– ေရႊကူေမႏွင္း
စာေပေဟာေျပာပြဲစင္ကုိ ႏုိင္ငံေရးစင္သဖြယ္ ရည္ရြယ္ခ်က္ႀကီးႀကီးျဖင့္ အသုံးခ်လာၾက . . . စာေပေဟာေျပာပြဲ သည္ ႏုိင္ငံေရးေဟာေျပာပြဲကဲ့သုိ႔ တုိက္႐ုိက္စည္း႐ုံး၍မျဖစ္၊ စာေပဟူသည္ အႏုပညာတစ္ရပ္ျဖစ္ရာ ေဟာေျပာ မႈသည္လည္း အႏုပညာတစ္ခုပင္ျဖစ္၏။ လူထု အားေ၀မွ်ရာတြင္ မိမိေျပာစကားမ်ားက လူထုအတြက္ဟု ေစတ နာမွန္သည့္တုိင္ အစြန္းႏွစ္ပါးလြတ္ရန္ အေရးႀကီး၏ . . .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ပရိသတ္ေရွ႕တြင္ စင္ျမင့္ထုိးထားၿပီး စကားေျပာစင္၌ မတ္မတ္ရပ္လ်က္ လူထုအား စကားေျပာျခင္းကုိ ““ေဟာ ေျပာပြဲ”” ဟု ေခၚၾကပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာတရားပြဲက ပလႅင္ေပၚတြင္ ထုိင္၍ေဟာျခင္းျဖစ္၏။ မတ္တတ္ရပ္ ေဟာ ေျပာပြဲတြင္ ႏုိင္ငံေရး ေဟာေျပာျခင္းႏွင့္ စာေပေဟာေျပာျခင္း ဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိေသာ္လည္း ယခုအခါမွာ ကားေရာ ႁပြမ္းလ်က္ရွိေနသည္။ ေခတ္၏ ေတာင္းဆုိမႈအရ ယခုကဲ့သုိ႔ ေရာလာျခင္း ကုိ အျပစ္ဆုိ၍ မျဖစ္ပါ။ သို႔ေသာ္ မိမိ က စင္ေပၚမွေနရျခင္း၊ ပရိသတ္ကေအာက္မွ နားေထာင္ရျခင္းျဖစ္ရာ သတိျပဳဆင္ျခင္စရာ မ်ားစြာရွိေနသည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ၂ႏွစ္ခန္႔က စာေပေဟာ ေျပာစင္ေပၚမွ စာေပေလာကသား တစ္ဦး အေျပာၾကမ္းသည္ဆုိၿပီး ပြဲစီစဥ္ သူမ်ားကုိ အျပစ္ေပးျခင္း၊ ထုိနယ္ေျမတုိင္းေဒသႀကီး တစ္ခုလုံး၌ ေဟာေျပာပြဲပိတ္ပစ္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ဖူးသည္။ အေျပာၾကမ္းသည္ဆုိျခင္းမွာ လက္ရွိအာဏာပုိင္မ်ားကို ထိပါးျခင္းဟု ဆုိသည္။ ထုိသုိ႔ေသာ ျဖစ္စဥ္တြင္ ဥပေဒ လမ္းေၾကာင္းအရ ေျပာသူကာယကံရွင္ကုိသာ အသေရဖ်က္မႈျဖင့္ အေရးယူရမည္ဟု သေဘာေပါက္ၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္ ““ႂကြက္မႏုိင္က်ီမီး႐ႈိ႕””ထုံးတမ္းအရ ေနာင္မလုပ္ျဖစ္ေအာင္ ပြဲစီစဥ္သူမ်ားႏွင့္ နယ္ေျမတစ္ခုလုံးကုိ လုပ္ပုိင္ခြင့္ ႐ုပ္သိမ္းခဲ့ျခင္းအတြက္ နစ္နာသူမ်ားမွာ ျပည္သူလူထုသာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ျပည္သူ႔အခြင့္အေရးမ်ား ဆုံး ႐ႈံးခဲ့ရသည္။ စာေပေဟာေျပာပြဲဟု ေခါင္းစည္းတပ္ထားသျဖင့္ စာေပေလာကတစ္ခုလုံး ဂုဏ္သိကၡာက်ဆင္းခဲ့ ရေတာ့သည္။…
အားလုံးသိရွိၾကသည့္အတုိင္း စာေပ ေဟာေျပာပြဲဆုိသည္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္သာ ထြန္းကားေသာ ““ယဥ္ေက်း မႈ””တစ္ရပ္ျဖစ္ရာ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ား အံ့ၾသၾကရသည္။ ဤစာေရးသူ၏ မိတ္ေဆြတစ္ဦးျဖစ္ေသာ အဂၤလန္မွ စာေရး ဆရာမတစ္ဦးသည္ မိမိေဟာေျပာေသာေနရာသုိ႔ အေရာက္လာကာ နားေထာင္ဖူးသည္။ ေဟာေျပာပြဲၿပီး ေသာ အခါ ပရိသတ္တြင္း ေရာက္ေနေသာ သူ႔ကုိႏႈတ္ဆက္ၿပီး ““ကုိယ္ေျပာတာေတြ နားလည္လုိ႔လား””ဟု ေမးရာ အဂၤလိပ္ စကားတစ္လုံးႏွစ္လုံး ညႇပ္ေျပာခဲ့သည္ကုိ ေတာ့နားလည္သည္ဟုေျဖ၏။ ျမန္မာစကားမ်ားကို နားမလည္ပါ။ သုိ႔ေသာ္ ပြဲအခင္းအက်င္း၊ ပြဲပုံသဏၭာန္၊ ပြဲ႐ႈခင္း၊ ပြဲ၏အသက္၀င္မႈမ်ားကို ၾကည့္ရင္း သူၾကည္ႏူး ေပ်ာ္ရႊင္မိသည္ဟု ေျပာေလသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဤသုိ႔ေသာ စာေပစင္ျမင့္ေဟာေျပာပြဲမ်ားကုိ စတင္ခဲ့ေသာ ဆရာႀကီးမ်ား၏ ေက်းဇူးႀကီးမားပါ သည္။ ကၽြန္မအေနႏွင့္ ကုိယ္တုိင္သိမီခဲ့ရေသာ ဆရာႀကီးမ်ားမွာ ဆရာသုခ၊ ဆရာသိန္း ေဖျမင့္၊ ဆရာဇ၀န၊ ဆရာတကၠသုိလ္ ဘုန္းႏုိင္၊ ဆရာနန္းညြန္႔ေဆြ၊ ဆရာရန္ ေအာင္စသည္တုိ႔ျဖစ္၏။ ထုိဆရာမ်ားသည္ စင္ျမင့္ ထက္မွ စကားေျပာရာတြင္ ပရိသတ္ကုိ အလြန္ေလးစားမႈျပၾကသည္။ ေဟာေျပာေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားမွာ စာေပသက္သက္ျဖစ္ၿပီး မသိဖူး၊ မဖတ္ဖူးသူမ်ားအတြက္ တစ္ထုိင္တည္းႏွင့္ ဗဟုသုတတုိးပြားရ၏။ ထုိ႔ျပင္ အာ၀ဇၨန္းရႊင္ေသာ ဆရာမ်ား၏ ေဟာေျပာမႈမ်ားက ပရိသတ္ကုိ ရႊင္ျမဴးေစပါသည္။ (အၿငိမ့္ လူရႊင္ေတာ္မ်ားႏွင့္ လည္း မတူပါ။)
၁၉၈၈ ေနာက္ပုိင္းတြင္ကား အထက္ပါ ေဟာေျပာပြဲမ်ား တိမ္ေကာလုနီးပါး ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ လုံၿခံဳေရးအရ လူစုခြင့္ မျပဳဟု ဆုိသည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ေဟာေျပာပြဲအစဥ္ အလာခါးျပတ္လုနီးပါးျဖစ္ခဲ့ရာ အနည္း အက်င္းေဟာေျပာခြင့္ရ သူမ်ားက စာေပ ေဟာေျပာပြဲဆုိလွ်င္ ျပက္လုံးျပက္တတ္ရမည္။ သီခ်င္းဆုိျပရမည္ဟု လြဲမွားစြာမွတ္ သားခဲ့ၾက ၿပီး ျပက္လုံးထုတ္ၾကရာ““ေအာက္လုံး””ေခၚ ညစ္ညမ္းစကားလုံးမ်ားကုိ အသုံးျပဳခဲ့ၾကသည္။ နားလည္သူမ်ားက ၀ုိင္းေရးၿပီး ေ၀ဖန္ၾကသျဖင့္ ယခုေတာ့ ထုိဆရာမ်ဳိး စင္ေပၚ၌ မေတြ႕ရေတာ့၍ စိတ္ေအးရပါသည္။
သုိ႔ေသာ္ ေခတ္စနစ္ အခ်ိန္ကာလအရ ႏုိင္ငံေရး အယူအဆမ်ား ကြဲျပားလာရာ စာေပေဟာေျပာ ပြဲစင္ကုိ ႏုိင္ငံ ေရးစင္သဖြယ္ ရည္ရြယ္ခ်က္ႀကီးႀကီးျဖင့္ အသုံးခ်လာၾကသည္ကုိ ျမင္လာရသည္။ ကန္႔ကြက္ဖြယ္ မရွိပါ။ စာေရး ဆရာသည္ လူထုႏွင့္ တစ္သားတည္း ေနထုိင္သူျဖစ္သျဖင့္ လူထု၏ ခံစားခ်က္ကုိ ထပ္တူရရွိသူျဖစ္ရာ လူထု အက်ဳိးအတြက္ အရပ္ဘက္ႏုိင္ငံေရးကုိ လုပ္ၾကရမည္ပင္ျဖစ္သည္။
ျပည္သူလူထုထံမွ ဆင္းသက္ေသာ အာဏာသည္သာ ဒီမုိကေရစီအစစ္အမွန္ ျဖစ္သျဖင့္ မူလအာဏာပိုင္ျဖစ္ ေသာ လူထုသည္ အရာရာကုိ သိေနဖုိ႔လုိေပသည္။ သိမႈ (awareness) သည္ အေရးႀကီးလွ၏။ မသိ၍ က်ဴး လြန္ခဲ့လွ်င္ အျပစ္ဒဏ္က ခြင့္မလႊတ္ပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လူထုသည္ အရာရာကို သိထားဖုိ႔၊ နားလည္ဖုိ႔၊ ပါးနပ္ဖုိ႔၊ ခ်င့္ ခ်ိန္တတ္ဖုိ႔ အထူးအေရးႀကီးပါသည္။ ေျပာတုိင္းယုံေနလွ်င္၊ ၾကားတုိင္း ယုံေနလွ်င္ အလိမ္ခံရဖို႔ေသခ်ာသည္။ ထုိသုိ႔ အလိမ္မခံရေအာင္ မိမိတုိ႔ဗဟုသုတမ်ားကုိ ေ၀မွ်ျခင္းသည္ စာေရးဆရာမ်ား၏ တာ၀န္တည္း။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ေ၀မွ်မည့္စာေရးဆရာမ်ား ကုိယ္တုိင္လည္း ပါးနပ္ဖုိ႔လုိပါဦးမည္။ စာေပေဟာေျပာပြဲ သည္ ႏုိင္ငံေရး ေဟာေျပာပြဲကဲ့သုိ႔ တုိက္႐ုိက္စည္း႐ုံး၍ မျဖစ္ေပ။ စာေပဟူသည္ အႏုပညာတစ္ရပ္ျဖစ္ ရာ ေဟာေျပာမႈသည္ လည္း အႏုပညာတစ္ခုပင္ျဖစ္၏။ လူထုအား ေ၀မွ်ရာတြင္ မိမိေျပာ စကားမ်ားက လူထုအတြက္ဟု ေစတနာ မွန္သည့္တုိင္ အစြန္းႏွစ္ပါးလြတ္ရန္ အေရးႀကီး၏။ ရဲရဲေတာက္ဟူေသာ စကားသည္ အႏုပညာ မဟုတ္ပါ။ အႏု ပညာမွာ အတတ္ပညာပါသည္။ ပရိယာယ္ပါသည္။ ပညာသားပါသည္။ လိမၼာရသည္။ မျငင္းႏုိင္ေသာ အခ်က္ အလက္ပါသည္။ လက္ခံဖြယ္ျဖစ္ရပါမည္။ ဤမွ်မ်ားျပားလွေသာ အရည္အေသြးမ်ားကုိ အေလ့အက်င့္ျဖင့္ သင္ယူၾကရပါသည္။
အေလ့အက်င့္နည္းသူ သို႔မဟုတ္ အစြန္းႏွစ္ပါး မေရွာင္ႏုိင္သူမ်ားမွာ စင္ေပၚမွ ေန၍ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူအျဖစ္ မိမိကုိယ္ မိမိတြန္းခ်မိလ်က္သား ျဖစ္သြားသည္။ ““ၾကမ္းကၽြံလွ်င္ ႏုတ္၍ရသည္။ ႏႈတ္ကၽြံလွ်င္ ႏုတ္၍မရ”” ဟူေသာ စကားအတုိင္း။ ယခု ေခတ္ကဲ့သုိ႔အ သံဖုိင္သြင္းထား၊ ႐ုပ္ကုိလည္း ဖမ္းထားေသာေခတ္တြင္ မေျပာ ပါဟုျငင္း၍ မရပါ။ ဥပေဒအရ အေရးယူလာလွ်င္ ဥပေဒအရ ရင္ဆုိင္ရဖုိ႔ပဲရွိသည္။
ျပႆနာဆုိသည္မွာ မျဖစ္လွ်င္ေကာင္း၏။ အလုပ္မပ်က္အကုိင္မပ်က္ ခရီးဆက္ႏုိင္၏။ ျပႆနာျဖစ္ၿပီးမွ ေျဖ ရွင္းေနရလွ်င္ ေရွ႕ခရီး ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာ သည္။ ေစတနာသည္ ေ၀ဒနာအျဖစ္သုိ႔ ေျပာင္းျပန္သက္ေရာက္ သြားတတ္သည္။
““ေညာင္သီးလည္းစား၊ ေလးသံလည္းနားေထာင္””ဟူေသာ ေရွးစကားပုံမွာ ယခုေခတ္ႏွင့္ ကုိက္ညီလွ၏။ ေညာင္ သီးကုိလည္း စားရမွျဖစ္မည္။ သုိ႔ေသာ္ ေလးအပစ္မခံခ်င္ပါ။ ကုိယ့္လူေတြေဘး ကင္းဖုိ႔လုိသည္။ ကုိယ့္ အခြင့္အေရးေတြ ရွင္သန္ေနဖုိ႔လုိသည္။
စာေပညီမတစ္ဦးကေျပာဖူး၏။
““နယ္က ရြာေလးတစ္ရြာကို ေဟာေျပာပြဲသြားခဲ့တယ္။ ညီမတုိ႔က ၀တၳဳအေၾကာင္းပဲေျပာတာေပါ့။ အဲဒါပြဲၿပီး သြား ေတာ့ ပြဲစီစဥ္သူေတြက ေ၀ဖန္တယ္။ ဆရာမတုိ႔က သိပ္ေခတ္ ေနာက္က်တယ္တဲ့။ အာဏာပုိင္ေတြကုိ ““ေဆာ္””မွ နားေထာင္လုိ႔ ေကာင္းတာတဲ့””
ပရိသတ္အားလုံးကမူ ဤလုိမ်ဳိးခ်ည္း မဟုတ္တန္ရာပါ။ အာဏာပိုင္ေတြကုိ ေဆာ္မွ ႀကိဳက္သည္။ လက္ခုပ္တီး သည္ ဆုိလွ်င္ ““စာေပေဟာေျပာပြဲ””ေခါင္းစီးေနရာ၌ ““အာဏာပုိင္မ်ားအားအပုပ္ခ်ပြဲ”” ဟု ခပ္ရွင္းရွင္းေရး သင့္သည္ဆုိလွ်င္ လြန္ေလမလား။ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းပင္ ဗီႏုိင္းေတြႏွင့္ ဆႏၵျပျခင္းက ပုိ၍ထိေရာက္မည္ ထင္ သည္။ စာေပေဟာေျပာပြဲ ဆုိလွ်င္ေတာ့ ပညာသားပါမွ၊ အႏုပညာပါမွ ဂုဏ္ရွိပါလိမ့္မည္။ က်က္သေရရွိပါ လိမ့္မည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ၁၀ ႏွစ္ခန္႔က အခ်စ္၀တၳဳျဖင့္ တစ္ဟုန္ထုိးနာမည္ႀကီးလာေသာ စာေရးဆရာမတစ္ဦးသည္ ေဟာ ေျပာပြဲ စင္ျမင့္သုိ႔ ရွပ္အက်ႌ အျပင္ထုတ္၀တ္ၿပီး တက္၏။ ႏႈတ္ကလည္း ဖြင့္ေျပာသည္။
““ကၽြန္မက ပ၀ါေတြဘာေတြနဲ႔ အိုက္တင္မခံတတ္ဘူး။ ဒီလုိပဲ လြတ္လြတ္လပ္ လပ္၀တ္ခ်င္တာမုိ႔ ဒီလုိပဲတက္ လာတာ”” ဟူ၍ ျဖစ္၏။ သူ႔ကို မည္သူမွ် မေ၀ဖန္ပါ။ သူ႔သေဘာ သူ႔ဆႏၵအတုိင္းပဲဟုသာ သေဘာ ထားခဲ့ၾက၏။ မႏွစ္က ထုိဆရာမကုိ စင္ေပၚမွာျမင္ရ၏။ ျမန္မာ၀တ္စုံကုိ ခ်ပ္ခ်ပ္ရပ္ ရပ္၀တ္လ်က္၊ ပ၀ါကုိပင္ စုံမခ်ဘဲ ““ေဒ၀ီ ၿခံဳ””ေခၚ ပခုံးေရာေက်ာပါ လုံေအာင္ ၿခံဳလ်က္ျဖစ္၏။ ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးမ်ား၏ ပြဲတက္၀တ္စုံတြင္ ““ပ၀ါ””ၿခံဳနည္း ရွိေၾကာင္း သူသေဘာေပါက္သြားပုံရသည္။ သူ႔႐ုပ္သြင္ကလည္း လြန္ခဲ့ေသာ ၁၀ ႏွစ္ကလုိ ကပုိက႐ုိ (သူတုိ႔ အေခၚ ဖရီးစတုိင္လ္) မဟုတ္ေတာ့ဘဲ သိမ္ေမြ႕ညံ့ႏုကာ က်က္သေရရွိေနပါသည္။
ေျပာၾကေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားက ေခတ္ႏွင့္အညီေျပာင္းလဲေနမွာ အေသအခ်ာျဖစ္၏။ ေရွးမူမပ်က္ျဖစ္ရန္ မလုိေပ။ တစ္ၿပိဳင္တည္းမွာပင္ ပရိသတ္ ဆူေအာင္ လက္ခုပ္ေမွ်ာ္ စကားလုံးမ်ားခ်ည္း မျဖစ္ ရန္လည္းလုိမည္ ထင္ပါ၏။ ပရိသတ္ ၿငိမ္ေနျခင္းတြင္ ၿငီးေငြ႕ျခင္းရွိသကဲ့သုိ႔ တစိမ့္စိမ့္ သေဘာက်ေနတာလည္း ရွိပါသည္။
အခ်ဳိ႕ေဟာေျပာသူမ်ားက ပရိသတ္လက္ခုပ္တီးရန္ သေကၤတေလးပင္ လုပ္ထားတာျမင္ရ၏။ ကၽြန္မ ျမန္မာ့ အသံတြင္ အမႈထမ္းစဥ္က ““ဟဒယရႊင္ေဆး””ဆုိေသာ အခန္းတစ္ခုရွိ၏။ ထုိအခန္း အသံလာ သြင္းလွ်င္ ကၽြန္မတုိ႔က လူငယ္မ်ားျဖစ္၍ ““ရယ္ရန္ပရိသတ္””အျဖစ္ အသံသြင္းခန္းထဲ ၀င္ထုိင္ရသည္။ လူရႊင္ေတာ္က ျပက္လုံးေျပာေနစဥ္ ကၽြန္မတုိ႔က ရယ္ခ်င္တုိင္း မရယ္ရပါ။ အသံေရာသြားမွာ စုိး၍ျဖစ္၏။ လူရႊင္ေတာ္က သူျပက္လုံးျဖဳတ္အၿပီးမွာ ပရိသတ္က မရယ္ဘဲေန၍လည္း မျဖစ္ေသးပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သူရယ္ေစခ်င္ေသာ အခါ လက္ကိုေျမႇာက္ၿပီးျပန္ခ်၍ အခ်က္ေပး၏။ ထုိအခါက်မွ ကၽြန္မတုိ႔က ရယ္ၾကရပါသည္။ အသံကုိ တလုံးတခဲရ သည္။
စာေပေဟာေျပာပြဲကား ဟဒယရႊင္ ေဆးအခန္း အသံသြင္းေနျခင္းမဟုတ္သျဖင့္ ပရိသတ္က လက္ခုပ္တီးရန္ အခ်က္ျပဖုိ႔ မလုိပါ။ အႏုပညာကုိ ကၽြမ္းက်င္လွ်င္ သူ႔ေနရာႏွင့္သူ လက္ခုပ္တီးၾကပါလိမ့္မည္။ (မတီးလည္း ကိစၥမရွိပါ။) ရည္ရြယ္ခ်က္ ျပည့္ေျမာက္ဖုိ႔က အဓိကျဖစ္၏။ စာ ေပေဟာေျပာပြဲဟူသည္ ျပည္သူလူထု အသိ၀င္ ရန္၊ ပါးနပ္ရန္၊ ဆင္ျခင္ရန္၊ ဆုံး ျဖတ္ခ်က္မွန္ရန္ ႏႈိးေဆာ္႐ုံသာျဖစ္၍ မိမိ ေျပာသမွ် လူထုသေဘာႏွင့္ ထပ္တူ က်ခ်င္ မွက်ပါလိမ့္မည္။ မိမိသည္ ထာ၀ရဆရာ ႀကီးမဟုတ္ေပ။ မွ်ေ၀သူသာျဖစ္ၿပီး ပရိသတ္ထဲတြင္ မိမိထက္ အသိႂကြယ္သူ၊ ပါးနပ္သူ၊ ဆင္ျခင္တတ္သူ၊ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ မွန္သူအမ်ားအျပားရွိေနပါသည္။
မိမိတုိ႔သည္ ၊၊၀င္းမွည့္ေနေသာ ေညာင္သီးေတြလည္း စားၾကပါမည္။ တစ္ ၿပိဳင္နက္တည္းမွာပင္ အခ်ိန္မေရြး လာေရာက္ ထိမွန္ႏုိင္ေသာ ျမားတံ၀င့္မည့္ ေလးညိႇဳ႕သံကုိလည္း နားစြင့္ၾကပါမည္။ အဓိက ဦးထိပ္ထားရန္ကား အစဥ္အလာႀကီးမား သည့္ ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔၌သာ ထြန္းကား ေသာ ယဥ္ေက်းမႈ ““စာေပစင္ျမင့္၏ ဂုဏ္ က်က္သ ေရ”” ကုိ မနိမ့္က်ေစေရး ျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာသံေတာ္ဆင့္သတင္းဌာန- http://www.facebook.com/myanmarherald
No comments:
Post a Comment