Monday, March 2, 2015

ဥပေဒမ်ားကို ဆန္းစစ္ၾကည့္ျခင္း (သတင္းမီဒီယာဥပေဒ)

– ၿမိဳင္-တင္လိႈင္

စက္႐ံု၊ အလုပ္႐ံု၊ ႐ံုးဌာနမ်ားမွ ထိုလွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္မ်ားကို အမ်ားျမင္သာေသာ ေနရာတြင္ လွ်ဳိ႕၀ွက္ခ်က္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ တားျမစ္ခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသင့္ပါသည္ အတြင္းစည္း ကလည္း လွ်ဳိ႕၀ွက္ခ်က္ကို မေပါက္ၾကားေစရန္ စီမံထားရပါမည္ ထိုသို႔မဟုတ္ပါဘဲ မီဒီယာသမား မ်ားသိ၍ ေဖာ္ျပခါမွ တရားစဲြသည္မွာ တရားမွ်တမႈမရွိပါ …

ျမန္မာသံေတာ္ဆင့္ အပတ္စဥ္သတင္းစာတြင္ အတဲြ-၃၊ အမွတ္ ၄၈၌ သတင္းမီဒီယာဥပေဒပုဒ္မ၃(စ)ထိ ဆန္းစစ္ ေရးသားခဲ့ပါသည္။ ယခု၎ ဥပေဒပုဒ္မ ၄မွစ၍ တင္ျပပါမည္။ ယင္းပုဒ္မ ၄ မွ ၈ထိမွာ အခန္း ၃တြင္ ပါရွိပါသည္။ ပုဒ္မ ၄တြင္ သတင္းမီဒီယာသမားမ်ားသည္ (က)ဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ တရားစီရင္ေရး ဆိုင္ရာတို႔၏ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒႏွင့္အညီ
လြတ္လပ္စြာေ၀ဖန္ ေထာက္ျပ အႀကံျပဳေရးသားခြင့္ရွိသည္ဟု ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္းတရား႐ံုးမ်ား မထီမဲ့ျမင္ဥပေဒကို ျပ႒ာန္း ထားျပန္ပါသည္။ ၎ဥပေဒပုဒ္မ ၂ (ဃ)ျပစ္မႈဆိုင္ရာ မထီမဲ့ ျမင္ျပဳမႈဆိုသည္မွာ (၁)တရား႐ံုး ၏ ဥပေဒအရ အပ္ႏွင္းထားေသာ အခြင့္အာဏာကို ေသးသိမ္ေစျခင္း (သို႔မဟုတ္) ေသးသိမ္ရန္ျဖစ္တန္ေစျခင္း။ (၂) တရား စီရင္ေသာမႈခင္း ကိစၥတြင္ေျဖာင့္မွန္စြာ ေဆာင္ရြက္မႈကို ထိခိုက္ေစျခင္း၊ စြက္ဖက္ျခင္း (သို႔မဟုတ္)ေႏွာင့္ ယွက္ျခင္း။ (၃)မွန္ကန္ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ေရးအေပၚ အမ်ားျပည္သူက ယံုၾကည္ကိုးစားမႈ ေလ်ာ့နည္း ေစရန္ တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ျပဳလုပ္ျခင္း။ (၄) တရား႐ံုးကဆံုးျဖတ္ ရန္ရွိေသာအခ်က္မ်ားကို တစ္စံုတစ္ရာ အဆံုး အျဖတ္ မေပးရေသးမီ ႀကိဳတင္ေ၀ဖန္ေျပာဆိုျခင္း၊ ေရးသားေဖာ္ျပျခင္း၊ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ျခင္း၊ ျဖန္႔ခ်ိျခင္းဟူ၍ တားျမစ္ ထားျပန္ပါသည္။ …ဤတြင္ သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒပုဒ္မ ၄(က) ျပ႒ာန္းခ်က္ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေနသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ လြတ္လပ္စြာ ေ၀ဖန္ေထာက္ျပ အႀကံျပဳေရးသားခြင့္ရွိသည္ဆိုၿပီး တရား႐ံုး မထီမဲ့ ျမင္ျပဳမႈ ဥပေဒပုဒ္မ၂(ဃ)ကပဲ တားျမစ္ထား ျပန္သည္မဟုတ္လား။ တကယ္ ေတာ့ျပည္သူေတြက တရားစြဲလွ်င္ တစ္ေနရာရာက ဖုန္းႏွင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ စာႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူကိုယ္တိုင္ေသာ္လည္းေကာင္း ေျပာဆိုလာပါက တရားသူႀကီး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အတိုင္း မျဖစ္ေတာ့ဟု ႐ုပ္ေျပာင္မ်ားပင္ေဖာ္ျပေနပါသည္။ ဥပမာ – အမိန္႔ရ တရား႐ံုးဆို သည္မ်ဳိးမ်ား ျဖစ္သည္။ မီဒီယာဥပေဒ ပုဒ္မ ၄(ခ)တြင္ ႏိုင္ငံသားတိုင္းသိခြင့္ရွိေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္ သေဘာထားအျမင္မ်ားကို က်င့္၀တ္စည္းကမ္းႏွင့္အညီ စံုစမ္းေဖာ္ထုတ္ေရး သားခြင့္ႏွင့္ သတင္းထုတ္လႊင့္ခြင့္ တို႔ရွိသည္ဟု ျပ႒ာန္းထား၍ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၅၄ ႏွင့္အညီ မျဖစ္ ေတာ့ပါ။ ၄(ဂ) တြင္ ႏိုင္ငံသား တစ္ဦး၏ အခြင့္အေရးဆံုး႐ံႈးမႈဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ေရးသား ခြင့္ရွိ သည္ဟု ျပ႒ာန္းထားသည္။ သို႔ေသာ္လည္း တရားစီရင္းေရး၊ ေျမယာသိမ္းဆည္းခံရမႈစသည့္ ကိစၥမ်ားကို ႏို္င္ငံသားအမ်ား၏ အခြင့္အေရး ဆံုး႐ံႈးမႈမ်ား ေဖာ္ထုတ္ေရးသား၍ တရားစဲြခံထား ရသည္မ်ားရွိပါသည္။ ၄ (ဃ)တြင္ သက္ဆိုင္ရာဌာန အဖဲြ႕အစည္းက သတ္မွတ္ထားေသာ စည္းကမ္းႏွင့္အညီ အစိုးရ႐ံုး၊ ဌာန၊ အဖဲြ႕ အစည္းမ်ားတြင္ သတင္းအခ်က္အလက္ ရယူခြင့္၊ ေနရာထိုင္ခင္းရခြင့္ႏွင့္ ၀င္ထြက္သြားလာခြင့္ရွိသည္ဟု ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ အခ်ဳိ႕ဌာနမ်ားက ခြင့္ျပဳေသာ္ လည္း အခ်ဳိ႕ဌာနမ်ားက ခြင့္မျပဳဘဲ ပိုင္နက္က်ဴး လြန္မႈျဖင့္ တရားစဲြသည္မ်ား ၾကားသိရပါသည္။ ဤပုဒ္မအရဆိုလွ်င္ ထိုသို႔ခြင့္မျပဳေသာ႐ံုး၊ ဌာန၊ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားက ခြင့္မျပဳလွ်င္မည္ သို႔အေရးယူမည္ဟု ျပ႒ာန္းထားျခင္း မေတြ႕ရပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ႐ံုး၊ ဌာန၊အဖဲြ႕ အစည္းမ်ားက ခြင့္မျပဳလွ်င္ မည္သို႔ အေရးယူမည္ကို ျဖည့္စြက္ျပ႒ာန္းသင့္ပါသည္။ ယခုကဲ့သို႔ ျပ႒ာန္းထားသည္မွာ မီဒီယာသမားမ်ားကို သာႏွိပ္ ကြပ္ရန္ျဖစ္ေၾကာင္း ျမင္သာေနပါသည္။

ပုဒ္မ ၅တြင္ သတင္းမီဒီယာလုပ္ငန္း၏ ထုတ္ေ၀စာသည္ စိစစ္ျခင္းမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရွိသည္ဟု ျပ႒ာန္းထားပါ သည္။ ပုဒ္မ ၆၌ သတင္းမီဒီယာသမား တစ္ဦးသည္- (က) ဥပေဒတစ္ရပ္အရျဖစ္ေစ၊ အာဏာ ပိုင္အဖဲြ႕အစည္း တစ္ရပ္ရပ္ကျဖစ္ေစ အမိန္႔ ၫႊန္ၾကားခ်က္ျဖင့္ လံုၿခံဳေရးအဆင့္ သတ္မွတ္ထားေသာ စာရင္းဇယား၊ ဓာတ္ပံု၊ မွတ္တမ္းေရးသား ခ်က္မ်ားမွအပ အမ်ားျပည္သူသိခြင့္ရွိေသာ သတင္းအခ်က္ အလက္မ်ားကို သက္ဆိုင္ရာ အဖဲြ႕အစည္း မ်ားထံမွ ေတာင္းယူၾကည့္႐ႈခြင့္ရွိသည္ဟု ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ထိုသို႔ဆို လွ်င္စက္႐ံု၊ အလုပ္႐ံု၊ ႐ံုးဌာနမ်ားမွထို လွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္မ်ားကို အမ်ားျမင္သာေသာ ေနရာတြင္ လွ်ဳိ႕ ၀ွက္ခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ တားျမစ္ ခ်က္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသင့္ပါသည္။ အတြင္းစည္းကလည္း လွ်ဳိ႕၀ွက္ခ်က္ကို မေပါက္ ၾကားေစရန္ စီမံထားရပါ မည္။ ထိုသို႔မဟုတ္ပါဘဲ မီဒီယာသမားမ်ားသိ၍ ေဖာ္ျပခါမွ တရားစဲြသည္မွာ တရားမွ်တမႈမရွိပါ။ ပုဒ္မ ခဲြ (ခ) တြင္ အမ်ားျပည္သူ၏ ရန္ပံုေငြျဖင့္ ဖဲြစည္းထားေသာ အစိုးရမဟုတ္သည့္ အသင္းအဖဲြ႕လုပ္ငန္းမ်ားမွ သတင္း အခ်က္ အလက္မ်ားကို ပုဒ္မခဲြ(က) ပါျပ႒ာန္းခ်က္ ႏွင့္အညီ ေတာင္းယူၾကည့္႐ႈခြင့္ရွိသည္ဟု ျပ႒ာန္းထားပါ သည္။

ပုဒ္မ ၇၌ သတင္းမီဒီယာသမား တစ္ဦးသည္ စစ္မက္ျဖစ္ပြားရာေဒသ၊ အေရးအခင္း အဓိက႐ုဏ္း၊ အမ်ား ျပည္သူ ဆႏၵျပရာေဒသတို႔၌ သက္ဆိုင္ရာတာ၀န္ရွိ အဖဲြ႕အစည္းက သတ္မွတ္ထားေသာ စည္းကမ္းမ်ားႏွင့္ အညီသတင္း ရယူစဥ္တြင္- (က) လံုၿခံဳေရးဆိုင္ရာ အဖဲြ႕အစည္းတစ္ရပ္ရပ္၏ ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းျခင္း၊ သတင္း မွတ္တမ္းစသည့္ သတင္းရယူျခင္းႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာ ကိရိယာမ်ားကို သိမ္းယူခံရျခင္း၊ ဖ်က္ဆီးခံရျခင္းတို႔မွ ကင္းလြတ္ေစရမည္။ ဤအခ်က္မွာ အမွန္တကယ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ပါက အလြန္ေကာင္းပါသည္။ အေရး အခင္းကာလက ဂ်ပန္ သတင္းေထာက္ကို ပစ္သတ္သလိုေဘးမွ ကင္းေ၀းေပေတာ့မည္။ (ခ)တြင္ လံုၿခံဳေရး ဆိုင္ရာအဖဲြ႕အစည္း မ်ားရွိက ယင္းတို႔၏ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈကို ေတာင္းခံခြင့္ရွိေစရမည္ဟု ျပ႒ာန္းထားရာ တိက်မႈမရွိပါ။ ကာကြယ္ေပး မည္ဟု ျပင္္ဆင္ေပးသင့္ပါသည္။

ပုဒ္မ ၈၌ သတင္းမီဒီယာသမား တစ္ဦးသည္ (က)က်င့္၀တ္ႏွင့္အညီ မိမိအမည္ကို ေဖာ္ထုတ္ေျပာဆို၍ သတင္္း ရယူရမည္။ သို႔ရာတြင္ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားျဖစ္သည့္ ျပည္သူ႕က်န္းမာေရး၊ ျပည္သူ တို႔၏ ေဘးကင္းလံုၿခံဳေရးႏွင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္တို႔ကို ထိခိုက္ေစႏိုင္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ား၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရးႏွင့္ လူမႈစီးပြားေရးဆိုင္ရာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားတြင္ မမွန္မကန္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား၊ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ရန္ မျဖစ္မေန စံုစမ္းရမည့္ သတင္းျဖစ္ပါက သတ္မွတ္ခ်က္မ်ား ႏွင့္အညီ သက္ဆိုင္ရာ အယ္ဒီတာ၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ အမည္မေဖာ္ျပဘဲ စံုစမ္းခြင့္ရွိၿပီး ထိုသို႔ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေၾကာင္း ကို ေဖာ္ ျပေပးရမည္ဟု လည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မခဲြ(ခ)တြင္ ဤ ဥပေဒပါျပ႒ာန္းခ်က္ တစ္ရပ္ရပ္ျဖင့္ အေရးယူခံရေသာ အမႈ တြင္ တရား႐ံုး၏ အမိန္႔အရ မဟုတ္ဘဲသတင္း မီဒီယာဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းသံုးပစၥည္းမ်ားကို သိမ္းဆည္း၊ ခ်ိပ္ပိတ္ ျခင္းႏွင့္ ဖ်က္ဆီးျခင္းတို႔မွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရရွိေစရမည္””ဟုလည္းေကာင္း ျပ႒ာန္းထားသည္။ ဤတြင္ (ခ) ျပ႒ာန္းခ်က္မွာ သူရိယအလင္းဂ်ာနယ္တိုက္ကို ျပဳလုပ္ခဲ့သလုိ လုပ္ပါက တားဆီးခ်ိန္မရႏိုင္ပါ။ ထုိ သို႔ျပဳပါကျပဳ သူကို ကင္းလြတ္ခြင့္ ေပးမည္လား၊ ခံရသူကို ကင္းလြတ္ခြင့္ေပးမည္လား ေမးရန္ရွိပါသည္။ ခံရသူကို ကင္း လြတ္ခြင့္ ရရွိရန္ေပးပါက ဤစကားရပ္ျဖင့္ မသံုးသင့္ပါ။ ခံရသူကို ကာကြယ္ေပးရမည္၊ နစ္နာေၾကးေပးရမည္ ဟု သံုးသင့္ပါသည္။

ျမန္မာသံေတာ္ဆင့္သတင္းဌာန – https://www.facebook.com/myanmarherald

No comments:

Post a Comment