပိုးတန္းရပ္ကြက္၊ ေနာင္႐ိုးလက္ဖက္ရည္ဆိုင္ပိုင္ရွင္ ျပည္ေျပး ဦးတင္၀င္းကို ရဲတပ္ဖြဲ႕က စစ္ေဆးေမးျမန္းရန္ စခန္းသို႔ ေခၚယူသြားခဲ့ပါသည္။ ထုိအခါ လူထုႀကီးက ရဲစခန္းကို၀ိုင္း၍ ျပည္ေျပးတင္၀င္းကို လႊတ္ေပးရန္ ေတာင္းဆိုၾကပါသည္။ ထုိအခါ ျပည္ေျပးတင္၀င္းက ဤကိစၥတရားဥပေဒအရ မိမိဘာသာ ေျဖရွင္းမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ လူထုပရိသတ္ႏွင့္ မသက္ဆုိင္သျဖင့္ ျပန္သြားၾကပါရန္ ေမတၲာရပ္ခံစာကို ရဲစခန္းမွဴးက ဖတ္ၾကားျပသေသာေၾကာင့္ လူအခ်ဳိ႕ ျပန္သြားခဲ့ၾကပါသည္။ သို႔ရာတြင္ စစ္ကိုင္းၿမိဳနယ္၊ အုန္းေတာေက်းရြာမွ ကား၂ စီးခန္႔ျဖင့္ လူမ်ား ထပ္မံေရာက္ရွိလာ၍ ရဲစခန္းကို ၀ိုင္း၀န္းၾကပါသည္။ ၿမိဳ႕လူထုကလည္း မနီးမေ၀းမွ လာေရာက္ ၀ိုင္းအံုၾကည့္႐ႈ အားေပးေနၾကပါသည္။ ဆႏၵျပသူတို႔ဘက္မွ အသံခ်ဲ႕စက္ျဖင့္ ျပည္ေျပးတင္၀င္းကို လႊတ္ေပးရန္ ဟစ္ေအာ္ေနစဥ္ ပရိသတ္တစ္ေယာက္က အသံခ်ဲ႕စက္ကို ခဲျဖင့္ ပစ္ေပါက္လုိက္ပါသည္။ ထုိအခါလူအုပ္ႀကီးသည္ ေသြးဆူလာ၍ ရဲစခန္းကိုခဲျဖင့္ ၀ိုင္းေပါက္ျခင္း၊ ေအာ္ဟစ္ ဆဲဆိုျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ ရဲႏွင့္ လူထုတို႔ ႐ုန္းရင္းဆန္ခတ္ ျဖစ္ပြား၍ လူအုပ္ႀကီးက ရဲစခန္းအနီးသို႔ ခ်ဥ္းကပ္လာသျဖင့္ ရဲတပ္ဖဲြ႕ကလည္း လက္နက္မ်ဳိးစံုျဖင့္ ပစ္ခတ္ခဲ့ပါသည္။
ထိုအခါ လူအုပ္ႀကီးသည္ ေၾကာက္လန္႔တၾကား ဦးတည္မိရာ အရပ္သို႔ ထြက္ေျပးပါေတာ့သည္။ ရဲစခန္းအနီး၌ ေသဆံုးသူ ၃၀ ေက်ာ္တုိ႔ကို ဧရာ၀တီျမစ္အတြင္းသို႔ သြားေရာက္ေမွ်ာပစ္လိုက္ပါသည္။ ေသဆံုးသူမ်ား၏ အေလာင္းမ်ားကို စစ္ကုိင္းၿမိဳ႕မွ ၄ မိုင္အကြာ ဧရာ၀တီျမစ္ေအာက္ဘက္ ေနာက္ၾကည့္ကၽြန္းသို႔သြားေရာက္ ယူေဆာင္၍ သၿဂႋဳဟ္ခဲ့ၾကရပါသည္။ ဤကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ စစ္ကိုင္းတိုင္း၊ တိုင္းေကာင္စီဥကၠ႒ ဗုိလ္မွဴးႀကီး သူရေက်ာ္စြာကို လူထုက လုိက္လံရွာေဖြသျဖင့္ အေရးအခင္းကာလ အေတာအတြင္း၌ လံုၿခံဳစြာ ပုန္းေအာင္း ေနခဲ့ရပါသည္။
၁၄-၉-၁၉၈၈ ရက္ေန႔
စစ္ကိုင္းတိုင္း၊ မံုရြာၿမိဳ႕နယ္မူ သမဂၢသံဃာႏွင့္ ျပည္သူ႔သံဃာဟူ၍ သံဃာ ၂ ပိုင္း ကြဲသြားခဲ့ပါသည္။ ျပည္သူ႔သံဃာမ်ားသည္ မံုရြာၿမိဳ႕၊ လယ္တီေက်ာင္းတိုက္ အေနာက္ဘက္ရွိ မီးရထားဘူတာ ၀င္းအတြင္းမွ ခုခံခဲ့ၾကရာ သမဂၢသံဃာက အင္အားေကာင္းသျဖင့္ ျပည္သူ႔သံဃာမ်ား ႐ံႈးနိမ့္သြားခဲ့ပါသည္။ ထုိအခါ ျပည္သူ႔သံဃာ ရဟန္း ၅ ပါးကို လက္ျပန္ႀကိဳးတုပ္ၿပီး ေျခ ၂ဖက္ကိုလည္း တုပ္ခ်ည္ထားၿပီး ျမစ္လယ္ေကာင္သို႔ ေလွျဖင့္ သယ္ေဆာင္၍ ေရစီးေၾကာ၌ ေမွ်ာလိုက္ပါသည္။ ထုိရဟန္း ၅ပါး တို႔သည္ ေရနစ္မေသဘဲ ဖိုလ္၀င္း ေတာင္သို႔ ေရာက္ရွိၿပီး သံဃာမ်ားက ဆယ္ယူေမးျမန္းသည့္အခါ မံုရြာသံဃာက ျပစ္ဒဏ္ေပးျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရေသာေၾကာင့္ ထုိဘုန္းႀကီး ၅ပါးကို ေလွျဖင့္ သယ္ေဆာင္၍ မံုရြာၿမိဳ႕သုိ႔ ျပန္လည္ေပးအပ္ခဲ့ပါသည္။ ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ ယင္းဘုန္းႀကီး ၅ ပါးကို ေခါင္းျဖတ္၍ ေခါင္းျပတ္မ်ားကို ၀ါးလံုးထိပ္၌ ထိုးထားၿပီး ၿမိဳ႕တစ္ပတ္ လွည့္လည္ၿပီးမွ ျမစ္ထဲသိ႔ု ေမွ်ာလိုက္ၾကပါသည္။
ေျမလတ္ပိုင္း မေကြးစေသာ ၿမိဳ႕မ်ားတြင္လည္း ဆႏၵျပ လူအုပ္ႀကီးသည္ အေရးႀကီးေသာ၊ အခ်က္အခ်ာ က်ေသာ ႐ံုးမ်ားကုိ သိမ္းပိုက္၍ တပ္စြဲထားၾကပါသည္။ ပုသိမ္၊ ေျမာင္းျမ၊ ဘုိကေလးစေသာ ၿမိဳ႕နယ္မ်ား မွာလည္း နံနက္မိုးလင္းမွစ၍ ည ၉နာရီအထိ ဆႏၵျပ လွည့္လည္ ဟစ္ေအာ္လ်က္ ရွိၾကပါသည္။ ဆႏၵျပသူ မ်ားက ၿမိဳ႕မ်ားကုိ လႊမ္းမိုးသိမ္းဆည္းထား၍ ဆန္၀ယ္လုိသူမ်ားအား ဆႏၵျပလွည့္လည္ရာသို႔ လုိက္မွသာလွ်င္ ဆန္၀ယ္ယူခြင့္၊ ဆန္သယ္ယူခြင့္ျပဳခဲ့ပါသည္။ ဆႏၵျပရာ၌ မလိုက္ပါသူမ်ားမွာ မေသ႐ံုတမည္ ဆန္ျပဳတ္ေသာက္ ေနၾကရပါသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ကို ဗဟုိျပဳ၍ တစ္ၿမိဳ႕လံုး အတိုင္းအတာျဖင့္ ၿမိဳ႕မ်ားအသီးသီး၌ ဆူပူအံုႂကြ၍ အထိန္းမကြပ္မရွိ၊ ရဲလည္းမရွိ၊ စစ္တပ္ကလည္း တပ္စခန္းအျပင္သို႔ မထြက္ရေသာေၾကာင့္ လုပ္စားကိုင္စား သာမန္ ျပည္သူ လူထုမွာ ေစ်းေရာင္းေစ်း၀ယ္မရွိ။ ဆန္စပါး သယ္ယူရျခင္းမရွိ။ ဟင္းသီးဟင္းရြက္၊ သား၊ ငါး သယ္ယူရျခင္း မရွိေသာေၾကာင့္ ျပည္သူလူထုမွာ အငတ္ျပႆနာ၊ အငတ္ေဘး ဆိုက္ေရာက္ေနေတာ့သည္။
ဆႏၵျပလူထုႀကီးသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည္။ အသြားအလာမ်ား ရပ္ဆိုင္းျပတ္ေတာက္ လ်က္ရွိပါသည္။ လမ္းမႀကီးကို သစ္တံုးမ်ား၊ သစ္ပင္မ်ားလွဲ၍ ပိတ္ဆို႔ထားၾကသည္။ အကယ္၍စစ္တပ္ လာလွ်င္ ဂ်င္ဂလိႏွင့္ ၀ိုင္း၀န္းပစ္ရန္ စီမံေနၾကသည္။
စီမံကိန္းရပ္ကြက္မွ ဖမ္းဆီးထားေသာ ေယာက်္ား ၂၀၀ အနက္ ၁၀ ဦးခန႔္ကို ရပ္ကြက္ အသီးသီးသို႔ ျဖန္႔ေ၀ေပးၿပီး ေခါင္းျဖတ္သတ္ေစရန္ စီစဥ္ထားသည့္အတိုင္း ေအာင္ျမင္စြာ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ခဲ့သည္။ ယင္းကဲ့သို႔ ေခါင္းျဖတ္ေနပံု ပံုရိပ္မ်ားကို သတင္းစာမ်ား၌လည္းေကာင္း၊ စာကူးစက္(ေကာ္ပီယာ) မ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း သတင္းထုတ္ေ၀ ျဖန္႔ခ်ိလ်က္ရွိၾကသည္။ ၀န္ႀကီးမ်ား႐ံုး အေရွ႕ေတာင္ဘက္ရွိ ဓာတ္ဆီဆိုင္မွာ ဌာနဆိုင္ရာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား ထည့္သြင္းရန္ သတ္မွတ္ထားေသာ္လည္း ထိုအခ်ိန္ကဆႏၵျပ ေခါင္းေဆာင္ဦးတင္ဦး၏ အမိန္႔ရမွသာလွ်င္ ဓာတ္ဆီထည့္ခြင့္ ရရွိပါသည္။ သတင္းစာမ်ားမွာလည္း အစုိးရဘက္မွ သတင္းကို ထည့္၍ မရေတာ့ဘဲ ဆႏၵျပသူမ်ားဘက္မွ သတင္းကိုသာ ထည့္ႏုိင္ေတာ့သည္။
ေတာင္ဥကၠလာပၿမိဳ႕နယ္၊ စီမံကိန္းရပ္ကြက္မွ ဖမ္းဆီးထားေသာ ေယာက်္ား၂၀၀ ခန္႔ကို ေငြၾကာယံ ဆရာေတာ္က ေက်ာင္းတိုက္အတြင္းသို႔ ေခၚယူထားၿပီးေနာက္ သကၤန္း၀တ္ေပးလိုက္သည္။ ခရစ္ယာန္ေကာ၊ မြတ္ဆလင္ပါ အသက္ေဘးရန္ကို ေၾကာက္၍ သကၤန္း၀တ္ျခင္းကို ျငင္းဆိုျခင္း မျပဳခဲ့ၾကေခ်။ လူ ၁၀ ေယာက္ကို ခြဲတမ္းခ် သတ္ျဖတ္ၿပီးေနာက္ ညေနပိုင္းတြင္ လူအုပ္ႀကီးသည္ဓားကိုယ္စီကိုင္လာ၍ ေငြၾကာယံ ဆရာေတာ္ထံမွ ထိန္းသိမ္းထားေသာ လူမ်ားကို ထုတ္ေပးရန္ ေတာင္းဆိုၾကသည္။ ဆရာေတာ္က ယင္းလူ ၂၀၀ ခန္႔မွာ ရဟန္း ၀တ္သြားၾကၿပီျဖစ္ေၾကာင္း သတ္ျဖတ္ခြင့္ မရွိေတာ့ေၾကာင္း ျပန္ၾကားလိုက္ပါသည္။ ဤသုိ႔ျပန္ၾကားသည္ကို မေက်နပ္ေသာဆႏၵျပ လူအုပ္သည္ ညေနပိုင္းတြင္ ဓားကိုယ္စီ ကိုင္ဆြဲ၍ ေငြၾကာယံ ေက်ာင္းတိုက္သို႔ လာေရာက္ၿပီး လူမ်ားကို ထုတ္ေပးရန္ အတင္းအက်ပ္ ၿခိမ္းေျခာက္ ေတာင္းဆိုၾကသည္။ ဆရာေတာ္သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေမတၲာရပ္ခံ ေျပာၾကားပါလ်က္ လက္မခံေသာ လူအုပ္ႀကီးအား ““မင္းတို႔မွ သတိၲရွိတာ မဟုတ္ဘူး။ ငါလည္းေယာက်္ားပဲ။ သတိၲရွိရင္ တက္လာခဲ့””ဟုဆိုၿပီး ဓားႀကိမ္းႀကိမ္းလိုက္မွ လူအုပ္ႀကီးသည္ ျပန္သြားၾကေတာ့သည္။ ထုိေန႔ညတြင္ ဆရာေတာ္သည္ ကိုရင္၀တ္ထားေသာ လူ ၂၀၀ကို ကားမ်ားငွား၍ သူတို႔၏ မိတ္ေဆြရွိရာ ၿမိဳ႕တြင္းသို႔ ေပးပို႔ခဲ့သည္။
ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ႐ံုးမ်ား၊ ပါတီယူနစ္မ်ားကို ဆႏၵျပလူအုပ္ႀကီးသည္ စိတ္တုိင္းက် ဖ်က္ဆီးခြင့္ ရရွိၾကသည္။ အကာအကြယ္ လံုး၀မရွိခဲ့ေခ်။ ဤအေတာအတြင္း၌ ေကာလာဟလမ်ား အမ်ဳိးမ်ဳိး ေပၚေပါက္ လာ၍ တာေမြဗလီႀကီးရပ္ကြက္၊ ဖဆပလကြက္သစ္၊ နာနတ္ေတာလမ္းႏွင့္ ဆင္မလိုက္ရပ္ကြက္မ်ားတြင္ ရဲမ်ားႏွင့္ လံုထိန္းမ်ားကုိ ေတြ႕ရာသခ်ဳႋင္း ဓားမဆိုင္း တရားစီရင္ၾကသည္။
ေျမနီကုန္းအ၀ုိင္းတြင္ လံုထိန္းတပ္ဖြဲ႕သည္ ဒီမိုကေရစီနည္းက်က် တုတ္တုိမွ် ပင္ကုိင္ခြင့္မရဘဲ ႀကိမ္ဒိုင္းမ်ားျဖင့္သာ လူထုကပစ္သမွ်၊ ေပါက္သမွ်အုတ္ခဲဒဏ္ကို ႀကံ႕ႀကံ႕ခံေနၾကရသည္။ ဆႏၵျပ လူထုကုိ တစ္စံုတစ္ရာ ႐ိုက္ႏွက္ခြင့္ မျပဳခဲ့ေပ။ ၾကာရွည္လာေသာအခါ လံုထိန္းမ်ား၊ ရဲသားမ်ားမွာ ဒဏ္ရာ အသီးသီး ရရွိလာၾကသျဖင့္ ေမာ္ေတာ္ကားေပၚသို႔တက္ရန္ ရဲမွဴးႀကီးက အမိန္႔ေပးလိုက္သည္။ ရဲမွဴးႀကီးက ေနာက္ဆံုး အခ်ိန္တြင္းမွ ကားေပၚသို႔တက္ရန္ျဖစ္သည္။သို႔ရာတြင္ ကားေပၚသို႔မတက္မီ လူအုပ္ႀကီး အုတ္ခဲမ်ားျဖင့္ ၀ိုင္း၀န္း ပစ္ေပါက္ေသာေၾကာင့္ ရဲမွဴးႀကီး လဲက်သြားသည္။ လူအုပ္ႀကီးက သနားညႇာတာမႈမရွိဘဲ ရဲမွဴးႀကီးကို ဦးေခါင္းေၾကမြသြားေအာင္ ၀ိုင္း၀န္း ထုပစ္လုိက္ၾကသည္။
၁၅-၉-၁၉၈၈ ရက္ေန႔
နံနက္ ၃ နာရီခန္႔ အခ်ိန္တြင္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕ တြဲဖက္အက်ဳိးေတာ္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ အရွင္၀ဏၰသီရိ အား တယ္လီဖုန္းျဖင့္ ““ေဟ့၀ဏၰ င့ါသိလား””။ ““မသိပါဘုရား””ဟု ေျဖလုိက္သည္။ ထုိအသံရွင္က ““သန္လ်င္ မင္းေက်ာင္းမွာ မင္းရဲ႕တပည့္ စႏိၵမာကို လည္ပင္းမွာ ဓားတင္ၿပီး ရင္၀ကိုဂ်င္ဂလိနဲ႔ ခ်ိန္ထားတယ္။ မင္းရဲ႕ေက်ာင္း ကုိလည္း မီး႐ႈိ႕ပစ္မယ္”” ဟူ၍ေျပာဆိုၿပီး မင္းရဲ႕တပည့္စႏိၵမာလည္း ေျပာလိုက္ဦးဆို၍ တယ္လီဖုန္းအသံရွင္က ဦးစႏိၵမာအသံျဖင့္ ““ဆရာေတာ္ဘုရား ကယ္ပါဦးဘုရား၊ တပည့္ေတာ္ ေသရေတာ့မွာပါဘုရား။ လည္ပင္းကို ဓားတင္ၿပီး ရင္၀ကို ဂ်င္ဂလိနဲ႔ ခ်ိန္ထားပါတယ္””ဟု တုန္တုန္ယင္ယင္ ေၾကာက္ေၾကာက္လန္႔လန္႔ ေျဖၾကားသည္ကို ၾကားသိလိုက္ရပါတယ္။
ထုိအခါ ဦး၀ဏၰသီရိသည္ နံနက္ ၅ နာရီအခ်ိန္တြင္ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ကို ေခၚယူ၍ အက်ဳိးအေၾကာင္းကို ရွင္းျပပါသည္။ ““ငါဘယ္လိုလုပ္ရပါ့မလဲ။ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႕မွ ႏုတ္ထြက္စာကို နံနက္ ၁၀ နာရီအတြင္း လာေရာက္ေပးရမည္ဟု ၿခိမ္းေျခာက္ ေတာင္းဆုိထားတယ္။ မေပးရင္ တိုက္အုပ္ဘုန္းႀကီး ဦးစႏိၵမာကိုသတ္ၿပီး ေက်ာင္းကိုလည္း မီး႐ိႈ႕ပစ္မယ္လို႔ ေျပာၾကတယ္””ဟု ညည္းညဴ ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္က ““နံနက္ ၈ နာရီ၊ ၉နာရီအခ်ိန္မွာ နီးစပ္ရာ တယ္လီဖုန္းရွိတဲ့ ေနရာကို ဖုန္းဆက္ၿပီး ေမးၾကည့္ပါရေစဦး။ တကယ္ပဲ လူ ၂ ေထာင္ႏွင့္ ၀ိုင္းထားသလား။ ဟုတ္၊ မဟုတ္ ေသခ်ာစြာ စံုစမ္းၿပီးမွ ဆံုးျဖတ္ၾကတာေပါ့ဟု ေလွ်ာက္ထားခဲ့ပါသည္။ ဆရာေတာ္ အရွင္၀ဏၰသီရိသည္ ေက်ာင္းရွိသံဃာ ၂၀၀ ကို သပိတ္စခန္း ႐ုပ္သိမ္းၿပီး ျပန္လာၾကရန္ ၾသ၀ါဒေပးေသာ္လည္း မျပန္လာခဲ့ၾကသျဖင့္ သံဃာ ၂၀၀ လံုးကုိ ႏွင္ထုတ္ခဲ့ပါသည္။ တိုက္အုပ္ႏွင့္ စာခ်ဘုန္းႀကီး ၅ပါးသာ က်န္ရစ္ပါေတာ့သည္။
နံနက္ ၈ နာရီ၊ ၉ နာရီခန္႔တြင္ သန္လ်င္ၿမိဳ႕ရွိ သန္လ်င္မင္းေက်ာင္းႏွင့္ နီးစပ္သည့္ ေနအိမ္မ်ားကုိ ဖုန္းဆက္ၿပီး သြားေရာက္ ၾကည့္႐ႈေစခဲ့ရာ ၀ိုင္း၀န္းထားျခင္း မရွိေၾကာင္း သတင္းရရွိပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ဆရာေတာ္ အရွင္၀ဏၰသီရိသည္ မဟာနာယကအဖြဲ႕မွ ႏုတ္ထြက္ေၾကာင္းစာကို ေရးသားေပးပို႔ျခင္း ျပဳရန္ မလိုေတာ့ပါ။
ရန္ကုန္တုိင္း သံဃနာယက ဆရာေတာ္သီရိေ၀လာ ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ အား ေျပာၾကားလာသည္မွာ ““င့ါကိုေခါင္းျဖတ္မယ္လို႔ ၿခိမ္းေျခာက္ၾကတယ္။ ငါကလည္း ျပန္ေျပာလိုက္တယ္။ လာခဲ့။ မင္းလည္း ေခါင္းတစ္လံုး၊ ငါလည္း ေခါင္းတစ္လံုး။ ဘယ္သူမွ ေခါင္းတစ္လံုး အပိုမရွိဘူး။ သူတစ္လံုး ကိုယ္တစ္လံုးဦးတဲ့ သူကျဖတ္ၾကတာေပ့ါ”” ဟု ျပန္ေျပာလိုက္သျဖင့္ ၿခိမ္းေျခာက္သူမ်ားသည္ ေပၚမလာ ေတာ့ေခ်။
တစ္ဖန္ သရက္ေတာ ေက်ာင္းတိုက္ရွိ ၿမိဳ႕နယ္သံဃနာယကအဖြဲ႕ဥကၠ႒ မွန္ေက်ာင္း ဆရာေတာ္ႀကီးအားလည္း ေခါင္းျဖတ္ပစ္မည္ဟု ပိုစတာကပ္ၾကသည္ကို ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္အား အေၾကာင္းၾကားသည္။ ထုိအခါ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္က ““ဆႏၵျပ လူအုပ္ႀကီးမွာ သတိၲမရွိပါဘူး။ ကိုယ္ေတာ့္ အနားမွာ သတိၲရွိတဲ့တပည့္ ၄၊ ၅ ေယာက္ ဓားကိုင္ၿပီး အေစာင့္ခိုင္းထားေပ့ါ။ ဓားျမင္ရင္ ဒီလူအုပ္ႀကီး ရင္မဆိုင္ရဲပါဘူး။ ထြက္ေျပးၾကမွာပါ””ဟု အားေပးစကား ေျပာၾကား၍ အခ်ိန္ကို ေစာင့္ဆိုင္းေနၾကရသည္။ ဆႏၵျပလူအုပ္ႀကီးသည္ ၾကည့္ျမင္တိုင္ ဆန္ဂိုေဒါင္မ်ား ေဖာက္ယူျခင္း၊ ကမာရြတ္စီးကရက္ စက္႐ံုေဖာက္ယူျခင္း၊ ေရႊ၀ါဆပ္ျပာ ေဖာက္ယူျခင္း၊ ကုန္သြယ္ေရး ဂိုေဒါင္မ်ား ေဖာက္ယူျခင္း၊ သန္လ်င္တံတား စီမံကိန္းအရ ေဆာက္လုပ္ေနသည့္ စက္႐ံုမွ ပစၥည္းမ်ားကို ခိုးယူလုယက္ျခင္း စသည္ျဖင့္ ထိန္းမႏိုင္သိမ္းမရ ျဖစ္လာသည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ အင္းစိန္အက်ဥ္းေထာင္ကို လူတစ္ေသာင္းခန္႔က ၀ိုင္း၀န္း၍ အက်ဥ္းသားမ်ား ျပန္လႊတ္ေပး ရန္ ေအာ္ဟစ္ ေတာင္းဆိုၾကသည္။ အျပင္မွ ေအာ္သံႏွင့္ ေႂကြးေၾကာ္သံေၾကာင့္ အတြင္းရွိ ေထာင္သားမ်ားလည္း ဆူပူ အံုႂကြလာၾကသည္။ ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ အင္းစိန္အက်ဥ္းေထာင္မွ ျပစ္ဒဏ္မခ်မွတ္ ရေသးေသာ အခ်ဳပ္သမားမ်ားႏွင့္ လြတ္ရန္ရက္ အနည္းငယ္က်န္ေသာ အက်ဥ္းသားမ်ားကို ေထာင္မွ လႊတ္ေပးလုိက္သည္။ ဆႏၵျပလူထု၏ ေတာင္းဆိုခ်က္ေၾကာင့္ ေထာင္သားမ်ားကို ေထာင္၀တ္ေထာင္စားျဖင့္ စရိတ္စကမေပးႏုိင္ဘဲ အေရးေပၚ လႊတ္လိုက္ၾကသည္။ လြတ္ေျမာက္လာေသာ အမ်ဳိးသမီးေထာင္သားမ်ားကို ကား၂ စီးတိုက္ျဖင့္ ေခၚေဆာင္လာၿပီး သရက္ေတာတိုက္အလယ္၌ ခ်ထား၍ ““ခင္ဗ်ားတို႔ကို က်ဳပ္တို႔ ေက်ာင္းသားေတြက လႊတ္ေပးတာ။ ဆရာေတာ္မ်ားကုိလည္း ထမင္းေကၽြးရန္ ေလွ်ာက္ထားေပးမယ္”” လို႔ေျပာၿပီး ထားပစ္ခဲ့ပါသည္။ တခ်ဳိ႕ေသာ ေထာင္သားမ်ားမွာ မိမိတို႔ အသိအကၽြမ္းရွိရာ ေျမာက္ဥကၠလာပ ၿမိဳ႕နယ္သို႔ သြားေရာက္ၿပီး အသိ အကၽြမ္း ရွာေဖြသည့္အခါ ၿမိဳ႕ခံလူထုက မယံုသကၤာ ျဖစ္ၿပီး ဦးေန၀င္းက ရပ္ကြက္ကုိ မီး႐ိႈ႕ဖို႔ လႊတ္လိုက္တာဟု ေျပာၿပီး ေခါင္းျဖတ္ သတ္လိုက္ၾကသည္။ အလားတူပင္ အင္းလ်ားကန္ အနီး၌ အင္းလ်ားကန္ဖ်ား ေက်ာင္းႏွင့္အင္းလ်ားေ၀ဠဳ၀န္ ေက်ာင္းတိုက္မ်ားအတြင္း၌ က်ဴးေက်ာ္တဲအိမ္ ၅၀ ခန္႔ ရွိသည္။ လြတ္ေျမာက္ လာေသာ အက်ဥ္းသား ၂ ဦးသည္ ထုိက်ဴးေက်ာ္တဲမ်ားအတြင္းသို႔ သြားေရာက္၍ အသိအကၽြမ္း ရွာေဖြ သည့္အခါ မေတြ႕ရေတာ့ေခ်။ လူအုပ္ႀကီးက ရပ္ကြက္ကို မီး႐ိႈ႕ဖို႔လာတာ၊ အဖ်က္သမားဟု သတ္မွတ္ၿပီး အင္းလ်ားကန္ေစာင္းသို႔ခ်ဳပ္ၿပီး သတ္ျဖတ္ မီး႐ိႈ႕လုိက္ၾကသည္။ ထုိအခါ နာမည္ေက်ာ္ၾကား ထင္ရွားသည့္ သပိတ္ေမွာက္ ေခါင္းေဆာင္ အမ်ဳိးသမီးႀကီးက ဒီလူေတြကို လက္လြတ္စပယ္ မသတ္သင့္ေၾကာင္း၊ ရဲလက္သို႔ အပ္သင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳေသာ္လည္း နားမေထာင္ဘဲ ေခါင္းျဖတ္သတ္၍ အင္းလ်ားကန္ေစာင္း၌ မီး႐ိႈ႕လိုုက္ၾက သည္။
၁၇-၉-၁၉၈၈ ရက္ေန႔
ရန္ကုန္ၿမဳိ႕တြင္ ကုန္သြယ္ေရး႐ံုးခ်ဳပ္မွာ ၆ ထပ္႐ံုးျဖစ္ၿပီး ကုန္သြယ္ေရး႐ံုး၏ ဒုတိယ အထပ္၌ စစ္သား၂၅ ဦးပါေသာ တပ္စုတစ္စုကို တာ၀န္ခ်ထားသည္။ ယင္းတပ္စု၌ ၂ လက္မ ေမာ္တာက်ည္ဆန္မ်ား၊ လက္ပစ္ဗံုး မ်ား၊ ဂ်ီသရီးက်ည္ဆံမ်ား အျပည့္အစံုေပးအပ္ထားသည္။ ေန႔လယ္ ၁ နာရီအခ်ိန္တြင္ စစ္သား တစ္ေယာက္သည္ ကုန္သြယ္ေရး႐ံုး ပထမထပ္ ျပတင္းေပါက္မွ ေျခေထာက္ တစ္ဖက္ထုတ္၍ အိပ္စက္ ေနသည္။ ထိုအခါ ဆႏၵျပလူအုပ္ထဲမွ တစ္ေယာက္သည္ စစ္သား၏ေျခသလံုးကို ဂ်င္ဂလိျဖင့္ပစ္ခတ္ လုိက္သည္။ စစ္သားသည္ ႐ုတ္တရက္ စိတ္ဆိုးမာန္ဆိုးျဖစ္လာၿပီး မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ အုတ္တိုက္ကို ဂ်ီသရီးျဖင့္ ပစ္ခတ္လိုက္သည္။ က်ည္ဆန္သည္ အုတ္နံရံကိုမွန္၍ အုတ္နံရံမွ အဂၤေတခဲတစ္ခုသည္ ကြာထြက္လာၿပီး ဆႏၵျပလူတစ္ဦး၏ ဘုိေကကိုရွပ္၍ ထိမွန္သြားသည္။ ထုိအခါ ဆႏၵျပသူကငါတို႔ကို စစ္သားေတြေသနတ္ျဖင့္ ပစ္တယ္ဟု ဟစ္ေအာ္ေျပာဆိုသျဖင့္ လူထုပရိသတ္ ႏွစ္ေသာင္းခန္႔သည္ ကုန္သြယ္ေရး႐ံုးခ်ဳပ္ကို ၀ိုင္းထားၾက၍ ဘာဂ်ာတံခါး၊ သံတံခါးမ်ားကို ႐ိုက္ဖ်က္ၾကသည္။ စစ္သားမ်ားသည္ ပထမထပ္ကို ေသာ့ခတ္၍ ဒုတိယ အထပ္သို႔ တက္သြားၾကသည္။ ဤနည္းအားျဖင့္ ေနာက္ဆံုးအေပၚဆံုးထပ္ ၅ ထပ္သုိ႔ေရာက္ရွိ သြားၾကေတာ့သည္။ ယင္းကိစၥကုိ စစ္သားမ်ားႏွင့္ ပဋိပကၡ မျပဳလုပ္ရန္ ဆႏၵျပေခါင္းေဆာင္ (အႀကီးအကဲ) ကိုယ္တိုင္ လာေရာက္ တားျမစ္ေသာ္လည္း ယင္းအႀကီးအကဲ၏ စကားကို လံုး၀ နားမေထာင္ခဲ့ေခ်။
ဤသုိ႔ျဖစ္ေနခ်ိန္တြင္ သရက္ေတာ ေက်ာင္းတိုက္မွ သံဃာမ်ားက လူအုပ္ႀကီးကို ေနာက္ဆုတ္ခိုင္းၿပီး ငါတို႔ ေျဖရွင္းေပးမယ္ဟူ၍ ၾကား၀င္ဖ်န္ေျဖလိုက္သည္။ အခ်ိ္န္မွာ ေန၀င္ေနၿပီျဖစ္သည္။ ဘုန္းႀကီးမ်ားသည္ စစ္သားမ်ားထံမွ လက္နက္မ်ားကို အပ္ေစရန္ႏွင့္ စစ္သားမ်ား၏အသက္ကို တာ၀န္ယူေၾကာင္း ကတိေပးၾက ပါသည္။
ထုိအခါ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ေသာ တပ္စုမွဴးသည္ သက္ဆုိင္ရာ ႐ံုးခ်ဳပ္သို႔ အမိန္႔ေတာင္းခံ လိုက္ပါသည္။ ခုခံပစ္ခတ္ ႏွိမ္နင္းလိုက္ရန္ အမိန္႔ေတာင္းခံသည္။ ႐ံုးခ်ဳပ္မွ အမိန္႔မေပးေသာေၾကာင့္ စစ္သားမ်ားအေနျဖင့္ အမိန္႔ကို လိုက္နာၾကရန္သာ ရွိေတာ့သည္။ အကယ္၍သာ ယင္းတပ္စုအေနျဖင့္ ရွိသမွ်လက္နက္ကို အသံုးျပဳ ပစ္ခတ္ႏွိမ္နင္းလိုက္ပါက အနည္းဆံုး လူတစ္ေသာင္းေက်ာ္ ေသေက် ပ်က္စီးသြားႏုိင္ေပသည္။ သက္ဆိုင္ရာ ႐ံုးခ်ဳပ္မွ လက္နက္ခ်ရန္ အမိန္႔ေပးလုိက္သည္။ ထိုအခါရန္ကုန္တိုင္း၊ တုိင္းမွဴးႀကီးသည္ စစ္တကၠသုိလ္တြင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သင္ၾကားခဲ့ရသည္မွာ ထုိးစစ္၊ ခံစစ္၊ ခြာစစ္ ၃ မ်ဳိးကိုသာ သင္ယူခဲ့ရပါတယ္။ လက္နက္ခ်အ႐ံႈးေပး စစ္ဗ်ဴဟာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ မသင္ခဲ့ရပါဘူး””ဟူ၍ ၀မ္းနည္းပက္လက္ျဖစ္ကာ သတိေမ့သြားသျဖင့္ ေဆး႐ံုသို႔ တင္လိုက္ရပါေတာ့သည္။
ကုန္သြယ္ေရး႐ံုးခ်ဳပ္ေပၚရွိ စစ္သားမ်ားထံမွ လက္နက္မ်ားကို ဘုန္ႀကီးမ်ားက ရယူၿပီးေသာအခါ လူအုပ္ႀကီးကို အနားမကပ္ရန္ အမိန္႔ေပးၿပီး စစ္သားမ်ားကို ယူနီေဖာင္းခၽြတ္ အရပ္၀တ္လဲၿပီး ကားတစ္စီးျဖင့္ တင္ေဆာင္၍ ၿမိဳ႕ေတာ္ခန္းမသို႔ ပို႔ေပးလုိက္ပါေတာ့သည္။
ထုိအခါ ဤကဲ့သို႔ အျပစ္ကင္းမဲ့ေသာ စစ္သားမ်ားကုိ လူအုပ္ႀကီးက ဖမ္းဆီးသတ္ျဖတ္ လိုက္သည္ဟူေသာ ေကာလာဟလ သတင္းသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း၌ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားေတာ့သည္။ ထုိသတင္းကို ၾကားသိရေသာ ဗႏၶဳလပန္းၿခံတစ္၀ိုက္ရွိ စစ္သားမ်ားသည္ မေက်ႏုိင္ မခ်မ္းႏုိင္ေဒါသမီး ဟုန္းဟုန္းေတာက္ေလာင္ၿပီး ““ငါတို႔စစ္သားေတြက ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ ဒီတိုင္းျပည္ကို ကၽြန္မျဖစ္ေအာင္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ လာရတာ၊ ဘာဆုိင္လို႔ ဒီလူအုပ္ႀကီးက သတ္ျဖတ္ရတာလဲ။ ဒီလိုဆိုရင္တို႔လည္း ေတာခိုေတာ့မယ္။ ေတြ႕ကရာလူေတြကုိ အကုန္ပစ္သတ္ၿပီး ေတာခိုၿပီး သူပုန္လုပ္ေတာ့မယ္””ဟု ေအာ္ဟစ္ႀကိမ္းေမာင္းလ်က္ ေသနတ္မ်ားကို မိုးေပၚသို႔ ေထာင္ပစ္ျခင္း၊ အခ်ဳိ႕က ေသနတ္ကို ႐ိုက္ခ်ဳိးျခင္း ျပဳလုပ္ၾကေတာ့သည္။ ဤသို႔ျဖစ္ေနသည္ကို မၾကည့္ရက္ ႏုိင္ေသာ တာ၀န္ရွိ အႀကီးအကဲမ်ားက စစ္သည္ေတာ္မ်ားကို ၿငိမ္းေအးသြားေစရန္ ေခ်ာ့ေမာ့ေဖ်ာင္းဖ်ၾကသည္။
ျမန္မာသံေတာ္ဆင့္သတင္းဌာန – https://www.facebook.com/

No comments:
Post a Comment