Monday, December 8, 2014

၅၉(စ)ပံုတူ၊ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္သစ္ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျပင္ခ်က္မ်ား (ေဆာင္းပါး)

Written by: ေဒါက္တာရန္မ်ဳိးသိမ္း

ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးသည္ ေျခလွမ္းစိပ္စိပ္၊ ပိတ္စိမ္းပါးႏွင့္ တိုက္ခ်ႏိုင္မွသာ ေတာ္ကာက်မည္ျဖစ္သည္။ ျပင္ဆင္ရမည့္ အဓိကပုဒ္မမ်ားကို ေစာေစာျပင္ႏိုင္ေလ၊ တိုင္းျပည္ႏွင့္ျပည္သူလူထုကို ေစာေစာအက်ဳိးျပဳေလျဖစ္သည္။ မေျပာမၿပီးသည့္နည္းတူ မျပင္မျဖစ္ကိန္းဆိုက္ေနသည့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အက်ပ္အတည္း ေျဖေလွ်ာ့ေရးသည္ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၊ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးတို႔၏ အေျခခံအုတ္ျမစ္ပင္ျဖစ္သည္။

၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ႏွစ္ဆန္းပိုင္း ျပန္လည္စတင္မည့္ (၁၂) ႀကိမ္ေျမာက္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းတြင္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၄၃၃၊ ၄၃၄ တို႔ႏွင့္အညီ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဆင္ရန္ ဥပေဒမူၾကမ္းကို တင္သြင္းၿပီး၊ ပုဒ္မ ၄၃၅ ႏွင့္အညီ လက္ခံေဆြးေႏြးမည္ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ဥပေဒမူၾကမ္းတြင္ ပါ၀င္လာႏိုင္ဖြယ္ရွိၿပီး ျပင္ဆင္ႏိုင္ေျချမင့္မားေသာ ပုဒ္မမ်ားအနက္ အခန္း (၅)၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအခန္းပါ ပုဒ္မမ်ားသည္ စိတ္၀င္စားဖြယ္ျဖစ္သည္။

ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (၂၀၀၈ ခုႏွစ္)၊ အခန္း(၅)၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအခန္းတြင္ ပုဒ္မ ၁၉၉ မွ ပုဒ္မ ၂၉၂ အထိ၊ ပုဒ္မ ၉၄ ခု ပါ၀င္သည္။ ပုဒ္မ ၉၄ ခုအနက္၊ ပုဒ္မေလးခုျဖစ္ေသာ ပုဒ္မ ၂၀၀၊ ၂၀၁၊ ၂၄၈ ႏွင့္ ၂၇၆ တို႔ကို ျပင္ဆင္လိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္အားလံုး၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္က ျပင္ဆင္ရန္ သေဘာတူလက္ခံၿပီးေနာက္ ျပည္လံုးကြၽတ္ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပ၍ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူအားလံုး၏ ထက္၀က္ေက်ာ္ဆႏၵမဲျဖင့္သာ ျပင္ဆင္ရမည္ဟု လည္းေကာင္း၊ က်န္ပုဒ္မ ၉၀ ကိုျပင္ဆင္လိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အားလံုး၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ေထာက္ခံဆႏၵမဲျဖင့္ ျပင္ဆင္ရမည္ဟု လည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မ ၄၃၆(က)တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္။ အခန္း(၅)ပါ ပုဒ္မ ၉၀ အနက္ ျပင္ဆင္လိုသည့္ပုဒ္မမ်ားကို လာမည့္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ အဆံုးအျဖတ္ရယူ ျပင္ဆင္ႏိုင္ဖြယ္ရွိေနသည္။

လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးပိုင္ခြင့္ႏွင့္ဆိုင္ေသာ ပုဒ္မ ၂၀၄ (ခ)ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ အမ်ဳိးသားကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုျခံဳေရးေကာင္စီ သို႔မဟုတ္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ ေထာက္ခံခ်က္ႏွင့္အညီ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ေပးပိုင္ခြင့္ရွိသည္ဟု ျပင္ဆင္ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ပိုမိုေလ်ာ္ကန္ သင့္ျမတ္မည္ျဖစ္သည္။ ကာလံုနည္းတူ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သည္လည္း လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ထုတ္ျပန္ေရး ေထာက္ခံေပးလာႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ျပည္သူလူထု၏ အခန္းက႑သည္ ပိုမိုထိေရာက္ အေရးပါလာႏိုင္ဖြယ္ရွိသည္။

    ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ဆိုင္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ားကို မျဖစ္မေနေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရး အေလးေပးေဆာင္ရြက္သင့္ . . . . .

တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ပုဒ္မ ၂၃၂(က)တြင္ ပုဒ္မခြဲ(၅)အျဖစ္ မိမိကိုယ္တိုင္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏ မိဘတစ္ပါးပါးေသာ္ လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏ဇနီး သို႔မဟုတ္ ခင္ပြန္းေသာ္ လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏တရား၀င္သားသမီး တစ္ဦးဦးေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ထိုတရား၀င္ သားသမီးတစ္ဦးဦး၏ ဇနီး သို႔မဟုတ္ ခင္ပြန္းေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရ၏ ေက်းဇူးသစၥာေတာ္ကို ခံယူေစာင့္ေရွာက္႐ုိေသသူ သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရ၏ လက္ေအာက္ခံျဖစ္သူ သို႔မဟုတ္ တိုင္းတစ္ပါး၏ႏိုင္ငံသားျဖစ္သူ မျဖစ္ေစရ။ ထိုသူမ်ားသည္ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရ၏ လက္ေအာက္ခံျဖစ္သူေသာ္ လည္းေကာင္း၊ တိုင္းတစ္ပါး၏ ႏိုင္ငံသားေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ခံစားရေသာ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ေက်းဇူးခံစားခြင့္မ်ားကို ခံစားႏိုင္ခြင့္ရွိသူမ်ား မျဖစ္ေစရဟု ထပ္မံျဖည့္စြက္ရန္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၌ အၾကံျပဳေဆြးေႏြးခဲ့သည္။

ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႏွင့္ ဒုတိယသမၼတမ်ား၏ အရည္အခ်င္းမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္းသည့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၅၉(စ) ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္အား ပုဒ္မ ၂၃၂(က) တြင္ ပုဒ္မခြဲ(၅)အျဖစ္ ထပ္မံျဖည့္စြက္ရန္ တပ္မေတာ္သားမ်ား၏ အၾကံျပဳခ်က္ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ အတည္ျပဳႏိုင္ခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေနျဖင့္ သမၼတႏွင့္ ဒုတိယသမၼတသာမက ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးျဖစ္ရန္ အရည္အခ်င္းႏွင့္ မျပည့္စံုသူအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရမည္ျဖစ္သည္။ ၅၉(စ)ကိုျပင္ဆင္ရန္ ေတာင္းဆိုအၾကံျပဳခ်က္မ်ားကို ၂၃၂(က) ပုဒ္မခြဲ(၅)ျဖင့္ စီးခ်င္းထိုးေစလ်က္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးအျဖစ္ပင္ ေနရာမေပးလိုသည့္ အားၿပိဳင္မႈသေဘာမွာ ထင္ရွားေနသည္။ အကယ္၍ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒမူၾကမ္းတြင္ ပုဒ္မ ၂၃၂(က)၌ ပုဒ္မခြဲ(၅) ထည့္သြင္းျခင္းကို တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအေနျဖင့္ ေထာက္ခံခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းမည့္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕တြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ သမၼတ၊ ဒုတိယသမၼတသာမက ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးပါ မျဖစ္ႏိုင္သည့္ကိန္း ဆိုက္လာႏိုင္ဖြယ္ရွိသည္။

ရွမ္းျပည္နယ္ႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မ်ားက တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံုကို ျပင္ဆင္ရန္ အၾကံျပဳခဲ့ၿပီး၊ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီက ပုဒ္မ ၂၄၈(ခ)တြင္ တိုင္းရင္းသားေရးရာ ၀န္ႀကီးမ်ားကို ထည့္သြင္းရန္ အၾကံျပဳခဲ့သည္။ တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ား အပါအ၀င္ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ၊ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီ အင္အားစုပါတီတို႔အေနျဖင့္ ျပည္နယ္ သို႔မဟုတ္ တိုင္းေဒသႀကီး၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကို ျပည္နယ္ သို႔မဟုတ္ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္က ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ရမည္ဟု ျပင္ဆင္ရန္ တညီတညြတ္တည္း အၾကံျပဳခဲ့ၾကသည္။

ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီအေနျဖင့္ ပုဒ္မ ၂၆၁ (ခ)ကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ သက္ဆိုင္ရာတိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးရန္အစား တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္သည္ သက္ဆိုင္ရာတိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ခန္႔အပ္ တာ၀န္ေပးရန္အတြက္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ ဆႏၵမဲျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ၿပီး ၎၏အမည္စာရင္းကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတထံ ေပးပို႔ရမည္ဟု လည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မခြဲငယ္(၁)တြင္ ပါရွိသည့္ ေရြးခ်ယ္ရမည့္ စကားရပ္အစား ဆႏၵမဲျဖင့္ေရြးခ်ယ္ၿပီး၊ ၎၏အမည္စာရင္းကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတထံ ေပးပို႔ရမည္ဟု လည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မခြဲငယ္ (၂)ကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ေပးပို႔သည့္အမည္စာရင္းပါ ပုဂၢိဳလ္အား သက္ဆိုင္ရာတိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးရန္ဟု လည္းေကာင္း ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရး အၾကံျပဳခဲ့သည္။ ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီက တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္တြင္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကို လွ်ဳိ႕၀ွက္မဲေပးစနစ္ျဖင့္ ေရြးခ်ယ္သင့္ေၾကာင္း ထပ္မံအၾကံျပဳခဲ့သည္။

တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ ၀န္ႀကီးမ်ားကို တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထဲမွ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ရန္ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳး၊ အင္န္အယ္လ္ဒီ၊ အင္န္ဒီအက္ဖ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ားက အၾကံျပဳခဲ့သည္။ အဆိုပါျပင္ဆင္ခ်က္မ်ားကို အတည္ျပဳျပ႒ာန္းႏိုင္ခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္တြင္ အမ်ားစုအႏိုင္ရရွိေသာ ပါတီသည္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ၀န္ႀကီးမ်ားကို ေရြးခ်ယ္တာ၀န္ေပးႏိုင္မည္မွာ ေျမႀကီးလက္ခတ္မလြဲ ျဖစ္သည္။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအခန္းပါပုဒ္မမ်ား ျပင္ဆင္မႈသည္ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္၊ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္တို႔ကို လႊမ္းျခံဳလ်က္ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ဖန္တီးႏိုင္ခြင့္ကို အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ ျမႇင့္တင္ႏိုင္ခဲ့မည္ဆိုလွ်င္၊ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးသည္ လမ္းေၾကာင္းမွန္ေပၚသို႔ ေျခစခ်ၿပီဟု သံုးသပ္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ဆိုင္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ားကို မျဖစ္မေနေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရး အေလးေပးေဆာင္ရြက္သင့္ပါေၾကာင္း တိုက္တြန္းေဆာ္ၾသလိုက္ရပါသည္။

Credit - Eleven Media Group


No comments:

Post a Comment