Sunday, September 21, 2014

ပလီပလာဖုန္းႏွင့္ ဒီမိုကေရစီတုတ္


ေန႔စဥ္ ႐ုံးကအိမ္ကို မနက္ပုိင္း တစ္နာရီ၊ ညေန တစ္နာရီ အခ်ိန္ေပးကာ သြားလာေနရတာကို ခရီးဒုကၡလို႔ မမွတ္ေတာ့ေပမယ့္ နားၿငီးတဲ့ ဒုကၡေတြကိုေတာ့ အေတာ္ေလး ခံစားေနရပါတယ္။ လူတိုင္း ဖုန္းကိုင္ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္လာတဲ့ေခတ္မွာ သမၼတက ၾကားဝင္ၿပီး အမွတ္ယူလည္း၊ ဖုန္းလိုင္းကို လက္ဝါးႀကီး အုပ္ထားသူေတြကေတာ့ အဆဲခံေနရတုန္းပါပဲ။

ခုဆိုရင္ ဖုန္းဆိုတာ ထည္ဝါတဲ့ လက္တစ္ဆုပ္စာ လူတန္းစားကိုင္လည္း မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဆိုက္ကားဆရာအစ ပဲျပဳတ္သည္အဆုံး ဖုန္းတစ္လုံးနဲ႔ ေအာ္ဒါ လက္ခံေနတဲ့ေခတ္ ျဖစ္ေနၿပီး အခ်ဳိ႕ဆိုရင္ အိတ္ထဲမွာ ဖုန္းတစ္လုံး၊ လက္ထဲ ကိုင္ထားတာက တစ္လုံးနဲ႔ ႂကြားလုံးထုတ္ႏိုင္တဲ့ေခတ္ ေရာက္ၿပီလို႔ေတာင္ ဆိုႏိုင္တယ္။


လူေနမႈဘဝ အေျခအေနေတြက ျမင့္မားသြားေပမယ့္ လူေတြရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ ျမင့္မားေအာင္ အစိုးရ ေခါင္းမေရွာင္ဖို႔ လိုေသးတယ္။ ႐ုပ္ပတ္ဝန္းက်င္ေတြကို ျမင့္မားသည္ထက္ ျမင့္မားေအာင္ လမ္းဖြင့္ေပးလို႔ ရေပမယ့္ စိတ္ဓာတ္ေတြ ျမင့္မားေအာင္ ဆိုတာကေတာ့ ငယ္စဥ္ကတည္းက ေက်ာင္းေတြမွာ အေျခခိုင္မာစြာ သြန္သင္ႏိုင္ေရးအတြက္ ျပည္သူ႔နီတိ သင္႐ိုးေတြ ျမန္ျမန္ဆြဲဖို႔ လိုၿပီထင္တယ္။

ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုေျပာရသလဲ ဆိုေတာ့ ကားစီးလာရတဲ့ မနက္၊ ည ႏွစ္နာရီ အခ်ိန္မွာ လူေတြရဲ႕ နည္းပညာေခတ္နဲ႔ ေပါမ်ားလာတဲ့ စားသုံးဖြယ္ရာမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ မိုးမျမင္ ေလမျမင္ သုံးစြဲလာျခင္းေတြက အလြန္စိတ္ပ်က္စရာ ေကာင္းလြန္းလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

ကားေပၚတက္လိုက္တာနဲ႔ တစ္နာရီေလာက္ Non-stop မရပ္မနား ဖုန္းတစ္လုံးနဲ႔ စကားေျပာႏိုင္သူေတြ။ ခ်စ္သူခ်င္း စကားေျပာတာ ေဘးလူေတြကို အားမနာဘဲ ျခင္ေထာင္သံေတြေရာ ပါလာတာေတြ။ အိမ္ကေခြးကို ေရခ်ဳိးခိုင္းတာ၊ လမ္းထိပ္ ဘူးသီးေၾကာ္ ထြက္အဝယ္ခိုင္းတာ၊ ကေလးက်ဴရွင္ သြားႀကဳိခိုင္းတာ၊ အိမ္ကေယာက္်ားကို ႏိုင္ေၾကာင္း ျပခ်င္လို႔ ဖုန္းထဲကေန အမိန္႔ေတြ ေတာက္ေလွ်ာက္ေပးတာ၊ လက္သည္းညႇပ္၊ ေျခသည္းဆိုး၊ ဗီဒီယို အေခြငွား၊ အိမ္ေဘးက ေကာင္မ လင္ငယ္ေန၊ ၾကက္သားသည္ အေလးခိုး၊ အိမ္ကေကာင္ အေျမာင္ေထာင္ စတဲ့... စတဲ့ ေပါက္ပန္းေစ်းေတြကို ဘယ္အခ်ိန္ေလာက္ကတည္းက ေအာင့္ထားၾကတယ္ မသိပါဘူး။ ကားေပၚေရာက္မွ အတိုးနဲ႔ သြန္ခ်ေနၾကတာေတြ ၾကည့္ၿပီး တိုးတက္တာ ေကာင္းေပမယ့္ လတ္တေလာကေတာ့ စိတ္ဓာတ္ေတြ မျမင့္ေသးတာကိုဘဲ အေျခခံပညာေတြ နည္းခဲ့တာေၾကာင့္လို႔ ေျဖေတြးလိုက္ပါတယ္။

ဗုဒၶက စကားႀကီးေျခာက္ခြန္း ရွိေပမယ့္ ေလးမ်ဳိးကိုပယ္ ႏွစ္မ်ဳိးသာ ဆင္ျခင္ေျပာသင့္တယ္ ဆိုတာကို ေမ့ေနတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဆိုသူေတြကို ျပန္ၿပီး သတိေပးခ်င္ပါတယ္။

- ဟုတ္လည္း မဟုတ္၊ သူလည္း မနာလို၊ အက်ဳိးလည္း မရွိေသာစကား၊
- ဟုတ္လည္း ဟုတ္၊ သူလည္း မနာလို၊ အက်ဳိးလည္း မရွိေသာစကား၊
- ဟုတ္လည္း မဟုတ္၊ သူလည္း နာလို၊ အက်ဳိးလည္း ရွိေသာစကား၊
- ဟုတ္လည္း ဟုတ္၊ သူလည္း နာလို၊ အက်ဳိးလည္း မရွိေသာစကား၊
- ဟုတ္လည္း ဟုတ္ သူလည္း မနာလို၊ အက်ဳိးလည္း ရွိေသာစကား၊
- ဟုတ္လည္း ဟုတ္၊ သူလည္း နာလို၊ အက်ဳိးလည္း ရွိေသာစကား

အထက္ပါ စကားေျခာက္ခြန္းမွာ ဗုဒၶက ေအာက္ဆုံးႏွစ္ခု ျဖစ္တဲ့ “ဟုတ္မွန္ၿပီး သူတစ္ပါး မနာလို ျဖစ္ေသာ္လည္း အက်ဳိးရွိတဲ့စကား” နဲ႔ “ဟုတ္မွန္ၿပီး သူတစ္ပါး နာလိုမႈလည္းျဖစ္၊ အက်ဳိးလည္း ရွိေစတဲ့စကား” ႏွစ္မ်ဳိးတည္းကိုသာ ေျပာဆိုအပ္တယ္လို႔ ဆုံးမထားတာကို ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဆိုသူေတြ နားလွ်ံထြက္ေနၾကပုံ ရပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခု ရွိပါေသးတယ္။ ဖုန္းကိုင္ၿပီး လူၾကားထဲမွာ အသံကုန္ ေအာ္ေနသူေတြဟာ “ပါပိစာၦ” နဲ႔ “မဟိစာၦ” ေတြ မ်ားပါတယ္။ “ပါပိစာၦ” ဆိုတာက မရွိတဲ့ဂုဏ္ကို ရွိဟန္ေဆာင္ၿပီး ႂကြားဝါေနသူေတြ ျဖစ္ၿပီးေတာ့၊ “မဟိစာၦ” ဆိုတာက ရွိတဲ့ဂုဏ္ အကုန္လုံးကို ဝင့္ဝါျပတတ္သူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

ရွင္မဟာသီလဝံသကလည္း “စကားၿငိမ္သက္မွ၊ အမ်က္နည္းပါး၏။ မေကာင္းေသာ စကားကို၊ မလိႈင္ေစႏွင့္။ လွ်ဳိ႕ဝွက္ေသာ စကားကို၊ မႀကဳိင္ေစႏွင့္။ ဆိုေရးဆိုခြင့္ရွိမွ၊ စကားတတ္၏” လို႔ သြန္သင္ခဲ့ဖူးတာေတြကို ယေန႔ ျမန္မာ့ပညာေရးမွာ ကင္းေဝးေနၿပီလား ျပန္စဥ္းစားသင့္ပါတယ္။

ငယ္စဥ္က သင္ခဲ့ရတဲ့ ပညာေရးမွာ ျပည္သူ႔နီတိ ဆိုတာကို အႀကဳိက္ဆုံး ဘာသာရပ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ “အိမ္၌ယဥ္ေက်းျခင္း၊ လမ္း၌ယဥ္ေက်းျခင္း၊ ေက်ာင္း၌ယဥ္ေက်းျခင္း၊ ကစားခ်ိန္မွာ ယဥ္ေက်းျခင္း” ဆိုတာေတြကို သြန္သင္ဆုံးမ ညႊန္ျပခဲ့တာေၾကာင့္ ေခတ္ေဟာင္းလူႀကီးေတြနဲ႔ ေခတ္သစ္လူငယ္ေတြ လြတ္လပ္ခြင့္ကို အဓိပၸာယ္ေကာက္ယူ ဖြင့္ဆိုပုံေတြ ကြာျခားေနတာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ “သင့္တုတ္ကို လြတ္လပ္စြာ ေဝွ႔ယမ္းခြင့္ ရွိပါသည္၊ သို႔ေသာ္ အျခားသူေခါင္းကို မထိပါေစႏွင့္” ဆိုတဲ့ သတိေပးစကားေလး ကိုေတာ့ သတိထားဆင္ျခင္ၾကရင္ ေကာင္းမယ္ ထင္ပါတယ္။

အယ္ဒီတာ (၂၀-၉-၂၀၁၄)

--------------------------------
The Voice Sunday, Editor's Word, Vol-2/No-137 (#voiceeditorial)

No comments:

Post a Comment