Written by - နီၿငိမ္း
တန္ေဆာင္မုန္းတြင္း ဆီးႏွင္းတစ္လုိက္၊ မုိးတစ္ၿပိဳက္
ျမန္မာ့တစ္ဆယ့္ႏွစ္လတြင္ ရွစ္လေျမာက္ကား တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ေပတည္း။
ဆီးႏွင္းတစ္လုိက္ မုိးတစ္ၿပိဳက္ဟု ဆုိေသာ္လည္း မုိးကလည္း မကုန္ေသး၊
ဆီးႏွင္းကလည္း တဖြဲဖြဲ မက်လာႏုိင္ေသး။ မုိးအကုန္ ေဆာင္းအကူး ႏွင္းရည္လူးေသာ
ေန႔မ်ားသုိ႔ ေရာက္ခဲ့ျပန္ေလၿပီ။
“သီတင္းကြ်တ္
ပြဲေတာ္ႀကီးၿပီးေတာ့.. တန္ေဆာင္မုန္း...တန္ေဆာင္တုိင္၊ ဆီမီးကၿမိဳင္
မသုိးအလွ ျမတ္သကၤန္းကပ္ဖုိ႔ ေရႊတိဂုံ ကုန္းေတာ္မွာ အၿပိဳင္အဆုိင္” ဟု
ငယ္စဥ္ကပင္ ႏွစ္စဥ္ေအာ္ဆုိခဲ့ၾကဖူးသည္။ ဪ ကထိန္သကၤန္းမ်ား
ကပ္လွဴရန္အခ်ိန္သုိ႔ပင္ ေရာက္ခဲ့ျပန္ေလၿပီတကား။
လတကာတြင္ အျမတ္ဆုံး
“မာသာနံ၊ သရေဒါ၊ ေသေ႒ာ” ဟု ေရွးဆရာမ်ား ဝိၿဂိဳဟ္ျပဳခဲ့ၾက၏။ မာသာနံ-
ဆီးႏွင္းျမဴတိမ္ သူရိန္မီးခုိးေမွာင္ၿမိဳ႕ကင္းပ၊ တန္ေဆာင္လကား၊
ေသေ႒ာ-ၾကည္လင္ ရႊင္ျမဴး အလွထူး၏ဟု အဓိပၸာယ္ရပါသည္။
ေလာကနီတိ
ဆရာကလည္း ရတုကာ လာနံ- ရတုတကာတုိ႔တြင္၊ သာရဒံ-တန္ေဆာင္မုန္းလသည္ ျမတ္၏၊
ထူး၏ဟု ေရးသားထားခဲ့သည္။ တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ကထိန္ဆီမီးထိန္ထိန္
ညီးေနေလသည္။ ေအာက္အရပ္ ရန္ကုန္ထက္ အညာမႏၱလာႏွင့္ ေတာင္ႀကီးတုိ႔၌
ပုိ၍စည္ကားသည္။ မီးပုံးပ်ံတစ္လုံး သိန္းႏွစ္ဆယ္၊ အစိတ္ သုံး၍
စူဠာမုနိျမတ္ဘုရားအား ရည္မွန္းပူေဇာ္ ၾကေလသည္။
ကထိန္အစ ဘဒၵ၀ဂၢီညီေနာင္က
ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္က ဘဒၵဝဂၢီ ညီေနာင္သုံးက်ိပ္သည္ ဝါတြင္းကာလ ဝါဆုိ၊
ဝါကပ္အၿပီးတြင္ သာဝတၳိၿမိဳ႕ရွိ ျမတ္စြာဘုရားအား ဖူးေျမာ္ရန္
မုိးထဲေလထဲမွာပင္ ခရီးျပင္းႏွင္ခဲ့ၾကသည္။ မုိးဒဏ္ေလဒဏ္ေၾကာင့္ သကၤန္းမ်ား
ရႊံ႕ေပကာ ႏြမ္းစုတ္ေလသည္ကုိ ဘုရားရွင္ ျမင္ေတာ္မူ၏။ သုိ႔အတြက္ ျမတ္ဗုဒၶက
ပုရိမဝါဆုိၿပီးခဲ့ေသာ ရဟန္းတုိင္း ကထိန္အလွဴခံခြင့္ရွိသည္။ သပိတ္တစ္လုံး၊
သကၤန္းသုံးထည္ျဖင့္ တင့္တယ္စြာ ေနႏုိင္ေအာင္ ဝါနည္းဓမၼကံ စီမံခဲ့ပါသည္။
ကထိန္ = ကထိန္ဆုိသည္မွာ ပါဠိပ်က္ စကားျဖစ္ၿပီး အက်ဳိးငါးခ်က္
တစ္ၿပိဳင္နက္ရေသာ အလုပ္၊ အက်ဳိးေပးျမဲျမံေသာအလုပ္၊ သကၤန္းျဖတ္ျခင္း၊
ခ်ဳပ္ျခင္း၊ အေရာင္ဆုိးျခင္း၊ လွဴဒါန္းျခင္းဟူေသာ အလုပ္အားလုံးမွာ
ကထိန္အလုပ္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။
ကထိန္ခင္းျခင္း
ကထိန္ခင္းျခင္းကုိ
လူဒကာမ်ား ျပဳလုပ္၍ မရပါ။ ပစၥည္းဥစၥာ မျပည့္စုံေသာ ေက်ာင္း၊ ဆင္းရဲေသာ
ေက်ာင္းမ်ားကုိ ေရြးခ်ယ္လ်က္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက ကထိန္ခင္းခြင့္ျပဳသည္။
ထုိေက်ာင္းမ်ဳိးတြင္ ကထိန္ခင္းမွသာ ျမတ္၏။ ကထိန္ခင္းမႈကား ဗုဒၶဘုရား
လက္ထက္ကပင္ ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ ဓေလ့တစ္ခုျဖစ္၏။ ေရွးအခါက ပါေဝယ်က
တုိင္းသားမ်ားသည္ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ ပဝါရဏာပြဲမ်ားအမီ ဘုရားထံ
ခရီးျပင္းႏွင္ ခဲ့သည္။ မုိးတြင္းျဖစ္၍ သကၤန္းမ်ား ရႊံ႕စဥ္ကာ ေပၾကကုန္သည္။
အပုိသကၤန္းမပါ၍ လဲလွယ္ရန္ပင္ မရွိပါ။ သုိ႔ေၾကာင့္ ဘုရားက
ကထိန္အလွဴခံခြင့္ျပဳခဲ့၏။
ခြင့္ျပဳခဲ့သည့္ သကၤန္းသုံးထည္
(၁) ဒုကုဋ္ ေခၚ ႏွစ္ထပ္သကၤန္းႀကီး
(၂) ကုိယ္ဝတ္ဧကသီ
(၃) ခါးဝတ္သင္းပုိင္
ကထိန္ခင္းရန္ အလွဴ ရွစ္ပါး
အဆင့္ဆင့္ စနစ္တက် လုပ္ရပါသည္။
(၁)ကထိန္သကၤန္းအလွဴခံျခင္း
(၂)ကထိန္ခံထုိက္သည့္ ရဟန္းကုိ သံဃာအေပါင္းမွ စိစစ္ေရြးခ်ယ္ေပးျခင္း
(၃)ကထိန္သကၤန္းအလွဴခံရန္ အေရြးခံရသူအား သိမ္အတြင္း၌ သကၤန္းကုိ ဉတၱိဒုတိယ ကမၼဝါျဖင့္ေပးျခင္း
(၄)တိစီဝရိတ္အဓိ႒ာန္တင္၍ သကၤန္းေဟာင္းကုိ ပစၥဳႏၶိဳရ္ျပဳကာ စြန္႔ပစ္ျခင္း
(၅)ခင္းမည့္သကၤန္းကုိ ကပၸဗိႏၵဳထုိးျခင္း
(၆)သကၤန္းအမည္ျဖင့္ အဓိ႒ာန္ျပဳျခင္း
(၇)ႏႈတ္ႁမြက္၍ခင္းျခင္း
(၈)သာဓုအႏုေမာဒနာျပဳျခင္း ရွစ္ပါးေပ တည္း။
ကထိန္အာနိသင္ငါးပါး
ေအာက္ပါအာနိသင္မ်ားရသည္။
(၁)အနာမႏၱစာရ-ရဟန္းႀကီးထံ ခြင့္မပန္ဘဲ ပင့္သူအိမ္သုိ႔ သြားႏုိင္ျခင္း၊
(၂)သမဒါနစာရ-အဓိ႒ာန္တင္ထားေသာ သကၤန္းကုိမယူေဆာင္ဘဲ သြားႏုိင္ျခင္း၊
(၃)ယာဝဒတၳစီဝရ-အလုိရွိတုိင္း သကၤန္းကုိ အဓိ႒ာန္မျပဳဘဲ သိမ္းထားႏုိင္ျခင္း၊
(၄)ဂဏာေဘာဇန-ဒကာဒကာမတုိ႔က မသင့္မေလ်ာ္ ဖိတ္ေခၚေသာ္လည္း အာပတ္မသင့္၊
(၅)ကထိန္ခင္းသည့္ ေက်ာင္း၌ သံဃာအား လွဴေသာ သကၤန္းမ်ားကုိ သာဓုအႏုေမာဒနာျပဳ၍ ပုိင္ဆုိင္ခြင့္ရျခင္းတုိ႔ ျဖစ္၏။
ကထိန္လွဴက်ဳိး
ကထိန္သကၤန္းမွာ ႐ုိး႐ုိးသကၤန္းထက္ျမတ္၏။ ထူး၏။ လွဴသူသည္ ေယာက္်ားျဖစ္လွ်င္
ဘုရားရွင္က ဧဟိဘိကၡဳေခၚသည္ႏွင့္ ရဟန္းျဖစ္ႏုိင္သည္။ မိန္းမျဖစ္လွ်င္
အဖုိးအနဂၣထုိက္ေသာ ဝတ္ဝန္းပုဆုိးမ်ားရမည္။ အေႏွာင္အဖြဲ႔မွ လြတ္ကင္းကာ
အဝတ္အစားေပါမည္။ စားသည့္အစာ ဘယ္ေတာ့မွ အဆိပ္မသင့္။
ကထိန္လႏွင့္ က်ီးမႏုိးပြဲ
တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ ၾကတၱိကာ နကၡတ္ထြန္းပသည္။ ထုိနကၡတ္မွာ
သူခုိးနကၡတ္ျဖစ္၏။ သုိ႔အတြက္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ညတြင္ သူခုိးပြဲေလးမ်ား
ေနရာအႏွံ႔ေတြ႔ရမည္။ တန္ေဆာင္တုိင္လတြင္ ေဆးေပါင္းစုံ၍ ေဆးေပါင္းစုံနတ္မ်ား
မဲဇလီပင္ ေစာင့္နတ္ထံ လာၾကသည္။ သုိ႔အတြက္ မဲဇလီဖူးသုပ္၍ ဓာတ္စာအျဖစ္
စားရသည္။ ငယ္ငယ္က က်ီးမႏုိးပြဲလုပ္ရင္း မဲဇလီဖူးသုပ္ စားရသည္မွာ
အလြန္အရသာရွိ၏။ သမ္းသမ္းမဲမဲ အိပ္ေပ်ာ္ခဲ မဲဇလီနဲ႔စားဆုိသျဖင့္ မဲဇလီကား
အိပ္ေဆးတစ္မ်ဳိးေပတည္း။
မသုိးသကၤန္း ၾကာသကၤန္းကပ္ျခင္း
တန္ေဆာင္မုန္းလေရာက္လွ်င္ ေရႊတိဂုံကုန္း၌ ရက္ကန္းခတ္ၿပိဳင္ၾကသည္။
မသုိးသကၤန္း၊ ၾကာသကၤန္းမ်ားခတ္၍ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကုိ ပူေဇာ္ၾက၏။
ကထိန္လ်ာသကၤန္းကုိ မုိးမလင္းမီ ၿပီးေအာင္ခတ္ရသည္မွာ မလြယ္ကူ။ ေန႔ကူးလွ်င္
သကၤန္းသုိးျဖစ္သြား၍ မသုိးသကၤန္းျဖစ္ေအာင္ အခ်ိန္မီႀကိဳးစား ခတ္ၾကရသည္။
သာမညဖလအခါေတာ္
သာသနာေတာ္တြင္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ကုိ “သာမညဖလအခါေတာ္ေန႔” ဟုလည္း
ေခၚၾကသည္။ ဖခင္ဗိမိၼသာရကုိ သတ္ခဲ့မိေသာ သားေတာ္ အဇာတသတ္သည္ ဇီဝကသမားေတာ္၏
အကူအညီျဖင့္ ဘုရားထံေရာက္ရွိသြားၿပီး ရဟန္းျပဳရသည့္ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ားကုိ
ေလွ်ာက္ထားရာ ျမတ္စြာဘုရားက ရဟန္းျပဳရသည့္အက်ဳိး ၁၃ မ်ဳိးကုိ
ရွင္းလင္းေဟာၾကားခဲ့၏။
ဤတန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ က်ီးတာရာႏွင့္
ၾကတၱိကာထြန္းသည္။ ေျမာက္ျပန္ေလခ တန္ေဆာင္တုိင္လ အေၾကာင္းကုိ
မဟာအတုလမင္းႀကီး၏ လြမ္းခ်င္းေလးျဖင့္ နိဂုံးကမၸတ္ အဆုံးသတ္လုိက္ရေပသည္။
ေျမာက္ေလငယ္သြင္းပါလုိ႔
ျမဴႏွင္းငယ္စုိစုိ
ျမင္တုိင္းငယ္ပ်ဳိသည္
ေရႊက်ီးညိဳတာရာႏွင့္
ၾကတၱိကာထြန္းတဲ့လကုိေလး။
တန္ေဆာင္ငယ္မာသ ၁၂ လတြင္
ခ်မ္းျမေအးရင္ ၿဗိစၦာခြင္သုိ႔
ရက္ငင္ေျပာင္းခြာ ခဝဲဝါလည္း
ခုိင္လႊာဝတ္မႈန္ ရနံ႔သာထုံေတာ့တယ္
ဘုန္းဂုဏ္ေၾကာ့သမၻာန္မွာ
လွဴကထိန္သဘင္ခင္းလုိ႔
က်င္းၾကတယ္ေလး။
က်မ္းကုိး-
- သာသနာ့ေရာင္ျခည္အထူးထုတ္မ်ား
- သုတပေဒသာစာအုပ္ (စာေပဗိမာန္)
- စာေပ၀တ္ဆံ (ဒဂုံနတ္ရွင္)
Credit - Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment