(Written By: ေနထြန္းႏိုင္)
(၁)
‘အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒ’ ကို ၿပီးခဲ့တဲ့ စက္တင္ဘာ ၃ဝ ရက္မွာ သမၼတဦးသိန္းစိန္ လက္မွတ္ေရးထိုးၿပီး ျပ႒ာန္းလိုက္ပါတယ္။
ဒီလို ျပ႒ာန္းလိုက္တာကို မေက်နပ္တဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ
ေက်ာင္းသားထုရဲ႕ အေရးေပၚအစည္းအေဝးကို ႏိုဝင္ဘာ ၁၂ ရက္မွာ
ျပဳလုပ္ဖို႔ရွိပါတယ္။ အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒကို ေက်ာင္းသားထု လက္မခံပါဘူး။
ဆရာေတြလည္း လက္မခံပါဘူး။ လြတ္လပ္တဲ့ ပညာေရးဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းေတြကလည္း
လက္မခံပါဘူး။
ျမန္မာႏိုင္ငံ အႏွံ႔အျပားမွာ ရွိေနတဲ့
ေက်ာင္းသားအဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ ဆရာအဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ ပညာေရးဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းေတြ
ကန္႔ကြက္ေနတဲ့ၾကားက ဥပေဒကို ျပ႒ာန္းခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုဝင္ဘာမွာ
လုပ္ဖို႔ရွိတဲ့ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းသားထု အေရးေပၚအစည္းအေဝးကို
ဗမာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (ဗကသ) နဲ႔
တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသမဂၢ (တကသ) တို႔ ေပါင္းလုပ္မွာပါ။
ဒီအစည္းအေဝးမွာ
ဥပေဒကို ဘာေၾကာင့္ကန္႔ကြက္ရတယ္၊ ဥပေဒမွာ ဘယ္လိုအခ်က္ေတြ ပါေနသလဲ၊
ဘယ္လိုအခ်က္ေတြ ပါသင့္သလဲဆိုတာ ေဆြးေႏြးၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
(၂)
ဥပေဒ မျပ႒ာန္းခင္အခ်ိန္က ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ကင္းလြတ္ၿပီး လြတ္လပ္စြာ
ေတြးေခၚပိုင္ခြင့္ကို ဦးစားေပး၊ အဆင့္မီတဲ့ ပညာေရးစနစ္ ျဖစ္ေပၚေစဖို႔
ေက်ာင္းသား၊ ဆရာ၊ ပညာေရးဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းေတြက အၾကံျပဳခ်က္ေတြ
ေပးခဲ့ေပမယ့္ ပယ္ခ်ခံခဲ့ရပါတယ္။
ဒီလိုပယ္ခ်ၿပီး ျပ႒ာန္းလိုက္တဲ့ အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒက အဓိက အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ကို ကိုယ္စားျပဳခဲ့ပါတယ္။
ပထမအခ်က္က ပညာေရးနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ ကိစၥေတြကို ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔
အျခားဝန္ႀကီးဌာနေတြက လိုတာထက္ပိုၿပီး ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ ျခယ္လွယ္ပိုင္ခြင့္
ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာ့ပညာေရးကို ေနာက္ေကာက္က်ေစခဲ့တဲ့ ပံုစံေဟာင္း
ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို ပံုစံတစ္မ်ဳိးနဲ႔ ဆက္ၿပီးက်င့္သံုးမယ္ဆိုတဲ့ပံုစံ
ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ပညာေရးအသိုင္းအဝိုင္းက ဆိုပါတယ္။ ဒုတိယအခ်က္က ေက်ာင္းသား၊
ဆရာေတြကို ႏိုင္ငံေရးကိစၥေတြမွာ မပါဖို႔ ကန္႔သတ္လိုတဲ့အခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဥပေဒ အခန္း ၃၊ အမ်ဳိးသားပညာေရးဆိုင္ရာ အေျခခံမူ ပုဒ္မ ၄၊ ပုဒ္မခြဲ (စ်)
မွာ “ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဘာသာေရးႏွင့္ႏိုင္ငံေရး စြက္ဖက္မႈမ်ားမွ
ကင္းလြတ္ေစေရး” ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို အေလးအနက္ထား ထည့္သြင္းထားပါတယ္။
ေက်ာင္းသားသမဂၢ၊ ဆရာသမဂၢ ဖြဲ႕စည္းခြင့္ကိုလည္း ဥပေဒမွာ ျပဌာန္းေပးျခင္း မရွိပါဘူး။
(၃)
“ဗ်ဴ႐ိုကေရစီ အစိုးရသည္ ဗမာလူမ်ဳိးမ်ားကို ဘယ္ေသာအခါ အေလွ်ာ့ေပးဖူးပါသလဲ။
ဘယ္ေတာ့မွ မေပးပါ။ ဘယ္နံေရာအခါမွလည္း ေပးလိမ့္မည္မဟုတ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကို
ဆူပူေသာ လူ႐ူးတစ္စုဟု အယူရွိၾကသည္”
၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္၊ သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသားဥကၠ႒ ကိုဘဦးေျပာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဂၤလိပ္အစိုးရက ေရးဆြဲအသက္သြင္းခဲ့တဲ့ ယူနီဗာစီတီ အက္ဥပေဒကို
ဝိုင္အမ္ဘီေအနဲ႔ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုးက ကန္႔ကြက္ေနတဲ့ၾကားက
အဲဒီကန္႔ကြက္ခ်က္ေတြကို ျငင္းဆန္ပယ္ခ်ၿပီး အတည္ျပဳတဲ့အတြက္
ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ ေပၚခဲ့တာပါ။ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြ ေပၚခဲ့ပါတယ္။
အဂၤလိပ္အစိုးရက ေက်ာင္းသားေတြကို “ဆူပူတဲ့ လူ႐ူးတစ္စု” လို႔
သတ္မွတ္ခဲ့ေပမယ့္ လိုက္ေလ်ာခဲ့ရတာေတြ ရွိပါတယ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း
နည္းလမ္းေပါင္းစံုနဲ႔ ဖိႏွိပ္မႈေတြ ဆက္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။
ကိုလိုနီေခတ္ဦးမွာ ေပၚခဲ့တဲ့ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ဟာ
လြတ္လပ္ေရးရရွိခ်ိန္အထိသာမကပဲ ေခတ္အဆက္ဆက္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈေတြမွာ
ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ အခန္းက႑ အေရးပါခဲ့ျခင္းကို ျပသခဲ့တာပါ။
၁၉၂ဝ
ျပည့္ႏွစ္ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္၊ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္ ဒုတိယေက်ာင္းသားသပိတ္၊
လြတ္လပ္ေရးအႀကိဳ၊ လြတ္လပ္ေရးရရွိအၿပီး ဒီေန႔ေခတ္အထိ
ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈတိုင္းဟာ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြကို
ခြဲထားလို႔မရဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ေပၚလြင္ေစပါတယ္။ ဘယ္လိုဖိႏွိပ္မႈေတြ၊
ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈေတြပဲရွိရွိ၊ ေက်ာင္းသားေတြဟာ ႏိုင္ငံ့အေရးအတြက္ဆိုရင္
ေရွ႕တန္းကိုထြက္လာဖို႔ ဝန္မေလးၾကပါဘူး။
(၄)
အာဏာရွင္ေတြက
ေက်ာင္းသားေတြအေပၚထားခဲ့တဲ့ အၿငိဳးအေတးနဲ႔ ပညာေရး ခ်ဳိးႏွိမ္မႈေတြဟာ
သူ႔ကြ်န္ဘဝ ေရာက္ခ်ိန္ထက္ေတာင္ ပိုဆိုးခဲ့ပါတယ္။ ဒါေတြဟာ
ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီလက္ထက္၊ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီေခတ္၊ နဝတ၊
နအဖေခတ္ေတြအထိ ေတာက္ေလွ်ာက္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားထုကို ဦးခ်ဳိးခဲ့တာ၊
တကၠသိုလ္ေတြကို ၿမိဳ႕ျပင္ထုတ္ၿပီး ေက်ာင္းသားထုကို ၿပိဳကြဲပ်က္စီးေအာင္
လုပ္ခဲ့တာ၊ ပညာေရးစနစ္ ႐ိုက္ခ်ိဳးခဲ့တာေတြကို အာဏာရွင္ေတြက စနစ္တက်
လုပ္ခဲ့ပါတယ္။
အခု ျပ႒ာန္းလိုက္တဲ့ ‘အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒ’ မွာလည္း အာဏာရွင္အေငြ႕အသက္ေတြ ပါဝင္ေနတယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။
ဥပေဒ အခန္း ၃၊ အမ်ဳိးသားပညာေရးဆိုင္ရာ အေျခခံမူ၊ ပုဒ္မ ၄၊ ပုဒ္မခြဲ (ဆ)
မွာ “တကၠသိုလ္ႏွင့္ ေကာလိပ္မ်ားသည္ လြတ္လပ္ေသာ စီမံခန္႔ခြဲမႈျဖင့္
ရပ္တည္ေရး” ဆိုတဲ့အခ်က္ကို ထည့္သြင္းထားပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ အဲဒီအခ်က္ကို
အေထာက္အပံ့ေပး ခိုင္မာေစတဲ့ သီးျခားဖြင့္ဆိုခ်က္ကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔
မေတြ႕ရပါဘူး။ ဗဟုိခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို ဦးစားေပးတဲ့ အခ်က္ေတြကိုပဲ အမ်ားအျပား
ေတြ႕ရပါတယ္။
ဥပေဒ အခန္း (၄) အရ အမ်ဳိးသားပညာေရး ေကာ္မရွင္ကို
ဖြဲ႕စည္းရပါမယ္။ အဲဒီေကာ္မရွင္ရဲ႕ ဥကၠ႒ဟာ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးသာ
ျဖစ္ရပါမယ္။ ေကာ္မရွင္မွာ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာနက
ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးေတြ ပါဝင္ရပါမယ္။ တိုင္းရင္းသားပညာရွင္တခ်ဳိ႕နဲ႔
အျခားသင့္ေလ်ာ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ပါဝင္ရမယ္ ဆိုေပမယ့္ သူတို႔က ဘယ္လိုလူေတြ
ျဖစ္ရမယ္ဆိုတာ ေဖာ္ျပမထားပါဘူး။
ေကာ္မရွင္က အမ်ဳိးသားပညာေရး
ရည္မွန္းခ်က္နဲ႔ ပညာေရးဆိုင္ရာ အေျခခံမူ ေဖာ္ေဆာင္မႈေတြကို လမ္းညႊန္ရပါမယ္။
ဒါေတြအျပင္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔ သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာနေတြက တင္ျပတဲ့
ပညာေရးဆိုင္ရာ ေရတိုေရရွည္ စီမံကိန္းေတြနဲ႔ စပ္လ်ဥ္းတာေတြကို လိုအပ္သလို
ေပါင္းစပ္ညႇိႏိႈင္းေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေကာ္မရွင္ဟာ တကၠသိုလ္၊
ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္ႏွင့္ သိပၸံမ်ားရဲ႕ လြတ္လပ္ေသာ
ကိုယ္ပိုင္စီမံခန္႔ခြဲမႈကို မထိခိုက္ဘဲ မူဝါဒပိုင္းဆိုင္ရာ ကိစၥေတြမွာသာ
ေပါင္းစပ္ျဖည့္ဆည္း ေပးရမယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ေတာ့ ဥပေဒမွာ ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္။
(၅)
ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြက ေနရာအႏွံ႔ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဘ႑ာေရး
အေထာက္အပံ့ေတြနဲ႔ ပညာေရးဆိုင္ရာ ျမႇင့္တင္မႈ၊ အေျခခံအေဆာက္အအံုပိုင္းကို
ဝန္ႀကီးဌာနက အာ႐ံုစိုက္သင့္ေပမယ့္ ဆရာ၊ ေက်ာင္းသားအေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈေတြကို
ဝန္ႀကီးဌာနက ခ်ဳပ္ကိုင္ထားလိုပါတယ္။
ဥပေဒ အခန္း ၅၊ ဆရာမ်ားအခန္း၊
ပုဒ္မ ၅၃ မွာ “ဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာနမ်ားသည္
ဆရာမ်ား၏တာဝန္ႏွင့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို သတ္မွတ္ေပးရမည္” လို႔ ဖြင့္ဆိုပါတယ္။
အခန္း ၁၁ ပညာေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္ ႀကီးၾကပ္မႈ အခန္း၊ ပုဒ္မ ၅၆၊ ပုဒ္မခြဲ
(က) မွာ “ဝန္ႀကီးဌာန၊ သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး
ေပါင္းစပ္ညႇိႏႈိင္းေရး ေကာ္မတီတို႔သည္ သက္ဆိုင္ရာအဆင့္ျမင့္ေက်ာင္းမ်ားကို
ဤဥပေဒ၊ တည္ဆဲဥပေဒတို႔ႏွင့္အညီ စီမံခန္႔ခြဲရမည္” လို႔ ဖြင့္ဆိုခဲ့ပါတယ္။
ပုဒ္မခြဲ (ခ) မွာ ပုဒ္မခြဲ (က) ပါ ေက်ာင္းမ်ားမွအပ ႏိုင္ငံတစ္ဝန္းရွိ
ပညာေရးစနစ္ တစ္ခုလံုး၏ ပညာေရးဆိုင္ရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္ ႀကီးၾကပ္မႈတို႔ကို
ဝန္ႀကီးဌာန၊ သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာနမ်ားႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာ
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕မ်ားက တာဝန္ခြဲေဝ ေဆာင္ရြက္ရမည္” လို႔ ေဖာ္ျပပါတယ္။
အခန္း ၁၁၊ ပုဒ္မ ၅၇၊ ပုဒ္မခြဲ (က) မွာလည္း “အေျခခံပညာအဆင့္ ေက်ာင္းမ်ား၏
စီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္ ႀကီးၾကပ္မႈတို႔ကို ဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္
သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာနတို႔ ေဆာင္ရြက္ရမည္” လို႔ ဆိုပါတယ္။
ပုဒ္မ ၅၈
မွာ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနရဲ႕ လုပ္ငန္းတာဝန္ေတြကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔
ဖြင့္ဆိုေပးထားၿပီး ပုဒ္မ ၅၈၊ ပုဒ္မခြဲ (ဆ) မွာ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန အေနနဲ႔
“အစိုးရအဖြဲ႕က အခါအားေလ်ာ္စြာ ေပးအပ္ေသာ တာဝန္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ျခင္း”
ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ထည့္သြင္းပါတယ္။ ဒီပုဒ္မအတြက္ တိတိက်က် ျဖစ္ေစတဲ့
ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို မေတြ႕ရပါဘူး။
(၆)
မၾကာေသးမီက ျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့
အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒကို NNER က တင္သြင္းထားတဲ့ အမ်ဳိးသားပညာေရးမူဝါဒ
(မူၾကမ္း) နဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္တဲ့အခါ အခုျပ႒ာန္းလိုက္တဲ့ ဥပေဒဟာ
ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈလြန္ကဲၿပီး ေက်ာင္းသားနဲ႔ ဆရာေတြကို ႏိုင္ငံေရးမွာ
ပါဝင္ႏိုင္ျခင္းမရွိဖို႔ ဦးတည္ထားတယ္ ဆိုတာကို ပိုၿပီးေပၚလြင္ေစပါတယ္။
NNER ဆိုတာ အဖြဲ႕အစည္း ၁၂ ခုနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ပညာေရးစနစ္
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ကြန္ရက္ျဖစ္ပါတယ္။
အေစာပိုင္းမွာေတာ့ အစိုးရဘက္က NNER ရဲ႕ အၾကံျပဳခ်က္ေတြကို လက္ခံမယ့္သေဘာ
ရွိခဲ့ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ လုပ္ခဲ့တဲ့
အမ်ဳိးသားအဆင့္ ပညာေရးေဆြးေႏြးပြဲကို NNER တက္ခြင့္မရပါဘူး။
ဒီေဆြးေႏြးပြဲကို တက္ေရာက္ဖို႔ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက တရားဝင္ဖိတ္ၾကားခဲ့ၿပီးမွ
မလာဖို႔တားခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနာက္ပိုင္း NNER ရဲ႕ အၾကံျပဳခ်က္ေတြလည္း
ဆက္တိုက္ပယ္ခ် ခံခဲ့ရပါတယ္။
NNER ကို ပယ္ခ်လိုက္တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေနာက္ကြယ္မွာ ဒီအဖြဲ႕ကို NLD ပညာေရးကြန္ရက္က ဦးေဆာင္ေနလို႔ ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ သတင္းေတြ ထြက္ခဲ့ပါတယ္။
အမွန္ေတာ့ NNER ကို NLD က ဦးေဆာင္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ NNER မွာ NLD
ပညာေရးကြန္ရက္ပါတယ္။ ၈၈ မ်ိဳးဆက္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ပြင့္လင္းလူ႔အဖြဲ႕အစည္း
ပါတယ္။ လူ႔ေဘာင္သစ္ ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ ပါတယ္။ Thinking Class-room
Foundation၊ Educationalist Network၊ Generation Wave အဖြဲ႕ေတြ ပါတယ္။
ဒီအဖြဲ႕ေတြအျပင္ အေရးအပါဆံုးျဖစ္တဲ့ တကၠသိုလ္ ဆရာ/ဆရာမမ်ား အစည္းအ႐ံုး၊
ေက်ာင္းသားသမဂၢအဖြဲ႕ေတြ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပုဂၢလိကဆရာမ်ားအသင္းခ်ဳပ္၊ ဗုဒၶဘာသာ
ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ေက်ာင္းမ်ား၊ ခရစ္ယာန္အေျချပဳ ဓမၼတကၠသိုလ္နဲ႔
ေက်ာင္းမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားပညာေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားနဲ႔ ပညာရွင္ေတြ
ပါဝင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၾကတာပါ။
(၇)
NNER ကို ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီမွာ
ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါတယ္။ ဇြန္မွာ ပညာေရးဆိုင္ရာ ညီလာခံတစ္ခု လုပ္ပါတယ္။ ဆလံု၊ ‘ဝ’
အစရွိတဲ့ တိုင္းရင္းသားေဒသကလူေတြ အပါအဝင္ လူပုဂၢိဳလ္ ၁၂၇၄ ဦး တက္ခဲ့ပါတယ္။
ဒီမတိုင္ခင္အခ်ိန္က တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္ အသီးသီးမွာ ေဆြးေႏြးပြဲ ၂၅
ႀကိမ္လုပ္ခဲ့ၿပီး ဒီေဆြးေႏြးပြဲေတြကို တက္ခဲ့သူ အေရအတြက္ ၃၂ဝဝ ေက်ာ္
ရွိခဲ့ပါတယ္။ ေဆြးေႏြးမႈ အားလံုးကို အေျခခံၿပီး
အမ်ဳိးသားပညာေရးမူဝါဒ(မူၾကမ္း)ကို ေရးဆြဲခဲ့ၾကတာပါ။ ၿပီးတဲ့အခါ
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကို တင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔တင္ျပခ်က္ေတြဟာ အခ်ည္းႏွီး
ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။
သူတို႔ တင္ျပခဲ့တဲ့ မူၾကမ္းမွာ အပိုင္း ၁၃ ပိုင္း
ပါခဲ့ပါတယ္။ ကေလးေတြရဲ႕ ေရွးဦးပညာသင္ေရးကအစ အေျခခံအထက္တန္း ပညာေရး၊
အဆင့္ျမင့္ပညာေရး၊ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းေတြနဲ႔ ပုဂၢလိက တကၠသိုလ္ေတြ၊
ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းေတြ၊ ဘာသာေရးဆိုင္ရာေက်ာင္းေတြ၊ အခမဲ့
ပညာဒါနေက်ာင္းေတြ၊ ဆရာ၊ ဆရာမေတြရဲ႕ အခန္းက႑၊ ပညာေရးအထူးလိုအပ္ခ်က္၊
တိုင္းရင္းသားဘာသာစကား သင္ၾကားေရးေတြအျပင္ စစ္ေျပးဒုကၡသည္နဲ႔
ေရႊ႕ေျပာင္းကေလးေတြရဲ႕ ပညာေရးအပိုင္းေတြမွာပါ လုပ္သင့္တာေတြကို
တင္ျပခဲ့ပါတယ္။
(၈)
သူတို႔တင္ျပခ်က္ေတြမွာ ဝန္ႀကီးဌာနရဲ႕
ခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို ေလွ်ာ့ခ်ထားၿပီး ဆရာ၊ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ လြတ္လပ္စြာ
လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ပိုၿပီးဦးစားေပးထားပါတယ္။
NNER ရဲ႕
တင္ျပခ်က္ေတြထဲမွာ “ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူမ်ား၏ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကို
လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ခြင့္ရွိသည္။ အယူအဆမ်ားသည္ အမွန္၊ အမွား သတ္မွတ္ခ်က္ထက္
က်ဳိးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္မႈကို ဦးစားေပးမည္” ဆိုတဲ့အခ်က္ ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ “ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားႏွင့္ ဥပေဒအရ အရြယ္ေရာက္ၿပီးေသာ ေက်ာင္းသူ၊
ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ႏွစ္သက္ရာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသို႔ ဝင္ေရာက္ခြင့္ရွိသည္။
အယူအဆ ကြဲျပားမႈအေပၚ အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈရွိရမည္” ဆိုတဲ့အခ်က္ကို
ေဖာ္ျပပါတယ္။
သက္ဆိုင္ရာ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအေနနဲ႔
ဆရာသမဂၢေတြကို လြတ္လပ္စြာ ဖြဲ႕စည္းပိုင္ခြင့္ ရွိတယ္လို႔လည္း NNER ရဲ႕
တင္ျပခ်က္မွာ ပါဝင္ပါတယ္။
အေရးပါတဲ့ အခ်က္တစ္ခု အေနနဲ႔
“တကၠသိုလ္ႏွင့္ ေကာလိပ္မ်ားသည္ ဝန္ႀကီးဌာနအသီးသီး၏ တိုက္႐ိုက္အုပ္ခ်ဳပ္မႈမွ
ကင္းလြတ္ၿပီး တကၠသိုလ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေကာင္စီမွ စီမံခန္႔ခြဲခြင့္ရွိသည့္
ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တကၠသိုလ္ႏွင့္ ေကာလိပ္မ်ားျဖစ္ရမည္” လို႔
ဆိုထားပါတယ္။ တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေကာင္စီကို ဖြဲ႕တဲ့အခါ
ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ ပါေမာကၡမ်ား၊ စီမံခန္႔ခြဲေရးနဲ႔ ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ
တာဝန္ရွိသူမ်ား၊ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊
ေက်ာင္းသားသမဂၢ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ ႏိုင္ငံဂုဏ္ထူးေဆာင္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားနဲ႔
ပညာရွင္မ်ား ပါဝင္ရမယ္လို႔ ဖြင့္ဆိုပါတယ္။ တကၠသိုလ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေကာင္စီက
ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအေပၚ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ အကဲျဖတ္မႈကို
တကၠသိုလ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေကာင္စီက ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမည္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနရဲ႕ တာဝန္က ဘ႑ာေငြေထာက္ပံ့ေရး၊ ေငြစာရင္းစစ္ေဆးေရး၊
သင္႐ိုးညႊန္းတမ္း အရည္အေသြး ျမင့္မားေရး၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၏ အရည္အခ်င္း
ျမင့္မားေရး၊ ဘြဲ႕ဒီဂရီမ်ားရဲ႕ အရည္အေသြး ျမင့္မားေရးကို ပံ့ပိုးကူညီ
ေဆာင္ရြက္ေပးရမယ္လို႔ NNER က အၾကံျပဳပါတယ္။
(၉)
ျပ႒ာန္းလိုက္တဲ့
အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒနဲ႔ ဆရာ၊ ေက်ာင္းသားေတြလိုလားတဲ့ ဥပေဒပံုစံ
ကြဲလြဲခ်က္မွာ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈလြန္ကဲတာ တစ္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယတစ္ခ်က္က
လြတ္လပ္စြာလုပ္ကိုင္ခြင့္၊ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးကိစၥေတြမွာ ကင္းရွင္းဖို႔
ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ လြတ္လပ္စြာ ပညာသင္ၾကားမႈနဲ႔ လြတ္လပ္စြာ
ပညာသင္ယူမႈ အပိုင္းမွာလည္း အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိေနတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
အခု ျပ႒ာန္းလိုက္တဲ့ ဥပေဒဟာ အရင္စနစ္ေဟာင္းကို သကာေလာင္းထား႐ံုသာျဖစ္ၿပီး
သိသာထင္ရွားတဲ့ ေျပာင္းလဲမႈ မရွိဘူးလို႔ ေဝဖန္သူေတြလည္း ရွိပါတယ္။
ေက်ာင္းသားထုက လက္မခံပါဘူး။ ဆရာေတြက လက္မခံပါဘူး။ ဒီလက္မခံမႈေတြက
လက္ခံလာေအာင္ ျပင္ဆင္ရမွာေတြ ရွိေနပါတယ္။ အခ်ိန္မီ
ျပင္ဆင္ဖို႔ေႏွာင့္ေႏွးေနရင္ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္လို ဆႏၵထုတ္ေဖာ္မႈေတြ
ႏိုင္ငံအႏွံ႔ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။
၁၉၃၉ ခုႏွစ္
ဒုတိယေက်ာင္းသားသပိတ္ျဖစ္ဖို႔ အစပ်ဳိးေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္
ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး မစၥစေလာ့က ကိုေအာင္ဆန္းကို “မင္းဟာ ေတာ္လွန္ေရးသမားေလးပဲ”
လို႔ ေျပာၿပီး ခနဲ႔ခဲ့ပါတယ္။
“ကြ်န္ေတာ္က ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို လိုလားတဲ့ ေတာ္လွန္ေရးသမားပဲ” လို႔ ကိုေအာင္ဆန္းက ျပန္ေျပာခဲ့ပါတယ္။
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို လိုလားသူေတြထဲမွာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေက်ာင္းသားေတြ ပါဝင္ခဲ့ပါတယ္။ သူတို႔ ႏွိပ္ကြပ္ခံခဲ့ရပါတယ္။
အခုခ်ိန္မွာ အမ်ားက ကန္႔ကြက္ေနတဲ့ၾကားက အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒကို
ျပ႒ာန္းလိုက္ပါတယ္။ မႏၱေလးက ဗကသေက်ာင္းသူ အသက္ ၂၁ ႏွစ္အရြယ္ မျဖဴ
ႏွင္းေထြးက တ႐ုတ္ဝန္ထမ္းႏွစ္ဦးကို ျပန္ေပးဆြဲတဲ့ စြပ္စြဲခ်က္နဲ႔
တရားရင္ဆိုင္ေနရပါတယ္။ ေက်ာင္းသားထုၾကားမွာ မေက်နပ္မႈေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။
ျပ႒ာန္းလိုက္တဲ့ အမ်ိဳးသားပညာေရး ဥပေဒဟာ ေက်ာင္းသားထုရဲ႕ လိုလားခ်က္နဲ႔
ကြဲလြဲေနတဲ့အတြက္ ကန္႔ကြက္မႈေတြ ဆက္ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဥပေဒကို ျပန္ျပင္ေပး၊
မေပးဆိုတာက ဥပေဒျပဳေရးဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ပဲ သက္ဆိုင္ေနပါတယ္။
Credit - Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment