သမၼတ၏အရည္အခ်င္း သတ္မွတ္ခ်က္မ်ား သမၼတေရြးခ်ယ္မႈတို႔ႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ ပုဒ္မ ၅၉ ႏွင့္ ၆၀ တို႔သည္ အဓိကပုဒ္မမ်ားျဖစ္ၿပီး ဗ်ဴဟာေျမာက္ျပင္ဆင္ေရးတြင္ မပါမျဖစ္ပုဒ္မမ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္လံုးကြၽတ္ဆႏၵခံယူပြဲႏွစ္ဆင့္ကို ေက်ာ္လႊားျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးမွာ တုံ႔ဆိုင္းေနဆဲျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဆင္ေရးကို လႊတ္ေတာ္တြင္းသာမက ႏိုင္ငံ့ေရးရာေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၌ အႀကိတ္အနယ္ ေဆြးေႏြးသေဘာတူညီမႈရရွိေရး ေဇာင္းေပးႏိုင္မွသာ ေရွ႕မတိုးေနာက္မဆုတ္ အေနအထားကို ေက်ာ္ျဖတ္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေလ့လာသံုးသပ္ေရး ပူးေပါင္းေကာ္မတီ၏ အစီရင္ခံစာအေပၚ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရး အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ ေကာ္မတီ၏ ဆက္လက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္မႈ အစီရင္ခံစာတြင္ အခန္း(၃) ႏိုင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲအခန္း၏ ပုဒ္မ (၁၇) ခုအနက္ ပုဒ္မ (၁၆)ခုကို ျပင္ဆင္၊ ပယ္ဖ်က္ရန္ စဥ္းစားသင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳတင္ျပခဲ့သည္။
ဤဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၏ အခန္း (၃) ပုဒ္မ ၅၉ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၆၀ မွလြဲ၍ က်န္ပုဒ္မမ်ားကို ျပင္ဆင္လိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္အားလံုး၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္က သေဘာတူလက္ခံရန္ လိုအပ္သည္ဟု ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၃၆(ခ)တြင္ ျပ႒ာန္းထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အစီရင္ခံစာပါ ပုဒ္မ ၅၉ ႏွင့္ ၆၀ မွလြဲ၍၊ က်န္ပုဒ္မ (၁၄)ခု ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးတြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ အဆံုးအျဖတ္သည္ ပဓာနက်သည္။ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ဆိုသျဖင့္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ပိုမိုအေရးႀကီးျပန္သည္။
အစီရင္ခံစာကို သံုးသပ္လွ်င္ ဒုတိယသမၼတႏွစ္ဦးထားျခင္းထက္ တစ္ဦးတည္းထားရွိၿပီး သမၼတႏွင့္ ဒုတိယသမၼတမ်ားကို လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထဲမွ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ရန္ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားကို သတိျပဳမိသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၊ ဒုတိယသမၼတ၊ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးအဆင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအျဖစ္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးရာတြင္ ေရြးေကာက္ခံ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကိုသာ ခန္႔အပ္ႏိုင္ေရး လႊတ္ေတာ္ကဆံုးျဖတ္ေပးၿပီး ပုဒ္မ ၆၀(ဂ)ကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ရန္ အာဏာရျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီက အၾကံျပဳခဲ့သည္။ ဒီခ်ဳပ္ပါတီ၊ အန္ဒီအက္ဖ္ပါတီႏွင့္ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီတို႔က လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားထဲမွ သမၼတေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ေရးကို လိုလားၾကသည္။ ကရင္ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ႏွင့္ ဦးဇခုန္တိန္႔ယိမ္းတို႔က သမၼတ၊ ဒုတိယသမၼတတို႔ကို ျပည္သူက တိုက္႐ုိက္ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ရမည္ဟု ျပင္ဆင္ရန္ အၾကံျပဳခဲ့သည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ သမၼတကို အပ္ႏွင္းထားေသာ တာ၀န္မ်ားႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားသည္ က်ယ္ေျပာလြန္းသျဖင့္ ျပည္သူက တိုက္႐ုိက္ေရြးခ်ယ္ျခင္းကို ျပင္ဆင္ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံေရးအရ ေလ်ာ္ကန္သင့္ျမတ္မည္ ျဖစ္သည္။
မြန္ေဒသလံုးဆိုင္ရာ ဒီမိုကေရစီပါတီက ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္တြင္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ေပးေသာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က အမည္စာရင္းတင္သြင္း၍ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ခန္႔အပ္ရမည္။ ရာထူးသက္တမ္း ႏွစ္ႀကိမ္ထက္ပို၍ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခြင့္မရွိေသာ ႏိုင္ငံေတာ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္သည္ အစိုးရအဖြဲ႔၏ အႀကီးအမွဴးျဖစ္သည္ဟု ျပင္ဆင္ႏိုင္ရန္ အၾကံျပဳတင္ျပခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ရာထူးသာ အတည္ျဖစ္ခဲ့လွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ အာဏာေ၀ျခမ္းေရး၌ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ ေစ့စပ္ၫွိႏိႈင္းရာတြင္ အသံုးတည့္လာႏိုင္ဖြယ္ရွိေသာ လက္နက္ေကာင္းတစ္လက္ ျဖစ္လာႏိုင္သည္။
အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ မြန္ေဒသလံုးဆိုင္ရာ ဒီမိုကေရစီပါတီႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ညီညႊတ္ေရးဒီမိုကရက္တစ္ပါတီတို႔ အေနျဖင့္ ဒုတိယသမၼတ ႏွစ္ဦးထားရွိျခင္းထက္ ဒုတိယသမၼတ တစ္ဦးတည္းထားရွိရန္ အၾကံျပဳခဲ့သည္။ ဒုတိယသမၼတတစ္ဦးတည္းထားၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ေနရာကို အတည္ျပဳႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ အနာဂတ္ႏိုင္ငံေရး အေလွ်ာ့အတင္းသည္ ပိုမိုလက္ေစာင္းထက္လာႏိုင္ေျခ ရွိသည္။ ပုဒ္မ ၅၉(ဃ)တြင္ ပါရွိေသာ စစ္ေရးအျမင္ကို အမ်ဳိးသားညီၫႊတ္ေရး ကြန္ကရက္ပါတီက ပယ္ဖ်က္ရန္အၾကံျပဳခဲ့ၿပီး၊ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႏွင့္ ကရင္ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒တို႔က လံုျခံဳေရးအျမင္၊ ေကာ္မတီက ကာကြယ္ေရးအျမင္ဟု ျပင္ဆင္ရန္ အၾကံျပဳခဲ့ၾကသည္။
ပုဒ္မ ၅၉(စ)သည္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို သမၼတျဖစ္ႏိုင္ေရး အဟန္႔အတားျဖစ္ေစသည့္ ပုဒ္မျဖစ္ေနၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရးအတိုက္အခံမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ားႏွင့္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု အမ်ားစုႀကီးအေနျဖင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမၼတျဖစ္ေရးကို ေရွး႐ႈေနသည့္အေလ်ာက္၊ ႏိုင္ငံတကာကပါ ေစာင့္ၾကည့္ေနသည့္ပုဒ္မလည္း ျဖစ္သည္။
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးတြင္ အႀကိတ္အနယ္ျဖစ္ခဲ့ရေသာ ပုဒ္မတစ္ခုျဖစ္သည့္ ပုဒ္မ ၅၉(စ)ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေကာ္မတီ၏အစီရင္ခံစာပါ အၾကံျပဳခ်က္မ်ားသည္လည္း စိတ္၀င္စားဖြယ္ျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ၏ အၾကံျပဳခ်က္သည္ ျပင္ရမည္ဟု မဆိုေသာ္လည္း၊ သမၼတအရည္အခ်င္း သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိတ္၊ ပစၥဳပၸန္၊ အနာဂတ္တို႔ႏွင့္ယွဥ္၍ လည္းေကာင္း၊ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ သက္ဆိုင္သည့္အေျခခံအခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း ဆက္စပ္စဥ္းစားၿပီး ဥပေဒျပဳႏိုင္ေရး အၾကံျပဳထားသည္။
အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္အေနျဖင့္ ၅၉(စ)ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ျဖစ္ေသာ မိမိကိုယ္တိုင္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏မိဘတစ္ပါးပါးေသာ္ လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏ဇနီး သို႔မဟုတ္ ခင္ပြန္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏တရား၀င္သားသမီး တစ္ဦးဦးေသာ္လည္းေကာင္း၊ ထိုတရား၀င္သားသမီး တစ္ဦးဦး၏ဇနီး သို႔မဟုတ္ ခင္ပြန္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရ၏ ေက်းဇူးသစၥာေတာ္ကို ခံယူေစာင့္ေရွာက္႐ုိေသသူ သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရ၏ လက္ေအာက္ခံျဖစ္သူ သို႔မဟုတ္ တိုင္းတစ္ပါး၏ ႏိုင္ငံသားျဖစ္သူမ်ား မျဖစ္ေစရ။ ထိုသူမ်ားသည္ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရ၏ လက္ေအာက္ခံျဖစ္သူေသာ္ လည္းေကာင္း၊ တိုင္းတစ္ပါး၏ ႏိုင္ငံသားေသာ္လည္းေကာင္း၊ ခံစားရေသာ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ေက်းဇူးခံစားခြင့္မ်ားကို ခံစားႏိုင္ခြင့္ရွိသူမ်ား မျဖစ္ေစရသည္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတို႔တြင္ ပံုစံတူျပ႒ာန္းခ်က္အျဖစ္ မေတြ႕ရွိရသျဖင့္၊ ပယ္ဖ်က္သင့္ေၾကာင္း အၾကံျပဳခဲ့သည္။
မြန္ေဒသလံုးဆိုင္ရာ ဒီမိုကေရစီပါတီက မိမိ၏ တရား၀င္သားသမီး တစ္ဦးေသာ္လည္းေကာင္း၊ ထိုတရား၀င္သားသမီးတစ္ဦးဦး၏ဇနီး သို႔မဟုတ္ ခင္ပြန္းေသာ္လည္းေကာင္းဟူေသာ စကားရပ္ကို ျဖဳတ္ပယ္သင့္ၿပီး၊ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီက ႏိုင္ငံျခားသားအိမ္ေထာင္ဖက္ သက္ရွိထင္ရွား ရွိေနလွ်င္ဟူေသာ စကားရပ္ျဖင့္ အစားထိုးသင့္သည္ဟု အၾကံျပဳခဲ့သည္။
အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီ အင္အားစုပါတီက မိမိကိုယ္တိုင္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏ မိဘတစ္ပါးပါးေသာ္ လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏ဇနီး သို႔မဟုတ္ ခင္ပြန္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရ၏ ေက်းဇူးသစၥာကို ခံယူေစာင့္ေရွာက္သူ မျဖစ္ေစရ၊ တိုင္းတစ္ပါး၏ ႏိုင္ငံသားေသာ္လည္းေကာင္း မျဖစ္ေစရ၊ ထိုသူမ်ားသည္ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရတို႔၏ လက္ေအာက္ခံျဖစ္သူေသာ္လည္းေကာင္း သို႔မဟုတ္ တိုင္းတစ္ပါး၏ ႏိုင္ငံသားေသာ္လည္းေကာင္း၊ ခံစားရေသာ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ေက်းဇူးခံစားခြင့္ရွိသူမ်ား မျဖစ္ေစရဟု ျပင္ဆင္ရန္ အၾကံျပဳခဲ့သည္။
ပုဒ္မ ၅၉(စ)သည္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို သမၼတျဖစ္ႏိုင္ေရး အဟန္႔အတားျဖစ္ေစသည့္ ပုဒ္မျဖစ္ေနၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရးအတိုက္အခံမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ားႏွင့္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု အမ်ားစုႀကီးအေနျဖင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမၼတျဖစ္ေရးကို ေရွး႐ႈေနသည့္အေလ်ာက္၊ ႏိုင္ငံတကာကပါ ေစာင့္ၾကည့္ေနသည့္ပုဒ္မလည္း ျဖစ္သည္။ ေကာ္မတီအေနျဖင့္ အဆိုပါပုဒ္မကို မူလအတိုင္းထားရွိလိုၿပီး တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကလည္း တံုဏိဘာေ၀ ေနေနသည့္အေလ်ာက္ ၅၉(စ) ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရး ခရီးေပါက္ႏိုင္ေျခ အလားအလာနည္းပါးသည္ဟု သံုးသပ္ရမည္ျဖစ္သည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႏွင့္ ဒုတိယသမၼတႏွစ္ဦး ေနရာတြင္ သမၼတ၊ ဒုတိယသမၼတႏွင့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ပံုစံသည္ ႏိုင္ငံေရးအက်ပ္အတည္းကို ေျဖေလွ်ာ့ေကာင္းေျဖေလွ်ာ့ႏိုင္မည့္ ေျခလွမ္းျဖစ္သည္။ ပုဒ္မ ၅၉(စ)ကို မတို႔မထိ၊ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္ခြင့္ရွိျခင္းႏွင့္အတူ ႏိုင္ငံ့ထိပ္တန္း ေခါင္းေဆာင္ေနရာကို လမ္းဖြင့္ေပးေကာင္း ေပးလာႏိုင္သည္။ သမၼတ၊ ဒုသမၼတႏွင့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္တို႔ကို ျပည္သူက တိုက္႐ုိက္ေရြးေကာက္မည္ျဖစ္ၿပီး တပ္မေတာ္၏ ဒုတိယသမၼတေ၀စုေပ်ာက္မည့္ အခင္းအက်င္းကို တပ္မေတာ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက လက္သင့္မခံလွ်င္ ေသာင္မတင္ေရမက်ျဖစ္ဦးမည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ႏိုင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲ၊ ပုဒ္မ ၅၉(စ)ႏွင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔အၾကား လမ္းပိတ္မႈမ်ားကို ဖြင့္ေပးႏိုင္မည့္ ျပတင္းတံခါးမ်ားအား ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ စားပြဲ၀ိုင္းမ်ားတြင္ စ်ာန္သြင္းလာႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ေမွ်ာ္လင့္မိပါသည္။
Credit - Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment