Thursday, November 20, 2014

ဝန္ႀကီးေဟာင္း ဦးေအာင္ၾကည္ႏွင့္ စကားစျမည္ - အပိုင္း (၂)

အပိုင္း (၂)
ေတြ႔ဆံုၿပီးေတာ့မွ အေျခအေနေတြ သူတို႔လိုခ်င္တာေတြက ဘာလဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လုပ္ေပးႏုိင္တာေတြက ဘာေတြလဲ။ အဲဒါ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ေဆြးေႏြးတာေပါ့။ ေဆြးေႏြးၿပီး ျပန္ေရာက္လာေတာ့မွ ကိုယ့္ႏိုင္ငံက အႀကီးအကဲေတြကို တင္ျပတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က ဒါေလးေတြကေတာ့ ျဖစ္ႏုိင္ေျခေတာ့ရွိေနၿပီ။ ဒါေလး ေတြေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဘက္ကေလွ်ာ့ေပးသင့္တဲ့ အတုိင္းအတာ ရွိေနတယ္။ အထူးသျဖင့္ေပါ့ေလ။ အဲဒီတုန္းကေတာ့ စုေဆာင္းမႈေတြ ဘာေတြ။ တပ္မေတာ္ကလည္း တပ္သားသစ္ စုေဆာင္းမႈေတြ Minor Recruitment ေပါ့။ ဒါေလးေတြကလည္း အေရးႀကီးတဲ့ဟာေလးေတြ ျဖစ္ေနတဲ့အခါက်ေတာ့ သက္ဆုိင္ တဲ့ပုဂ္ၢိဳလ္ေတြနဲ႔ အဲဒီအခ်ိန္ တုန္းကလည္း
တပ္မေတာ္အစိုးရ ျဖစ္ေနတဲ့အခါက်ေတာ့ တပ္မေတာ္ကိုလည္း တစ္ဖက္က ညႇိႏိႈင္း၊ ျဖစ္ႏုိင္ေျခအားလံုးကို ၀ုိင္းေဆြးေႏြး၊ စဥ္းစားၿပီးေတာ့မွ ကိုယ့္ဘက္က လုိက္ေလ်ာေပး သင့္တာေလးေတြ ေပးခဲ့ရတာလည္း ရွိပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ILO Liason Officer က အရင္တုန္းက တစ္ေယာက္ပဲ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ႏုိင္ေသးတာ။ အရင္တုန္းက။ သူ႔မွာ Staff (၀န္ထမ္း) မရွိဘူး။ အဲဒီေတာ့ သူ႔ Staff ေတြ ဖြဲ႕စည္းခြင့္ရေအာင္လည္း ႏုိင္ငံေတာ္ဘက္ကေန လိုက္ေလ်ာေပးပါ တယ္။ ဒါကလည္း ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ေတာင္းဆုိမႈ ျဖစ္ေပၚ လာတဲ့ အေျခအေနေပၚမွာ မူတည္ၿပီးေတာ့ ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္မႈေၾကာင့္ေပါ့ေလ။ ဒါေလး ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီလုိေပးလုိက္ရင္ ဒီလိုအခြင့္ အေရးေလး ရတယ္ဆုိ တာမ်ဳိး လူႀကီးေတြသိေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ရွင္းလင္းတင္ျပလုိက္ႏုိင္တာေပါ့။

U-Aung-Kyi-1

ေနာက္တစ္ခါ ဒီအဓမၼခုိင္းေစမႈ ေလ်ာ့ပါးေရးအတြက္ စာခ်ဳပ္ေတြ ႏွစ္စဥ္တစ္ႏွစ္တစ္ခါ ျပန္ျပန္ၿပီးေတာ့ ခ်ဳပ္ဆုိရတာ ရွိပါတယ္။ ဆုိေတာ့ အဲဒါကလည္း နဂိုတုန္းက စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဖုိ႔ဆုိတာ အလြန္ပဲ ၀န္ေလးၾကတာ ပဲ။ ဒါကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က လူႀကီးေတြကို တင္ျပရတာေပါ့။ တကယ့္တကယ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံ မွာ အဓမၼခုိင္းေစမႈကို ဟိုတုန္းကေတာ့ မိ႐ိုးဖလာ သေဘာမ်ဳိးနဲ႔ ရပ္ရြာေတြ၊ ေဒသေတြမွာ ကိုယ့္အစဥ္ အလာအရ တစ္အိမ္တစ္ေယာက္ ထြက္ၾကေဟ့၊ လုပ္ၾကကိုင္ၾကေဟ့ဆုိတာ ဟိုတုန္းကေတာ့ အစဥ္အလာ သေဘာမ်ဳိးု ရွိၾကတာေပါ့ေလ။ အဲေတာ့ အဲဒီအစဥ္အလာေလးကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က ဆက္လုပ္ျခင္းအားျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔မွာ ခုနေျပာသလို မလိုလား အပ္တဲ့ ျပႆနာေလးေတြ ရေတာ့ ဒါမ်ဳိးေလးေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့ စာခ်ဳပ္မ်ဳိးေလာက္ပဲ ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လည္းပဲ ခ်ဳပ္ဆုိေပးလိုက္တာ ရွိပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒါကိုလည္း ႏွစ္စဥ္ သက္တမ္းတိုးေပးျခင္းအားျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ဒီအဓမၼခုိင္းေစမႈ ပေပ်ာက္ေရးအတြက္ Political will (ႏိုင္ငံေရးဆႏၵ) ေပါ့။ ဒီ Will ရွိမႈဟာ တစ္ႏွစ္တစ္ခါ ထင္ရွားလာတယ္။ ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က သက္ေသျပလာႏိုင္တာ ေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က တစ္ႏွစ္တစ္ခါ ညီလာခံသြားတုိင္းမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ဒါေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လိုဘယ္လို တုိးတက္ေအာင္ လုပ္လာႏုိင္တယ္ ဆုိတာ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ပိုၿပီးေတာ့ ေျပာျပလာႏုိင္တယ္။ ေျပာျပလာႏုိင္တဲ့အတြက္ ခုနညီလာခံမွာ တက္ေရာက္လာ တဲ့ အစိုးရကိုယ္စားလွယ္၊ အလုပ္ရွင္ကိုယ္စားလွယ္၊ အလုပ္သမား ကိုယ္စားလွယ္ အားလံုးကလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို စကားေျပာတဲ့ အခ်ိန္မွာ နဂိုတုန္းက ဆက္ဆံမႈ အေနအထားကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး ဆုိးပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ကၽြန္ ေတာ္ မေျပာခ်င္ေတာ့ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရာက္ၿပီးတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ တက္ေရာက္ၿပီး စကားေျပာ တဲ့အခါမွာ ၀င္ေရာက္ၿပီး နားေထာင္တာေတြ၊ အားေပးၾကတာေတြ။ နားလည္မႈေလးေတြ ရလာတာေပါ့။ နားလည္မႈေလးေတြ ရလာတဲ့ အခါက်ေတာ့ ေနာက္ဆံုးျဖစ္ေပၚ တုိးတက္မႈကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အခုလို အစိုးရအသစ္ေျပာင္းလဲလာတဲ့အခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အေျခအေနအခ်ိန္အခါနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ေအာင္ဆိုၿပီးေတာ့ ဒီအလုပ္သမားဥပေဒ၊ အလုပ္သမား အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ အမွန္ေတာ့ ဒါ Trade Union ေတြပါပဲ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ILO နဲ႔ပဲ ပူးေပါင္းေရးဆြဲလိုက္တာ ရွိလာပါတယ္။ အဲဒီ အလုပ္သမားအဖြဲ႕အစည္းဥပေဒက သိပ္တာ သြားပါတယ္။ Miss Clinton (အေမရိကန္ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးေဟာင္း) တို႔ လာတဲ့ အခါမွာ လည္း ဒါကိုပဲ ေျပာပါတယ္။
ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံမွာ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေနၿပီဆုိတာကို လက္ေတြ႕Indication တစ္ခု အေနနဲ႔ ျပသႏုိင္ခဲ့တဲ့ဥပေဒေပါ့။ တကယ္ကို ႏုိင္ငံတကာ စံႏႈန္းမ်ားနဲ႔ညီတဲ့ အရင္တုန္းကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ဆီမွာ  Freedom of Association ဆုိတာမရွိဘူး။ ဒီလို အလုပ္သမားအဖြဲ႕အစည္းေတြ တရား၀င္ဖြဲ႕ စည္းခြင့္ေပးတယ္ဆိုတာ ျဖစ္ႏုိင္စရာအေၾကာင္းကို မရွိခဲ့ဘူး။ အဲဒါကို ဒီဘက္အစိုးရကာလမွာ လႊတ္ ေတာ္ဆုိရင္ ပထမအႀကိမ္လႊတ္ေတာ္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔၀န္ႀကီးေတြ ျဖစ္လာတယ္။ ဒုတိယအႀကိမ္ လႊတ္ ေတာ္မွာ ဒီဥပေဒကို စတင္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဒီဥပေဒကို တင္ႏုိင္တဲ့ ဥစၥာက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈအတြက္ အစစ္အမွန္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲတာ ျဖစ္တယ္ ဆုိတာကို ခုိင္မာတဲ့ အေထာက္အထားျဖစ္ေပၚ သြား ေစပါတယ္။ ဒါေတြဟာ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕သေဘာနဲ႔ လုပ္လို႔ရႏိုင္တာ မဟုတ္ေပမယ့္ အေၾကာင္းေတြ တုိက္ဆုိင္လာတယ္၊ အေျခအေနေတြ ေပးလာတဲ့အခါမွာ၊ ရလာတဲ့ အေျခအေနနဲ႔ အခ်ိန္အခါကို ကၽြန္ ေတာ္တို႔က အသံုးခ်ၿပီးေတာ့မွ ႏုိင္ငံအတြက္ အမ်ားဆံုး အက်ဳိးသက္ေရာက္ႏိုင္ရေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပး တဲ့ကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲေတာ့ အဲဒီလို အေျခအေနျဖစ္လာေတာ့ ရလဒ္ဟာ ေတာ္ေတာ္ေလး ေနာက္ဆံုး ကၽြန္ေတာ္တို႔ သြားတက္ေရာက္ခဲ့တဲ့ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွာ ရလဒ္ဟာ ေတာ္ေတာ္ေလးေပၚလာၿပီ။ ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ ေတာ္တို႔ ရမယ္၊ မရဘူးဆုိတာ မေသခ်ာဘူး။ ဒီ Sanction ေတြ ႐ုတ္သိမ္းႏုိင္တဲ့ အထိ ေရာက္မယ္၊ မ ေရာက္မယ္ဆုိတာ မေသခ်ာဘူး။ မေသခ်ာေသးေသာ္လည္းပကဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဘာလုပ္လိုက္ႏုိင္လဲဆုိ ေတာ့ သူတို႔ကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က ဖိတ္တယ္။ အဲဒီ့အစည္းအေ၀းမတုိင္ခင္မွာ။ လာမယ့္ ၂၀၁၂ အစည္း အေ၀းမတုိင္ခင္မွာ တာ၀န္ရွိသူေတြကို ရွင္းျပတယ္။ ဒီမွာ လိုက္ျပတယ္။ အဲေတာ့ မ်က္စိနဲ႔ ျမင္သြားၿပီးတဲ့ အခါမွာ ယံုၾကည္မႈရသြားတာေပါ့။ ရသြားၿပီးေတာ့ အဲဒီအစည္းအေ၀းမွာပဲ Sanction ေတြကို၊ ထားပါ ေတာ့ တစ္ခုေလာက္ပဲ စတိသေဘာမ်ဳိး က်န္ၿပီးေတာ့ က်န္တာေတြ အားလံုးကို ႐ုတ္သိမ္းေပးႏုိင္ခဲ့တဲ့ အေနအထားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အခုလို ေျဖတဲ့ဟာေတြေပၚမွာ မူတည္ၿပီးေတာ့Transitional Democracy ဘာသာရပ္ကို ေလ့လာၾကည့္ တဲ့အခါ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ ဒီမုိကေရစီကို အသြင္ကူးေျပာင္းတယ္။ အာဏာရွင္ေတြကေန ဒီမုိကေရစီ ဆုိတဲ့ အစိုးရကို၊ Society ေတြကို အသြင္ကူးေျပာင္းတဲ့ အခါမွာ ဘယ္လိုမ်ဳိး သင္ခန္းစာေတြ ယူလို႔ရႏုိင္လဲ ခင္ဗ်။ ဘာလို႔လဲဆုိေတာ့ ျမန္မာစစ္အစိုးရက ၿပီးခဲ့တဲ့ ေလးႏွစ္ေလာက္ မတုိင္ခင္အထိေတာ့ ကမၻာေပၚမွာ နာမည္ဆုိးနဲ႔ (ျဖစ္ေနၿပီး) ကမၻာ့အသိုင္းအ၀ုိင္းလို႔ေျပာတဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ေရွာင္ၾကဥ္ၾက တယ္။ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ အစိုးရကလည္း အဲဒီကမၻာ့အသိုင္းအ၀ုိင္းကို ဂ႐ုမစိုက္ဘူး။ ငါတို႔လုပ္စရာရွိတာ လုပ္ေနမယ္။ ငါတို႔ ႏုိင္ငံ အတြက္ လုပ္စရာရွိတာ ငါတို႔လုပ္ေန တာပဲဆုိတာမ်ဳိး အေနအထားကေန ေနာက္ပိုင္းမွာ ဒီလိုမ်ဳိး ထိေတြ႔ဆက္ဆံမႈကေန ဒီအေျပာင္း အလဲကို တြန္းသြားတာလား။ အဲဒီလို သံုးသပ္လား။ ဒါမွ မဟုတ္ တျခား External Issue ေတြ ရွိေသးလား။ ဥပမာ အေမရိကန္ အစိုးရက မင္းတုိ႔လုပ္ရမယ္။ မလုပ္ ရဘူး။ ဒါမွမဟုတ္ တ႐ုတ္အစိုးရက ဘယ္လိုလုပ္ရမယ္။ ႏုိင္ငံတကာရဲ႕ မလုပ္မျဖစ္ လုပ္ရမယ္ ဆုိတာ ေၾကာင့္လား။ ဒါမွ မဟုတ္ ခုနကလုိ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ထိေတြ႕ဆက္ဆံမႈ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ နားလည္မႈ ကေန၊ ဘာမွန္းေတာ့ ျဖစ္မွာေတာ့ မသိေသးဘူး။ ဒါေပမဲ့ လုပ္ရင္းနဲ႔ ျဖစ္သြားတာလုိ႔ ျမင္သလား။ အဲဒီႏွစ္ခ်က္ေလး သင္ခန္းစာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံအတြက္ သင္ခန္းစာေရာ၊ Transitional Democracy အတြက္ သင္ခန္းစာေရာ ဘာရလဲခင္ဗ်။
တစ္ခ်ိန္တုန္းက ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံမွာ အဲဒီနာမည္ဆုိးနဲ႔ ထိေတြ႕ဆက္ဆံမႈ မလုပ္ဘူးဆုိေပမယ့္လည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ႏုိင္ငံဟာ မလြဲမေသြ ေျပာင္းလဲေတာ့မယ္ ဆုိတာကေတာ့၊ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒ အတည္ျပဳလုိက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အားလံုး နားလည္ၾကပါတယ္။ အဲဒီလို နားလည္လို႔လည္း ဒါေတြ အားလံုးဟာ ဒီဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနဲ႔ဆုိရင္ ဒီ Freedom of Association ဟာ အက်ဳံး၀င္လာၿပီျဖစ္တဲ့ အတြက္လည္း၊ အဲဒီအခ်ိန္တည္းက ျဖစ္ေပၚလာမယ့္အေျခအေနကို ေမွ်ာ္မွန္းၿပီးေတာ့ တကယ့္တကယ္ ေတာ့ Draft ေတြက အဲဒီအခ်ိန္ကတည္းက ဆြဲခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ဘက္အပိုင္းကေပါ့။ ကၽြန္ေတာ့္ ၀န္ႀကီးဌာနအေနနဲ႔ ဒီ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ အေျခအေနေပၚ မူတည္ၿပီးေတာ့ ဒီဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ သြားေတာ့မယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ ဒီ  Authoritarian (အာဏာရွင္) စနစ္ကေန ဒီမုိကေရစီ State ကို ကူးေျပာင္းေတာ့မယ္။ ကူး ေျပာင္းရင္ မလြဲမေသြ ဒီဖြဲ႕စည္းပံုကလည္း ဒီအခ်က္ေတြက ခြင့္ျပဳထားၿပီးၿပီ။ အားလံုးကလည္း ၀ုိင္းၿပီးေတာ့ သေဘာတူထား ၿပီးၿပီ။ ဒီအခ်က္ေတြကရမယ္ဆုိရင္ ဘာလိုမလဲ၊ ဒါ ကၽြန္ ေတာ္တို႔ ႀကိဳတြက္တာေပါ့။ ႀကိဳတြက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ဒါေတြဒါေတြ လုပ္ဖို႔လိုမယ္။ ဒါေတြဒါေတြလိုရင္ ႀကိဳ ၿပီးေတာ့ ျပင္ဆင္ရမယ္။ အလုပ္သမား ဥပေဒငါးခု ဆက္တိုက္ထြက္လာတယ္ ဆိုတာကလည္း ႀကိဳတင္ေမွ်ာ္ေတြးထားတဲ့ ရလဒ္ပါပဲ။
National Reconciliation အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့ေရးနဲ႔ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကို ဘယ္လိုနား လည္လဲခင္ဗ်။ အမ်ဳိးသားျပန္ လည္ ရင္ၾကားေစ့ေရး၊ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး ဆုိတာမွာ ႏွစ္ဦး ႏွစ္ဖက္၊ သံုးဦး သံုးဖက္၊ ေလးဦး ေလးဖက္။ အထူး သျဖင့္ေတာ့ ကိုယ့္ႏုိင္ငံအတြက္ေပါ့။
Reconciliation ဆုိတာကေတာ့ မူလတုန္းကရွိတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးေရာက္ေအာင္ ျပန္လုပ္တာပါပဲ။ ရင္းႏွီးမႈ၊ ဆက္ဆံမႈ၊ ဘာညာဆိုတဲ့ဟာကို။ အဲဒါ ေၾကာင့္မုိ႔လို႔ ကၽြန္ေတာ္က ဘာယူဆလဲ ဆုိလို႔ရွိရင္ ပဋိပကၡအေျခ အေနတစ္ခုမွာ ပဋိပကၡလြန္သြားတဲ့အခါမွာ Reconciliation လုပ္ရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရင္းႏွီးခ်စ္ၾကည္မႈ ျပန္လုပ္ရမယ္။ ဆုိတဲ့အခါ ပဋိပကၡမတုိင္ခင္တုန္းက ရင္းႏွီးခ်စ္ၾကည္မႈကို ျပန္ေရာက္ေအာင္ လုပ္ရမယ္ဆုိ တဲ့ အေနအထားပါ။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဒီ Reconciliation ဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံအတြက္ အေရးႀကီးဆံုး လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္တယ္လို႔ယူဆတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ပဋိပကၡေတြ ေျဖရွင္းၿပီးတုိင္း ၿပီးတုိင္းမွာ ဒီReconciliation ကို ေတာက္ေလွ်ာက္ လုပ္သြားသင့္တယ္လို႔လည္း ယူဆပါတယ္။
တခ်ဳိ႕ ပဋိပကၡေတြကေတာ့ Reconciliation လုပ္ဖုိ႔ လိုခ်င္မွလုိမွာေပါ့ေလ။ ဥပမာ သာမန္ ပဋိပကၡေလးေတြ ကိုေတာ့ တစ္ႏွစ္၊ ႏွစ္ႏွစ္အတြင္း သူ႔ဟာသူ ၿပီးသြားမယ္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ဆုိင္တဲ့ ပဋိပကၡ၊ ဘာသာေရးနဲ႔ ဆုိင္တဲ့ ပဋိပကၡ အလြန္ႀကီးမားတဲ့ ပဋိပကၡေတြဆုိလို႔ရွိရင္ သူတို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ Consequences  ေတြက ေျမာက္ျမားစြာရွိတယ္။ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းေတြ အားလံုးမွာေပါ့။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီလူမႈအဖြဲ႕အစည္း ေတြ အားလံုးရဲ႕ နားလည္မႈေတြ၊ ခံစားမႈေတြ၊ ဒါေတြအားလံုးကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က ေက်လည္သြားရေအာင္၊ ျပန္လည္ ရင္ၾကားေစ့ေရးဆုိတဲ့ ကိစၥက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လုပ္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။
ျမန္မာျပည္မွာ ဘယ္သူေတြ ဘယ္သူေတြက ျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့ရမွာလဲ။ ဘယ္လို ျမင္ပါသလဲ။ ဘယ္Issueေတြ၊ ဘယ္သူေတြက၊ ဘယ္က႑ေတြက ျပန္လည္ ရင္ၾကားေစ့ရမွာလဲ။
အမွန္ေတာ့ ျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့ေရး ဆုိတာ ခုနတုန္းက ကၽြန္ေတာ္ေျပာသလို ပဋိပကၡျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အေျခအေန ေနာက္ပိုင္းမွာ ဒီပဋိပကၡ ျဖစ္ေပၚတဲ့အခါမွာ ပါ၀င္တဲ့သူေတြ ျပန္လည္ၿပီး ရင္ၾကားေစ့တာ ေပါ့။ အဲဒါကို ဆိုလိုတာပါ။ ဒီပဋိပကၡနဲ႔ ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္တဲ့ ပုဂ္ၢိဳလ္ေတြအားလံုး။ ဥပမာ- လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡျဖစ္တယ္ဆုိရင္ ဒီလက္နက္ကိုင္ တပ္ဖြဲ႕ႏွစ္ခုပဲ ျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့တာ မဟုတ္ဘူးေလ။ ဒီ ပဋိပကၡျဖစ္ပြားတဲ့ ဧရိယာမွာရွိေနတဲ့ လူမႈဒုကၡခံစားမႈေတြ၊ သူတို႔စိတ္ထဲမွာ ခံစားေနရတာေတြ။ ကၽြန္ေတာ္ အခုဖတ္ေနတဲ့ စာအုပ္ေလးတစ္အုပ္ဆုိရင္ Parker Palmer ေရးထားတာ၊ ေခါင္းစဥ္ေလးကို ကၽြန္ေတာ္ က သေဘာက်တာပါ။Healing the Heart of Democracy တဲ့။ ဒီမုိကေရစီရဲ႕ ႏွလံုးသားမွာ ဒဏ္ရာအနာ တရ ရေနတယ္။ ဒီ ဒဏ္ရာအနာတရကို အနာေတြ ျမန္ျမန္က်က္ၿပီးေတာ့မွ အသားေတြ ျမန္ျမန္တက္ လာေအာင္လုပ္ဖုိ႔ လူတုိင္းမွာ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမွာ တာ၀န္ရွိပါတယ္တဲ့။ သူက အဲဒီလိုေလးေျပာထား တယ္။ အဲဒီသေဘာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျဖစ္လာတဲ့ ပဋိပကၡတုိင္းမွာ အားလံုးဟာ အနာေပၚမွာ အနာထပ္ ျဖစ္ေအာင္မလုပ္ဘဲနဲ႔ အနာက်က္ၿပီး အသားတက္ေအာင္လုပ္ဖုိ႔ပါ။
National Reconciliation မွာ အေရးႀကီးဆံုးအခ်က္ထဲမွာပါတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ နားလည္ထားတာက ေတာ့ အတိတ္က အမွားေတြ၊ အတိတ္က က်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ အမွားေတြ။ အဲဒါေတြကို အသိအမွတ္ျပဳၿပီးေတာ့ ခြင့္လႊတ္ၿပီးေတာ့ ေနာက္ျပန္မျဖစ္ေအာင္။ ပဋိပကၡမွာပါတဲ့ သူေတြကေန ဒါမ်ဳိးေတာ့ မွားခဲ့တယ္။ ဒါေတြက ေတာ့ ခြင့္လႊတ္နားလည္ၿပီးေတာ့ ဒါမ်ဳိးမျဖစ္ေအာင္ဆုိတာ လုပ္ဖုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ နားလည္တယ္ေလ။ ျမန္မာ ျပည္အခု အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလမွာ အဲဒီကိစ္ၥမ်ဳိး ကၽြန္ေတာ္တို႔ မေျပာၾကပါဘူး။ မေျပာေနၾကဘူး ေပါ့။ ဆုိေတာ့ အဲဒီဟာက တကယ္ေကာ စစ္မွန္တဲ့ National Reconciliation ကို ဦးတည္ပါ့ မလားလို႔ဆို တဲ့သံသယကို ျဖစ္ေစတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ျမင္တယ္။ အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္ျပီး အျမင္ကို နည္းနည္းေျပာျပပါဦး။
ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ အခုေခတ္မွာ ဒီခြင့္လႊတ္တတ္ဖုိ႔ဆုိတာ သိပ္အေရးႀကီးတဲ့ အရည္အခ်င္းတစ္ရပ္ ျဖစ္ ေနပါၿပီ။ ဘယ္လို ပဋိပကၡမ်ိဳးမွာပဲ ျဖစ္ပါေစေပါ့။ ခြင့္လႊင့္ႏုိင္စြမ္းမရွိဘူး။ လက္စားေခ်မယ္။ တံု႔ျပန္မယ္ ဆုိ ရင္ ဒါဟာ ျဖစ္ေစခ်င္သည္ျဖစ္ေစ၊ မျဖစ္ေစခ်င္သည္ျဖစ္ေစ အဆိုးေက်ာ့သံသရာက လည္မွာပဲ။ ဒီလို အဆုိးေက်ာ့သံသရာ လည္ေနသမွ်ကာလပတ္လံုး ကၽြန္ေတာ္တို႔ တုိင္းျပည္မွာက ေအးခ်မ္းမွာမဟုတ္ဘူး။ ဒီအဆုိး ေက်ာ့သံသရာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က ရပ္နားသြားေအာင္လုပ္ရမယ့္ နည္းလမ္းကေတာ့ Forgiveness ေပါ့ Forgiveness က ဘယ္သူကေပးရမွာလဲဆုိေတာ့ အကုန္လံုးေပးရမယ္။ ႏွစ္ဖက္စလံုး ေပးရမယ္။
အခုအက်ဥ္းသားေတြ ဘာညာ ျပန္လႊတ္ေပးတယ္ဆုိတာ တကယ့္တကယ္ေတာ့ ႏႈတ္ကသာ ထုတ္ေဖာ္ မေျပာၾကေပမယ့္ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ တစ္ဖက္ကလည္း Forgiveness လုပ္တဲ့သေဘာပါပဲ။ တျခား တစ္ဖက္ကလည္း ဒီကိစၥေတြဟာTransitional Justice ဆုိတာဟာ ဒီအသြင္ကူးေျပာင္းေရး ကာလမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ တရားမွ်တမႈဆုိတဲ့ သေဘာတရားေတြက ႏုိင္ငံအလုိက္ တစ္ႏုိင္ငံနဲ႔တစ္ႏုိင္ငံ မတူညီႏုိင္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈက ေတာ္ေတာ္ေလးကို ညင္ညင္သာသာနဲ႔ သိမ္သိမ္ ေမြ႕ေမြ႕ ကူးေျပာင္းတဲ့ ကူးေျပာင္းမႈမ်ဳိးပါ။ တစ္ခ်ိန္တုန္းက အေရွ႕ဥေရာပတို႔ ဘာတို႔မွာ ျဖစ္ေပၚခဲ့တဲ့ ကူးေျပာင္းမႈမ်ဳိးထက္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အမ်ားႀကီး ညင္သာပါတယ္။
ညင္သာတဲ့အတြက္လည္း တစ္ဦးနဲ႔ တစ္ဦးမွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြလည္း ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ တစ္ေယာက္ကို တစ္ေယာက္ ေမတၱာတရားထားၿပီးေတာ့ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ခြင့္လႊတ္ႏိုင္စြမ္းရွိဖို႔ ကၽြန္ေတာ္က အၿမဲတုိက္တြန္းပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခု ကလည္း ခြင့္လႊတ္႐ံုနဲ႔ ၿပီးမလားဆုိေတာ့ အဲလုိမ်ဳိး လည္း မဟုတ္ဘူး။ ကိုယ္တာ၀န္ရွိတဲ့ အပိုင္းကလည္း ကိုယ့္ဟာကိုယ္၀န္ခံရမယ္။ ၀န္ခံတဲ့သူက ၀န္ခံ။ ခြင့္လႊတ္တဲ့သူက ခြင့္လႊတ္။ ဒီသေဘာမ်ဳိး ကၽြန္ေတာ္တို႔က သြားေစခ်င္ပါတယ္။ အဲလုိမဟုတ္ဘဲ ကိုယ့္ ကိုယ္ကိုယ္ ကာကြယ္တဲ့နည္းနဲ႔ လုပ္ေနမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဒီပဋိပကၡေတြက Loser (ဆံုး႐ႈံးသူေတြ) မ်ားလာ လိမ့္မယ္။ Loser မ်ားတာမ်ဳိး မျဖစ္ေစခ်င္ဘူး။ ဆံုး႐ံႈးမႈ အနည္းဆံုးျဖစ္တဲ့ ေျဖရွင္းနည္းကိုပဲ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရြးခ်ယ္သင့္တယ္။ ဆံုး႐ံႈးမႈအနည္းဆံုး ေျဖရွင္းနည္းကေတာ့ တာ၀န္ယူျခင္း၊ တာ၀န္ခံျခင္းနဲ႔ ခြင့္လႊတ္ျခင္းပါပဲ။
တစ္ဖက္မွာလည္း National Recon-ciliation ေပါ့။ တစ္ဖက္မွာလည္း ႏုိင္ငံေရးေပါ့။ အထူးသျဖင့္ ေရြး ေကာက္ပြဲ ႏုိင္ငံေရး နီးကပ္လာၿပီ။ ၂၀၁၅ မွာ ႏုိင္ငံေရး ဆုိတာနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးမွာ ကိုယ္လိုခ်င္တာ။ ကိုယ္ယူ ခ်င္တာ။ ကိုယ့္ယူဆခ်က္ ကိုယ့္သံုးသပ္ခ်က္။ တစ္ဖက္နဲ႔တစ္ဖက္ မတူတာေတြရွိၾကမွာပဲေပါ့။ ဒီၾကားထဲမွာ မွ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥေပဒလိုဟာမ်ဳိးကို ျပင္ဖုိ႔ေပါ့ေနာ္။Institution ေတြနဲ႔ သူေနရာနဲ႔သူဆုိတဲ့ ေတာင္းဆုိမႈ ေတြ၊ တင္းခံထားမႈေတြ ရွိေနေသးတာပဲ။ ဆုိတဲ့အခါက်ေတာ့ မေန႔ကလို (ေအာက္တိုဘာ ၃၁ ရက္) လုပ္ တဲ့ေဆြးေႏြးပြဲနဲ႔ စပ္ဆက္ၿပီးေတာ့ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ၀န္ႀကီးအေနနဲ႔ ဘယ္လိုျမင္သလဲခင္ဗ်။ ဒီ National Reconciliation Process ဆက္သြားမယ္။ ဒီအတုိင္း ဆက္သြားမယ္။ ခုနလို ဒီအတုိင္း နားလည္မႈ ခြင့္လႊတ္မႈနဲ႔ တစ္ေယာက္ကုိတစ္ေယာက္ ထိေတြ႕မႈေတြနဲ႔ ဆက္သြားႏုိင္မလား။ ဒါမွ မဟုတ္ ႏုိင္ငံေရးအရ ပိုၿပီး တင္းမာလာတဲ့၊ က်ပ္တည္းလာတဲ့ အေျခအေနလည္း ေျပာလို႔မရဘူး။ ၂၀၁၅မွာ သေဘာမတူတာ ေတြ ျဖစ္လာႏိုင္တယ္။ သေဘာမတူဘူး ဆုိတာေတြ ျဖစ္လာႏုိင္တယ္။ ဘယ္လိုမ်ဳိး ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ အလားအလာ မ်ိဳး ျဖစ္လာမလဲ။ တစ္ဖက္က National Reconciliation တစ္ဖက္က Real Politics ေပါ့။ အဲဒီဟာ ျမန္မာျပည္မွာ ဘယ္လိုမ်ဳိး ျဖစ္ လာႏုိင္လဲ။ ၂၀၁၅ နဲ႔ ၂၀၁၅ အလြန္ေပါ့။ ဒါကေတာ့ လက္ရွိအေျခအေန ေပၚမွာ မူတည္ၿပီး ေဆြးေႏြးတာရယ္။ အသြင္ကူးေျပာင္းစမွာ ပါ၀င္ခဲ့တဲ့အေပၚ အေျခခံၿပီး ေမးၾကည့္တာပါ။
ဒီဥစၥာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ရေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ Vision ေပါ့။ အေတြးအျမင္ေပါ့။အဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ အေတြး အျမင္ေပါ့။ အနာဂတ္အတြက္ အေတြးအျမင္ေပါ့။ ဒီအနာဂတ္အတြက္ အေတြးအျမင္ရယ္၊ ပန္းတုိင္ရယ္။ အားလံုးက ျမင္ေနၾကမယ္။ အဖြဲ႕အစည္းေတြ အားလံုးက ေရွ႕ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ အေျခအေနကို ျမင္ေနၾက မယ္။ ဒီမုိကေရစီရဲ႕ အသီးအပြင့္ေတြေပါ့။ ေနာက္ကိုယ္သြားမယ့္ လမ္းေၾကာင္းေတြေပါ့။ အကုန္လံုး ျမင္ ေနၾကမယ္ဆုိရင္ ဒီပန္းတုိင္ ရရွိဖို႔အတြက္ က်န္တဲ့ ကိုယ့္ဘက္သူ႕ဘက္ဆုိတဲ့ အယူအဆေပါ့။ ဟိုတုန္းက လည္း ခဏခဏ ေျပာခဲ့တာရွိပါတယ္။ ကိုယ့္ဘက္လည္း နာတယ္သာတယ္ သေဘာမထားနဲ႔ သူ႔ဘက္ လည္း နာတယ္သာတယ္ သေဘာမထားနဲ႔။ အမ်ားျပည္သူ အက်ဳိးစီးပြား အတြက္ပဲ လုပ္ၾကပါလို႔။ ကိုယ္က်ဳိး စြန္႔ၿပီးေတာ့ ကိုယ္က်ဳိးမငဲ့ဘဲနဲ႔ေပါ့။ အမ်ားအက်ဳိး အတြက္ ေဆာင္ရြက္မယ္ဆုိတဲ့ သႏိၷ႒ာန္ စိတ္က အေရး ႀကီးပါတယ္။ တကယ့္တကယ္ေတာ့ ဒီစိတ္ကေလးတစ္ခုပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ျမင္တာေတာ့ သိပ္ခဲရာ ခဲဆစ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔တုိင္းျပည္ ျပန္လည္ၿပီးေတာ့မွ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ရင္ ၾကားေစ့ေရး ျပန္လည္ရရွိဖုိ႔အတြက္ ကၽြန္ေတာ္ေျပာတဲ့ တတိယနိယာမေပါ့ဗ်ာ။ သူ႔ဘက္ကိုယ့္ဘက္ အက်ဳိးစီးပြားေတြကို ဦးစားမေပးဘဲနဲ႔ အမ်ားျပည္သူရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားတစ္ခုတည္းကိုပဲ ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔ အနစ္နာခံတဲ့ စိတ္ဓာတ္မ်ဳိးနဲ႔ ပဲ လုပ္ၾကမယ္ဆုိတဲ့ စိတ္ဓာတ္မ်ဳိး ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ ရွိၾကမယ္ဆုိရင္ ေခါင္းေဆာင္ေတြမွာ ရွိၾကမယ္ဆုိရင္ ရွိဖုိ႔လည္း မခဲယဥ္းဘူးလို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္တယ္။ ဘာေၾကာင့္ ရွိဖုိ႔ မခဲယဥ္းတာလဲ။ ပန္းတုိင္ကို ကၽြန္ေတာ္ ျမင္ေနရၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔တုိင္းျပည္ရဲ႕ အနာဂတ္သြားမယ့္ ပန္းတုိင္ကို ျမင္ေနရၿပီ။ ဒီအခ်ိန္ ဒီကာလမွာ ဒါေတြ ျဖစ္လာေတာ့မယ္။ သားစဥ္ေျမးဆက္ ဒီလုိ အသီးအပြင့္ေတြ ခံစားရေတာ့မယ္။ ဒီလို အသီးအပြင့္ေတြ ခံစားရဖုိ႔ ငါတုိ႔ ေပါင္းလုပ္ၾက မယ္ဆုိတဲ့ သေဘာထားေတြ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဟုိတုန္းကလည္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ ေဆြးေႏြးစဥ္ကလည္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖုိ႔အဓိကထားၿပီး ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတယ္ေလ။ အဲဒီေတာ့ ဒီလိုပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ၾကမယ္ဆုိရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံရဲ႕ အနာ ဂတ္ဟာ ေျဖာင့္ျဖဴးေနၿပီဆုိတာမ်ဳိး တကယ္ျမင္ၿပီ၊ တကယ္ ယံုၾကည္ၿပီဆုိရင္ တကယ္လုပ္ပါ။ တကယ္ ျဖစ္ပါတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ဒီလုိပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ဘယ္သူ႔မွာ တာဝန္အရွိဆံုးလို႔ ထင္ပါသလဲ။ အာဏာလက္ရွိရေနတဲ့သူနဲ႔ အာဏာမရွိသူနဲ႔။ ဘယ္သူ႔မွာ တာဝန္အရွိ ဆံုးပါလဲခင္ဗ်ာ။
အမွန္ကေတာ့ ဒီလိုအျမင္မ်ဳိး ႐ႈေထာင့္မ်ဳိးဆုိတာ ေခါင္းေဆာင္ေတြ အားလံုးမွာရွိဖုိ႔လည္းလိုတယ္။ ပိုၿပီးေတာ့ ဒါကို ဦးေဆာင္မႈ ေပးရမွာ ကေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္ အစိုးရက ဦးေဆာင္မႈေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။
Credit -  Mizzima News

No comments:

Post a Comment