(ေဆာင္းပါးရွင္ - ေဒါက္တာရန္မ်ဳိးသိမ္း)
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၏
ဇာစ္ျမစ္ဟုဆိုႏိုင္သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္အေျခခံမူမ်ားတြင္
တပ္မေတာ္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ အားေကာင္းေမာင္းသန္လ်က္ရွိသည္။
တပ္မေတာ္သည္ ျပည္သူ႔ဆႏၵအစစ္အမွန္ႏွင့္ တစ္သားတည္းရပ္တည္ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္
ျပင္ဆင္ေရးသည္ မခဲယဥ္းႏိုင္ေသာ္လည္း ေသြဖည္မည္ဆိုလွ်င္ ခေယာင္းလမ္း
ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ ျပည္သူ႔ဆႏၵကို ကိုယ္စားျပဳျပည္သူကို မ်က္ႏွာမူေသာ
တပ္မေတာ္အျဖစ္ ရပ္တည္ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ျမန္မာ့အေျပာင္းအလဲသည္
ေျခသြက္လက္သြက္၊ ေျခတက္လက္တက္ ျဖစ္လာႏိုင္ေျခရွိသည္။
ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ
ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေလ့လာသံုးသပ္ေရး
ပူးေပါင္းေကာ္မတီ၏ အစီရင္ခံစာအေပၚ
ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရး
အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ ေကာ္မတီ၏ ဆက္လက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္မႈ အစီရင္ခံစာတြင္
အခန္း(၁) ႏိုင္ငံေတာ္အေျခခံမူမ်ားအခန္း၏ ပုဒ္မ (၄၈) ခုအနက္ ပုဒ္မ
(၂၃)ခုကို ျပင္ဆင္၊ ပယ္ဖ်က္ရန္ စဥ္းစားသင့္ေၾကာင္း ညႇိႏိႈင္းခဲ့သည္။
ဤဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၏ အခန္း (၁) ပုဒ္မ ၁ မွ ပုဒ္မ ၄၈ အထိ
ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ျပင္ဆင္လိုလွ်င္
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အားလံုး၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္က ျပင္ဆင္ရန္
သေဘာတူလက္ခံၿပီးေနာက္ ျပည္လံုးကြၽတ္ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပ၍
ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူအားလံုး၏ ထက္၀က္ေက်ာ္ဆႏၵမဲျဖင့္သာ ျပင္ဆင္ရမည္ဟု
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၃၆(က)တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္
အစီရင္ခံစာပါ ပုဒ္မ ၂၃ ခုကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးတြင္
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္းႏွင့္ ျပည္လံုးကြၽတ္ဆႏၵခံယူပြဲဟူေသာ ႏွစ္ဆင့္ကို
ျဖတ္သန္းရမည္ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရး
ဦးေဆာင္မႈအခန္းက႑တြင္ တပ္မေတာ္က ပါ၀င္ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ေရးဟူသည့္ အခ်က္ကို
ပုဒ္မ ၆(စ)၌ ျပ႒ာန္းထားၿပီး ေကာ္မတီအေနျဖင့္ ဦးေဆာင္မႈဟူေသာ ေ၀ါဟာရကို
ပယ္ဖ်က္ရန္ အဆိုျပဳခဲ့သည္။ မြန္ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒က ျပည္သူလူထုႏွင့္အတူ
တပ္မေတာ္က ပါ၀င္ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ေရးဟု ျပင္ဆင္ရန္ အႀကံျပဳခဲ့သည္။
အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ကခ်င္ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္
လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မ်ားအေနျဖင့္ ပုဒ္မ ၆(စ)ကို ပယ္ဖ်က္ရန္ အႀကံျပဳခဲ့သည္။
တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက မူလအတိုင္းထားရွိရန္ အၾကံျပဳခဲ့သည္။
တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရး အခန္းက႑၏ ဦးေဆာင္မႈအပိုင္းတြင္
ပါ၀င္ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ေရးႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည့္ ပုဒ္မ ၆(စ)အပါအ၀င္
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ျပင္ဆင္ေရးတြင္
ျပင္ဆင္ျခင္းအခန္းပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ တပ္မေတာ္သား
လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက မေထာက္ခံလွ်င္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခလံုး၀ (လံုး၀)
မရွိႏိုင္သည့္အတြက္ ပုဒ္မ ၆(စ)သည္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းမည့္
ျပင္ဆင္ေရးဥပေဒၾကမ္းတြင္ ပါရွိႏိုင္ေသာ္လည္း၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏
အဆံုးအျဖတ္ကို ရယူေသာအခါ မုခ်(မုခ်)မူလအတိုင္း ထားရွိရန္
အဆံုးအျဖတ္ျပဳခံရမည့္ ပုဒ္မျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္
အပါအ၀င္ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ပုဒ္မ ၆(စ)အပါအ၀င္
တပ္မေတာ္ဆိုင္ရာ ပုဒ္မမ်ား ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း
စားပြဲ၀ိုင္းေပၚတြင္ ေဆြးေႏြး၊ အေျဖရွာႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္
တိုင္းျပည္ႏွင့္ျပည္သူလူထုအတြက္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ (၈)တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ျပည္ေထာင္စုစနစ္ျဖင့္
ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္သည္ဟူေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္ကို ေကာ္မတီအေနျဖင့္
ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ျဖင့္ဟု ျပင္ဆင္သင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳခဲ့ေသာ္လည္း
တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ဖက္ဒရယ္ႏွင့္ပတ္သက္၍
အဓိပၸာယ္အမ်ဳိးမ်ဳိး ဖြင့္ဆိုႏိုင္ၿပီး လိုအပ္သလို
ဆြဲယူေဆာင္ရြက္ႏိုင္သျဖင့္ မူလအတိုင္းထားရွိရန္ အႀကံျပဳခဲ့သည္။ တပ္မေတာ္သား
လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက သေဘာမတူလွ်င္ ျပင္ဆင္ႏိုင္ရန္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ
လံုး၀(လံုး၀)မရွိေသာ အခင္းအက်င္းမွၾကည့္လွ်င္ အဆိုပါပုဒ္မသည္လည္း
ဥပေဒၾကမ္းအဆင့္အထိသာ အျမင့္ဆံုးတက္လွမ္းႏုိင္ေျခရွိသည္ဟု သံုးသပ္ရမည္။
အကယ္၍ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ဖက္ဒရယ္ကို
တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ျပန္လည္ညႇိႏိႈင္းလ်က္
သတ္သတ္မွတ္မွတ္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုႏိုင္ခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ ပုဒ္မ ၈
ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရး ေနာက္တစ္လွမ္းတက္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္
ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဆင္ေရး ဥပေဒၾကမ္းအလြန္အထိ ခရီးေပါက္ႏိုင္ေျခမွာ
နည္းပါးေနဆဲျဖစ္သည္ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။
ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၊
တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္
တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ပါ၀င္ျခင္းႏွင့္ ဆက္စပ္သည့္
ျပ႒ာန္းခ်က္ျဖစ္ေသာ ပုဒ္မ ၁၄ ကို အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္၊
ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေဟာင္းမ်ားအဖြဲ႕ႏွင့္ အမ်ဳိးသားညီညြတ္ေရး
ကြန္ဂရက္ပါတီတို႔က ျပင္ဆင္ရန္၊ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီက ပယ္ဖ်က္ရန္၊
မြန္ေဒသလံုးဆိုင္ရာ ဒီမိုကေရစီပါတီက တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္
ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား မထည့္ရန္ အႀကံျပဳခဲ့သည္။ ဥပေဒေရးရာႏွင့္
အထူးကိစၥရပ္မ်ား ေလ့လာဆန္းစစ္ေရးေကာ္မရွင္က တိုင္းစစ္ဌာနခ်ဳပ္အလိုက္
တပ္မေတာ္သားမ်ားက ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ေသာ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္မ်ားဟု
ျပင္ဆင္ရန္ အႀကံျပဳခဲ့သည္။ ပုဒ္မ ၁၄ သည္ လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္
တပ္မေတာ္၏ပါ၀င္မႈကို အုတ္ျမစ္ခ်ေပးေသာ အေျခခံမူျဖစ္သည့္အေလ်ာက္
ျပင္ဆင္ႏိုင္ေျခနည္းသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။
တပ္မေတာ္သည္
တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ကိစၥအားလံုးကို လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႔ခြဲ
စီရင္ေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္ ရွိသည္ဟူေသာ ပုဒ္မ ၂၀(ခ)ကို အစီရင္ခံစာတြင္
လံုး၀(လံုး၀)တို႔ထိထားျခင္း မရွိေပ။ တပ္မေတာ္ကို သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ
အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ ရပ္တည္ခြင့္ျပဳျခင္းသည္ ေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မႈ
အားနည္းႏိုင္သည္။ ႏိုင္ငံ့ဘ႑ာ သို႔မဟုတ္ ျပည္သူ႔ဘ႑ာႏွင့္ ရပ္တည္ေနေသာ
တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ ျပည္သူကို ကိုယ္စားျပဳသည့္ မ႑ိဳင္ႀကီးသံုးရပ္မွ
သီးျခားကင္းလြတ္၊ ရပ္တည္ႏိုင္ခြင့္ကို အေျခခံဥပေဒအရ ခြင့္ျပဳထားျခင္းသည္
ေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မႈ အားနည္းသည္ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။
ပုဒ္မ ၂၀
သည္ တပ္မေတာ္ႏွင့္ အဓိကဆက္စပ္ေသာ ပုဒ္မျဖစ္သည္။ ပုဒ္မ ၂၀(ဂ)တြင္
တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္သည္ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕အားလံုး၏
အႀကီးအကဲျဖစ္သည္ဟူေသာ အခ်က္ကို ျပည္သူ႔ေရးရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈႏွင့္
ဒီမိုကေရစီအျမင္အားျဖင့္ မသင့္ေလ်ာ္၍ ဒီခ်ဳပ္ပါတီက ပယ္ဖ်က္ရန္
အႀကံျပဳခဲ့သည္။ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕အားလံုး၏ အႀကီးအကဲသည္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ
ျဖစ္သင့္သည္ဟူေသာ အခ်က္ကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
တပ္မေတာ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္
တာ၀န္ရွိသည္ဟူေသာအခ်က္ကို ကရင္ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ ဖလံုစေ၀ၚ
ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီႏွင့္ ဥပေဒေရးရာႏွင့္ အထူးကိစၥရပ္မ်ား
ေလ့လာဆန္းစစ္သံုးသပ္ေရး ေကာ္မရွင္တို႔က ပယ္ဖ်က္ရန္
တအာင္း(ပေလာင္)အမ်ဳိးသားပါတီက ျပင္ဆင္ရန္ အၾကံျပဳခဲ့သည္။ တပ္မေတာ္သည္
ျပည္သူ႔ဆႏၵ၊ ျပည္သူ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ကာကြယ္ရမည့္နည္းတူ
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရမည္မွာ မူလဘူတ
တာ၀န္ပင္ျဖစ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္
ထည့္သြင္းထားသည္ျဖစ္ေစ၊ ထည့္သြင္းမထားသည္ျဖစ္ေစ အေျခခံဥပေဒကို
ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရမည္ျဖစ္သည္။ အဆိုပါျပ႒ာန္းခ်က္သည္ တပ္မေတာ္အေနျဖင့္
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရမည္ဟု
ျပ႒ာန္းထားျခင္း မဟုတ္သည္ကိုလည္း သိျမင္သေဘာေပါက္ရန္ ပဓာနက်သည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူလူထုသည္ ခေယာင္းလမ္းကို
ေက်ာ္လႊားႏိုင္ေရးတြင္ ျပည္သူအမ်ားစု၏ ဆႏၵသေဘာထားအေပၚ တပ္မေတာ္၏ အေလးထားမႈ၊
အသိအမွတ္ျပဳမႈတို႔ႏွင့္လည္း ဆက္စပ္ေနသည္။ အေျခခံဥပေဒ အက်ပ္အတည္းကို
ျပည္သူႏွင့္တပ္မေတာ္ လက္တြဲေက်ာ္လႊားႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ျပည္သူႏွင့္
တပ္မေတာ္အၾကား ယံုၾကည္မႈ၊ နားလည္မႈႏွင့္ ေလးစားမႈတို႔ကို
ျမႇင့္တင္ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ျမန္မာ့ေရွ႕ခရီးသည္ ကတၱီပါႏိုင္ငံေရးပင္ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ခေယာင္းလမ္းကိုေက်ာခိုင္း၊ ကတၱီပါႏိုင္ငံေရးကို
ေရွး႐ႈႏိုင္ေရးတြင္ ျပည္သူႏွင့္တပ္မေတာ္၊ ျပည္သူ႔ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္
တပ္မေတာ္၊ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္၊ တပ္မေတာ္၊ လူထုေခါင္းေဆာင္ႏွင့္
တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္တို႔အေနျဖင့္ လက္ခ်င္းျမဲျမဲခ်ိတ္၊
ေခါင္းခ်င္းမ်ားမ်ား ႐ုိက္သင့္ပါေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုး
တိုက္တြန္းေဆာ္ၾသလိုက္ရပါသည္။
Credit - Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment