အေမရိကန္သံအရာရွိအား တာ၀န္ရွိသူက ရွင္းလင္းေျပာၾကားစဥ္ |
အေမရိကန္ႏုိင္ငံ ႏုိင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာန လူကုန္ကူးမႈ ေစာင့္ၾကည့္ၾကပ္မတ္ေရးႏွင့္ တုိက္ဖ်က္ေရးဌာနမွ ႏွစ္စဥ္ထုတ္ျပန္ေလ့ရိွသည့္ တစ္ကမၻာလုံးဆုိင္ရာ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရး အစီရင္ခံစာ (Annual Trafficking in Persons Report, TIP Report) အတြက္ ယခုအခ်ိန္မွစကာ အစီရင္ခံစာ ေရးသားထုတ္ျပန္ႏုိင္ရန္ အခ်က္အလက္မ်ား စုေဆာင္းေနသည့္ ကာလျဖစ္သည္။ ထုိအစီရင္ခံစာသည္ ႏွစ္စဥ္ဇြန္လ လလယ္တြင္ထုတ္ျပန္ကာ ႏုိင္ငံအလုိက္ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္မႈ စြမ္းေဆာင္ခ်က္မ်ားအေပၚ အဆင့္သတ္မွတ္ေပးေလ႔ရိွသည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ၁၄ ႏွစ္ကတည္းက ကမၻာ့ႏိုင္ငံမ်ား၏ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္မႈႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ထုိအစီရင္ခံစာကုိ ထုတ္ျပန္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိသုိ႔ေသာ အစီရင္ခံစာသည္ ကမၻာေပၚတြင္ ပထမဆုံးႏွင့္ တစ္ခုတည္းေသာ သက္တမ္းအရွည္ၾကာဆုံးေသာ အစီရင္ခံစာလည္း ျဖစ္သည္။
ထုိသုိ႔ အစီရင္ခံစာကုိ ႏွစ္စဥ္ထုတ္ျပန္မႈကုိ ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံသည္ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရးတြင္ မည္မွ်အထိ အေလးထားသည္ကုိ ေတြ႕ျမင္ႏုိင္သည္။ ထုိအစီရင္ခံစာအေၾကာင္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္းသိျမင္ရန္ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားသုိ႔ အေမရိကန္ႏုိင္ငံမွ ယခုႏွစ္အတြင္း ရွင္းလင္းေဆြးေႏြးမႈ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာ ၇ ရက္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ထုိအစီရင္ခံစာကုိ မည္သုိ႔သတင္းစုေဆာင္းေရးသားပုံ၊ ႏုိင္ငံမ်ားသုိ႔ မည္သုိ႔အဆင့္သတ္မွတ္ပုံ၊ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၏ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္က ျပ႒ာန္းခဲ့သည့္ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားအား အကာအကြယ္ေပးမႈ ဥပေဒ၏ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာစံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အစည္းအေ၀း (ASEAN-U.S. Seminar on Trafficking in Persons) တစ္ခု ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထုိအစည္းအေ၀းတြင္ လာအုိႏုိင္ငံမွ ကုိယ္စားလွယ္အဖဲြ႔မွလဲြ၍ က်န္အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားမွ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။
ထုိအာဆီယံ-အေမရိကန္လူကုန္ကူးမႈဆုိင္ရာ အစည္းအေ၀းမွ လူကုန္ကူးမႈ ျဖစ္ေပၚေစသည့္ အေၾကာင္းတရား၊ အက်ိဳးတရားမ်ားသည္ အခ်ိန္ႏွင့္အမွ် ေျပာင္းလဲေန႐ုံသာမက ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္လ်က္ရိွေနသည္ကုိ သိျမင္လာၾကသည္။ ထုိ႔အျပင္ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့စ႐ုိက္၊ အယူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ပါ ဆက္စပ္ေနသည့္အတြက္ တစ္ႏုိင္ငံခ်င္းစီ၏ မတူညီမႈျခားနားမႈမ်ား၊ အေျခအေနမ်ားေပၚကုိလည္း စဥ္းစားၾကရန္လုိသည္ကုိ ေတြ႔ရိွလာရသည္။
ထုိသုိ႔ အေျခအေန အေၾကာင္းတရားမ်ားကုိ သိရိွႏုိင္ျခင္းအားျဖင့္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ႏွစ္စဥ္အစီရင္ခံစာ ေရးသားျပဳစုရာတြင္လည္းေကာင္း၊ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရာတြင္လည္းေကာင္း၊ လူကုန္ကူးမႈ တုိက္ဖ်က္ေရးမ်ားအတြက္ ခ်ိတ္ဆက္ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရာတြင္လည္းေကာင္း ပုိမုိထိေရာက္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းလာမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္မိၾကသည္။
ထုိေဆြးေႏြးမႈ၏ ရင္းႏွီးမႈသည္ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရး ကိစၥရပ္သာမက အာဆီယံႏွင့္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံတုိ႔၏ အျခားပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားျဖစ္သည့္ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး စသည့္က႑မ်ားတြင္ တုိက္႐ုိက္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သြယ္၀ုိက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း ပုိမုိအက်ိဳးျဖစ္ထြန္းမည္ျဖစ္သည္။
အေမရိကန္ႏုိင္ငံႏွင့္ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားအၾကား လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရးတြင္ အသိတူ အျမင္တူျဖင့္ ယခင္ကထက္ နီးနီးကပ္ကပ္ ပူးေပါင္းတုိက္ဖ်က္ႏုိင္လိမ့္မည္ဟု အစည္းအေ၀း တက္ေရာက္လာၾကသည့္ ႏိုင္ငံအသီးသီးမွ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားက ေမွ်ာ္လင့္ၾကသည္။
ယခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတြင္ ထုိင္းႏုိင္ငံႏွင့္ မေလးရွားႏုိင္ငံတုိ႔သည္ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားအတြင္း၌ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ရာတြင္ ပ်က္ကြက္သည္ဟုဆုိကာ အဆင့္ (၃) သို႔ သတ္မွတ္ေပးထားခဲ႔သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ ေစာင့္ၾကည့္အဆင့္ (၂) အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးထားသည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္မွ ယမန္ႏွစ္ကထိ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ေစာင့္ၾကည့္အဆင့္ (၂) ထိ ထားခဲ့သည္မွာ သုံးႀကိမ္ရိွခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
အဆင့္ (၂) ေစာင့္ၾကည့္စာရင္း သုံးႀကိမ္ သတ္မွတ္ခံထားရသည့္ ထုိင္းႏုိင္ငံႏွင့္ မေလးရွားႏုိင္ငံတုိ႔သည္ ယခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတြင္ အဆင့္ (၃) သုိ႔ သက္ဆင္းသြားသည္ကုိ ေတြ႔ရိွရသည္။ ထုိသုိ႔ျဖစ္ရျခင္းသည္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၏ လူကုန္ကူးမႈအစီရင္ခံစာပါ ေထာက္ခံအၾကံျပဳခ်က္မ်ားအား အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္မႈ မရိွျခင္းႏွင့္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားအား ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး ဥပေဒပါ အနိမ့္ဆုံးအဆင့္ထိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ျခင္း မရိွေသာေၾကာင့္ အဆင့္ (၃) သုိ႔ က်ဆင္းသြားၾကျခင္းျဖစ္သည္။
အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ဘ႐ူႏုိင္း၊ အင္ဒုိနီးရွား၊ ဖိလစ္ပုိင္၊ စင္ကာပူႏွင့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံတုိ႔သည္ အဆင့္ (၂) ျဖစ္ၾကၿပီး၊ ျမန္မာ၊ လာအုိ၊ ကေမၻာဒီးယားႏုိင္ငံတုိ႔သည္ အဆင့္ (၂) ေစာင့္ၾကည့္စာရင္းတြင္ သတ္မွတ္ထားသည္ကုိ ေတြ႔ရိွရသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရးတြင္ ဌာနဆုိင္ရာအသီးသီး၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားမွ ရလဒ္ေကာင္းမ်ား ထြက္ေပၚလာမွသာ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ အဆင့္သတ္မွတ္ခ်က္ တုိးျမင့္လာမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀န္ႀကီးဌာနအခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကလည္း အဓိကက်သည့္က႑တြင္ . . . . .
ထုိသတ္မွတ္သည့္အဆင့္မ်ား ျမင့္တက္ႏုိင္ရန္အတြက္ ၎တုိ႔ထုတ္ျပန္သည့္ အစီရင္ခံစာတြင္ ႏုိင္ငံအလုိက္ ေဆာင္ရြက္သင့္သည့္ အၾကံျပဳေထာက္ခံခ်က္မ်ားလည္း ေဖာ္ျပပါရိွသည္။ ထုိအၾကံျပဳခ်က္မ်ားအေပၚ အဓိကထား ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ပါက အဆင့္တစ္ခုတက္ရန္ အလားအလာရိွေနသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇြန္လအတြင္း ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ပတ္လည္အစီရင္ခံစာမွာ အခ်က္ ၁၃ ခ်က္ ပါရိွသည္။
ယခုႏွစ္ အဆုိပါထုတ္ျပန္သည့္ အစီရင္ခံစာတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္လုပ္ေဆာင္ရန္ ေထာက္ခံအၾကံျပဳခ်က္ (၁၃) ခ်က္ ထုတ္ေဖာ္ထားသည္။
(က) ျပည္တြင္းလူကုန္ကူးမႈျဖစ္ၾကေသာ လိင္ပုိင္းဆုိင္ရာ လူကုန္ကူးမႈႏွင့္ လုပ္အားအတြက္ လူကုန္ကူးမႈ အမႈမ်ားကုိ အားႀကိဳးမာန္တက္ တရားစဲြဆုိရန္ႏွင့္ ထုိျပစ္မႈမ်ား က်ဴးလြန္သူမ်ားကုိ အျပစ္ေပးရန္။
(ခ) လိင္ပုိင္းဆုိင္ရာ လူကုန္ကူးမႈ ျဖစ္ပြားေနမႈမ်ားကုိ စိစစ္ေဖာ္ထုတ္ရန္ႏွင့္ တုံ႔ျပန္မႈမ်ားတုိးျမႇင့္ရန္။
(ဂ) ကေလးစစ္သား စုေဆာင္းမႈႏွင့္ အဓမၼခုိင္းေစမႈ အပါအ၀င္ ျပည္တြင္းလူကုန္ကူးမႈတြင္ ပါ၀င္က်ဴးလြန္သည့္ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ ထုိျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူမ်ား၊ တာ၀န္ရိွသူမ်ားကုိ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈမ်ား တုိးျမႇင့္ေဆာင္ရြက္သြားရန္။
(ဃ) ILO ၏ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ တပ္မေတာ္သားမ်ားအပါအ၀င္ အစုိးရအမႈထမ္းမ်ား က်ဴးလြန္သည့္ အဓမၼခုိင္းေစမႈျပစ္မႈ ပေပ်ာက္ေရးလုပ္ငန္းကုိ ဆက္လက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္သြားရန္။
(င) ျပည္တြင္းႏွင့္ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ လူကုန္ကူးမႈအမႈမ်ား တရားစဲြဆုိေရး၊ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရး စသည့္လုိအပ္သည့္ လုပ္ပုိင္ခြင့္မ်ားအား လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးႏွိမ္နင္းေရး ရဲတပ္ဖြဲ႔သို႔ ေပးအပ္ထားရန္၊
(စ) အဓမၼခုိင္းေစမႈႏွင့္ ကေလးမ်ားစစ္မႈထမ္းေဆာင္ေစမႈတုိ႔ ပါ၀င္သည့္ လူကုန္ကူးမႈမ်ားတြင္ ပတ္သက္သည့္ အမႈထမ္းမ်ားကုိ စစ္ဘက္/အရပ္ဘက္မွ တရားစဲြဆုိမႈမ်ားကုိ ထင္သာျမင္သာရိွသည့္ အခ်က္အလက္မ်ား စုေဆာင္းထားရိွမႈစနစ္ ထားရိွရန္။
(ဆ) လက္နက္ကုိင္ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားတြင္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနေသာ ကေလးမ်ားအား ေဖာ္ထုတ္ကာ တပ္မွႏုတ္ထြက္ခြင့္ျပဳရန္။
(ဇ) UN ၏ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ပါအတုိင္း စစ္ဘက္ဆုိင္ရာသင္တန္းမ်ား၊ တပ္သားသစ္စုေဆာင္းသည့္ဌာနမ်ား၊ တပ္စခန္းမ်ားသုိ႔ ႏုိင္ငံတကာ ေစာင့္ၾကည့္အဖြဲ႔မ်ား စိစစ္ခြင့္ျပဳမႈကုိ လုိက္နာေဆာင္ရြက္ရန္။
(စ်) တပ္ေျပးကေလးမ်ား၊ တပ္မွထြက္ေျပးရန္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္သည့္ ကေလးမ်ားအား ဖမ္းဆီးျခင္း၊ ေထာင္ခ်ျခင္းမ်ား မျပဳရန္။
(ည) ျပည္တြင္းတြင္ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားအား ျပန္လည္လဲႊေျပာင္းေပးေရး လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္ တရား၀င္စိစစ္မႈမ်ား တိတိက်က် အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ရန္၊
(ဋ) လူကုန္ကူးခံရသူမ်ား၏ေဂဟာမ်ား၊ အမ်ိဳးသားလူကုန္ကူးခံရသူမ်ား အကူအညီေပးေရး၊ တပ္မွထြက္လာသည့္ ကေလးမ်ားအတြက္ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေရး စသည့္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကုိ ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္ေပးရန္၊ ထုိသုိ႔ အေကာင္ထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ျပည္တြင္းျပည္ပ လူမႈေရးအသင္းအဖဲြ႔မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္၊
(ဌ) လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားကုိ ဗဟုိျပဳသည့္ ခ်ဥ္းကပ္မႈမ်ိဳးျဖင့္ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ရန္၊ တရားစီရင္ေရးတြင္ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားပါ၀င္ေအာင္ စည္း႐ုံးမည့္၀န္ထမ္းတစ္ဦး ခန္႔ထားေဆာင္ရြက္ရန္၊
(ဍ) သံအရာရိွမ်ား ျပည္ပတြင္ အိမ္ေဖာ္မ်ားအေပၚ လူကုန္ကူးမႈ က်ဴးလြန္မႈမရိွေစေရးအတြက္ ႏုိင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ ၀န္ထမ္းမ်ားအား အသိပညာေပးရန္၊
၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာ ၂၄ ရက္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ အေမရိကန္သံ႐ုံးမွ သံအရာရိွမ်ား၊ လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးႏွိမ္နင္းေရး ရဲတပ္ဖဲြ႔မွဴးႏွင့္ ဌာနဆုိင္ရာ တာ၀န္ရိွသူတုိ႔ေတြ႔ဆုံကာ လာမည့္ႏွစ္ထုတ္ျပန္မည့္ အစီရင္ခံစာမ်ားအတြက္ ျမန္မာႏုိင္ငံ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရးဆုိင္ရာ ေဆာင္ရြက္ေနမႈမ်ားအား ေမးျမန္းမႈ၊ သတင္းအခ်က္အလက္ ရယူမႈတုိ႔ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။
ယခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတြင္ ပါ၀င္ေသာ အၾကံျပဳခ်က္မ်ားအေပၚ ေဆာင္ရြက္ၿပီးစီးမႈ၊ ေဆာင္ရြက္ဆဲ၊ အခက္အခဲမ်ား စသည့္အခ်က္မ်ားကုိ အဓိကထား ေဆြးေႏြးၾကသည္။
လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးကာကြယ္ေရး ဗဟုိအဖဲြ႔တြင္ အဖဲြ႔၀င္တစ္ဦး ထပ္မံျဖည့္တင္းရန္ ေဆာင္ရြက္ေနမႈ၊ ျပည္တြင္းလူကုန္ကူးမႈႏွင့္ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ လူကုန္ကူးမႈမ်ားအတြက္ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈႏွင့္ တရားစဲြဆုိေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား အရည္အေသြးရိွရိွ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္ အာရွ-ၾသစေၾတးလ် လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရး အစီအစဥ္မွ ေဆာင္ရြက္ေပးေနမႈမ်ား၊ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံတကာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ အစီအစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္၊ က်ိဳက္၀ုိင္းဘုရားလမ္း၊ လူမႈ၀န္ထမ္းဦးစီးဌာန၊ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားအတြက္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား မွ်ေ၀ေပးေသာစင္တာ (Information center for trafficking in persons) ၏ ေဆာင္ရြက္ေနမႈမ်ား၊ အလုပ္သမား၊ အလုပ္အကုိင္ႏွင့္ လူမႈဖူလုံေရး ၀န္ႀကီးဌာနမွ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ Overseas Employment Law အား ျပန္ျပင္ရန္ လုပ္ေဆာင္ေနမႈ နည္းဥပေဒေရးဆဲြရန္ ျပင္ဆင္ေနမႈ၊ အနိမ့္ဆုံးလုပ္ခႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ျပဌာန္းခ်က္မ်ား ေဆာင္ရြက္မႈ၊ ရန္ကုန္ေလဆိပ္တြင္ ေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားမ်ား သြားလာရာတြင္ သတင္းပုိ႔ေကာင္တာမ်ား ဖြင့္လွစ္ထားရိွမႈ၊ မေကြး၊ ေမာ္လၿမိဳင္ႏွင့္ ဘားအံၿမိဳ႕တုိ႔တြင္ Migrant Resource Center ဖြင့္ကာ ေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားမ်ားအတြက္ ျပည္တြင္းတြင္ အလုပ္ရရိွေရး ေဆာင္ရြက္ေနမႈမ်ား၊ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားကုိ ဗဟုိျပဳခ်ဥ္းကပ္နည္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနမႈတုိ႔ကုိ ရွင္းလင္းျပၾကရသည္။
လူမႈ၀န္ထမ္းဦးစီးဌာန၊ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားအတြက္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား မွ်ေ၀ေပးေသာစင္တာ (Information center for trafficking in persons) သည္ (Japan International Cooperation ,JICA) ၏ အေထာက္အပံ့ျဖင့္ တည္ေထာင္ထားသည့္ စင္တာျဖစ္သည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေမ ၈ ရက္တြင္ စတင္္ဖြင့္လွစ္ထားသည္။
လူကုန္ကူးခံရသူမ်ား (တစ္ဖက္ႏုိင္ငံမွ ျပန္လာသူမ်ား) ထဲမွ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း လုပ္ကုိင္သူမ်ား လာေရာက္ဆက္သြယ္လာသည့္အခါ လုပ္ငန္းခြင္သင္တန္းမ်ားေပးျခင္း၊ အလုပ္သမား၊ အလုပ္အကုိင္၊ လူမႈဖူလုံေရး ၀န္ႀကီးဌာနျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္ေပးကာ အလုပ္အကုိင္ ရွာေဖြေပးေနသည္။
ျပည္ပေရာက္ေနသူမ်ားက ဒုကၡေရာက္ေနသည့္အခါ တယ္လီဖုန္းဆက္သြယ္လာပါက အကူအညီေပးေနသည္။ အလုပ္သမား၊ အလုပ္အကုိင္ႏွင့္ လူမႈဖူလုံေရး၀န္ႀကီးဌာနႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ကာ ေစလႊတ္ခဲ့ေသာ အလုပ္အကုိင္ရွာေဖြေပးသည့္ ေအဂ်င္စီမ်ားထံ အသိေပးကာ အလုပ္ေျပာင္းလဲလုပ္ကုိင္ေစျခင္း စသည့္အကူအညီမ်ားေပးေနသည္။ ထုိ႔အျပင္ အိမ္တြင္းအၾကမ္းဖက္ ခံရမႈမ်ားကုိ တုိင္ၾကားလာသည့္အခါ အကူအညီေပးေဆာင္ရြက္ လ်က္ရွိသည္။ လစဥ္တုိင္ၾကားလာသည့္ အမႈေပါင္း ၂၇ မႈခန္႔အထိ ရိွေနသည္။ လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးႏွိမ္နင္းေရး တပ္ဖဲြ႔ခဲြ (ရန္ကုန္)မွ တပ္ဖဲြ႔၀င္မ်ား၊ အလုပ္သမား၀န္ႀကီးဌာန၊ လူမႈ၀န္ထမ္းဦးစီးဌာနတုိ႔ ပူးေပါင္းခ်ိတ္ဆက္ ေျဖရွင္းေပးလ်က္ ရိွသည္။ တစ္လတစ္ႀကိမ္ Task force meeting ျပဳလုပ္ကာ ပူးေပါင္းေဆြးေႏြးလ်က္ရိွသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ အၾကံျပဳခ်က္ ၁၃ ခ်က္တြင္ ကေလးစစ္သားကိစၥႏွင့္ သက္ဆုိင္သည့္အခ်က္ (၆) ခ်က္ခန္႔ ပါ၀င္ေနသည္။
ထုိအခ်က္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး၊ တပ္မေတာ္အတြင္း အရြယ္မေရာက္ေသးသူ ကေလးသူငယ္မ်ားအား ျပန္လည္ႏုတ္ထြက္ခြင့္ျပဳ၍ မိဘထံအပ္ႏွံေပးမႈ ရွစ္ႀကိမ္ရိွေနၿပီျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အရြယ္မေရာက္ေသးသူ ကေလးသူငယ္မ်ားအား စစ္မႈထမ္းျခင္းမွ ကာကြယ္တားဆီးထိန္းသိမ္းရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဇြန္ ၂၇ ရက္တြင္ ၁၈ လတာ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ကုိ UNCT-FMR ( United Nations Country Task Force on Monitoring and Reporting) ႏွင့္ လက္မွတ္ေရးထုိး အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
လုပ္ငန္းစီမံခ်က္သက္တမ္းကုိ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၈ ရက္တြင္ ပထမေျခာက္လ၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇြန္ ၂၈ ရက္တြင္ ဒုတိယေျခာက္လ သက္တမ္းတုိးျမႇင့္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ တာ၀န္ရိွသူမ်ားကုိ စစ္စည္းကမ္းအရ အေရးယူခဲ့သူ စုစုေပါင္း ၃၁၉ ဦးရိွေနၿပီျဖစ္သည္။
ထုိသုိ႔ လုပ္ေဆာင္ေနမႈမ်ားကုိလည္း ရွင္းလင္းေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရမည့္ အခ်က္မ်ားကုိ ေဆြးေႏြးၾကရာတြင္ လူကုန္ကူးမႈကုိ လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးကာကြယ္ေရးဗဟုိအဖြဲ႕၊ Sanction Board ထိ တင္ျပၿပီးမွ တရားစဲြဆုိေနရမႈ၊ အမႈလုိက္စရိတ္ကုန္က်မႈ၊ ဥပေဒျပန္လည္သုံးသပ္ကာ ျပင္ဆင္သင့္မႈမ်ား၊ နယ္စခန္းရဲတပ္ဖဲြ႔၀င္မ်ားႏွင့္ လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးႏွိမ္နင္းေရး ရဲတပ္ဖဲြ႔၀င္တုိ႔ ပူးေပါင္းကာ အမႈတည္ေဆာက္မႈတုိ႔ ပါ၀င္ၾကသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရးတြင္ ဌာနဆုိင္ရာအသီးသီး၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားမွ ရလဒ္ေကာင္းမ်ား ထြက္ေပၚလာမွသာ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ အဆင့္သတ္မွတ္ခ်က္ တုိးျမင့္လာမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀န္ႀကီးဌာနအခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကလည္း အဓိကက်သည့္က႑တြင္ ပါ၀င္ေနေပသည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ၁၄ ႏွစ္ကတည္းက ကမၻာ့ႏိုင္ငံမ်ား၏ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္မႈႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ထုိအစီရင္ခံစာကုိ ထုတ္ျပန္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိသုိ႔ေသာ အစီရင္ခံစာသည္ ကမၻာေပၚတြင္ ပထမဆုံးႏွင့္ တစ္ခုတည္းေသာ သက္တမ္းအရွည္ၾကာဆုံးေသာ အစီရင္ခံစာလည္း ျဖစ္သည္။
ထုိသုိ႔ အစီရင္ခံစာကုိ ႏွစ္စဥ္ထုတ္ျပန္မႈကုိ ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံသည္ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရးတြင္ မည္မွ်အထိ အေလးထားသည္ကုိ ေတြ႕ျမင္ႏုိင္သည္။ ထုိအစီရင္ခံစာအေၾကာင္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္းသိျမင္ရန္ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားသုိ႔ အေမရိကန္ႏုိင္ငံမွ ယခုႏွစ္အတြင္း ရွင္းလင္းေဆြးေႏြးမႈ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာ ၇ ရက္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ထုိအစီရင္ခံစာကုိ မည္သုိ႔သတင္းစုေဆာင္းေရးသားပုံ၊ ႏုိင္ငံမ်ားသုိ႔ မည္သုိ႔အဆင့္သတ္မွတ္ပုံ၊ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၏ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္က ျပ႒ာန္းခဲ့သည့္ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားအား အကာအကြယ္ေပးမႈ ဥပေဒ၏ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာစံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အစည္းအေ၀း (ASEAN-U.S. Seminar on Trafficking in Persons) တစ္ခု ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ထုိအစည္းအေ၀းတြင္ လာအုိႏုိင္ငံမွ ကုိယ္စားလွယ္အဖဲြ႔မွလဲြ၍ က်န္အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားမွ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။
ထုိအာဆီယံ-အေမရိကန္လူကုန္ကူးမႈဆုိင္ရာ အစည္းအေ၀းမွ လူကုန္ကူးမႈ ျဖစ္ေပၚေစသည့္ အေၾကာင္းတရား၊ အက်ိဳးတရားမ်ားသည္ အခ်ိန္ႏွင့္အမွ် ေျပာင္းလဲေန႐ုံသာမက ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္လ်က္ရိွေနသည္ကုိ သိျမင္လာၾကသည္။ ထုိ႔အျပင္ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့စ႐ုိက္၊ အယူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ပါ ဆက္စပ္ေနသည့္အတြက္ တစ္ႏုိင္ငံခ်င္းစီ၏ မတူညီမႈျခားနားမႈမ်ား၊ အေျခအေနမ်ားေပၚကုိလည္း စဥ္းစားၾကရန္လုိသည္ကုိ ေတြ႔ရိွလာရသည္။
ထုိသုိ႔ အေျခအေန အေၾကာင္းတရားမ်ားကုိ သိရိွႏုိင္ျခင္းအားျဖင့္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ႏွစ္စဥ္အစီရင္ခံစာ ေရးသားျပဳစုရာတြင္လည္းေကာင္း၊ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရာတြင္လည္းေကာင္း၊ လူကုန္ကူးမႈ တုိက္ဖ်က္ေရးမ်ားအတြက္ ခ်ိတ္ဆက္ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရာတြင္လည္းေကာင္း ပုိမုိထိေရာက္ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းလာမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္မိၾကသည္။
ထုိေဆြးေႏြးမႈ၏ ရင္းႏွီးမႈသည္ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရး ကိစၥရပ္သာမက အာဆီယံႏွင့္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံတုိ႔၏ အျခားပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားျဖစ္သည့္ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး စသည့္က႑မ်ားတြင္ တုိက္႐ုိက္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သြယ္၀ုိက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း ပုိမုိအက်ိဳးျဖစ္ထြန္းမည္ျဖစ္သည္။
အေမရိကန္ႏုိင္ငံႏွင့္ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားအၾကား လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရးတြင္ အသိတူ အျမင္တူျဖင့္ ယခင္ကထက္ နီးနီးကပ္ကပ္ ပူးေပါင္းတုိက္ဖ်က္ႏုိင္လိမ့္မည္ဟု အစည္းအေ၀း တက္ေရာက္လာၾကသည့္ ႏိုင္ငံအသီးသီးမွ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားက ေမွ်ာ္လင့္ၾကသည္။
ယခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတြင္ ထုိင္းႏုိင္ငံႏွင့္ မေလးရွားႏုိင္ငံတုိ႔သည္ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားအတြင္း၌ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ရာတြင္ ပ်က္ကြက္သည္ဟုဆုိကာ အဆင့္ (၃) သို႔ သတ္မွတ္ေပးထားခဲ႔သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ ေစာင့္ၾကည့္အဆင့္ (၂) အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးထားသည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္မွ ယမန္ႏွစ္ကထိ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ေစာင့္ၾကည့္အဆင့္ (၂) ထိ ထားခဲ့သည္မွာ သုံးႀကိမ္ရိွခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
အဆင့္ (၂) ေစာင့္ၾကည့္စာရင္း သုံးႀကိမ္ သတ္မွတ္ခံထားရသည့္ ထုိင္းႏုိင္ငံႏွင့္ မေလးရွားႏုိင္ငံတုိ႔သည္ ယခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတြင္ အဆင့္ (၃) သုိ႔ သက္ဆင္းသြားသည္ကုိ ေတြ႔ရိွရသည္။ ထုိသုိ႔ျဖစ္ရျခင္းသည္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၏ လူကုန္ကူးမႈအစီရင္ခံစာပါ ေထာက္ခံအၾကံျပဳခ်က္မ်ားအား အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္မႈ မရိွျခင္းႏွင့္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားအား ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး ဥပေဒပါ အနိမ့္ဆုံးအဆင့္ထိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ျခင္း မရိွေသာေၾကာင့္ အဆင့္ (၃) သုိ႔ က်ဆင္းသြားၾကျခင္းျဖစ္သည္။
အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ဘ႐ူႏုိင္း၊ အင္ဒုိနီးရွား၊ ဖိလစ္ပုိင္၊ စင္ကာပူႏွင့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံတုိ႔သည္ အဆင့္ (၂) ျဖစ္ၾကၿပီး၊ ျမန္မာ၊ လာအုိ၊ ကေမၻာဒီးယားႏုိင္ငံတုိ႔သည္ အဆင့္ (၂) ေစာင့္ၾကည့္စာရင္းတြင္ သတ္မွတ္ထားသည္ကုိ ေတြ႔ရိွရသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရးတြင္ ဌာနဆုိင္ရာအသီးသီး၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားမွ ရလဒ္ေကာင္းမ်ား ထြက္ေပၚလာမွသာ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ အဆင့္သတ္မွတ္ခ်က္ တုိးျမင့္လာမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀န္ႀကီးဌာနအခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကလည္း အဓိကက်သည့္က႑တြင္ . . . . .
ထုိသတ္မွတ္သည့္အဆင့္မ်ား ျမင့္တက္ႏုိင္ရန္အတြက္ ၎တုိ႔ထုတ္ျပန္သည့္ အစီရင္ခံစာတြင္ ႏုိင္ငံအလုိက္ ေဆာင္ရြက္သင့္သည့္ အၾကံျပဳေထာက္ခံခ်က္မ်ားလည္း ေဖာ္ျပပါရိွသည္။ ထုိအၾကံျပဳခ်က္မ်ားအေပၚ အဓိကထား ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ပါက အဆင့္တစ္ခုတက္ရန္ အလားအလာရိွေနသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇြန္လအတြင္း ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ပတ္လည္အစီရင္ခံစာမွာ အခ်က္ ၁၃ ခ်က္ ပါရိွသည္။
ယခုႏွစ္ အဆုိပါထုတ္ျပန္သည့္ အစီရင္ခံစာတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္လုပ္ေဆာင္ရန္ ေထာက္ခံအၾကံျပဳခ်က္ (၁၃) ခ်က္ ထုတ္ေဖာ္ထားသည္။
(က) ျပည္တြင္းလူကုန္ကူးမႈျဖစ္ၾကေသာ လိင္ပုိင္းဆုိင္ရာ လူကုန္ကူးမႈႏွင့္ လုပ္အားအတြက္ လူကုန္ကူးမႈ အမႈမ်ားကုိ အားႀကိဳးမာန္တက္ တရားစဲြဆုိရန္ႏွင့္ ထုိျပစ္မႈမ်ား က်ဴးလြန္သူမ်ားကုိ အျပစ္ေပးရန္။
(ခ) လိင္ပုိင္းဆုိင္ရာ လူကုန္ကူးမႈ ျဖစ္ပြားေနမႈမ်ားကုိ စိစစ္ေဖာ္ထုတ္ရန္ႏွင့္ တုံ႔ျပန္မႈမ်ားတုိးျမႇင့္ရန္။
(ဂ) ကေလးစစ္သား စုေဆာင္းမႈႏွင့္ အဓမၼခုိင္းေစမႈ အပါအ၀င္ ျပည္တြင္းလူကုန္ကူးမႈတြင္ ပါ၀င္က်ဴးလြန္သည့္ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ ထုိျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူမ်ား၊ တာ၀န္ရိွသူမ်ားကုိ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈမ်ား တုိးျမႇင့္ေဆာင္ရြက္သြားရန္။
(ဃ) ILO ၏ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ တပ္မေတာ္သားမ်ားအပါအ၀င္ အစုိးရအမႈထမ္းမ်ား က်ဴးလြန္သည့္ အဓမၼခုိင္းေစမႈျပစ္မႈ ပေပ်ာက္ေရးလုပ္ငန္းကုိ ဆက္လက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္သြားရန္။
(င) ျပည္တြင္းႏွင့္ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ လူကုန္ကူးမႈအမႈမ်ား တရားစဲြဆုိေရး၊ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရး စသည့္လုိအပ္သည့္ လုပ္ပုိင္ခြင့္မ်ားအား လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးႏွိမ္နင္းေရး ရဲတပ္ဖြဲ႔သို႔ ေပးအပ္ထားရန္၊
(စ) အဓမၼခုိင္းေစမႈႏွင့္ ကေလးမ်ားစစ္မႈထမ္းေဆာင္ေစမႈတုိ႔ ပါ၀င္သည့္ လူကုန္ကူးမႈမ်ားတြင္ ပတ္သက္သည့္ အမႈထမ္းမ်ားကုိ စစ္ဘက္/အရပ္ဘက္မွ တရားစဲြဆုိမႈမ်ားကုိ ထင္သာျမင္သာရိွသည့္ အခ်က္အလက္မ်ား စုေဆာင္းထားရိွမႈစနစ္ ထားရိွရန္။
(ဆ) လက္နက္ကုိင္ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားတြင္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနေသာ ကေလးမ်ားအား ေဖာ္ထုတ္ကာ တပ္မွႏုတ္ထြက္ခြင့္ျပဳရန္။
(ဇ) UN ၏ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ပါအတုိင္း စစ္ဘက္ဆုိင္ရာသင္တန္းမ်ား၊ တပ္သားသစ္စုေဆာင္းသည့္ဌာနမ်ား၊ တပ္စခန္းမ်ားသုိ႔ ႏုိင္ငံတကာ ေစာင့္ၾကည့္အဖြဲ႔မ်ား စိစစ္ခြင့္ျပဳမႈကုိ လုိက္နာေဆာင္ရြက္ရန္။
(စ်) တပ္ေျပးကေလးမ်ား၊ တပ္မွထြက္ေျပးရန္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္သည့္ ကေလးမ်ားအား ဖမ္းဆီးျခင္း၊ ေထာင္ခ်ျခင္းမ်ား မျပဳရန္။
(ည) ျပည္တြင္းတြင္ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားအား ျပန္လည္လဲႊေျပာင္းေပးေရး လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္ တရား၀င္စိစစ္မႈမ်ား တိတိက်က် အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ရန္၊
(ဋ) လူကုန္ကူးခံရသူမ်ား၏ေဂဟာမ်ား၊ အမ်ိဳးသားလူကုန္ကူးခံရသူမ်ား အကူအညီေပးေရး၊ တပ္မွထြက္လာသည့္ ကေလးမ်ားအတြက္ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေရး စသည့္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကုိ ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္ေပးရန္၊ ထုိသုိ႔ အေကာင္ထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ျပည္တြင္းျပည္ပ လူမႈေရးအသင္းအဖဲြ႔မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္၊
(ဌ) လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားကုိ ဗဟုိျပဳသည့္ ခ်ဥ္းကပ္မႈမ်ိဳးျဖင့္ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ရန္၊ တရားစီရင္ေရးတြင္ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားပါ၀င္ေအာင္ စည္း႐ုံးမည့္၀န္ထမ္းတစ္ဦး ခန္႔ထားေဆာင္ရြက္ရန္၊
(ဍ) သံအရာရိွမ်ား ျပည္ပတြင္ အိမ္ေဖာ္မ်ားအေပၚ လူကုန္ကူးမႈ က်ဴးလြန္မႈမရိွေစေရးအတြက္ ႏုိင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ ၀န္ထမ္းမ်ားအား အသိပညာေပးရန္၊
၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာ ၂၄ ရက္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ အေမရိကန္သံ႐ုံးမွ သံအရာရိွမ်ား၊ လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးႏွိမ္နင္းေရး ရဲတပ္ဖဲြ႔မွဴးႏွင့္ ဌာနဆုိင္ရာ တာ၀န္ရိွသူတုိ႔ေတြ႔ဆုံကာ လာမည့္ႏွစ္ထုတ္ျပန္မည့္ အစီရင္ခံစာမ်ားအတြက္ ျမန္မာႏုိင္ငံ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရးဆုိင္ရာ ေဆာင္ရြက္ေနမႈမ်ားအား ေမးျမန္းမႈ၊ သတင္းအခ်က္အလက္ ရယူမႈတုိ႔ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။
ယခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတြင္ ပါ၀င္ေသာ အၾကံျပဳခ်က္မ်ားအေပၚ ေဆာင္ရြက္ၿပီးစီးမႈ၊ ေဆာင္ရြက္ဆဲ၊ အခက္အခဲမ်ား စသည့္အခ်က္မ်ားကုိ အဓိကထား ေဆြးေႏြးၾကသည္။
လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးကာကြယ္ေရး ဗဟုိအဖဲြ႔တြင္ အဖဲြ႔၀င္တစ္ဦး ထပ္မံျဖည့္တင္းရန္ ေဆာင္ရြက္ေနမႈ၊ ျပည္တြင္းလူကုန္ကူးမႈႏွင့္ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ လူကုန္ကူးမႈမ်ားအတြက္ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈႏွင့္ တရားစဲြဆုိေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား အရည္အေသြးရိွရိွ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္ အာရွ-ၾသစေၾတးလ် လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရး အစီအစဥ္မွ ေဆာင္ရြက္ေပးေနမႈမ်ား၊ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံတကာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ အစီအစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္၊ က်ိဳက္၀ုိင္းဘုရားလမ္း၊ လူမႈ၀န္ထမ္းဦးစီးဌာန၊ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားအတြက္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား မွ်ေ၀ေပးေသာစင္တာ (Information center for trafficking in persons) ၏ ေဆာင္ရြက္ေနမႈမ်ား၊ အလုပ္သမား၊ အလုပ္အကုိင္ႏွင့္ လူမႈဖူလုံေရး ၀န္ႀကီးဌာနမွ ေဆာင္ရြက္ေနေသာ Overseas Employment Law အား ျပန္ျပင္ရန္ လုပ္ေဆာင္ေနမႈ နည္းဥပေဒေရးဆဲြရန္ ျပင္ဆင္ေနမႈ၊ အနိမ့္ဆုံးလုပ္ခႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ျပဌာန္းခ်က္မ်ား ေဆာင္ရြက္မႈ၊ ရန္ကုန္ေလဆိပ္တြင္ ေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားမ်ား သြားလာရာတြင္ သတင္းပုိ႔ေကာင္တာမ်ား ဖြင့္လွစ္ထားရိွမႈ၊ မေကြး၊ ေမာ္လၿမိဳင္ႏွင့္ ဘားအံၿမိဳ႕တုိ႔တြင္ Migrant Resource Center ဖြင့္ကာ ေရႊ႕ေျပာင္းအလုပ္သမားမ်ားအတြက္ ျပည္တြင္းတြင္ အလုပ္ရရိွေရး ေဆာင္ရြက္ေနမႈမ်ား၊ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားကုိ ဗဟုိျပဳခ်ဥ္းကပ္နည္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနမႈတုိ႔ကုိ ရွင္းလင္းျပၾကရသည္။
လူမႈ၀န္ထမ္းဦးစီးဌာန၊ လူကုန္ကူးခံရသူမ်ားအတြက္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား မွ်ေ၀ေပးေသာစင္တာ (Information center for trafficking in persons) သည္ (Japan International Cooperation ,JICA) ၏ အေထာက္အပံ့ျဖင့္ တည္ေထာင္ထားသည့္ စင္တာျဖစ္သည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေမ ၈ ရက္တြင္ စတင္္ဖြင့္လွစ္ထားသည္။
လူကုန္ကူးခံရသူမ်ား (တစ္ဖက္ႏုိင္ငံမွ ျပန္လာသူမ်ား) ထဲမွ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း လုပ္ကုိင္သူမ်ား လာေရာက္ဆက္သြယ္လာသည့္အခါ လုပ္ငန္းခြင္သင္တန္းမ်ားေပးျခင္း၊ အလုပ္သမား၊ အလုပ္အကုိင္၊ လူမႈဖူလုံေရး ၀န္ႀကီးဌာနျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္ေပးကာ အလုပ္အကုိင္ ရွာေဖြေပးေနသည္။
ျပည္ပေရာက္ေနသူမ်ားက ဒုကၡေရာက္ေနသည့္အခါ တယ္လီဖုန္းဆက္သြယ္လာပါက အကူအညီေပးေနသည္။ အလုပ္သမား၊ အလုပ္အကုိင္ႏွင့္ လူမႈဖူလုံေရး၀န္ႀကီးဌာနႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ကာ ေစလႊတ္ခဲ့ေသာ အလုပ္အကုိင္ရွာေဖြေပးသည့္ ေအဂ်င္စီမ်ားထံ အသိေပးကာ အလုပ္ေျပာင္းလဲလုပ္ကုိင္ေစျခင္း စသည့္အကူအညီမ်ားေပးေနသည္။ ထုိ႔အျပင္ အိမ္တြင္းအၾကမ္းဖက္ ခံရမႈမ်ားကုိ တုိင္ၾကားလာသည့္အခါ အကူအညီေပးေဆာင္ရြက္ လ်က္ရွိသည္။ လစဥ္တုိင္ၾကားလာသည့္ အမႈေပါင္း ၂၇ မႈခန္႔အထိ ရိွေနသည္။ လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးႏွိမ္နင္းေရး တပ္ဖဲြ႔ခဲြ (ရန္ကုန္)မွ တပ္ဖဲြ႔၀င္မ်ား၊ အလုပ္သမား၀န္ႀကီးဌာန၊ လူမႈ၀န္ထမ္းဦးစီးဌာနတုိ႔ ပူးေပါင္းခ်ိတ္ဆက္ ေျဖရွင္းေပးလ်က္ ရိွသည္။ တစ္လတစ္ႀကိမ္ Task force meeting ျပဳလုပ္ကာ ပူးေပါင္းေဆြးေႏြးလ်က္ရိွသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ အၾကံျပဳခ်က္ ၁၃ ခ်က္တြင္ ကေလးစစ္သားကိစၥႏွင့္ သက္ဆုိင္သည့္အခ်က္ (၆) ခ်က္ခန္႔ ပါ၀င္ေနသည္။
ထုိအခ်က္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး၊ တပ္မေတာ္အတြင္း အရြယ္မေရာက္ေသးသူ ကေလးသူငယ္မ်ားအား ျပန္လည္ႏုတ္ထြက္ခြင့္ျပဳ၍ မိဘထံအပ္ႏွံေပးမႈ ရွစ္ႀကိမ္ရိွေနၿပီျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အရြယ္မေရာက္ေသးသူ ကေလးသူငယ္မ်ားအား စစ္မႈထမ္းျခင္းမွ ကာကြယ္တားဆီးထိန္းသိမ္းရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဇြန္ ၂၇ ရက္တြင္ ၁၈ လတာ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ကုိ UNCT-FMR ( United Nations Country Task Force on Monitoring and Reporting) ႏွင့္ လက္မွတ္ေရးထုိး အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
လုပ္ငန္းစီမံခ်က္သက္တမ္းကုိ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၈ ရက္တြင္ ပထမေျခာက္လ၊ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇြန္ ၂၈ ရက္တြင္ ဒုတိယေျခာက္လ သက္တမ္းတုိးျမႇင့္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ တာ၀န္ရိွသူမ်ားကုိ စစ္စည္းကမ္းအရ အေရးယူခဲ့သူ စုစုေပါင္း ၃၁၉ ဦးရိွေနၿပီျဖစ္သည္။
ထုိသုိ႔ လုပ္ေဆာင္ေနမႈမ်ားကုိလည္း ရွင္းလင္းေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရမည့္ အခ်က္မ်ားကုိ ေဆြးေႏြးၾကရာတြင္ လူကုန္ကူးမႈကုိ လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးကာကြယ္ေရးဗဟုိအဖြဲ႕၊ Sanction Board ထိ တင္ျပၿပီးမွ တရားစဲြဆုိေနရမႈ၊ အမႈလုိက္စရိတ္ကုန္က်မႈ၊ ဥပေဒျပန္လည္သုံးသပ္ကာ ျပင္ဆင္သင့္မႈမ်ား၊ နယ္စခန္းရဲတပ္ဖဲြ႔၀င္မ်ားႏွင့္ လူကုန္ကူးမႈ တားဆီးႏွိမ္နင္းေရး ရဲတပ္ဖဲြ႔၀င္တုိ႔ ပူးေပါင္းကာ အမႈတည္ေဆာက္မႈတုိ႔ ပါ၀င္ၾကသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ေရးတြင္ ဌာနဆုိင္ရာအသီးသီး၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားမွ ရလဒ္ေကာင္းမ်ား ထြက္ေပၚလာမွသာ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ အဆင့္သတ္မွတ္ခ်က္ တုိးျမင့္လာမည္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀န္ႀကီးဌာနအခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကလည္း အဓိကက်သည့္က႑တြင္ ပါ၀င္ေနေပသည္။
Credit - Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment