– ေမာင္အံ့(မဟာ၀ိဇၨာ-ဘံုေဘ)
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ လူထုအား မဲဆြယ္တရား ေဟာရျခင္းသည္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ အခက္အခဲ မရွိ၊ လြယ္ကူလွေပသည္ . . .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ယခင္တစ္ပတ္မွအဆက္
ႏိုင္ငံပါတီမ်ား အစိပ္စိပ္ ကြဲျပားသေလာက္ သံဃာေတာ္မ်ားလည္း အစိပ္စိပ္ ကဲြျပားခဲ့ၾကသည္။ ကိုလိုနီေခတ္ ကလည္း ဂ်ီစီဘီေအအဖဲြ႕ႀကီး ညီၫြတ္ေနစဥ္က သံဃာ့သာမဂၢီ အဖဲြ႕ႀကီးကိုလည္း ရာဇာဓိရာဇဂု႐ု ေဘးမဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးေဆာင္မႈေအာက္၌ တညီတၫြတ္တည္း ရွိခဲ့ၾကသည္။
ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဂ်ီစီဘီေအ အဖဲြ႕ႀကီးမွ ဂ်ာမနီျပန္ ဦးစိုးသိမ္းႏွင့္ သမၼတ ဦးခ်စ္လိႈင္တို႔ ႏွစ္ဖဲြ႕ကြဲသြားၿပီး တစ္ဖန္ ဆက္လက္၍ ဓားမပါတီ၊ ၀ံသာႏုပါတီ၊ ဆင္းရဲသားပါတီ၊ ဂဠဳန္ပါတီ စသည္ျဖင့္ ကဲြျပားသြားခဲ့ရာ သံဃာ့ အဖဲြ႕အစည္း မ်ားသည္လည္း အလားတူ ကဲြျပားသြားၾကသည္။ ေက်းရြာ တစ္ရြာတည္းမွာပင္ ေတာင္ ေက်ာင္းက ၀ံသာႏု၊ ေျမာက္ေက်ာင္းက ဓားမပါတီ၊ အေရွ႕ေက်ာင္းက ဆင္းရဲသားပါတီျဖစ္ေနၾက၍ ေက်းရြာ ဘုရားပဲြ က်င္းပသည့္အခါ ““ေတာင္ေက်ာင္းပါရင္ ငါတုိ႔ ေျမာက္ေက်ာင္းက မလုိက္ဘူး”” စသည္ျဖင့္ ေက်းရြာ ဘုရားပဲြတစ္ခု က်င္းပရန္မွာ ဘုန္းႀကီးစံုလင္စြာပင့္၍ မရျဖစ္ေနခဲ့ၾကရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေလာကီႏိုင္ငံေရး၌ ရဟန္းေတာ္မ်ား ပါ၀င္မႈကို ပရိယတိၱ၊ ပဋိပတိၱ ဦးေဆာင္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက တားျမစ္ေတာ္မူ ခဲ့ၾကသည္။ ၀ိ၀ါဒေဘးဆုိးႀကီးအျဖစ္ အျပစ္ျမင္ေတာ္မူ ခဲ့ၾကသည္။
ကိုလိုနီေခတ္ ၀ံသာႏု လႈပ္ရွားမႈမ်ား လြန္စြာ အားေကာင္းခဲ့သျဖင့္ ၀ံသာႏုလႈပ္ရွားမႈ၌ ပါ၀င္ျခင္း မျပဳခဲ့ၾကေသာ စာသင္တုိက္ႀကီးမ်ား ျဖစ္သည့္ မစိုးရိမ္တိုက္တုိ႔က မပါ၀င္သျဖင့္ မႏၲေလးလူထုက ““မစိုးရိမ္ေက်ာင္း၊ ဆြမ္း မေလာင္းနဲ႔””ဟု ေႂကြးေၾကာ္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိအခါ မစိုးရိမ္ေက်ာင္းတုိက္ ဒါယကာႀကီးက ““ဘယ္သူမွ် ဆြမ္း မေလာင္းခ်င္ ေနပါေစ၊ ငါ့ေက်ာင္းတိုက္ သံဃာ ၇၀၀ ကို ငါတစ္ဦးတည္း ဆြမ္းကပ္မည္၊ ဆြမ္းကပ္ႏိုင္သည္”” ဟု ျပန္လည္ႀကံဳး၀ါးသည္ကို ၾကားခဲ့ရဖူးသည္။
ေခတ္ေရစီးေၾကာင္း မလိုက္သည့္အတြက္ အျပစ္တင္ခံရသည္ကို ႀကံ့ႀကံ့ခံႏိုင္ဖုိ႔ေတာ့ လုိအပ္ေပသည္။
၁၉၅၃ ခုႏွစ္မွစ၍ ရဟန္းေတာ္မ်ား သာသနာ၀င္ မွတ္တမ္း ကုိင္ေဆာင္ရန္ ကိစၥကုိ သံဃာေတာ္အမ်ားစုက လက္မခံခဲ့သျဖင့္ ဤသာသနာေတာ္ အတြင္း၌ လူဆုိးမ်ား မွီခုိပုန္းေအာင္းစရာ ဌာနတစ္ခု ျဖစ္လာေတာ့သည္။ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားကလည္း အစုိးရဥပေဒ ျပစ္ဒဏ္ ေရွာင္တိမ္းႏုိင္ရန္ ဤသာသနာေတာ္ကုိ မွီခုိခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ အလံနီပါတီ ေတာခုိရန္ အစီအစဥ္ လုပ္စဥ္က အလံနီပါတီ ေခါင္းေဆာင္ သခင္စုိးႀကီးသည္ ေရႊတိဂုံ ကုန္းေတာ္ေပၚ၌ ရဲတပ္ဖြဲ႕က ၀န္းရံပိတ္ဆုိ႔ထားခဲ့ရာ သီလရွင္ အေယာင္ေဆာင္ၿပီး ေရႊတိဂုံ ကုန္းေတာ္မွ ဆင္းသြားၿပီျဖစ္ေၾကာင္း (ဗမာ့ေခတ္)သတင္းစာ၌ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
၁၉၅၈ ခုႏွစ္တြင္လည္း ဗကပ အလံျဖဴ ကြန္ျမဴနစ္ေခါင္းေဆာင္ သခင္သန္းထြန္းသည္ ဦးေကသရ ဘြဲ႕အမည္ခံ ဘုန္းႀကီး အေယာင္ေဆာင္ၿပီး မသုံးလုံး နယ္ေျမမွ ေပါင္းတလည္ ေပါက္ေခါင္း၌(အာဏာနီစနစ္) တည္ေထာင္ ႏုိင္ရန္ ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္းမွ စုန္ဆင္းသြားခဲ့ေၾကာင္း တစ္ဆင့္စကား ၾကားရဖူးသည္။
ရဟန္းေတာ္မ်ား သာသနာ၀င္မွတ္တမ္း မကိုင္ေဆာင္ခဲ့မႈေၾကာင့္ သာသနာေတာ္၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ပုဂိၢဳလ္ မ်ားသည္ သာသနာ့အရိပ္ကို ခိုလံႈခြင့္ရခဲ့ၾကသည္။
၁၉၅၈ ခုႏွစ္ ဖဆပလအဖဲြ႕ႀကီး ၿပိဳကဲြရာ၌ တည္ၿမဲဖဆပလ- သန္႔ရွင္းဖဆပလ (ျပည္ေထာင္စုပါတီ)ဟူ၍ ကဲြျပား လာသည့္အခါ ရဟန္းပ်ဳိအဖဲြ႕ႏွင့္ ဒုတိယေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္မ်ားအဖဲြ႕က တည္ၿမဲ (ဖဆပလ)ကို ေထာက္ခံ အားေပးခဲ့သည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ အထက္ျမန္မာျပည္ စည္း႐ံုးေရးတာ၀န္ကို မႏၲေလးေတာင္ ဦးကုသလ ကိုယ္တုိင္ ပါ၀င္တာ၀န္ယူ ေဆာင္ရြက္လာသည္။
သန္႔ရွင္းဖဆပလအဖဲြ႕ (ျပည္ေထာင္စုပါတီ)ကို ေက်ာင္းထုိင္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားအဖဲြ႕က အားေပးခဲ့ၾကစဥ္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ အားေပးမႈေၾကာင့္ အထက္ျမန္မာျပည္တြင္ (ေရႊ၀ါေရာင္သံဃာအဖဲြ႕) ေအာက္ျမန္မာျပည္ တြင္ (ျပည္ေထာင္စုသံဃာအဖဲြ႕)မ်ား ဖဲြ႕စည္း၍ ရြာစဥ္ လွည့္လည္ကာ မဲဆြယ္ တရားေဟာခဲ့ၾကသည္။
ၿမိဳ႕နယ္တိုင္း၌ ေက်းရြာမ်ားသို႔ လွည့္လည္ၿပီး မဲဆြယ္တရားေဟာရန္ ရဟန္းငါးပါး အလွည့္က် စုစည္းၿပီး တစ္ေန႔ ဆြမ္းစရိတ္ တစ္ပါး (၅ိ) ငါးပါးအတြက္ (၂၅ိ)၊ အသံခ်ဲ႕စက္ တစ္လုံးႏွင့္ ဂ်စ္ကားတစ္စီး ငွားေပးၾက သည္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ လူထုအား မဲဆြယ္ တရားေဟာရျခင္းသည္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ အခက္အခဲမရွိ၊ လြယ္ကူ လွေပသည္။
ႏိုင္ငံပါတီမ်ား၏ ေျမႇာက္ထုိးပင့္ေကာ္ လုပ္ေပးမႈေၾကာင့္ (ႏုိင္ငံေရးဓူရ)ကို အားႀကိဳးမာန္တက္ ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ၾကသည္။
ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေရြးေကာက္ပဲြႀကီးအၿပီးတြင္ သန္႔ရွင္းဖဆပလ (ျပည္ေထာင္စု) ပါတီက ျပည္လုံးကၽြတ္ အႏုိင္ရရွိ သြားခဲ့သည္။ ေနာင္ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အက်ဳိးဆက္ကို မသိသျဖင့္ ရဟန္းရွင္လူအမ်ား ၾကည္ႏူး ၀မ္းသာ၍မဆံုး တၿပံဳးၿပံဳး ျဖစ္ေနၾကသည္။
အႏုိင္ရၿပီးေနာက္ မၾကာမီ ျပည္ေထာင္စုပါတီႀကီးသည္ အက္သံေပၚလာသည္။ ဦးအုပ္စု၊ ဗိုလ္အုပ္စု၊ သခင္အုပ္စု ဟူ၍ အက္ကဲြလာသည္။
ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဦးႏုသည္ ေႂကြးေၾကာ္သံနဲ႔အညီ ဗုဒၶဘာသာကို ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာ ျပ႒ာန္းႏိုင္ရန္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒကို တတိယ ျပင္ဆင္ခ်က္အျဖစ္ ျပင္ဆင္ခဲ့သည္။
မၾကာမီပင္ ျပည္ေထာင္စုပါတီ အတြင္းရွိ ခရစ္ယာန္၊ မြတ္ဆလင္၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္တုိ႔၏ နားပူနားဆာလုပ္မႈ ေၾကာင့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုသည္ ၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒကို စတုတၳျပင္ဆင္ခ်က္အျဖစ္ ျပင္ဆင္ခဲ့ရျပန္သည္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၊ မြတ္ဆလင္ဘာသာ၊ ဟိႏၵဴဘာသာတုိ႔ကိုလည္း ႏိုင္ငံေတာ္က ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္၍ ႏိုင္ငံေတာ္က ေထာက္ပံ့ လွဴဒါန္းရမည္ဟု စတုတၳျပင္ဆင္ခ်က္ ျပဳလုပ္ေပးလုိက္သည္။
ထုိအခါ သံဃာေတာ္မ်ားက ““ဦးႏု- လူလိမ္””ဟု ေခၚၾကသည္။ စတုတၳျပင္ဆင္ခ်က္ ကန္႔ကြက္ပဲြကို ၿမိဳ႕ႀကီး မ်ား၌ က်င္းပခဲ့ၾကသည္။
တစ္ဖန္ ဗလီကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးသည္ ပဲခူးတုိင္းမိုးညိဳၿမိဳ႕မွ ရဲတပ္ကို ေခၚယူ၍ ညဥ့္သန္းေခါင္ေက်ာ္အခ်ိန္တြင္ ပစ္ခတ္ႏွိမ္နင္းဖမ္းခဲ့ရာ ရဟန္းရွင္ လူ ၂ေထာင္ခန္႔ကုိ အင္းစိန္အက်ဥ္း ေထာင္၌ ထည့္သြင္းခဲ့သည္။
ေရႊ၀ါေရာင္ သံဃာအဖဲြ႕ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု သံဃာအဖဲြ႕မွ ေခါင္းေဆာင္ ဆရာေတာ္မ်ားသည္ ““ဒို႔ ပါတီ”” မဲႏိုင္ၿပီဟု ၀မ္းသာအားရစြာျဖင့္ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီး အိမ္သို႔ ႂကြေရာက္ေတာ္မူၾကသည္။
ပထမအႀကိမ္တြင္ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးက ကိတ္မုန္႔၊ ေကာ္ဖီ တုိ႔ျဖင့္ ေကာင္းမြန္စြာ ဆက္ကပ္ ဧည့္ခံလုိက္သည္။
ဒုတိယအႀကိမ္ ႂကြသြားေသာ အခါတြင္မူ ကိတ္မုန္႔မပါ၊ ေကာ္ဖီေရက်ဲျဖင့္ ဆက္ကပ္ ဧည့္ခံလိုက္သည္။ တတိယ အႀကိမ္ ႂကြေရာက္ေသာအခါ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးသည္ အေတြ႕မခံဘဲ အိမ္ထဲမွာ ရွိေနပါလ်က္ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီး နယ္ကို ခရီးထြက္သြားၿပီဟု အိမ္ရွိလူမ်ားက ေလွ်ာက္ထားလိုက္သျဖင့္ သံဃာ့အဖဲြ႕ (၂)ဖဲြ႕၏ ေခါင္းေဆာင္ ဆရာေတာ္မ်ားသည္ မ်က္ႏွာ မသာမယာျဖင့္ ေက်ာင္းသို႔ျပန္ႂကြ သြားၾကရသည္။
ေတာ္ၿပီကြာ၊ ေနာင္ဆိုရင္ ဒီႏိုင္ငံေရးသမားခိုင္းတာ၊ ဘာမွလုပ္မေပးေတာ့ဘူး၊ မဲမရခင္က တစ္မ်ဳိး၊ မဲႏိုင္ၿပီး ေတာ့ တစ္မ်ဳိး၊ သင္းတုိ႔ႏွင့္ မပတ္သက္တာ ေကာင္းပါတယ္””ဟု ညည္းတြား ေတာ္မူၾကသည္။
ထိုအခါ ျပည္ေထာင္စု ပါတီႀကီးႏွင့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုအေပၚ၌ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ ျပည္သူအေပါင္းတုိ႔က စိတ္ပ်က္ လက္ပ်က္ ျဖစ္လာၾကေတာ့သည္။
ဦး၊ ဗုိလ္၊ သခင္ အကဲြအၿပဲကို ဦးႏုသည္ (လတ္တုတ္၍မရ) ထိန္းမႏိုင္ သိမ္းမရ ျဖစ္ေနခဲ့၍ တတိယ ျပင္ဆင္ခ်က္ အေပၚ ဘာသာျခားမ်ားက မေက်မနပ္၊ စတုတၳ ျပင္ဆင္ခ်က္ကို ရဟန္းေတာ္မ်ားက မေက်မနပ္ ကန္႔ကြက္၊ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီး၏ ဗုဒၶဘာသာအေပၚ ဆက္ဆံမႈ မေက်မနပ္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေနခ်ိန္တြင္ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ေနာက္ဆံုးအပတ္တြင္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကို ေခၚယူက်င္းပခဲ့ရာ လႊတ္ေတာ္မွာ မေက်မနပ္သံမ်ား ဆူပြက္လာေတာ့သည္။
ျပည္ေထာင္စုပါတီဥကၠ႒ႀကီး ေရြးခ်ယ္ထားေသာ ၿမိဳ႕သစ္ၿမိဳ႕ နယ္မွ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ““ဦးထြန္းျမင့္ၾကဴ”” က ျမန္မာမြတ္ဆလင္မ်ားမွာ အေနာ္ရထာမင္း လက္ထက္မွစ၍ ေရႊဖ်ဥ္းႀကီး၊ ေရႊဖ်င္းငယ္ မွစ၍ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အမႈေတာ္ကို ေက်ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္ ခဲ့ၾကပါေၾကာင္း၊ အဂၤလိပ္ကိုလိုနီစနစ္ ေတာ္လွန္ေရး၊ ဂ်ပန္ဖက္ဆစ္စနစ္ ေတာ္လွန္ေရးတုိ႔၌လည္း ကိုယ္တုိင္ ပါ၀င္ဆင္ႏဲႊ၍ လြတ္လပ္ေရး အတြက္ အသက္ေပးခဲ့ၾက ရပါေၾကာင္း၊ မြန္ျပည္နယ္ႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္မ်ား ရရွိခဲ့ၾကေသာ္လည္း “မြတ္ဆလင္ျပည္နယ္”ဟူ၍ လက္ညိႇဳး ထုိးျပစရာ မရွိပါေၾကာင္း၊ သို႔ျဖစ္ပါ၍ ေရဦး၊ စစ္ကိုင္း၊ မိတီၳလာ၊ သာစည္၊ ေပ်ာ္ဘြယ္၊ ရမည္းသင္း၊ တပ္ကုန္း၊ ပ်ဥ္းမနား အပါအ၀င္ ျပည္နယ္ သတ္မွတ္၍ မြတ္ဆလင္ ျပည္နယ္ သတ္မွတ္ ေပးေစလိုပါေၾကာင္း”” အဆုိတစ္ရပ္ တင္သြင္း ေလေတာ့သည္။
ထိုအဆုိကို ၾကားသိရေသာ ရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူအေပါင္းတုိ႔သည္ ေဒါသမီးဟုန္းဟုန္း ေတာက္ေတာက္ ကာ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးဦးႏုအား ၀ိုင္း၀န္းေမတၱာ ပို႔သၾကေလေတာ့သည္။ ျပည္နယ္မ်ားကလည္း ဖက္ဒရယ္မူ ေတာင္းခံေနၾကသည္။ ျပည္နယ္တစ္ခုကမူ ပုန္ကန္ခဲြထြက္ႏိုင္ရန္ စီစဥ္ေနသည္ကို (ဗမာ့ေခတ္)သတင္းစာက ““ခက္ဖြယ္ရယ္ႀကံဳ၊ လက္နက္ကယ္ စံုညီညာနဲ႔”” ဟူ၍ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ဤအေျခအေနဆုိးမ်ားကို အေၾကာင္းျပ၍ တပ္မေတာ္သည္ မတ္လ ၂ ရက္တြင္ တုိင္းျပည္၏ အာဏာကို လဲႊေျပာင္းရယူလိုက္ရာ ရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူ အမ်ားစုတုိ႔က အေျပာင္းအလဲ အလုိရွိေနခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ ကယ္တင္ရွင္ဟု ထင္ျမင္ယူဆလ်က္ ၀မ္းေျမာက္ ၀မ္းသာ ရွိၾကေလေတာ့သတည္း။
ျပည္သူ႕အခ်စ္ေတာ္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ ၀န္ႀကီးဦးႏုသည္ ျပည္သူ႕ခ်ဥ္ဖတ္ ျဖစ္လာသည္ကို ေနာင္ဆက္ခံ သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေခါင္းေဆာင္မ်ား သင္ခန္းစာယူႏိုင္ရန္ (သံေ၀ဂယူတတ္ရန္) တင္ျပလိုက္ပါသည္။
ဆက္ရန္
ျမန္မာသံေတာ္ဆင့္သတင္းဌာန- http://www.facebook.com/myanmarherald
No comments:
Post a Comment