~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
● ယခင္တစ္ပတ္မွအဆက္
၎ျပန္ၾကားခ်က္အရ အဆိုပါပုဂၢိဳလ္ (၅)ဦးတို႔အား ၃၁-၁၂-၆၀ အထိ အခမဲ့ ယာဥ္လက္မွတ္မ်ားကို ဆက္လက္ သံုးစြဲခြင့္ျပဳၿပီး ထိုေန႔ရက္ ကုန္လြန္ေသာအခါ ၎တို႔၏ လက္မွတ္မ်ားကို ျပန္လည္ ႐ုပ္သိမ္းသင့္ေၾကာင္း သာသနာေရးဌာနက ဘယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရးဌာနသုိ႔ အေၾကာင္းၾကားခဲ့သည္။
၁၉၆၁ ခုႏွစ္တြင္မူ အထက္ေဖာ္ျပပါ ပုဂၢိဳလ္ (၅)ဦးတို႔အား အခမဲ့ယာဥ္လက္မွတ္မ်ား ျပန္လည္ထုတ္ေပးျခင္း မျပဳပါက ဖိႏွိပ္သည္ဟု ထင္စရာ အေၾကာင္းရွိသည္ဟု သာသနာေရးဌာန ၀န္ႀကီးကတစ္ဖန္ အမိန္႔ ခ်မွတ္သျဖင့္ ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္က အခမဲ့ယာဥ္ လက္မွတ္ရရွိထားေသာ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ အားလံုးသို႔ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္တြင္လည္း အခမဲ့ယာဥ္လက္မွတ္မ်ား ျပန္လည္ ထုတ္ေပးခဲ့သည္။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္မူ ဒုတိယခ်မွတ္ေသာ ““မူ””အရ ေမာ္လနာယာဇီ မိုဟာမက္ဟာရွင္ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ မြတ္ဆလင္ ဘာသာနာေရးအဖဲြ႕ခ်ဳပ္မွ ပုဂၢိဳလ္(၂)ဦးတို႔အား အခမဲ့ယာဥ္ လက္မွတ္မ်ား ထုတ္ေပးခဲ့သည္။
၁၉၆၃ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္မ်ားတြင္လည္း ဘာသာျခားမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္က အခမဲ့ လက္မွတ္ မ်ား ထုတ္ေပးခဲ့ေသာ ပုဂၢိဳလ္အေရအတြက္ အတိုင္းသာ ထုတ္ေပးရန္ တြဲဖက္အတြင္း၀န္က အမိန္႔ရွိသျဖင့္ အစၥလာမ္ဘာသာအတြက္ အထက္ေဖာ္ျပပါ ပုဂၢိဳလ္(၃)ဦးသာ အခမဲ့ယာဥ္လက္မွတ္မ်ား ရရွိပါေတာ့သည္။
၆။ အဘိေဇမဟာရ႒ဂု႐ုႏွင့္ အဂၢမဟာ ပ႑ိတဘြဲ႕ေတာ္မ်ား ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းျခင္း
ဤကိစၥကို သာသနာေရးဌာနက ေဆာင္ရြက္ပါသည္။ ပိဋကေတာ္ပါဠိစာေပ၌ ထူးခၽြန္ႏွံ႕စပ္၊ သီလ၀ႏၲသိကၡာကာ မ ျဖစ္ေတာ္မူေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား ဘြဲ႕တံဆိပ္မ်ား လွဴဒါန္းရန္အလို႔ငွာ ၁၉၅၃-ခုႏွစ္ တြင္ အစိုးရက““ဘြဲ႕တံ ဆိပ္ စီစဥ္သတ္မွတ္ေရး ေကာ္မတီ”” တစ္ရပ္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါသည္။ ၎ေကာ္မတီ ေထာက္ခံခ်က္အရ ထိုက္သင့္ေသာ ဆရာေတာ္မ်ားအား အစိုးရက““အဘိဓဇမဟာရ႒ဂု႐ု””ႏွင့္ အဂၢမဟာ ပ႑ိတ”” ဘြဲ႕မ်ား လွဴဒါန္းခဲ့ပါသည္။
● လုပ္ငန္းလုပ္ဟန္
ႏွစ္စဥ္ စက္တင္ဘာလတြင္ သာသနာေရး၀န္ႀကီးဌာနက တိုင္းမင္းႀကီး အားလံုးႏွင့္ ျပည္နယ္အားလံုးသို႔ ၎တို႔ တိုင္းႏွင့္ ျပည္နယ္ အသီးသီးမွ သတ္မွတ္ထားေသာ အဂၤါရပ္ႏွင့္ ျပည့္စံု၍ ဘြဲ႕တံဆိပ္ လွဴဒါန္းသင့္ေသာ ဆရာေတာ္ စာရင္းကို ေတာင္းယူရပါသည္။ ရသမွ်စာရင္းကို စာရင္းေပါင္းခ်ဳပ္ ျပဳလုပ္၍ လူပုဂၢိဳလ္(၅)ဦး ပါ၀င္ေသာ လွ်ိဳ႕၀ွက္စိစစ္ ေရြးခ်ယ္ေရး အဖဲြ႕သို႔ စိစစ္ေရြးခ်ယ္ရန္ တင္သြင္းရခဲ့ပါသည္။ ထိုအဖြဲ႕က စိစစ္ ၿပီးလွ်င္ ဘြဲ႕ေပးလွဴသင့္ေသာ ဆရာေတာ္မ်ား၏ ဘြဲ႕ေတာ္မ်ားကို ဦးစားေပး အစီအစဥ္ျပဳလုပ္ကာ ဤ၀န္ႀကီး ဌာနသို႔ တင္ျပရပါသည္။ ဤ၀န္ႀကီးဌာနက လွ်ိဳ႕၀ွက္ စိစစ္ေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႕၏ ေထာက္ခံခ်က္ကို အစိုးရအဖြဲ႕ သို႔ တင္သြင္း အတည္ျပဳခ်က္ရယူ၍ ဘြဲ႕တံဆိပ္မ်ား လွဴဒါန္းသည္။
ဘြဲ႕တံဆိပ္မ်ား လွဴဒါန္းျခင္းကိစၥကို ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ မတိုင္မီက ျပည္ထဲေရးက ကိုင္ေဆာင္၍ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္မွစ၍ သာသနာေရး ၀န္ႀကီးဌာနက ကိုင္ေဆာင္ရသည္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္အထိ ဘြဲ႕တံဆိပ္လွဴဒါန္းၿပီး ဆရာေတာ္ စာရင္းမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္။
ခုႏွစ္ အဘိဓဇမဟာရ႒ဂု႐ု အဂၢမဟာ ပ႑ိတ
၁၉၅၃ ခုႏွစ္ မတိုင္မီ – ၃၅
၁၉၅၃ခုႏွစ္ ၃ ၁၅
၁၉၅၄ ခုႏွစ္ – ၈
၁၉၅၅ ခုႏွစ္ – ၅
၁၉၅၆ ခုႏွစ္ ၆ ၂၃
၁၉၅၇ ခုႏွစ္ – ၃
၁၉၅၈ ခုႏွစ္ ၁ ၅
၁၉၅၉ ခုႏွစ္ – ၄
၁၉၆၀ ခုႏွစ္ – ၄
၁၉၆၁ ခုႏွစ္ ၁ ၁၂
၁၉၆၂ ခုႏွစ္ – ၂၈
● ဤကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထူးျခားခ်က္မွာ –
၁၉၅၆ ခုႏွစ္တြင္ ဘြဲ႕တံဆိပ္(၂)ႀကိမ္ လွဴဒါန္းခဲ့ပါသည္။ ပထမတစ္ႀကိမ္မွာ လွဴ႐ိုးလွဴစဥ္အရ လြတ္လပ္ေရး ေအာင္ပြဲ အထိမ္းအမွတ္ေန႔တြင္ လွဴျခင္းျဖစ္၍ အေရအတြက္အားျဖင့္ အဘိဓဇမဟာရ႒ဂု႐ု(၅)ပါးႏွင့္ အဂၢမဟာပ႑ိတ (၁၉)ပါး ျဖစ္ပါသည္။ ဒုတိယအႀကိမ္ လွဴဒါန္းျခင္းကို သာသနာေရးဌာနက ေဆာင္ရြက္ျခင္း မျပဳခဲ့ရပါ။ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ကိုယ္တိုင္က ၎၏ သေဘာအရ လွဴဒါန္းခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
၁၉၅၇ ခုႏွစ္အတြက္ အဂၢမဟာပ႑ိတ (၃)ပါးလွဴရာ၌ ဤဌာနက၀န္ႀကီးမ်ားအဖြဲ႕သို႔ ေထာက္ခံအဆိုျပဳစဥ္က (၂)ပါးသာလွ်င္ ျဖစ္ပါသည္။ ၀န္ႀကီးမ်ားအဖြဲ႕က အမိန္႔ ထြက္လာေသာအခါ ၃ ပါးျဖစ္လာပါသည္။ အပိုတစ္ပါးမွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ေလာင္း၀ပ္ခ်္လမ္း၊ အလယ္ေတာရစာခ် ပါဠိတကၠသိုလ္ ဆရာေတာ္ ဦးသူရိယာဘိ၀ံသ ျဖစ္ပါသည္။
ထိုဆရာေတာ္သည္ ထိုႏွစ္က အဂၢမဟာပ႑ိတေပးရန္ ေထာက္ခံတင္သြင္းသည့္ စာရင္းတြင္ ၎၏ ဘြဲ႕ေတာ္ မပါေၾကာင္း တစ္နည္းနည္းျဖင့္ သိရွိသြား၍ ၀န္ႀကီးေဟာင္း ဦးေက်ာ္ၿငိမ္းထံ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ဘြဲ႕ရရွိေရး အတြက္ ႀကိဳးပမ္းသည္ဟု ၾကားသိရသည္။ ထိုစဥ္က ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္မွာ ဦးဗေဆြႀကီးျဖစ္ပါသည္။ ဦးဗေဆြႀကီးက လွ်ိဳ႕၀ွက္စိစစ္ေရး ေကာ္မတီအဖြဲ႕၀င္မ်ားအား ဖိတ္ၾကားၿပီးလွ်င္ ထိုဆရာေတာ္အား ၎အေနျဖင့္ ဘြဲ႕လွဴဒါန္းလွ်င္ ကန္႔ကြက္ရန္ ရွိ၊ မရွိ ေမးျမန္းပါသည္။ အဖြဲ႕၀င္မ်ားက ဆရာေတာ္သည္ အရည္အခ်င္းႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ္လည္း ၀ါေတာ္ႏုေသးသျဖင့္ ေထာက္ခံျခင္း မျပဳေသးဘဲထားျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သို႔ရာတြင္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၏ သေဘာအတိုင္း လွဴဒါန္းျခင္းကိုမူ မည္သို႔မွ် ကန္႔ကြက္ရန္ မရွိေၾကာင္း ျပန္ၾကားၾကသျဖင့္ ဘြဲ႕တံဆိပ္ လွဴဒါန္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
စိစစ္ေရးအဖဲြ႕တြင္ ဆာဦးသြင္သည္ ဥကၠ႒အျဖစ္ ပါ၀င္ပါသည္။ ထိုအလယ္ေတာရ ဆရာေတာ္အား ဂုဏ္ျပဳပြဲကို ဆာဦးသြင္၏ ဖလ္ယဥ္ဓမၼာ႐ုံတြင္ က်င္းပစဥ္က ဆာဦးသြင္အား ဖိတ္ၾကားေသာ္လည္း စိစစ္ေရး ေကာ္မတီကို လႊမ္းမိုး၍ ဘြဲ႕တံဆိပ္လွဴဒါန္းျခင္းျဖစ္သျဖင့္ မေက်နပ္ျခင္းေၾကာင့္ ခ်ီးက်ဴးပူေဇာ္ပြဲသို႔ မလာေၾကာင္း သိရသည္။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္မူ အဂၢမဟာပ႑ိဘြဲ႕ေတာ္ ၂ ႀကိမ္ လွဴဒါန္းခဲ့ပါသည္။ ပထမအႀကိမ္ ဇန္န၀ါရီလ ၄ ရက္ေန႔တြင္ ၁၇ ပါး လွဴဒါန္းခဲ့ပါသည္။ ထို ၁၇ ပါးအနက္ လွ်ိဳ႕၀ွက္စိစစ္ေရးအဖဲြ႕၏ေထာက္ခံေသာ ဆရာေတာ္မ်ားမွာ ၁၀ ပါးသာလွ်င္ ျဖစ္ပါသည္။ က်န္ဆရာေတာ္ ၇ပါးအနက္ ၂ ပါးကို သာသနာေရး၀န္ႀကီး ဦးဘေစာ၏ ျဖည့္စြက္ ေထာက္ခံခ်က္အရ လွဴဒါန္းခဲ့ရ၍ က်န္ ၅ ပါးမွာ အစိုးရအဖြဲ႕၏ ျဖည့္စြက္ ေထာက္ခံခ်က္အရ လွဴဒါန္းခဲ့ပါသည္။
ထို႔ေနာက္ဋီကာ သဂၤါယနာတင္ အၿပီးတြင္ ေဖေဖာ္၀ါရီလအတြင္း၌ ႏိုင္ငံေတာ္ ဗုဒၶသာသနာအဖြဲ႕က ၁၁ ပါး ထပ္မံလွဴဒါန္းရန္ အဆိုျပဳခ်က္အရ ဘြဲ႕ေတာ္ လွဴဒါန္းရန္ ဤ၀န္ႀကီးဌာနက ထပ္မံ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။ ထိုကိစၥကို ၀န္ႀကီးမ်ားအဖဲြ႕သုိ႔ ဌာနက တင္သြင္းရာတြင္ ““အဂၢမဟာပ႑ိတ”” လွဴဒါန္းၿပီး ဆရာေတာ္ေပါင္း ၉၄ ပါးရွိၿပီ ျဖစ္သျဖင့္ ေနာက္ထပ္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဗုဒၶသာသနာအဖဲြ႕၏ အဆိုျပဳခ်က္အတိုင္း ၁၁ ပါးစလံုးကို ဘြဲ႕လွဴဒါန္း ပါလွ်င္ အဂၢမဟာပ႑ိတ ဘဲြ႕ေတာ္ရ ဆရာေတာ္ အေရအတြက္ အလြန္ပင္ မ်ားျပားလာမည္ျဖစ္၍ ဘြဲ႕ေတာ္၏ အဆင့္အတန္းကို ထိခိုက္ဖြယ္ရာရွိေၾကာင္း ““မွတ္ခ်က္”” တင္ျပခဲ့ေသာ္လည္း ၀န္ႀကီးမ်ားအဖဲြ႕က ႏိုင္ငံေတာ္ ဗုဒၶသာသနာအဖြဲ႕၏ အဆိုျပဳခ်က္အတိုင္း ၁၁ ပါးစလံုးကိုပင္ ဘြဲ႕တံဆိပ္ လွဴဒါန္းရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ပါသည္။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိေသာ ဘြဲ႕တံဆိပ္ေတာ္ရ ဆရာေတာ္ေပါင္း ၉၁ ပါး ရွိပါသည္။
၇။ ၀ိနိစၦယဌာနႏွင့္ ၀ိနိစၦယခုံ
● အက္ဥပေဒကိစၥေနာက္ေၾကာင္းရာဇ၀င္
သာသနာေတာ္တြင္း ျဖစ္ပြားေသာ ၀ိနည္းဓမၼကံ မႈခင္းကိစၥမ်ားကို လူတရား႐ုံးမ်ားက လူတို႔၏ ဥပေဒျဖင့္ စီရင္ ဆံုးျဖတ္ျခင္းသည္ မေလ်ာက္ပတ္ သည္သာမက သာသနာေတာ္အတြက္ ၾကည္ညိဳဖြယ္လည္း မျဖစ္သျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔၏ စိတ္ႏွလံုးကိုမ်ားစြာ ထိခိုက္ေစသည့္ ကိစၥျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ သံဃာအခ်င္းခ်င္း ဘုရားရွင္၏ ၀ိနည္း ေဒသနာေတာ္ႏွင့္အညီ စီရင္ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေစရန္ အလို႔ငွာ အဂၤလိပ္ အစိုးရေခတ္တြင္ ဆာေဂ်ေအ ေမာင္ႀကီးက ““၀ိနယဓရအက္ဥပေဒ””ျပ႒ာန္းရန္ စတင္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ပါသည္။ အေၾကာင္း မညီညြတ္၍ မေအာင္ျမင္ခဲ့ပါ။
ထို႔ေနာက္တစ္ဖန္ ေဒါက္တာဘေမာ္ နန္းရင္း၀န္ျဖစ္စဥ္အခါက စီပီဦးခင္ေမာင္က ဆက္လက္ႀကိဳးပမ္း ခဲ့ျပန္ေသာ္လည္း သံဃာ့ေထာက္ခံမႈကို မရသျဖင့္ မေအာင္ျမင္ဘဲ ရွိခဲ့ျပန္ပါသည္။
၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္မူ သံဃာေတာ္မ်ား၏ ေတာင္းဆိုခ်က္အရ ဤကိစၥထပ္မံ ေပၚေပါက္ လာျပန္ပါသည္။ ဆရာေတာ္မ်ား၏ လိုလားခ်က္ကို အျမန္ျပည့္၀ေစရန္အတြက္ အစိုးရက ျပည္ထဲေရးဌာန လက္ေအာက္တြင္ သာသနာေရးဌာနစု တစ္စုကိုဖြင့္လွစ္ၿပီးလွ်င္ ၀ိနိစၦယဥပေဒေရးဆြဲေရး လုပ္ငန္းကို အျမန္စတင္ ေစခဲ့ပါသည္။
ပထမတြင္ မဟာသံဃာ့အဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ ဦးဇာဂရက ေခါင္းေဆာင္၍လည္းေကာင္း၊ ရဟန္းပ်ိဳအဖြဲ႕၏ ေထာက္ခံ ခ်က္အရ ေရႊပိဋကတိုက္ ဦးသူရိယာဘိ၀ံသတို႔က ေခါင္းေဆာင္၍လည္းေကာင္း အက္ဥပေဒ ေရးဆြဲရန္ စီစဥ္သည္ကို အခ်ိဳ႕သံဃာမ်ားက ကန္႔ကြက္ၾကပါသည္။ ကန္႔ကြက္ခ်က္ ေျပၿငိမ္းေစရန္ ကန္႔ကြက္ေသာ ဆရာေတာ္မ်ားအား ႏိုင္ငံေရး လုပ္နည္းလုပ္ဟန္ျဖင့္ ႏွစ္သိမ့္ေစ၍ သိမ္းသြင္းခဲ့ပါသည္။
ယင္းဆရာေတာ္မ်ားေရးဆြဲေသာ ““၁၃၁၁ခုႏွစ္ ၀ိနိစၦယဌာနအက္ဥပေဒ””ကို ၁၉၄၉ခုႏွစ္ ပါလီမန္က အတည္ျပဳခဲ့ပါသည္။
၀ိနိစၦယဌာန တည္ေထာင္ရာတြင္ ေရွးဦးစြာ အက္ဥပေဒ၏ ဒုတိယဇယား ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒ အပိုဒ္(၁) အရ သံဃာ့ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပေရးအတြက္ စီစဥ္ရန္အလို႔ငွာ ၀ိနိစၦယဌာန တည္ေဆာက္ေရး အမႈေဆာင္ဆရေတာ္ ၁ ပါး ခန္႔ရပါသည္။ ရန္ကုန္ခ႐ိုင္အတြက္ အမႈေဆာင္ ဆရာေတာ္မွာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ထရန္စပို႔လမ္း၊ ေရႊပိဋကတိုက္၊ အဂၢမဟာ ပ႑ိတ ဦးသူရိယျဖစ္ပါသည္။ ဦးသူရိယသည္ ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ားတြင္ မိမိ၏ ၾသဇာေညာင္းမည့္ ဆရာေတာ္မ်ား ၀ိနည္းဓိုရ္ ၾသ၀ါဒါစရိယမ်ား ျဖစ္ေျမာက္ေရးအတြက္ အစြမ္းကုန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ဗားကရာေတာရ အဂၢမဟာပ႑ိတ ဦးနာဂ၀ံသ(၁)ပါးသာလွ်င္ ႏိုင္ငံ ေတာ္ ၀ိနိစၦယဌာန တာ၀န္ခံအျဖစ္ ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ျခင္း ခံခဲ့ရပါသည္။
● ၀ိနည္းဓိုရ္ဆရာေတာ္အခ်ိဳ႕ဂတိလိုက္စားပံု
တာ၀န္ခံဆရာေတာ္မ်ား၏ ရာထူးသက္တမ္းမွာ ၁ ႏွစ္ျဖစ္ပါသည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ႏိုင္ငံေတာ္ ၀ိနိစၦယဌာန၏ ပထမႏွစ္ တာ၀န္ခံဆရာေတာ္ ဦးနာဂ၀ံသ၏ ရာထူးသက္တမ္း ကုန္ဆံုးေသာအခါ ဒုတိယႏွစ္အတြက္ ပုဇြန္ေတာင္ ေပေတာကုန္းေက်ာင္း ဘလုတ္ဆရာေတာ္ ဦး၀ိလာသသည္ တာ၀န္ခံ ဆရာေတာ္ ျဖစ္လာပါသည္။
ထိုဆရာေတာ္၏ လက္ထက္တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ သရက္ေတာ ေက်ာင္းတိုက္၊ မဂၤလာသာစည္ ေက်ာင္းမႈကိစၥ သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ ၀ိနိစၦယဌာနသို႔ ေရာက္ရွိလာပါသည္။ ထိုဆရာေတာ္သည္ တရားစီရင္မည့္ ၀ိနည္းဓိုရ္ ဆရာေတာ္ (၃)ပါး၏ လက္မွတ္မ်ားကို စကၠဴလြတ္ တစ္ခုေပၚတြင္ အျခားအေၾကာင္းကို ျပ၍ရယူၿပီးလွ်င္ ထိုစကၠဴလြတ္ေပၚ၌ မိမိသေဘာအေလ်ာက္ စီရင္ခ်က္ ေရးသား၍ အမႈသည္တို႔အား ႏိုင္ငံေတာ္ ၀ိနိစၦယဌာန၏ စီရင္ခ်က္အေနျဖင့္ ထုတ္ျပန္ေပးခဲ့ပါသည္။ ထိုအမႈသည္ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္သို႔ပင္ ေရာက္ရွိခဲ့ပါသည္။ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္က တာ၀န္ခံဆရာေတာ္မွာ ရဟန္းေတာ္ ျဖစ္သည့္အတြက္ မည္သို႔မွ် အေရးမယူဘဲ အမႈကို ျပန္လည္ စစ္ေဆးေစရန္ ႏိုင္ငံေတာ္ ၀ိနိစၦယဌာနသို႔ ေပးအပ္လိုက္ပါသည္။
ထိုအခ်ိန္အတြင္း ဦးသူရိယ ေခါင္းေဆာင္ေသာ သုဓမၼာဂိုဏ္း၀င္ အခ်ိဳ႕ႏွင့္ ဒြါရဂိုဏ္း၀င္အမ်ားသည္ ရာသက္ပန္ ၀ိနည္းဓိုရ္ ထားရွိ၍ တရားစီရင္သည့္ စနစ္ကို ပယ္ဖ်က္ၿပီးလွ်င္ အမႈအခင္း ေပၚေပါက္သည့္ အခါမွသာ ခံုဖြဲ႕၍ တရားစီရင္သည့္ စနစ္သမုတိရ ခံု႐ုံးကို ထားရွိေပးရန္ ေတာင္းဆို လာၾကပါသည္။
ဤေတာင္းဆိုခ်က္ အားသာလာေစရန္ အလို႔ငွာ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ ဟသၤာတၿမိဳ႕၊ ရတနာဗိမာန္ ဆရာေတာ္ ဦးကုေ၀ရဦးစီး၍ ဟသၤာတခ႐ိုင္ ဂိုဏ္းေပါင္းစံု သံဃာ့ အစည္းအေ၀းႀကီးတစ္ရပ္ က်င္းပၿပီးလွ်င္ လက္ရွိ ၀ိနိစၦယဌာန အက္ဥပေဒကို ဖ်က္သိမ္းေပးရန္ ေတာင္းဆိုပါသည္။ ဦးသူရိယႏွင့္ ထိုဆရာေတာ္၏ လႈံ႕ေဆာ္ခ်က္အရ အျခားခ႐ိုင္ႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္လည္း အလားတူသံဃာ့ အစည္းအေ၀းပြဲမ်ား က်င္းပ၍ ဆံုးျဖတ္ ေတာင္းဆို ၾကပါသည္။
● အက္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရန္ ေကာ္မတီ ဖြ႕ဲစည္းျခင္း
ထိုလႈံ႕ေဆာ္ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားအရ ဂိုဏ္းက႑ အသီးသီးမွ ဆရာေတာ္(၁၈)ပါးႏွင့္ လူပုဂၢိဳလ္ ၇ ဦးပါ၀င္ေသာ ၀ိနိစၦယဌာန အက္ဥပေဒ စိစစ္ျပင္ဆင္ေရး ေကာ္မတီကို ဖြဲ႕စည္းၿပီးလွ်င္ ၁၃၁၁ ခုႏွစ္ ၀ိနိစၦယဌာန အက္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ေပးခဲ့ရပါသည္။ ထိုအက္ဥပေဒမွာ ၁၃၁၆ ခုႏွစ္၊ ၀ိနိစၥယ(ျပင္ဆင္ခ်က္) ခံုအက္ဥပေဒ ျဖစ္ပါ သည္။
ထိုျပင္ဆင္ခ်က္ အက္ဥပေဒတြင္ အလြန္အေရးႀကီးသည့္ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္ တစ္ရပ္ရွိပါသည္။ ၎တုိ႔၏ အမႈမ်ားကို ၾကားနာ စစ္ေဆးစီရင္ ဆံုးျဖတ္ၾကရပါသည္။ အမႈသည္ အခ်င္းခ်င္း ခံုမတင္ၾကေသာ အမႈမ်ားကို အစိုးရ ဖြင့္ထားေသာ ႐ုံးမ်ားကသာ လက္ခံ၍ ၾကားနာ စစ္ေဆးစီရင္ ဆံုးျဖတ္ၾကပါသည္။ ယခုမူအမႈသည္ ၂ ဦး သေဘာတူညီမွ ၀ိနိစၦယဌာနက အမႈကို လက္ခံစစ္ေဆးႏိုင္သျဖင့္ ၀ိနိစၦယဌာနသည္ စင္စစ္အားျဖင့္ အစိုးရ ဖြင့္ထားေသာ ႐ုံးျဖစ္ပါလ်က္ လက္ေတြ႕မွာ ခံုျဖစ္ေနျခင္းေၾကာင့္ ေျပာင္းျပန္ ျဖစ္ေနပါသည္။
ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္ ၀ိနိစွၦယဌာန အက္ဥပေဒ စိစစ္ေရး ေကာ္မတီတြင္ ၀ိနိစၦယဌာန ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ ပါ၀င္ၾကေသာ ဆရာေတာ္မ်ားက ဥပေဒၾကမ္းကို သေဘာမတူဘဲ ပထမတြင္ လက္မွတ္ေရးထိုးရန္ ျငင္းဆန္ၾက ပါသည္။
သုိ႔ရာတြင္ သာသနာေရး၀န္ႀကီးဦး၀င္းက အက္ဥပေဒၾကမ္းကို တိုင္းျပည္သို႔ တင္ျပၿပီး ရဟန္းရွင္လူအမ်ား သိရွိသေဘာတူၿပီးမွ အက္ဥပေဒအျဖစ္ ျပ႒ာန္းပါမည္ဟု ကတိျပဳေသာေၾကာင့္ ဆရာေတာ္မ်ားက လက္မွတ္ ထိုးေတာ္မူၾကပါသည္။
ထို႔ေနာက္ ပါလီမန္က်င္းပရန္ အခ်ိန္နီးကပ္လာေသာအခါ သာသနာေရး၀န္ႀကီးက ဆရာေတာ္မ်ားထံ-
““ပါလီမန္ စည္းကမ္း ဥပေဒအရဆိုပါလွ်င္ ဥပေဒၾကမ္းကို တင္သြင္းၿပီးလွ်င္ လႊတ္ေတာ္ အခြင့္မရဘဲ +႐ုပ္သိမ္း၍ မရေၾကာင္းကို သိရွိရပါသည္။ အစိုးရခန္႔ထားေသာ ေကာ္မတီက အျပန္ျပန္ အလွန္လွန္ စဥ္းစား၍ အဖြဲ႕၀င္ အားလံုး သေဘာတူညီခ်က္ လက္မွတ္ေရးထိုးေသာ ဥပေဒၾကမ္းတစ္ခုကို အခ်ိန္မီ မတင္သြင္း ႏိုင္ျပန္ပါကလည္း သာသနာေရး ၀န္ႀကီးတြင္ တာ၀န္မကင္း ျဖစ္ပါသည္။ ပါလီမန္႐ုံးသို႔ တင္သြင္းၿပီးကလည္း ျပန္လည္ မ႐ုပ္သိမ္းႏိုင္ပါ””ဟု ေလွ်ာက္ထားၿပီးလွ်င္ ဥပေဒၾကမ္းကို ပါလီမန္သို႔ တင္သြင္း အတည္ျပဳခဲ့သည္။
အက္ဥပေဒ ထြက္လာေသာအခါ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ အထူး မေက်မနပ္ျဖစ္ၾက၍ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၏ ေရွ႕ေမွာက္ တြင္ သာသနာေရး၀န္ႀကီးအား ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ဘုရားႀကီးဆရာေတာ္က (၂)ႀကိမ္တုိင္ ျပင္းထန္စြာ ျပစ္တင္ ႐ႈတ္ခ် ေျပာ ဆိုခဲ့ပါသည္။
ျပင္ဆင္ခ်က္ အက္ဥပေဒကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရာတြင္ ပုဒ္မ(၄၉)(၁)ခုံ၀ိနည္းဓိုရ္ ဆရာေတာ္မ်ား၏ စာရင္းကို သာသနာ ၫႊန္ၾကားေရး၀န္ ဌာနခြဲက ထုတ္ျပန္ေၾကညာရပါသည္။ ညႊန္ၾကားေရး၀န္က ခံု၀ိနည္း ဓိုရ္မ်ားကို ၀ိနိစၦယဌာန ၀ိနည္းဓိုရ္မ်ားႏွင့္ ႐ႈပ္ေထြးမည္စိုး၍ တစ္ခ႐ိုင္လွ်င္ အပါး(၂၀) မွ်သာ ခန္႔ထားေပးရန္ စီစဥ္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ဆရာေတာ္ ဦးသူရိယႏွင့္ အေပါင္းပါတို႔၏ တိုက္တြန္းမႈအရ အရည္အခ်င္းကို စစ္ေဆး ျခင္း မျပဳႏိုင္ေတာ့ဘဲ ၎တုိ႔စုေဆာင္း တင္သြင္းလာသမွ် ခံု၀ိနည္းဓိုရ္ အားလံုးကို ေၾကညာ ေပးခဲ့ရပါသည္။ ထိုသို႔ ေၾကညာ ေပးခဲ့ရသျဖင့္ တစ္ႏုိင္ငံလံုးတြင္ ခံု၀ိနည္းဓိုရ္ေပါင္း(၂၀၁၂)ပါးပင္ ရွိေနခဲ့ပါသည္။
● ၀ိနိစၦယခံု၏ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္မ်ား
လက္ရွိ၀ိနိစၦယခုံ၏ အေျခအေနမွာ ဘာသာနာေတာ္ကို ၾကည္ညိဳသူမ်ား၏ စိတ္ႏွလံုးကို ထိခိုက္ဖြယ္ရာပင္ ျဖစ္ေန ပါသည္။ ဥပမာ အေနျဖင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ အေနာက္ ပိႏၷဲကုန္းတိုက္ ေဒါင္းေက်ာင္း အမႈကိစၥကို တင္ျပလို ပါသည္။
ေဒါင္းေက်ာင္းေျမႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဦးနႏၵႏွင့္ ဦးဣႏၵစာရတုိ႔သည္ သူပိုင္ငါပိုင္ အခ်င္းျဖစ္ပြားၾကပါသည္။ ထိုအမႈကို ႏွစ္ဦးသေဘာတူ ခံုဖြဲ႕၍ အစစ္အေဆး ခံၾကပါသည္။ ထိုသို႔ အစစ္အေဆး ခံစဥ္အတြင္း ဦးဣႏၵစာရ က၎၏ တပည့္သံဃာ(၁) ဦးႏွင့္ နားလည္းမႈ ရယူကာ ထိုတပည့္အား တရားခံျပဳလ်က္ အဆိုပါ ေဒါင္းေက်ာင္း ေျမကိုပင္ တပည့္ႏွင့္ သူပိုင္ငါပိုင္ အျငင္းပြားသည့္ အေနျဖင့္ သီးျခား ခံုတစ္ခုထပ္မံဖြဲ႕ကာ အစစ္အေဆး ခံပါသည္။ ႀကိဳတင္နားလည္မႈ ရယူထားသည့္အတိုင္း ခံုဆရာေတာ္မ်ားက ““တပည့္ျဖစ္သူအား အ႐ႈံးေပးၿပီး လွ်င္ ထိုတပည့္ႏွင့္ ေက်ာင္း၀င္းေန ပုဂၢိဳလ္အားလံုး ေက်ာင္းတြင္းမွ ထြက္ခြာသြားေစ”” ဟု စီရင္ဆံုးျဖတ္ ၾကပါသည္။ ဦးဣႏၵာစာရက ထိုဆံုးျဖတ္ခ်က္ ၀ါရီမႈျပဳလုပ္ၿပီးလွ်င္ ၎၏ တပည့္ႏွင့္တကြ တရားျဖစ္ဖက္ ဦးနႏၵကိုပါ ေက်ာင္းတြင္းမွ ႏွင္ထုတ္ပါေတာ့သည္။ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္မ်ားမွာ မ်ားျပားလွပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ ၁၇ ရက္ေန႔တြင္ လက္ရွိ၀ိနိစၦယ ခံုအက္ဥပေဒမ်ား၏ ခ်ိဳ႕ယြင္း ခ်က္မ်ားကို ျပင္ဆင္ရန္ အလို႔ငွာ ဂုိဏ္းက႑ အသီးသီးမွ ဆရာေတာ္(၁၈)ပါးႏွင့္ လူပုဂၢိဳလ္ (၉)ဦးတို႔ ပါ၀င္ေသာ ““၀ိနိစၦယခံု ျပင္ဆင္ခ်က္ အက္ဥပေဒ စိစစ္ျပင္ဆင္ေရး ေကာ္မတီ”” တစ္ရပ္ကို ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါသည္။ ေကာ္မတီသည္ အက္ဥပေဒကို အႀကိ္မ္ႀကိမ္ ေလ့လာ သံုးသပ္ၿပီးလွ်င္-
(၁) အဖြဲ႕၀င္အားလံုး သေဘာတူၾကသည့္ အခ်က္မ်ားအေပၚတြင္ ေရးဆြဲထားေသာ ျပင္ဆင္ခ်က္ အက္ဥပေဒၾကမ္းတစ္ခု၊
(၂) အဖြဲဲ႕၀င္အားလံုး သေဘာမတူဘဲ အမ်ားက သေဘာတူေသာ အခ်က္မ်ား အေပၚတြင္ ေရးဆြဲထားေသာ ျပင္ဆင္ခ်က္ အက္ဥပေဒၾကမ္းတစ္ခု၊
(၃) အဖြဲ႕၀င္အခ်ိဳ႕က ေထာက္ခံၿပီး အမ်ားက လ်စ္လ်ဴ႐ႈေသာ အခ်က္မ်ားေပၚတြင္ ေရးဆြဲထားေသာ ျပင္ဆင္ခ်က္ အက္ဥပေဒၾကမ္း တစ္ခုပါရွိသည့္ အစီရင္ခံစာကို တင္သြင္းခဲ့ပါသည္။
ထိုအစီရင္ခံစာတြင္ ဆရာေတာ္ ၁၁ ပါးကသာ လက္မွတ္ထိုး၍ က်န္ေအာက္ပါ ဆရာေတာ္ ၇ ပါးက လက္မွတ္ မထိုးၾကပါ။
(၁) ဆရာေတာ္ ဦးသူရိယ၊ ေရႊပိဋကတိုက္၊ ရန္ကုန္။
(၂) ဆရာေတာ္ ဦးဇာေနယ်ဗုဒၶိ၊ မဟာ၀ိသုဒၶါ႐ုံတိုက္၊ မႏၲေလး(ေရႊက်င္)။
(၃) ဆရာေတာ္ ဦးပ႑ိတ၊ စစ္ကိုင္း (ေရႊက်င္)
(၄) ဆရာေတာ္ ဦးကုေ၀ရ၊ ရတနာ့ ဗိမာန္ေက်ာင္း၊ ဟသၤာတ(သုဓမၼာ)။
(၅) ဆရာေတာ္ဦးကလ်ာဏ၊ မႏၲေလး (ရဟန္းပ်ိဳ)
(၆) ဆရာေတာ္ ဦးေသာဘဏ၊ ဟသၤာတ(ဒြါရ)။
(၇) ဆရာေတာ္ ဦးကုမုဒ၊ ဓမၼစၾကာ ေက်ာင္းတိုက္၊ ႀကံခင္း။ (ေ၀ဠဳ၀န္)
ထိုစဥ္အခါတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာကိစၥ ေပၚေပါက္လာသျဖင့္ ဤကိစၥကို ရပ္ဆုိင္းထားခဲ့ပါသည္။
(၈) သံဃာ့လႊတ္ေတာ္ တည္ေထာင္ရန္ကိစၥ
ဤကိစၥကို သာသနာၫႊန္ၾကားေရး၀န္ (၀န္ႀကီးေရးစီမံမႈ)ဌာနခြဲက ေဆာင္ရြက္ပါသည္။
● သံဃာ့လႊတ္ေတာ္ တည္ေထာင္ရန္ကိစၥ ျဖစ္ေပၚလာပံု
၁၃၁၈ ခု၊ သာသနာ ၂၅၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ အၿပီးသတ္ က်င္းပအပ္ေသာ ဆ႒သဂၤါယနာ မဟာဓမၼ သဘင္ႀကီး၌ ဆ႒သဂၤါယနာ ၾသ၀ါဒါစရိယ ဆရာေတာ္မ်ား၊ ၀န္ေဆာင္ သံဃာ့အဖြဲ႕၀င္ ဆရာေတာ္ မ်ား အမွဴးရွိေသာ သံယီတိကာရ ၂၅၀၀ ေက်ာ္တို႔က ႂကြင္းက်န္ေသာ အနာဂတ္သာသနာ ၂၅၀၀ တည္ၿမဲေရး၊ တိုးတက္ႀကီးပြားေရး၊ သန္႔ရွင္းေရး၊ ဘုရားအဆံုးအမႏွင့္အညီ က်င့္ႀကံေရးတုိ႔ကို ေရွ႐ႈ၍ ဆဌသဂၤါယနာ ဓမၼ၀ိနယ အမိန္႔ေတာ္ ျပန္တမ္းကို ထုတ္ျပန္ ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္
ျမန္မာသံေတာ္ဆင့္သတင္းဌာန – https://www.facebook.com/

No comments:
Post a Comment