Written by: ေဒါက္တာရန္မ်ိဳးသိမ္း
လြတ္လပ္၊ တရားမွ်တေသာ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲႀကီးအလြန္၊
အစိုးရမ်ား၊ လႊတ္ေတာ္မ်ား ဖြဲ႕စည္းၿပီးသည့္ အခါသမယတြင္
ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပေရးကို
ဦးစားေပးစဥ္းစားသင့္သည္။ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို သက္တမ္းတစ္ႏွစ္ေက်ာ္ေက်ာ္သာ
က်န္ရွိမည့္ အစိုးရမ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္မ်ားေခတ္တြင္ စတင္က်င္းပျခင္းထက္
သက္တမ္းငါးႏွစ္ တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ရွိမည့္ အစိုးရမ်ား၊
လႊတ္ေတာ္မ်ားေခတ္တြင္ စတင္က်င္းပျခင္းက ႏိုင္ငံေရးအရ
ပိုမိုအားေကာင္းေမာင္းသန္ေစမည္ ျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ အားလံုးပါ၀င္ေသာ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားအသံသည္
တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ အစိုးရအၾကား အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္
လက္မွတ္ေရးထိုးရန္ နီးစပ္လြန္းေနေသာ အေျခအေနတြင္ ပိုမိုက်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္
ထြက္ေပၚလ်က္ရွိသည္။ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု၏ လြတ္လပ္ကတည္းက
ဆံုး႐ႈံးလ်က္ရွိေသာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား ျပန္အသက္သြင္းႏိုင္မည့္
ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို
ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရးဆိုလွ်င္ အခ်ိန္ယူရမည္။ အေက်အလည္ ညိႇႏိႈင္းရမည္။
ယံုၾကည္မႈႏွင့္ နားလည္မႈ တည္ေဆာက္ရမည္။ ေရရွည္အျမင္ႏွင့္ ခ်ဥ္းကပ္ရမည္။
သို႔မွသာ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္အထိ က်င္းပခဲ့ေသာ
အမ်ဳိးသားညီလာခံႏွင့္မတူ ကြဲျပားျခားနားမည္ျဖစ္သည္။
အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအၾကား တစ္ႏိုင္ငံလံုး
အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးၿပီးပါက
ရက္ေပါင္းေျခာက္ဆယ္အတြင္း မူ၀ါဒခ်မွတ္ေရး အစည္းအေ၀း က်င္းပရန္ႏွင့္
ရက္ေပါင္းကိုးဆယ္အတြင္း ပါ၀င္သင့္၊ ပါ၀င္ထိုက္သူအားလံုး ပါ၀င္ေသာ
ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲကို
စတင္ရန္ စီစဥ္ထားသည္ဟူေသာ အသံမ်ားကို ၾကားသိေနရသည္။
ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးမႈဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေရးမူ၀ါဒ ခ်မွတ္ေရး အစည္းအေ၀းမ်ားသည္
တစ္လကိုးသီတင္းႏွင့္ ၿပီးျပတ္ႏိုင္ရန္ ခဲယဥ္းသည္ကို မ်က္ျခည္မျပတ္သင့္ပါ။
အစေကာင္းမွ အေႏွာင္းေသခ်ာမည္ ျဖစ္သျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးမူ၀ါဒႏွင့္
လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ေဆြးေႏြး၊ အတည္ျပဳမည့္ အစည္းအေ၀းမ်ားကို
အခ်ိန္ယူက်င္းပႏိုင္ေရးသည္ လတ္တေလာ ႏိုင္ငံေရးစိန္ေခၚမႈ ျဖစ္လာေနသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈ
တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႕ အစိုးရလက္ထက္၊ ၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ
အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲအလြန္၊ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသစ္ ေရးဆြဲေရးႏွင့္
အမ်ဳိးသားညီလာခံလမ္းေၾကာင္းကို
ျပင္ဆင္ခဲ့သည့္ ကာလသည္ပင္ အနည္းဆံုး တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ ၾကာျမင့္ခဲ့သည္။
ကိုယ့္လူအခ်င္းခ်င္း၊ ႏွစ္သင္းခြဲကန္ခဲ့ေသာ အမ်ဳိးသားညီလာခံ အႀကိဳမူ၀ါဒ၊
လမ္းစဥ္၊ စီမံခ်က္ျပင္ဆင္ေရး အစည္းအေ၀းမ်ားသည္ အႀကိတ္အနယ္ျဖစ္မႈ
အလွ်င္မရွိခဲ့ေသာ္လည္း လစ္ကြက္ဟာကြက္မ်ား နည္းႏိုင္သမွ်နည္းေအာင္
ေဆြးေႏြးအေျဖရွာခဲ့ရသည့္အတြက္ အခ်ိန္ယူခဲ့ရျခင္းျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ႏိုင္ငံေရးအရ ပိုမိုအႀကိတ္အနယ္ရွိမည့္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားဆိုလွ်င္ ျပင္ဆင္မႈကာလ ပိုမိုအခ်ိန္ယူရႏိုင္ဖြယ္ရွိသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ၂၁ ရာစု ပင္လံုညီလာခံဟုပင္ သတ္မွတ္ႏိုင္မည့္ အစိုးရ၊
လႊတ္ေတာ္၊ တပ္မေတာ္၊ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ အျခားဖိတ္ၾကားသင့္သူမ်ား ပါ၀င္မည့္
ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၏ အႀကိဳေဆြးေႏြးပြဲကာလကို တစ္လ၊
ႏွစ္လႏွင့္ ျဖတ္သန္းမရႏိုင္သည့္အျပင္ အနည္းဆံုး တစ္ႏွစ္ခန္႔
အခ်ိန္ယူျပင္ဆင္ရဖြယ္ ရွိေနသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး
ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ပါ၀င္မည့္ အျမင္သေဘာထား ကြဲျပားျခားနားသူမ်ားအၾကား
ဘံုမူ၀ါဒ၊ ဘံုလမ္းစဥ္၊ ဘံုလုပ္ငန္းစဥ္တစ္ရပ္ ခ်မွတ္ေရးသည္
လြယ္မေယာင္ႏွင့္ခက္၊ တိမ္မေယာင္ႏွင့္နက္သည္ကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္ေၾကာင္း တိုက္တြန္းႏိႈးေဆာ္လိုပါသည္။
ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲႀကီးတြင္ ကိုယ္စားလွယ္ေရြးခ်ယ္မႈဆိုင္ရာ
မူ၀ါဒမ်ားခ်မွတ္ရန္ပင္ အေခ်အတင္ ျငင္းခုံေဆြးေႏြးရဖြယ္ ရွိေနသည္။ အာဏာရ
အစုအဖြဲ႕ႏွင့္ အတိုက္အခံ အစုအဖြဲ႕အၾကား ကိုယ္စားလွယ္အမ်ားစု
ရရွိႏိုင္ေရးကို အားၿပိဳင္ေရွး႐ႈၾကမည္ျဖစ္သည္။
အစိုးရ၊ အာဏာရပါတီႏွင့္ တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ ကိုယ္စားလွယ္စုစုေပါင္း၏
ရာခိုင္ႏႈန္း ၆၀ ကိုယ္စားျပဳမႈကို မျဖစ္မေန ရယူလာႏိုင္ေျခ ရွိေနသည္။ ၂၀၁၅
ခုႏွစ္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို က်င္းပမည္ဆိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္
ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီသည္ အာဏာရပါတီလည္းျဖစ္၊ အင္အားႀကီးပါတီလည္း
ျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ ကိုယ္စားလွယ္အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳခြင့္ ရရွိႏိုင္ေျခသည္
ေျမႀကီးလက္ခတ္မလြဲျဖစ္သည္။
၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲအလြန္
ကာလတြင္ လႊတ္ေတာ္မ်ား၌ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ ကိုယ္စားျပဳမႈပံုစံသည္
သိသိသာသာ ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္ေျခ ရွိသည့္အေလ်ာက္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္
ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီ အစိုးရလႊတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏
ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေရြးခ်ယ္ျခင္းထက္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္တြင္
ေရြးခ်ယ္ျခင္းက ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ၌ တရားမွ်တေသာ
ကိုယ္စားျပဳမႈကို ျမင့္မားေစမည္ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားေရြးခ်ယ္မႈ
အပိုင္းကိုလည္း စနစ္တက် ခ်ဥ္းကပ္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ တရား၀င္ပါတီ၀င္ အေရအတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ရရွိေသာ
ဆႏၵမဲအေရအတြက္တို႔အေပၚ အေျခခံလ်က္ ႏိုင္ငံေရးပါတီအလိုက္ ကိုယ္စားလွယ္ဦးေရ
သတ္မွတ္မည္ဆိုသည့္ အေျခခံမူ၀ါဒမ်ဳိးကို ခ်မွတ္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
ဥပမာအားျဖင့္ လာမည့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲတြင္
အနိမ့္ဆံုးမဲအေရအတြက္ ရာခိုင္ႏႈန္း သတ္မွတ္ခ်က္တစ္ခုရရွိေသာ
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္သာ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္
ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦး တက္ေရာက္ခြင့္ရရွိမည္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္ရန္
အႀကိဳညိႇႏႈိင္းေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ကာလတြင္ ေဆြးေႏြးညိႇႏိႈင္းသင့္သည္။
ႏိုင္ငံေရးပါတီ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေရြးခ်ယ္ေရးသည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္
အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါတီမ်ား၏ မဲရရွိမႈႏွင့္ ဆက္စပ္ေနႏိုင္သျဖင့္
ကိုယ္စားလွယ္မ်ားေရြးခ်ယ္မႈကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္မွ ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ ပိုမိုေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မည္
ျဖစ္သည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ ထိုနည္းတူ အစိုးရမ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္မ်ား၏
ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္လည္း ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္တြင္
အေျပာင္းအလဲမ်ားစြာ ရွိလာမည္ျဖစ္သည္။
၂၀၁၅ ခုႏွစ္
ႏွစ္လယ္ပိုင္းတြင္ အတည္ျပဳႏိုင္ဖြယ္ရွိေနသည့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (၂၀၀၈
ခုႏွစ္) ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္းသည္လည္း ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ၏ မူ၀ါဒ၊
လမ္းစဥ္ ကိုယ္စားလွယ္ေရြးခ်ယ္မႈတို႔အေပၚ
သက္ေရာက္မႈရွိမည္ျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၆၁ ပါ
တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ား ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးသည့္ က႑တြင္
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္အား
သက္ဆိုင္ရာတိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္
ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္က ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ျဖင့္
ျပင္ဆင္ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္
မတ္လဖြဲ႕စည္းမည့္ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ား၌
တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ားႏွင့္
အျခားပါတီမ်ားက ဦးေဆာင္ဖြဲ႕စည္းေသာ အစိုးရမ်ား ေပၚေပါက္လာႏိုင္ေျခ
ျမင့္မားသည္။ အဆိုပါ အေျခအေနသည္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲတြင္
အစိုးရမ်ား၏ ကိုယ္စားျပဳမႈအေပၚ သက္ေရာက္လာႏိုင္ေျခရွိသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။
ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲ၏ ကိုယ္စားလွယ္ေရြးခ်ယ္မႈႏွင့္
စပ္လ်ဥ္း၍ လတ္တေလာ ၾကားသိေနရေသာ အသံတစ္ခုျဖစ္သည့္
ႏိုင္ငံေရးပါတီအားလံုးကို တစ္ပါတီလွ်င္ ကိုယ္စားလွယ္ႏွစ္ေယာက္
တက္ေရာက္ခြင့္ျပဳေရးဆိုသည္မွာ
လက္ေတြ႕အားျဖင့္ အလုပ္ျဖစ္ေသာ၊ မွ်တေသာ သတ္မွတ္ခ်က္ မျဖစ္ႏိုင္သည့္အျပင္
ဖ်က္ျမင္းပါတီမ်ား၊ သူ႔လူကိုယ့္ဘက္သား ပါတီမ်ား၊ အေခ်ာင္သမား ပါတီမ်ား၊
အခြင့္အေရးသမား ပါတီမ်ား အသြင္အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး
ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ေနရာယူလာၿပီး တိုင္းျပည္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု
အမ်ားစု၏ အက်ဳိးစီးပြားကို ေ၀၀ါးေထြျပားေစလာမည့္ အခင္းအက်င္း
ျဖစ္လာႏိုင္သည္။
ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲသို႔
တက္ေရာက္ရန္ လံုေလာက္ေသာမဲအေရအတြက္ မရရွိေသာ ႏိုင္ငံေရးပါတီ
ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို
ေလ့လာသူမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္လ်က္ တက္ေရာက္ခြင့္ေပးႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္
ပိုမိုေကာင္းမြန္သည္။ ေလ့လာသူမ်ားအျဖစ္ တက္ေရာက္ခြင့္ရရွိမည့္
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အေနျဖင့္
သီးျခားအၾကံျပဳခ်က္မ်ားကို ေဆြးေႏြးပြဲသို႔ တင္ျပခြင့္ကိုလည္း ရရွိႏိုင္ရန္
လိုအပ္သည္။ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအရ အေရးပါသူမ်ား
ၾသဇာႀကီးမားသူမ်ားကို ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအျဖစ္
သီးျခားဖိတ္ၾကားႏိုင္ေရးကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္သည္။
တရား၀င္ မွတ္ပံုတင္ထားေသာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအေနျဖင့္
တစ္ပါတီခ်င္း ျဖစ္ေစ၊ တပ္ေပါင္းစုအလိုက္ ျဖစ္ေစ၊
ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား အႀကိဳျပင္ဆင္မႈႏွင့္
ပတ္သက္၍လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရးမူ၀ါဒ၊ လမ္းစဥ္၊ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားႏွင့္
ပတ္သက္၍လည္းေကာင္း၊ အၾကံျပဳစာတမ္းမ်ားကို ထုတ္ျပန္ႏိုင္သည့္အျပင္
တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုအၾကား ေဆြးေႏြးေဟာေျပာမႈမ်ားကိုလည္း ျပဳလုပ္ႏိုင္ခြင့္ အျပည့္အ၀ ရရွိသင့္သည္။ တိုင္းျပည္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု၏ ေရရွည္အက်ဳိးအတြက္ ရည္ရြယ္ေဖာ္ေဆာင္ၾကျခင္းျဖစ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ အားလံုးပါ၀င္ခြင့္ကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေပးအပ္ထားရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
လက္ငင္းႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းတြင္ ၾကားသိေနရေသာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား
အားလံုးအေနျဖင့္ တစ္သံတည္းထြက္ေရး၊ ႏိုင္ငံေရးမူ၀ါဒ၊ လမ္းစဥ္ေဘာင္တစ္ခုတည္း
အဆိုျပဳေရးဆိုသည္မွာ နား၀င္ခ်ဳိေသာ္လည္း ျဖစ္ႏိုင္ေျခနည္းသည္ဟု
သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ ႏိုင္ငံေရးပါတီ ၇၀ နီးပါးထဲတြင္ အာဏာရပါတီႏွင့္နီးစပ္ေသာ
ပါတီႀကီးမ်ားကို မေက်မခ်မ္းျဖစ္ေနေသာ ပါတီမ်ားစြာ ပါ၀င္ေနႏိုင္သည့္အေလ်ာက္
ႏိုင္ငံေရးအရ ခရီးေပါက္ႏိုင္ေျခနည္းသည္ဟု
႐ႈျမင္ႏိုင္သည္။ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမတိုင္မီ
တစ္သံတည္းထြက္ေရးထက္ လာမည့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲေပတံႏွင့္
စံႏႈန္းတိုင္းတာေသာ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု၏ ေထာက္ခံမႈႏွင့္အညီ
အခ်ဳိးက်ကိုယ္စားျပဳေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး
ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ ေနရာရရွိေရးကို ဦးစားေပးေရွး႐ႈသင့္သည္။
၂၁ ရာစု ပင္လံုညီလာခံကဲ့သို႔ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမတိုင္မီ အႀကိဳညိႇႏိႈင္းေဆြးေႏြးပြဲကာလတြင္
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအၾကား ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္
တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအၾကား ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၊
ႏွီးေႏွာဖလွယ္ပြဲမ်ား က်င္းပလ်က္ အျမင္၊ သေဘာထား၊ အယူအဆမ်ားကို
ဖလွယ္ၾကျခင္းသည္ ေကာင္းမြန္သည့္အေလ်ာက္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႏွင့္ ညီညြတ္ေသာတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား မဟာမိတ္(ယူအင္န္ေအ)အဖြဲ႕၀င္
ပါတီမ်ားအေနျဖင့္ ပါ၀င္တက္ေရာက္ ေဆြးေႏြးသင့္သည္။ သို႔ရာတြင္
အားလံုးပါ၀င္ေသာ ျပည္ေထာင္စုႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားအတြက္
ေမးခြန္းႀကိဳေပါက္သည့္ သေဘာမျဖစ္ရန္ကိုမူ သတိႀကီးႀကီးထား ေဆာင္ရြက္သင့္သည္။
အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအၾကား
အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္တြင္ ပါ၀င္လာမည့္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ
ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကိုလည္း ေစာင့္ၾကည့္၊ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္
လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ ညီညြတ္ေသာတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား ဖက္ဒရယ္ေကာင္စီ(ယူအင္န္အက္ဖ္စီ)ႏွင့္
ယူအန္အက္ဖ္စီ အဖြဲ႕၀င္မဟုတ္ေသာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏
ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး မူ၀ါဒမ်ား၊ လမ္းစဥ္မ်ားကို မ်က္ျခည္မျပတ္ရန္
လိုအပ္သည့္အျပင္ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေစာင့္ၾကည့္ေနရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအေနျဖင့္
ရက္ေပါင္းေျခာက္ဆယ္အတြင္း ႏိုင္ငံေရးမူေဘာင္ ေရးဆြဲရန္ႏွင့္
ရက္ေပါင္းကိုးဆယ္အတြင္း ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားစတင္ရန္
အဆိုျပဳခဲ့သည္ဆိုလွ်င္ ယင္းအဆိုျပဳခ်က္ကို ယခုအခ်ိန္တြင္ ျပန္လည္ဆန္းစစ္
သံုးသပ္သင့္သည္။ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္အလြန္ ေဖာ္ေဆာင္မည့္
ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို ေရရွည္အျမင္ႏွင့္ ဗ်ဴဟာေျမာက္ ခ်ဥ္းကပ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမည္ ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ႏွစ္လ၊ သံုးလအတြင္း ေဖာ္ေဆာင္မည္ဆိုလွ်င္ အက်ဳိးထက္၊ အဆိုးျဖစ္လာမည္ကို ဆင္ျခင္သင့္သည္။
တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ အပစ္ရပ္ သေဘာတူညီခ်က္အလြန္
ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမတိုင္မီ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္၊
တပ္မေတာ္၊ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ ေသာ့ခ်က္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအၾကား
ပဏာမႏိုင္ငံေရး ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို ဦးစြာက်င္းပသင့္သည္။
လူထုေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အဆိုျပဳထားေသာ ႀကီးေလးႀကီး
ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲကို အေျခခံလ်က္ ေသာ့ခ်က္ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏
ထိပ္သီးအစည္းအေ၀းကို က်င္းပႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ ၂၁ ရာစု
ပင္လံုညီလာခံဟု ဆိုႏိုင္မည့္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး
ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို ဦးေဆာင္က်င္းပမည့္ ေကာ္မတီတစ္ရပ္ကို
ထိပ္သီးေခါင္းေဆာင္မ်ားအၾကား
သေဘာတူညီမႈျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းသင့္သည္။ ၾကားေနေသာ လူ႐ုိေသရွင္႐ုိေသ
ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ေကာ္မတီတြင္ အဖြဲ႕၀င္မ်ားအျဖစ္ ပါ၀င္ေစႏိုင္ေရးကိုလည္း
ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္သည္။ ကိုယ္စားလွယ္ေရြးခ်ယ္ျခင္း၊
ေဆြးေႏြးမည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ား၊ အတည္ျပဳဆံုးျဖတ္မည့္ ပံုစံ၊ ေဆြးေႏြးပြဲ
အခ်ိန္ဇယား၊ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ေဆာင္မည့္ အစီအစဥ္၊
သေဘာတူညီခ်က္မ်ားႏွင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးအၾကား ဆက္စပ္မႈ
စသည့္အခ်က္မ်ားကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္အလြန္၊ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို
ရက္ကိုးဆယ္အတြင္း က်င္းပျခင္းထက္၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္မွ
က်င္းပျခင္းသည္ ႏိုင္ငံေရးအရ ပိုမိုမွ်တေသာ ကိုယ္စားျပဳမႈကို
ရရွိႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္
ေရြးေကာက္ပြဲ၌ ရရွိေသာ ဆႏၵမဲအေပၚ အေျခခံလ်က္ အခ်ဳိးက်ကိုယ္စားျပဳ
ပါ၀င္ႏိုင္ေရးကို စဥ္းစားသင့္သည္။ အနိမ့္ဆံုး သတ္မွတ္ထားေသာ
ဆႏၵမဲရာခိုင္ႏႈန္း မျပည့္မီေသာ ပါတီမ်ား ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အေနျဖင့္
ေလ့လာသူအျဖစ္သာ ပါ၀င္ေစေရးကိုလည္း ဆန္းစစ္သင့္သည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ
ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ေဖာ္ေဆာင္ေရးကို လူထုေခါင္းေဆာင္
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အဆိုျပဳထားေသာ ႀကီးေလးႀကီးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရးအေပၚ အေျချပဳလ်က္ ေသာ့ခ်က္ေခါင္းေဆာင္မ်ား ထိပ္သီးအစည္းအေ၀းေျခလွမ္းႏွင့္
စတင္သင့္ေၾကာင္း ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို
မေရႊ႕ဆုိင္းႏိုင္ေရးအတြက္ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားအား
ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္က်င္းပမည့္ အစီအစဥ္ျဖင့္ ထိန္းညိႇသင့္ပါေၾကာင္း တိုက္တြန္းေဆာ္ၾသလိုက္ရပါသည္
Credit - Eleven Media Group
(ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ၾသဂုတ္ ၁၈ ရက္ကျပဳလုပ္သည့္ အစုိးရ၊
တုိ္င္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႔ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား၏
သုံးပြင့္ဆုိင္ေဆြးေႏြးပြဲကုိ ေတြ႔ရစဥ္)
No comments:
Post a Comment