Written by:
ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညိဳ
![]() |
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ အေမရိကန္သမၼတ အိုဘားမားတို႔ ေတြ႔ဆံုမႈတြင္ သတင္းရယူရန္ ေစာင့္ဆိုင္းေနသည့္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ သတင္းမီဒီယာမ်ားကို ႏို၀င္ဘာ ၁၄ ရက္က ေတြ႔ရစဥ္ |
ယေန႕မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္၊ သတင္းစာ စေသာ စာေစာင္အသီးသီးကို ၾကည့္လွ်င္ ဘယ္ေလာက္မွ အပန္းမႀကီးေသာလုပ္ငန္းဟု ထင္ၾကေပလိမ့္မည္။ စင္စစ္အပမ္းမႀကီးဘူးဟု ထင္သည့္တိုင္ တာဝန္ကႀကီးလွပါသည္။
စာနယ္ဇင္းမ်ားတြင္ က်င့္ဝတ္ရွိသည္။ သိကၡာထိန္းရသည္။ အထူးသျဖင့္ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္ရလာေသာ ဤေခတ္တြင္ စာနယ္ဇင္းမ်ားအေနျဖင့္ တာဝန္ယူမႈေတြကို အေလးထားလာၾကရသည္။ (လြတ္လပ္မႈႏွင့္တာဝန္ယူမႈ အတူတြဲေနပါသည္)
စာေပဩဇာအရွိန္ကို ေၾကာက္ၾက၍ တစ္ဖက္က ဖိႏွိပ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္တတ္သည္။ သို႔မဟုတ္ ဝယ္ယူတတ္ေသးသည္။ ေငြေၾကးတတ္ႏိုင္သူမ်ားက ဘက္လိုက္ေသာစာနယ္ဇင္းမ်ားကို တည္ေထာင္ၾကသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ သိကၡာရွိၿပီး က်င့္ဝတ္ႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ေသာ စာနယ္ဇင္းအမ်ဳိးအစားၾကားတြင္ အုတ္အေရာေရာ ေက်ာက္အေရာေရာ ျဖစ္လာသည္။
ဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ Yellow Journalism ဟူ၍ ေပၚေပါက္လာသည္။
ယေန႕ေငြရလိုမႈကိုဦးတည္ကာ ျပဴးတူးၿပဲတဲ မ်က္ႏွာဖံုးမ်ားျဖင့္ ေဖာ္ျပတတ္ေသာ စာေစာင္အမ်ားကို ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ မိမိဝါဒကို ေရွ႕တန္းတင္ရန္ႏွင့္ တစ္ဖက္က စာနယ္ဇင္းမ်ားကို တိုက္ခိုက္ရန္ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ေဈးေလွ်ာ့အ႐ံႈးခံ ေရာင္းေသာစာေစာင္မ်ားလည္း ရွိလာသည္။
ယေန႕ေခတ္တြင္ စာနယ္ဇင္းမ်ားကို အေရးယူမႈမ်ား ရွိလာသည္။တရားစြဲသည္၊ ေထာင္ခ်သည္။ သတင္းေထာက္ ကိုပါႀကီးဆိုလွ်င္ အသတ္ခံရသည္အထိ ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။
ႏိုင္ငံတကာတြင္လည္း သတင္းေထာက္မ်ားစြာသည္ ျပန္ေပးဆြဲခံရ အသတ္ခံရသည္မ်ား ရွိပါသည္။
“ကြ်န္ေတာ္တို႕က သတင္းယူတာပါ။ ျဖစ္ရပ္မွန္ကို ျပည္သူေတြကို ခ်ျပတာပါ”ဟု ဘယ္ေလာက္ ေျပာေျပာ အျမင္မၾကည္သူမ်ားအၾကား ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ရသည္။ လက္နက္ႏွင့္ အာဏာမရွိေသာ သတင္းေထာက္ဘဝမ်ားသည္ မလံုျခံဳပါ။ လက္ထဲက ေရခဲဆုပ္ေျခလိုက္လွ်င္ ေပ်ာ္သြားသည္။
သို႕ေသာ္ လက္ထဲက ဖန္ကြဲျဖစ္ရင္ေတာ့ ဘယ္သူမွ ဆုပ္ေျခမရဲပါဘူး။ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ားျဖစ္ေသာ ထုတ္ေဝသူ အယ္ဒီတာႏွင့္ သတင္းေထာက္မ်ား၊ ေဆာင္းပါးရွင္မ်ားသည္ ေရခဲသာျဖစ္သည္။ ဖန္ကြဲမ်ား မဟုတ္ပါ။ သူတို႔ကို အလြယ္တကူ ေခ်မႈန္းႏိုင္ပါသည္။
သို႕ေသာ္ ေရသည္ အေငြ႕ျပန္ျပန္ ျမစ္ေခ်ာင္းထဲ ေရာက္ေရာက္၊ သမုဒၵရာထဲေရာက္ေရာက္ ကန္ထဲပဲ ေရာက္ေရာက္ သူ႕ဂုဏ္သတၱိကို မစြန္႔ပယ္ပါဘူး။ ေနာက္ဆံုး ေရသည္ ေရပင္ ျဖစ္သည္။
ေခတ္အဆက္ဆက္ အစိုးရအဆက္ဆက္ေျပာင္းသြားေသာ္လည္း ဂ်ာနယ္လစ္ေတြ က်န္ေနဦးမည္။ သတင္းစာဆရာေတြ စာေရးဆရာေတြ က်န္ေနဦးမည္။ စာေစာင္မ်ား ရွိေနဦးမည္။ ျပည္သူမ်ားကို အသိပညာ သုတရသမ်ားေပးသည့္ စာေပမ်ား ရွိေနပါမည္။
ကြ်န္ေတာ္တို႔စာေပကို အဆင့္ဆင့္ခ်ိဳးႏွိမ္သူမ်ား တျဖည္းျဖည္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားသည္ကို ေတြ႔ျမင္ရပါမည္။ သို႕ေသာ္စာေပအေပၚ သစၥာရွိသူမ်ားကေတာ့ သမိုင္းတြင္ က်န္ေနခဲ့ပါသည္။
တစ္ခါက ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဒီေဂ်ဆေလာ့စ္ (D.J. Sloss) အေၾကာင္း ေျပာလိုပါသည္။
တစ္ရက္တြင္ သူသည္ အိုးေဝမဂၢဇင္း အယ္ဒီတာကုိ သူ၏႐ုံးခန္းထဲကို ေခၚေတြ႕သည္။ အိုးေဝမဂၢဇင္းသည္ တကၠသိုလ္ဆိုင္ရာ မဂၢဇင္းျဖစ္၍ ပါဝင္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား၏ အာေဘာ္ျဖစ္သည္။
မစၥတာဆေလာ့စ္သည္ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီစိတ္ဓာတ္အျပည့္အဝရွိသူ ျဖစ္သည္။ ကြ်န္ပညာေရးကို အာ႐ံုစိုက္သည္။ ျမန္မာမ်ားကို ဖိႏွိပ္ရန္ႏွင့္ ကြ်န္စိတ္သြင္းေပးရန္ ရည္ရြယ္သူျဖစ္သည္။
ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕တို႔သည္ ျမန္မာျပည္ကို ၁၈၂၆ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္၊ ၁၈၅၂ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္ စစ္ပြဲ သံုးႀကိမ္ျပဳၿပီး သိမ္းပုိက္လိုက္ၾကသည္။ ထိုသို႔သိမ္းပိုက္ၿပီးေနာက္ သူတို႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈယႏၱရားကို လည္ပတ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ပညာတတ္မ်ားလိုသည္။ ျမန္မာျပည္မွာ တကၠသိုလ္မရွိပါ။ ရန္ကုန္ေကာလိပ္သာ ရွိသည္။ ကာကတၱတား တကၠသိုလ္လက္ေအာက္တြင္ထား၍ ဘြဲ႕ရရွိရန္ ကာတၱား တကၠသိုလ္သို႔ သြားတက္ရသည္္။ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား ႀကိဳးပမ္းတိုက္တြန္းမႈေၾကာင့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကုိ ဖြင့္ခဲ့သည္။သို႕ေသာ္ ဒီပညာေရးကို ကန္႔သတ္လိုသည္။ ကြ်န္ပညာေရးစနစ္ကိုသာေပးမွသာ သူတို႔၏ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕ စနစ္ကို အေထာက္အကူျပဳမည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပညာတတ္မ်ားကို အခြင့္ရလွ်င္ ခ်ိဳးႏွိမ္လိုသည္။
ခု အိုးေဝမဂၢဇင္းတြင္ “ငရဲေခြးႀကီး လြတ္လာၿပီ (A Hellhound at Large)” ဟူေသာေဆာင္းပါး ပါလာသည္။
ထိုေဆာင္းပါးသည္ ၿဗိတိသွ် ကုိလိုနီစနစ္ကို ေစာ္ကားထားသည္။ ဒါမ်ိဳးကို ျမန္မာေက်ာင္းသားေတြလုပ္တာကို တကၠသိုလ္ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးအေနျဖင့္ လက္မခံႏိုင္ပါ။
ထို႔ေၾကာင့္ အိုးေဝအယ္ဒီတာကို ေမးသည္။
“A Hellhound at Large ေဆာင္းပါးေရးတဲ့လူဟာ ဘယ္သူလဲ”
ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ေက်ာင္းသားအယ္ဒီတာကို ေတာင္းဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။ အမိန္႔ေပးသည္။
“ေဆာင္းပါးရွင္ကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာမယ္ဆိုရင္ အယ္ဒီတာကို အေရးမယူပါဘူး”ဟု ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ထပ္ေျပာသည္။
တကယ္ေတာ့ ဘယ္သူဆိုတာကို သူတို႔သိၾကပါသည္။ အဂၤလိပ္ေထာက္လွမ္းေရး ေကာင္းပါသည္။ ေငြျဖင့္ဝယ္ထားေသာ သတင္းေပး ေထာက္လွမ္းေရးသမားမ်ားလည္း ရွိပါသည္။
သို႕ေသာ္ အေထာက္အထားခိုင္မာေစရန္ အိုးေဝမဂၢဇင္း အယ္ဒီတာ၏ အတည္ျပဳခ်က္ကို ရယူလိုသည္။ မစၥတာဆေလာ့စ္သည္ မိမိေရွ႕တြင္ ထိုင္ေနေသာ အိုးေဝမဂၢဇင္းအယ္ဒီတာကုိ ေခ်ာ့သည္။ ေငွာက္သည္။ သို႔ေသာ္အိုးေဝမဂၢဇင္း အယ္ဒီတာက ေခ်ာ့၍လည္း မေပ်ာ့။ ေျခာက္၍လည္း မၾကာက္ေပ။
အယ္ဒီတာက ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကို ေစ့ေစ့ၾကည့္ကာေျပာသည္။
“အယ္ဒီတာဆိုတာ ေဆာင္းပါးရွင္ရဲ႕ အမည္ရင္းကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္ မရွိပါ” စာနယ္ဇင္း Ethic ျဖစ္သည္။ (ပေရာ္ဖက္ဆာ ေဒါက္တာဆိတ္ဖြားအမည္အရင္း မသိရသည္မွာလည္း ထို Ethic ႏွင့္ပင္ ဆိုင္ဟန္တူသည္)
အိုးေဝမဂၢဇင္းအယ္ဒီတာသည္ ေဆာင္းပါးရွင္၏ အမည္ရင္းကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုျခင္း မရွိပါ။
ကုိယ္က်ိဳးႏွင့္ သိကၡာကိုလဲ မသြားပါ။ သူေျပာလိုသည္ကို တည္ၿငိမ္စြာေျပာခဲ့ပါသည္။
မစၥတာဆေလာ့စ္ကို ေသေသခ်ာခ်ာၾကည့္ၿပီး ႐ံုးခန္းမွ ခြင့္ေတာင္းကာ ထြက္ခြာသြားေလသည္။
“ေတာက္”
ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးဆေလာ့စ္သည္ သူ႔ကို ျပတ္ျပတ္သားသားျငင္းဆိုသြားေသာ အိုးေဝမဂၢဇင္း အယ္ဒီတာကို စိန္ေခၚသူအျဖစ္ ျမင္လိုက္သည္။ လူႀကီးႏွင့္ လူငယ္မ်ဳိးဆက္ ကြာျခားသည့္အျမင္ သခင္ႏွင့္ကြ်န္ အဆင့္ကြာျခားသည့္အျမင္မ်ားျဖင့္ အိုးေဝမဂၢဇင္း အယ္ဒီတာကုိ သူၾကည့္သည္။
၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၁ ရက္ တြင္ ျမန္မာျပည္ဘုရင္ခံ ဆာရက္ဂ်ီနယ္ေဒါက္ကလပ္သည္ ျမန္မာေတြ ပညာေရးနားမလည္ပါဘူးကြာဆိုၿပီး ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ယူနီဗာစတီအက္ (University Act) ကို အတည္ ျပဳျပဠာန္းလိုက္သည္။ ဒီဇင္ဘာ ၅ ရက္တြင္ ျမန္မာေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္ၾကသည္။
၁၉၂၁ ခုႏွစ္ဇန္နဝါရီက ျမန္မာျပည္ဘုရင္ခံက အိႏၵိယဘုရင္ခံခ်ဳပ္ဆီကိုေပးပို႕သည့္ အစီရင္ခံစာကို သူၾကားဖူးသည္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသပိတ္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ မႏွိမ္နင္းဘဲ ေက်ာင္းသားေတြကို ဒီအတိုင္းထားလွ်င္ ျမန္မာျပည္သည္ အဂၤလိပ္တို႔လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္သြားရန္ အေၾကာင္းရွိသည္ဟု ဆိုထားသည္။(တကယ္လည္း ျမန္မာတို႕ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ခဲ့ပါသည္)
သူ႔ကို ဒီအတိုင္းထား၍မျဖစ္ဟု ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ခ်က္ခ်င္းဆံုးျဖတ္ကာ အိုးေဝမဂၢဇင္းအယ္ဒီတာကို ေက်ာင္းမွ ထုတ္လိုက္သည္။
“အိုးေဝမဂၢဇင္းအယ္ဒီတာအား ေက်ာင္းမွထုတ္လိုက္ၿပီေဟ့”
ထိုသတင္းသည္ ေတာမီးလိုပ်ံ႕ႏွံ႔လာသည္။
ထိုသတင္းေၾကာင့္ တစ္ျပည္လံုးက ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆူညံသံေတြ ထြက္ေပၚလာသည္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္သည္။ အဲဒီေနာက္ ဟိုက္စကူးေက်ာင္းေတြ အားလံုးကို ကူးစက္သြားသည္။ တစ္ျပည္လံုးေက်ာင္းေတြ သပိတ္ေမွာက္ၾကသည္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား ဦးေဆာင္ေသာ သပိတ္ႀကီးသည္ ထိေရာက္မႈရွိသည္။ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဆေလာ့စ္ ရာထူးမွ ႏုတ္ထြက္သြားရသည္။
ထိုေက်ာင္းအုပ္ႀကီးေနရာတြင္ ျမန္မာအမ်ိဳးသားေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္ တာဝန္ယူခဲ့သည္။ ဦးေဖေမာင္တင္သည္ ျမန္မာစာေပ ႏွင့္ တကၠသိုလ္အခန္းက႑တြင္ အေရးပါသူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ခဲ့သည္။
ထိုတကၠသိုလ္ေက်ာင္းအုပ္ မစၥတာဆေလာ့စ္ကို ၾကံ့ၾကံ့ခံခဲ့သူ၊ စာေပလုပ္ငန္းရွိ ရဲေဘာ္ရဲဘက္မ်ားကို သစၥာမေဖာက္ ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔သူ အိုးေဝမဂၢဇင္းအယ္ဒီတာမွာ ကြ်န္ေတာ္တို႔၏ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းပင္ ျဖစ္ေလေတာ့သည္။
စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္းမ်ားသည္ တာဝန္ႀကီးလွသည္။
မွန္ကန္ေသာလမ္းစဥ္၊ မွန္ကန္ေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ လုပ္ရပါသည္။ ဘက္လိုက္၍ မရပါ။
သို႔ေသာ္ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားဘက္က ၾကည့္လွ်င္ သူတို႕ကိုေစာ္ကားေနတာပါပဲဟု ျမင္ၾကသည္။
တကယ္ေတာ့ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈျဖင့္သာ ဒီမိုကေရစီကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ပါသည္။ မတူတာေတြအၾကား တည္ေဆာက္ရေသာေၾကာင့္ ျပႆနာေပါင္းမ်ားစြာ ရင္ဆိုင္ရေပမည္။
ႏွစ္ေပါင္း ၅ဝ ေက်ာ္အၾကာ mindset အျဖစ္ေနေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္ စာနယ္ဇင္းမ်ား မလန္းမဆန္းျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ဒါကိုအမ်ား သိၾကပါသည္။ ထိုျပႆနာကို ဘယ္လိုေျဖရွင္းမလဲ။ ထိုျပႆနာမ်ားကို အာဏာျဖင့္ မေျဖရွင္းသင့္ပါ။
သူတို႕ေၾကာက္သြားေအာင္ ငါတို႔ေျခာက္လိုက္မယ္ဆိုသည့္နည္းလမ္းမ်ဳိးျဖင့္ မေျဖရွင္းသင့္ပါ။ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပါ။
အထူးသျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေရးသားခြင့္ (Freedom of Expression) ကို ေလးစားပါ။ အစိုးရဘက္ကလည္း သတင္းရယူခြင့္ဥပေဒ (Right to Information Act) ကို ျပဠာန္းေပးျခင္းျဖင့္ စာနယ္ဇင္းမ်ားကို ကူညီပါဟုသာ။
စာနယ္ဇင္းမ်ားတြင္ က်င့္ဝတ္ရွိသည္။ သိကၡာထိန္းရသည္။ အထူးသျဖင့္ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္ရလာေသာ ဤေခတ္တြင္ စာနယ္ဇင္းမ်ားအေနျဖင့္ တာဝန္ယူမႈေတြကို အေလးထားလာၾကရသည္။ (လြတ္လပ္မႈႏွင့္တာဝန္ယူမႈ အတူတြဲေနပါသည္)
စာေပဩဇာအရွိန္ကို ေၾကာက္ၾက၍ တစ္ဖက္က ဖိႏွိပ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္တတ္သည္။ သို႔မဟုတ္ ဝယ္ယူတတ္ေသးသည္။ ေငြေၾကးတတ္ႏိုင္သူမ်ားက ဘက္လိုက္ေသာစာနယ္ဇင္းမ်ားကို တည္ေထာင္ၾကသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ သိကၡာရွိၿပီး က်င့္ဝတ္ႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ေသာ စာနယ္ဇင္းအမ်ဳိးအစားၾကားတြင္ အုတ္အေရာေရာ ေက်ာက္အေရာေရာ ျဖစ္လာသည္။
ဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ Yellow Journalism ဟူ၍ ေပၚေပါက္လာသည္။
ယေန႕ေငြရလိုမႈကိုဦးတည္ကာ ျပဴးတူးၿပဲတဲ မ်က္ႏွာဖံုးမ်ားျဖင့္ ေဖာ္ျပတတ္ေသာ စာေစာင္အမ်ားကို ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ မိမိဝါဒကို ေရွ႕တန္းတင္ရန္ႏွင့္ တစ္ဖက္က စာနယ္ဇင္းမ်ားကို တိုက္ခိုက္ရန္ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ေဈးေလွ်ာ့အ႐ံႈးခံ ေရာင္းေသာစာေစာင္မ်ားလည္း ရွိလာသည္။
ယေန႕ေခတ္တြင္ စာနယ္ဇင္းမ်ားကို အေရးယူမႈမ်ား ရွိလာသည္။တရားစြဲသည္၊ ေထာင္ခ်သည္။ သတင္းေထာက္ ကိုပါႀကီးဆိုလွ်င္ အသတ္ခံရသည္အထိ ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။
ႏိုင္ငံတကာတြင္လည္း သတင္းေထာက္မ်ားစြာသည္ ျပန္ေပးဆြဲခံရ အသတ္ခံရသည္မ်ား ရွိပါသည္။
“ကြ်န္ေတာ္တို႕က သတင္းယူတာပါ။ ျဖစ္ရပ္မွန္ကို ျပည္သူေတြကို ခ်ျပတာပါ”ဟု ဘယ္ေလာက္ ေျပာေျပာ အျမင္မၾကည္သူမ်ားအၾကား ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ရသည္။ လက္နက္ႏွင့္ အာဏာမရွိေသာ သတင္းေထာက္ဘဝမ်ားသည္ မလံုျခံဳပါ။ လက္ထဲက ေရခဲဆုပ္ေျခလိုက္လွ်င္ ေပ်ာ္သြားသည္။
သို႕ေသာ္ လက္ထဲက ဖန္ကြဲျဖစ္ရင္ေတာ့ ဘယ္သူမွ ဆုပ္ေျခမရဲပါဘူး။ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ားျဖစ္ေသာ ထုတ္ေဝသူ အယ္ဒီတာႏွင့္ သတင္းေထာက္မ်ား၊ ေဆာင္းပါးရွင္မ်ားသည္ ေရခဲသာျဖစ္သည္။ ဖန္ကြဲမ်ား မဟုတ္ပါ။ သူတို႔ကို အလြယ္တကူ ေခ်မႈန္းႏိုင္ပါသည္။
သို႕ေသာ္ ေရသည္ အေငြ႕ျပန္ျပန္ ျမစ္ေခ်ာင္းထဲ ေရာက္ေရာက္၊ သမုဒၵရာထဲေရာက္ေရာက္ ကန္ထဲပဲ ေရာက္ေရာက္ သူ႕ဂုဏ္သတၱိကို မစြန္႔ပယ္ပါဘူး။ ေနာက္ဆံုး ေရသည္ ေရပင္ ျဖစ္သည္။
ေခတ္အဆက္ဆက္ အစိုးရအဆက္ဆက္ေျပာင္းသြားေသာ္လည္း ဂ်ာနယ္လစ္ေတြ က်န္ေနဦးမည္။ သတင္းစာဆရာေတြ စာေရးဆရာေတြ က်န္ေနဦးမည္။ စာေစာင္မ်ား ရွိေနဦးမည္။ ျပည္သူမ်ားကို အသိပညာ သုတရသမ်ားေပးသည့္ စာေပမ်ား ရွိေနပါမည္။
ကြ်န္ေတာ္တို႔စာေပကို အဆင့္ဆင့္ခ်ိဳးႏွိမ္သူမ်ား တျဖည္းျဖည္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားသည္ကို ေတြ႔ျမင္ရပါမည္။ သို႕ေသာ္စာေပအေပၚ သစၥာရွိသူမ်ားကေတာ့ သမိုင္းတြင္ က်န္ေနခဲ့ပါသည္။
တစ္ခါက ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဒီေဂ်ဆေလာ့စ္ (D.J. Sloss) အေၾကာင္း ေျပာလိုပါသည္။
တစ္ရက္တြင္ သူသည္ အိုးေဝမဂၢဇင္း အယ္ဒီတာကုိ သူ၏႐ုံးခန္းထဲကို ေခၚေတြ႕သည္။ အိုးေဝမဂၢဇင္းသည္ တကၠသိုလ္ဆိုင္ရာ မဂၢဇင္းျဖစ္၍ ပါဝင္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား၏ အာေဘာ္ျဖစ္သည္။
မစၥတာဆေလာ့စ္သည္ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီစိတ္ဓာတ္အျပည့္အဝရွိသူ ျဖစ္သည္။ ကြ်န္ပညာေရးကို အာ႐ံုစိုက္သည္။ ျမန္မာမ်ားကို ဖိႏွိပ္ရန္ႏွင့္ ကြ်န္စိတ္သြင္းေပးရန္ ရည္ရြယ္သူျဖစ္သည္။
ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕တို႔သည္ ျမန္မာျပည္ကို ၁၈၂၆ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္၊ ၁၈၅၂ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္ စစ္ပြဲ သံုးႀကိမ္ျပဳၿပီး သိမ္းပုိက္လိုက္ၾကသည္။ ထိုသို႔သိမ္းပိုက္ၿပီးေနာက္ သူတို႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈယႏၱရားကို လည္ပတ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ပညာတတ္မ်ားလိုသည္။ ျမန္မာျပည္မွာ တကၠသိုလ္မရွိပါ။ ရန္ကုန္ေကာလိပ္သာ ရွိသည္။ ကာကတၱတား တကၠသိုလ္လက္ေအာက္တြင္ထား၍ ဘြဲ႕ရရွိရန္ ကာတၱား တကၠသိုလ္သို႔ သြားတက္ရသည္္။ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား ႀကိဳးပမ္းတိုက္တြန္းမႈေၾကာင့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကုိ ဖြင့္ခဲ့သည္။သို႕ေသာ္ ဒီပညာေရးကို ကန္႔သတ္လိုသည္။ ကြ်န္ပညာေရးစနစ္ကိုသာေပးမွသာ သူတို႔၏ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕ စနစ္ကို အေထာက္အကူျပဳမည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပညာတတ္မ်ားကို အခြင့္ရလွ်င္ ခ်ိဳးႏွိမ္လိုသည္။
ခု အိုးေဝမဂၢဇင္းတြင္ “ငရဲေခြးႀကီး လြတ္လာၿပီ (A Hellhound at Large)” ဟူေသာေဆာင္းပါး ပါလာသည္။
ထိုေဆာင္းပါးသည္ ၿဗိတိသွ် ကုိလိုနီစနစ္ကို ေစာ္ကားထားသည္။ ဒါမ်ိဳးကို ျမန္မာေက်ာင္းသားေတြလုပ္တာကို တကၠသိုလ္ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးအေနျဖင့္ လက္မခံႏိုင္ပါ။
ထို႔ေၾကာင့္ အိုးေဝအယ္ဒီတာကို ေမးသည္။
“A Hellhound at Large ေဆာင္းပါးေရးတဲ့လူဟာ ဘယ္သူလဲ”
ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ေက်ာင္းသားအယ္ဒီတာကို ေတာင္းဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။ အမိန္႔ေပးသည္။
“ေဆာင္းပါးရွင္ကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာမယ္ဆိုရင္ အယ္ဒီတာကို အေရးမယူပါဘူး”ဟု ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ထပ္ေျပာသည္။
တကယ္ေတာ့ ဘယ္သူဆိုတာကို သူတို႔သိၾကပါသည္။ အဂၤလိပ္ေထာက္လွမ္းေရး ေကာင္းပါသည္။ ေငြျဖင့္ဝယ္ထားေသာ သတင္းေပး ေထာက္လွမ္းေရးသမားမ်ားလည္း ရွိပါသည္။
သို႕ေသာ္ အေထာက္အထားခိုင္မာေစရန္ အိုးေဝမဂၢဇင္း အယ္ဒီတာ၏ အတည္ျပဳခ်က္ကို ရယူလိုသည္။ မစၥတာဆေလာ့စ္သည္ မိမိေရွ႕တြင္ ထိုင္ေနေသာ အိုးေဝမဂၢဇင္းအယ္ဒီတာကုိ ေခ်ာ့သည္။ ေငွာက္သည္။ သို႔ေသာ္အိုးေဝမဂၢဇင္း အယ္ဒီတာက ေခ်ာ့၍လည္း မေပ်ာ့။ ေျခာက္၍လည္း မၾကာက္ေပ။
အယ္ဒီတာက ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကို ေစ့ေစ့ၾကည့္ကာေျပာသည္။
“အယ္ဒီတာဆိုတာ ေဆာင္းပါးရွင္ရဲ႕ အမည္ရင္းကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္ မရွိပါ” စာနယ္ဇင္း Ethic ျဖစ္သည္။ (ပေရာ္ဖက္ဆာ ေဒါက္တာဆိတ္ဖြားအမည္အရင္း မသိရသည္မွာလည္း ထို Ethic ႏွင့္ပင္ ဆိုင္ဟန္တူသည္)
အိုးေဝမဂၢဇင္းအယ္ဒီတာသည္ ေဆာင္းပါးရွင္၏ အမည္ရင္းကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုျခင္း မရွိပါ။
ကုိယ္က်ိဳးႏွင့္ သိကၡာကိုလဲ မသြားပါ။ သူေျပာလိုသည္ကို တည္ၿငိမ္စြာေျပာခဲ့ပါသည္။
မစၥတာဆေလာ့စ္ကို ေသေသခ်ာခ်ာၾကည့္ၿပီး ႐ံုးခန္းမွ ခြင့္ေတာင္းကာ ထြက္ခြာသြားေလသည္။
“ေတာက္”
ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးဆေလာ့စ္သည္ သူ႔ကို ျပတ္ျပတ္သားသားျငင္းဆိုသြားေသာ အိုးေဝမဂၢဇင္း အယ္ဒီတာကို စိန္ေခၚသူအျဖစ္ ျမင္လိုက္သည္။ လူႀကီးႏွင့္ လူငယ္မ်ဳိးဆက္ ကြာျခားသည့္အျမင္ သခင္ႏွင့္ကြ်န္ အဆင့္ကြာျခားသည့္အျမင္မ်ားျဖင့္ အိုးေဝမဂၢဇင္း အယ္ဒီတာကုိ သူၾကည့္သည္။
၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၁ ရက္ တြင္ ျမန္မာျပည္ဘုရင္ခံ ဆာရက္ဂ်ီနယ္ေဒါက္ကလပ္သည္ ျမန္မာေတြ ပညာေရးနားမလည္ပါဘူးကြာဆိုၿပီး ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ယူနီဗာစတီအက္ (University Act) ကို အတည္ ျပဳျပဠာန္းလိုက္သည္။ ဒီဇင္ဘာ ၅ ရက္တြင္ ျမန္မာေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္ၾကသည္။
၁၉၂၁ ခုႏွစ္ဇန္နဝါရီက ျမန္မာျပည္ဘုရင္ခံက အိႏၵိယဘုရင္ခံခ်ဳပ္ဆီကိုေပးပို႕သည့္ အစီရင္ခံစာကို သူၾကားဖူးသည္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားသပိတ္ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ မႏွိမ္နင္းဘဲ ေက်ာင္းသားေတြကို ဒီအတိုင္းထားလွ်င္ ျမန္မာျပည္သည္ အဂၤလိပ္တို႔လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္သြားရန္ အေၾကာင္းရွိသည္ဟု ဆိုထားသည္။(တကယ္လည္း ျမန္မာတို႕ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ခဲ့ပါသည္)
သူ႔ကို ဒီအတိုင္းထား၍မျဖစ္ဟု ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးက ခ်က္ခ်င္းဆံုးျဖတ္ကာ အိုးေဝမဂၢဇင္းအယ္ဒီတာကို ေက်ာင္းမွ ထုတ္လိုက္သည္။
“အိုးေဝမဂၢဇင္းအယ္ဒီတာအား ေက်ာင္းမွထုတ္လိုက္ၿပီေဟ့”
ထိုသတင္းသည္ ေတာမီးလိုပ်ံ႕ႏွံ႔လာသည္။
ထိုသတင္းေၾကာင့္ တစ္ျပည္လံုးက ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆူညံသံေတြ ထြက္ေပၚလာသည္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္သည္။ အဲဒီေနာက္ ဟိုက္စကူးေက်ာင္းေတြ အားလံုးကို ကူးစက္သြားသည္။ တစ္ျပည္လံုးေက်ာင္းေတြ သပိတ္ေမွာက္ၾကသည္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား ဦးေဆာင္ေသာ သပိတ္ႀကီးသည္ ထိေရာက္မႈရွိသည္။ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဆေလာ့စ္ ရာထူးမွ ႏုတ္ထြက္သြားရသည္။
ထိုေက်ာင္းအုပ္ႀကီးေနရာတြင္ ျမန္မာအမ်ိဳးသားေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဦးေဖေမာင္တင္ တာဝန္ယူခဲ့သည္။ ဦးေဖေမာင္တင္သည္ ျမန္မာစာေပ ႏွင့္ တကၠသိုလ္အခန္းက႑တြင္ အေရးပါသူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ခဲ့သည္။
ထိုတကၠသိုလ္ေက်ာင္းအုပ္ မစၥတာဆေလာ့စ္ကို ၾကံ့ၾကံ့ခံခဲ့သူ၊ စာေပလုပ္ငန္းရွိ ရဲေဘာ္ရဲဘက္မ်ားကို သစၥာမေဖာက္ ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔သူ အိုးေဝမဂၢဇင္းအယ္ဒီတာမွာ ကြ်န္ေတာ္တို႔၏ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းပင္ ျဖစ္ေလေတာ့သည္။
စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္းမ်ားသည္ တာဝန္ႀကီးလွသည္။
မွန္ကန္ေသာလမ္းစဥ္၊ မွန္ကန္ေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ လုပ္ရပါသည္။ ဘက္လိုက္၍ မရပါ။
သို႔ေသာ္ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားဘက္က ၾကည့္လွ်င္ သူတို႕ကိုေစာ္ကားေနတာပါပဲဟု ျမင္ၾကသည္။
တကယ္ေတာ့ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈျဖင့္သာ ဒီမိုကေရစီကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ပါသည္။ မတူတာေတြအၾကား တည္ေဆာက္ရေသာေၾကာင့္ ျပႆနာေပါင္းမ်ားစြာ ရင္ဆိုင္ရေပမည္။
ႏွစ္ေပါင္း ၅ဝ ေက်ာ္အၾကာ mindset အျဖစ္ေနေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္ စာနယ္ဇင္းမ်ား မလန္းမဆန္းျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ဒါကိုအမ်ား သိၾကပါသည္။ ထိုျပႆနာကို ဘယ္လိုေျဖရွင္းမလဲ။ ထိုျပႆနာမ်ားကို အာဏာျဖင့္ မေျဖရွင္းသင့္ပါ။
သူတို႕ေၾကာက္သြားေအာင္ ငါတို႔ေျခာက္လိုက္မယ္ဆိုသည့္နည္းလမ္းမ်ဳိးျဖင့္ မေျဖရွင္းသင့္ပါ။ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပါ။
အထူးသျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေရးသားခြင့္ (Freedom of Expression) ကို ေလးစားပါ။ အစိုးရဘက္ကလည္း သတင္းရယူခြင့္ဥပေဒ (Right to Information Act) ကို ျပဠာန္းေပးျခင္းျဖင့္ စာနယ္ဇင္းမ်ားကို ကူညီပါဟုသာ။
Credit - Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment