(ေဆာင္းပါးရွင္ - ေဒါက္တာရန္မ်ိဳးသိမ္း)
အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးႏွင့္
ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္သည္ ေသာင္မတင္ေရမက်
ေခ်ာင္ပိတ္မိႏိုင္မည့္ အလားအလာမ်ားလည္း ရွိေနသည့္ အခင္းအက်င္းတြင္
ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ေနာက္တစ္ဆင့္တိုး ပံုေဖာ္ႏိုင္ေရး၌
ၾကား၀င္ေဆာင္ရြက္ေပးမည့္ အက်ဳိးေဆာင္စစ္စစ္မ်ား လိုေကာင္းလိုလာႏိုင္ဖြယ္
ရွိသည္။ အက်ဳိးေဆာင္စစ္စစ္မ်ားသည္ အစိုးရ၊ တပ္မေတာ္၊
တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔မ်ားသာမက ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား အေပၚတြင္ပါ
ၾသဇာသက္ေရာက္ႏိုင္ၿပီး သမာသမတ္က်ကာ ၾကားေနရပ္တည္ႏိုင္မည့္
လူ႐ုိေသရွင္႐ိုေသျဖစ္ရန္ ပဓာနက်သည္။
ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး
ျပန္လည္ထူေထာင္ေရး ဗဟိုဌာန၌ က်င္းပခဲ့သည့္
ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းေကာ္မတီႏွင့္
တစ္ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ညႇိႏိႈင္းမႈေကာ္မတီ (အင္န္စီစီတီ)
တို႔၏ တစ္ခုတည္းေသာ မူၾကမ္းျဖစ္ေျမာက္ေရး ဆ႒မေျမာက္ အစည္းအေ၀း ပထမေန႔
စက္တင္ဘာ ၂၂ ရက္တြင္ တပ္မေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအေနျဖင့္ ဖက္ဒရယ္မူႏွင့္
ဖက္ဒရယ္တပ္မေတာ္ကိစၥတို႔တြင္ မေက်လည္မႈမ်ား ရွိခဲ့သည့္အျပင္ ဒုတိယေန႔
စက္တင္ဘာ ၂၃ ရက္ အစည္းအေ၀းတြင္လည္း ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ တည္ေဆာက္ေရး၊
အဓမၼတပ္သားသစ္ မစုေဆာင္းေရး၊ ေတာ္လွန္ေရးစကားရပ္ ထည့္သြင္းေရးကိစၥမ်ားတြင္
ေရွ႕မတိုးေနာက္မဆုတ္ျဖစ္ကာ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို သတ္မွတ္ခ်ိန္ထက္ေစာၿပီး
ရပ္နားခဲ့့ရသည္။ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ ေတာ္လွန္ေရးစကားရပ္
ထည့္သြင္းေရးတို႔ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ယခင္အစည္းအေ၀းမ်ားတြင္ သေဘာတူၿပီးျဖစ္သည္ဟု
အန္စီစီတီဘက္မွ ေျပာၾကားခဲ့သည္။ အဆိုပါ အခင္းအက်င္းမ်ားေအာက္တြင္
အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရးထိုးေရးမွာ ၾကန္႔ၾကာေကာင္း ၾကန္႔ၾကာဦးမည့္သေဘာ
သံုးသပ္ႏိုင္သည္။
တစ္ႏိုင္ငံလံုး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး တစ္ခုတည္းေသာ
သေဘာတူညီခ်က္စာခ်ဳပ္ (မူၾကမ္း)တြင္ ႏွစ္ဖက္ညႇိႏိႈင္းရန္ က်န္ရွိေနေသာ
အခ်က္မ်ားျဖစ္ေသာ ၾကားကာလ တပ္မ်ားတည္ေနရာသတ္မွတ္ျခင္း၊ အပစ္အခတ္
ရပ္စဲကာလတြင္ အဓမၼလူသစ္စုေဆာင္းမႈ မျပဳျခင္း၊ အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္
ပါ၀င္လက္မွတ္ေရးထိုးသူမ်ား၏ ေစာင့္ၾကည့္ေရးေကာ္မတီ ဖြဲ႔စည္းျခင္းႏွင့္
ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ ျပဳလုပ္မည့္ပံုစံ စသည္တို႔အနက္ တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ
ကိစၥမ်ားတြင္ ေက်လည္မႈမရရွိပါက အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရးထိုးေရးမွာ
ေႏွာင့္ေႏွးႏိုင္ဖြယ္ ရွိသည္ဟုလည္း သံုးသပ္ၾကသည္။
အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရးဆိုင္ရာ
လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုအၾကား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔
သိရွိႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္မႈအပိုင္းတြင္လည္း အားနည္းေနဆဲျဖစ္သည္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္တြင္
တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု၏ စိတ္အားထက္သန္စြာ ပါ၀င္မႈသည္ ေလ်ာ့ရဲေနဆဲျဖစ္သည္။
သေဘာတူညီခ်က္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို
တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုအၾကား ရွင္းလင္းေဆြးေႏြးႏိုင္ရန္
လိုအပ္ေနဆဲျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု အမ်ားစုအေနျဖင့္ အခ်ိန္ယူ
ေဆြးေႏြးရသည့္အေပၚ နားလည္သေဘာေပါက္ၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း ႏွစ္ဖက္၏
ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိရွိ သတင္းထုတ္ျပန္မႈကို လိုလားလ်က္ရွိသည္။ သို႔ရာတြင္
တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုအေနျဖင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို
အခ်ိန္တိုအတြင္း တက္သုတ္႐ုိက္ေဖာ္ေဆာင္ရန္ ဖိအားေပးသည့္သေဘာ မရွိသည္မွာ
သိသာျမင္သာသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။
တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာကိစၥမ်ား
ညႇိႏိႈင္းေဆြးေႏြးမႈကို အေၾကာင္းျပဳလ်က္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး
စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ရန္ ၾကန္႔ၾကာမႈမ်ား ဆက္ရွိေနမည္ဆိုလွ်င္ ၾကား၀င္သူ
အက်ဳိးေဆာင္စစ္စစ္မ်ား လိုေကာင္းလိုလာႏိုင္ဖြယ္ ရွိသည္။
အပစ္ရပ္ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ျဖစ္ေစ၊ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ျဖစ္ေစ၊
ၾကား၀င္သူပုဂၢိဳလ္ သို႔မဟုတ္ အဖြဲ႔အစည္း သို႔မဟုတ္ တိုင္းျပည္တို႔သည္
လိုအပ္တတ္သည္မွာ ဓမၼတာပင္ျဖစ္သည္။ လက္ရွိျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္
အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ၾကားခံညႇိႏိႈင္းသူမ်ား
တရား၀င္ပါ၀င္ျခင္း မရွိသည့္အေလ်ာက္ ၾကား၀င္ညႇိႏိႈင္း ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည့္
လူပုဂၢိဳလ္ သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံ သို႔မဟုတ္ အဖြဲ႕အစည္းသည္ လတ္တေလာ
ႏိုင္ငံေရးကြက္လပ္ႀကီးျဖစ္လ်က္ ရွိေနသည္။
ကမၻာ့ကုလသမဂၢ၊
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံ၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံႏွင့္
ေနာ္ေ၀ႏိုင္ငံတို႔သည္ ၾကား၀င္ညႇိႏႈိင္းႏိုင္ေျခ ျမင့္မားေသာ
ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းတို႔ျဖစ္သည္။ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးႏွင့္
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ဆိုင္းငံ့ခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢတြင္
ဖြဲ႕စည္းထားေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ သီးျခားအဖြဲ႔အေနျဖင့္
ပူးေပါင္းညႇိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည့္ အလားအလာမ်ားကို
ႀကိဳတင္ဆန္းစစ္ထားႏိုင္ရန္ လိုအပ္သည္။ ကမၻာ့ကုလသမဂၢအပါအ၀င္
ေသာ့ခ်က္ႏိုင္ငံမ်ားပါ၀င္ေသာ အထူးအက်ဳိးေဆာင္အဖြဲ႔ကို သီးျခားဖြဲ႕စည္းလ်က္၊
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးႏွင့္
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို အားေကာင္းေမာင္းသန္ေအာင္
၀ိုင္း၀န္းပံ့ပိုးႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ အေလ်ာ္ကန္ဆံုး ျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ကို တိုက္ခိုက္ေရးမဟုတ္ေသာ အေထာက္အပံ့အကူအညီမ်ား
ဆက္တိုက္ေပးအပ္ေနသည့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အေနျဖင့္လည္း
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ေရွ႕မတိုးေနာက္မဆုတ္
ျဖစ္လာႏိုင္ဖြယ္ရွိသည့္ အေနအထားကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ေရးတြင္
ၾကား၀င္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည့္ အလားအလာမ်ားကို စနစ္တက် ခ်ဥ္းကပ္ျပင္ဆင္သင့္သည္။
အေမရိကန္ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒ စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ တစ္စိတ္တစ္ေဒသ
ဆက္စပ္ေနသည့္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီအေရးတြင္ အေမရိကန္ အစိုးရအေနျဖင့္
ၾကား၀င္အက်ဳိးေဆာင္ႏိုင္မည့္ အေနအထားမ်ားကို ေဆာလ်င္စြာ
ျပင္ဆင္ၿပီးျဖစ္လိမ့္မည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။
ထိုနည္းတူ
တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံ၏ အခန္းက႑သည္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏
အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္တြင္
ဗ်ဴဟာေျမာက္ အေရးပါေနဆဲျဖစ္သည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊
တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတို႔အေနျဖင့္ ျမန္မာ့အေရးတြင္
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုအတြက္
ပိုမိုအက်ဳိးမ်ားမည္ဟု ထင္ျမင္မိသည္။ ဥေရာပသမဂၢ အဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္
ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္အေပၚ ေငြေၾကးပံုေအာ ေထာက္ပံ့ေပးေနေသာ
ေနာ္ေ၀ႏိုင္ငံတို႔ အေနျဖင့္လည္း၊ ၾကား၀င္
အက်ဳိးေဆာင္ရြက္လာႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ပိုမိုအားေကာင္းေမာင္းသန္မည္ ျဖစ္သည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္မ်ား၊ တပ္မေတာ္ႏွင့္
တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားအၾကား အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးႏွင့္
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ေသာင္မတင္ေရမက် ျဖစ္လာခဲ့မည္ဆိုလွ်င္
ေဆာလ်င္စြာ ထိခိုက္နစ္နာမည့္သူမ်ားမွာ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူလူထုသာ ျဖစ္သည္။
ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးတို႔သည္
ႏိုင္ငံေရးအရ ေသေရးရွင္ေရးတမွ် အေရးႀကီးေနသည့္အခ်ိန္တြင္ ကုလသမဂၢ အပါအ၀င္
ကမၻာ့ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားအေနျဖင့္ ျဖစ္လာႏိုင္ေျခရွိေသာ လြဲေခ်ာ္မႈမ်ားကို
ၾကား၀င္ထိန္းေက်ာင္းလ်က္ စစ္စစ္မွန္မွန္ အက်ဳိးေဆာင္ႏိုင္ရန္
လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ သို႔မဟုတ္ပါက ျမန္မာ့ဒီမုိကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး
လုပ္ငန္းစဥ္ႀကီးတစ္ခု လံုးကိုကတိမ္းကပါး ျဖစ္ႏိုင္သည္အထိ
သက္ေရာက္မႈရွိလာႏိုင္ပါေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုး ေဆာ္ၾသလိုက္ရပါသည္။
Credit - Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment