Sunday, October 26, 2014

စီးပြားေရး အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ

Written by - ေဒါက္တာ ေအာင္ကုိကုိ (စီးပြားေရးပညာစီးပြားေရးေပၚလစီ)

စီးပြားေရးစီမံကိန္းမ်ား (Economic Plannings) သို႔မဟုတ္ စီးပြားေရးမူဝါဒမ်ား (Economic Policies) ေရးဆြဲရာတြင္ ယင္းစီးပြားေရး အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ အဆင့္ဆင့္ကို တိုင္းတာသိရွိႏိုင္ရန္ လိုအပ္သည့္ မက္ခ႐ိုစီးပြားေရးႏွင့္ မိုက္ခ႐ိုစီးပြားေရးတို႔ အၾကားတြင္ ဆက္စပ္တည္ရွိေသာ ဆက္စပ္မႈျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္ တကြေသာ ယင္းပို႔စ္အခ်ိန္ ကာလတစ္ခုအတြင္း ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ေျခရွိေသာ ေငြေၾကးစီးဆင္းမႈ အဆင့္ဆင့္ကို သိရွိႏိုင္ရန္ လိုအပ္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

ဥပမာ စာေရးသူတို႔သည္ အေၾကာ္ပါသည့္ မုန္႔ဟင္းခါးတစ္ပြဲ ဝယ္စားသည္ဆိုပါစို႔။ ယင္း၏တန္ဖိုးသည္ တစ္ပြဲလွ်င္ က်ပ္ ၅ဝဝ ျဖစ္သည္ဆိုပါက မုန္႔ဟင္းခါးတစ္ပြဲစား တိုင္းစားတိုင္းတြင္ ေငြက်ပ္ ၅ဝဝ ကို မုန္႔ဟင္းခါးေရာင္းသူထံ ေပးရမည္ျဖစ္သည္။ (တစ္နည္းအားျဖင့္ မုန္႔ဟင္းခါး ေရာင္းသူက ရရွိမည္ျဖစ္သည္။)
ဤတြင္ ယင္းေငြက်ပ္ ၅ဝဝ တိုင္း (တစ္ပြဲတန္ဖိုး) သည္ မုန္႔ဟင္းခါးေရာင္းသူ တစ္ဦးတည္းထံသို႔ ေရာက္ရွိသြားေသာ ဝင္ေငြမဟုတ္ဘဲ (ယင္းႏွင့္အတူ မုန္႔ဖတ္ေရာင္း သူ၊ အေၾကာ္ေရာင္းသူ၊ နံနံပင္ေရာင္းသူ၊ သံပရာသီးေရာင္းသူအစရွိသည့္ ေရာင္းသူ မ်ားထံသို႔လည္း ဝင္ေငြႏွင့္ အျမတ္အျဖစ္ တစ္ဆက္တည္း ျဖစ္တည္သြားေစႏိုင္သည္။ ၎အျပင္ ၎တို႔ထံမွ ထပ္ဆင့္၍လည္း (ထပ္ဆင့္၍လည္း) အျခားအျခားေသာ လုပ္ငန္းမ်ားစြာ (ဥပမာ-ဆန္ေရာင္းသူ၊ ဆီေရာင္းသူ အစရွိသည္) သို႔ အလိုအေလ်ာက္ ဆင့္ကဲ ဆင့္ကဲ ဝင္ေငြျဖစ္တည္ သြားေစပါသည္။
စာေရးသူတို႔သည္ မုန္႔ဟင္းခါး (အေၾကာ္ပါ) တစ္ပြဲ စားတိုင္းစားတိုင္း ယင္း၏တန္ဖိုးကို မုန္႔ဟင္းခါးေရာင္းသူထံသို႔သာ ေပးရေသာ္လည္း (ယင္းသို႔ေပးရသည္ဟု ထင္ရေသာ္လည္း) အမွန္တကယ္တြင္မူ ယင္းတန္ဖိုး၏ အစိတ္အပိုင္း အခ်ဳိ႕သည္ အျခားေသာ ဆက္စပ္လုပ္ငန္းမ်ားစြာထဲသို႔ စီးဆင္းသြားျခင္း (စီးဝင္သြားျခင္း) ျဖစ္သည္ဆိုသည္ကို ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။
၎အျပင္ ယင္းတန္ဖိုး၏ အစိတ္အပိုင္း အခ်ဳိ႕သည္ အခြန္အေကာက္အျဖစ္ အစိုးရထံ စီးဝင္သြားၿပီး ယင္းသည္ အစိုးရဝင္ေငြ၏ အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္သြားပါသည္။
ယင္းဥပမာမွာ စာေရးသူတို႔ ေန႔စဥ္လႈပ္ရွား သြားလာေနၾကေသာ လူေနမႈဘဝတြင္ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ စားသံုးမႈပံုစံႏွင့္ စားသံုးမႈ ပမာဏတို႔သည္ ႏိုင္ငံတြင္းရွိ စီးပြားေရးလုပ္ ငန္းအမ်ဳိးအမည္မ်ားစြာထံသို႔ ပံုသဏၭာန္မ်ဳိးစံုျဖင့္ စီးဝင္ေနေၾကာင္းႏွင့္ ယင္း၏အက်ဳိး ဆက္မ်ားအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံတြင္း လည္ပတ္သံုးစြဲေငြပမာဏ (Money in Circulation ) ႏွင့္ ယင္း၏အရွိန္အဟုန္ (Momentum ) တို႔ကို ျဖစ္တည္ေစၿပီး ႏိုင္ငံသားမ်ားအၾကား လည္ပတ္စီးဆင္းေနေသာ ေငြေၾကး၏ တန္ဖိုးကိုလည္း ျဖစ္တည္ေစပါသည္။
အကယ္၍ မုန္႔ဟင္းခါး ဝယ္ယူစားသံုး မႈပမာဏ (သို႔မဟုတ္) မုန္႔ဟင္းခါး၏ ဝယ္လိုအား ျမင့္တက္လာလွ်င္ ယင္းအထက္ပါ ျဖစ္စဥ္သေဘာအရ မုန္႔ဟင္းခါးေရာင္းသူတြင္ သာမကဘဲ အျခားအျခားေသာ ဆပ္စပ္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ပါ အက်ဳိးသက္ ေရာက္မည္ျဖစ္သည္။
သာမန္အားျဖင့္ မုန္႔ဟင္းခါးတစ္ပြဲ၏ တန္ဖိုးေငြစုစုေပါင္းမွာ မုန္႔ဟင္းခါးေရာင္းသူ တစ္ဦးတည္း၏ ဝင္ေငြဟု ထင္မွတ္ရေသာ္လည္း ယင္း၏လုပ္အား၊ နည္းပညာႏွင့္ အရင္းအႏွီး တန္ဖုိးမ်ားအျပင္ အျခားေသာ ဆက္စပ္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား၏ လုပ္အားတန္ဖုိး၊ နည္းပညာႏွင့္ အရင္းအႏွီးတန္ဖုိးမ်ားကို ေပါင္းျခံဳထားေသာ တန္ဖိုးျဖစ္သကဲ့သို႔ အစုိးရထံ ေပးေဆာင္ရေသာ အခြန္အေကာက္မ်ားႏွင့္ ေပါင္းစပ္ထားေသာ တန္ဖိုးတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိႏိုင္သည္။
ဤတြင္ ဤဥပမာကဲ့သို႔ ကုန္စည္တစ္ခု၏ ျပည္တြင္းဝယ္လိုအား (သို႔မဟုတ္) ျပည္ပဝယ္လိုအားျဖစ္ေပၚမႈ အတိုင္းအတာႏွင့္တကြ ယင္းကုန္စည္ႏွင့္ ဆက္စပ္ကုန္စည္မ်ား မည္ေရြ႕မည္မွ် စီးပြားျဖစ္ ထုတ္လုပ္တင္ပို႔ ေရာင္းခ်ႏိုင္စြမ္း ရွိသည္ဆိုသည္ကို ေပါင္းျခံဳကာ စီးပြားေရး အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈကို တိုင္းတာတြက္ခ်က္ ရေလ့ရွိသည္။

Credit - Eleven Media Group

No comments:

Post a Comment