အေတြးအျမင္
============================================
ျမန္မာ၏ အာဆီယံအသိုက္အဝန္းတည္ေဆာက္ေရး စိန္ေခၚခ်က္မ်ား
============================================
-ေက်ာ္လင္းဦး
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္အျဖစ္ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လတြင္
လာအုိႏိုင္ငံႏွင့္အတူ ဝင္ေရာက္ခဲ့ သည္။ ထိုစဥ္က ျမန္မာစစ္အစိုးရ၏
ႏိုင္ငံေရးအရ ကန္႔ သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈမ်ားေၾကာင့္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၏ ပထမဆံုး
စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈကို ေလာေလာလတ္လတ္ေတြ႕ႀကံဳေန ရသည့္ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။
အဆိုပါပိတ္ဆို႔မႈမွာ အေမရိကန္ သမၼတဘီလ္ကလင္တန္ လက္ထက္တြင္ ခ်မွတ္ခဲ့ၿပီး
ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ အေမရိကန္၏ ရင္ႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈအသစ္မ်ားကို တားျမစ္ လိုက္သည့္ အေရးယူမႈျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္အျဖစ္ ပါဝင္ေရးတြင္
အေမရိကန္အပါအဝင္ အေနာက္ဥေရာပ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ၿငိဳျငင္မႈကို မူလအာဆီယံ
အဖြဲ႕ဝင္မ်ားက ခါးစည္း၍ခံခဲ့ရသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္အျဖစ္ ၁၇ႏွစ္ သက္တမ္း ၾကာမွ ပထမဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္ အာဆီယံအလွည့္က်ဥကၠ႒တာဝန္ကို
ထမ္းေဆာင္ခြင့္ရျခင္းျဖစ္သည
္။
သို႔ေသာ္လည္း အာဆီယံအလွည့္က် ဥကၠ႒အျဖစ္ တာဝန္ယူရသည့္ ၂ဝ၁၄ခုႏွစ္သည္
အာဆီယံအဖြဲ႕ႀကီး၏ အလွည့္အေျပာင္းအတြက္ မ်ားစြာအေရးပါသည့္ ႏွစ္တစ္ႏွစ္ျဖစ္ေန
သည္မွာ ထူးျခားသည့္ တိုက္ဆိုင္မႈတစ္ခုျဖစ္သည္။ ၂ဝဝ၇ခုႏွစ္ ဒီဇင္ ဘာလတြင္
အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ားမ
ွ
ေခါင္းေဆာင္မ်ား လက္ မွတ္ေရးထုိးခဲ့ၿပီး ၂ဝဝ၈ခုႏွစ္မွ စတင္ အသက္ဝင္လာေသာ
အာဆီယံ ပဋိညာဥ္စာတမ္းအရ အဖြဲ႕ဝင္ ၁ဝ ႏိုင္ငံပါေသာ အာဆီယံအဖြဲ႕ႀကီးအတြက္
တိက်သည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ႏွင့္ လုပ္ငန္း စဥ္မ်ားကို ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရန္
ႀကိဳးပမ္းလာခဲ့သည္။ အဆိုပါ ရည္ရြယ္ခ်က္ႏွင့္ လုပ္ငန္းစဥ္မွာ ၂ဝ၁၅
ခုႏွစ္အကုန္တြင္ အာဆီယံအသိုက္ အဝန္းႀကီးကို ထူေထာင္ရန္ျဖစ္သည္။
မူလက အာဆီယံအသိုက္အဝန္း ႀကီး ထူေထာင္ေရးကို ၂ဝ၂ဝမွ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ရန္ စီစဥ္ခဲ့ေသာ္လည္း ကမၻာ့စီးပြားေရးအေျခအေနႏွင္
့ ႏိုင္ငံတကာအခင္းအက်င္းမ်ား၏
လိုအပ္ခ်က္ေၾကာင့္ ၂ဝ၁၅တြင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။
သို႔ေသာ္လည္း ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္သို႔ နီးကပ္လာသည္ႏွင့္အမွ်
လက္ေတြ႕လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္
မေမွ်ာ္လင့္ေသာ စိန္ေခၚမႈႏွင့္ အခက္အခဲမ်ားျဖင့္ ႀကံဳေတြ႕ေနရသျဖင့္
အာဆီယံအသိုက္အဝန္း ေဖာ္ေဆာင္မႈကို ၂ဝ၁၅ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီ ၁ရက္ ေန႔အစား ၂ဝ၁၅
ဒီဇင္ဘာ ၃၁ရက္ေနာက္ပိုင္းဟု ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ လိုက္ၿပီး
တစ္ႏွစ္ေနာက္ဆုတ္လိုက္ၾကသည္
။
အာဆီယံေခါင္းေဆာင္မ်ားအေနျဖ
င့္
အာဆီယံအသိုက္အဝန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ နီးကပ္လာသည္ႏွင့္အမွ်
ေမွ်ာ္မွန္းသည့္ အတိုင္းမျဖစ္ႏိုင္သည့္ စိုးရိမ္ပူပန္မႈမ်ား
ျမင့္တက္လာခဲ့သည္။ အာဆီယံ အဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ားထဲတြင္ စင္ကာပူႏိုင္ငံမွလြဲ၍
က်န္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ကုန္သြယ္ေရး၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏံွမႈ၊ ဘ႑ာေရး
စသည့္စီးပြားေရးက႑မ်ားတြင္ ပူးေပါင္းလိုက္ပါက ျပည္တြင္းစီးပြားေရးကို
ထိခိုက္ႏိုင္သည့္ အခ်က္ကို သတိျပဳမိလာၾကသည္။ စင္ကာပူကဲ့သို႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး
ႏိုင္ငံအေန ႏွင့္မူ အာဆီယံပူးေပါင္းမႈ၏ရလဒ္ေၾကာ
င့္
က်န္အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားတြင္ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္းမ်ား
ပိုမိုရရိွႏိုင္ေသာ္လည္း ျမန္မာ၊ လာအို၊ ကေမၻာဒီးယားကဲ့သို႔
ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈနိမ့္က်ေနသည့္ တိုင္းျပည္မ်ား အေနျဖင့္
အျခားအာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံ
မ်ားမွဝင္လာမည့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ကု
န္ သြယ္မႈမ်ားေၾကာင့္ နစ္နာႏိုင္ေျခရိွေနသည္။ အျခားအလယ္အလတ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အဆင့္ရိွေနသည့္ က်န္အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ
်ားအဖို႔
စီးပြား ေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ၏ အက်ိဳးရလဒ္ကို တစ္ဖက္က
ေမွ်ာ္ကိုးေနသကဲ့သို႔ အျခားအာဆီယံ အဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ားမွ ဝင္လာမည့္
စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားေၾကာင့္ မိမိတုိ႔ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္း မ်ား
ထိခိုက္သြားမည္ကိုလည္း တစ္ဖက္က စိုးရိမ္ပူပန္လ်က္ရိွေနၾကသည
္။
ထိုအေျခအေနတြင္ ေနာက္ဆံုးမွ ဝင္ ေရာက္လာသည့္ ကေမၻာဒီးယား၊ လာအို၊
ျမန္မာႏွင့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံမ်ားကို ၂ဝ၁၈ခုႏွစ္ အထိ
အခ်ိန္တိုးျမႇင့္ေပးထားၿပီး
ကုန္သြယ္ေရး တြင္ လြတ္လပ္စြာကုန္သြယ္ေရး သေဘာတူညီ ခ်က္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ အခ်ိန္သံုးႏွစ္ ထပ္ေဆာင္းေပးထား သည္။
အျခားဘ႑ာေရးႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈလုပ္ငန္
းမ်ားတြင္လည္း
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈကို ၂ဝ၁၈ခုႏွစ္ ဝန္းက်င္မွစတင္အေကာင္အထည္
ေဖာ္ခြင့္ရရိွခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာကဲ့သို႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈနိမ့္က်ေန ေသာ
တိုင္းျပည္အဖုိ႔ သံုးႏွစ္အတြင္း အာဆီယံေဒသတြင္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈကို
အသင့္ျဖစ္ေစရန္ အားထုတ္ရာ၌ အခက္အခဲမ်ားစြာ ရိွေနဦးမည္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပထဝီအေနအထားအရ အျခား ျပည္ပရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်
ားကို
ဆြဲေဆာင္ရာတြင္ အားသာခ်က္မ်ားရိွေသာ္ လည္း အေျခခံ အေဆာက္အအံုပိုင္းတြင္
အားနည္းခ်က္ႏွင့္ လိုအပ္ ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ၂ဝ၁၈ တြင္ အဆင္သင့္ ျဖစ္ႏိုင္ရန္
ခက္ခဲေနဦးမည္ျဖစ္သည္။
၂ဝ၁၄ခုႏွစ္အတြက္ အာဆီယံ အလွည့္က်ဥကၠ႒
တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ အာဆီယံ
အသိုက္အဝန္းႀကီးအတြင္း ပါဝင္ႏိုင္ေရး အတြက္ အခ်ိန္ပိုမိုရရိွေစရန္
စြမ္းေဆာင္ ႏိုင္ေသာ္လည္း အျခားစိန္ေခၚမႈႏွင့္ အခက္ အခဲမ်ားက
တည္ရိွေနဆဲျဖစ္သည္။ ¤င္း စိန္ေခၚမႈမ်ားအနက္မွ အေျခခံက်သည့္ စိန္ေခၚမႈမွာ
သမၼတဦးသိန္းစိန္၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္ မ်ား၏ ေအာင္ျမင္မႈ၊
က်ဆံုးမႈသည္ အခရာက်လွသည့္ စိန္ေခၚမႈ ျဖစ္သည္။ လက္ရိွ
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ငန္
းစဥ္မ်ားတြင္
ပညာေရး က႑၊ က်န္းမာေရးက႑မ်ားအျပင္ ဗ်ဴ႐ိုကေရစီယႏၲရားအတြင္း ျပဳျပင္
ေျပာင္းလဲမႈမ်ား၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ပိုမိုလြယ္ကူေစရန္
ေျဖေလွ်ာ့မႈမ်ား၊ ျပည္သူ႔ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား၏
စြမ္းေဆာင္ရည္တိုးျမႇင့္ေစရ
န္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို သံုးႏွစ္အတြင္း အျပင္းအထန္ေဆာင္ရြက္ၾကရန္ လိုအပ္သည္။
ျပည္တြင္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေ
ရးမ်ား ေအာင္ျမင္လာသည္ ႏွင့္အမွ် တိုင္းျပည္၏ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္
မႈ အားေကာင္းလာ ၿပီး က်န္ အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္မ်ားႏွင့္တန္
းတူ ၂ဝ၁၈တြင္ အာဆီယံ အသိုက္အဝန္းအတြင္း ဝင္ေရာက္ႏိုင္လိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာအစိုးရ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ငန္
းစဥ္မ်ား အရိွန္ တန္႔သြားခဲ့လွ်င္ အာဆီယံအသိုက္အဝန္းအတြင္း စတင္ဝင္ေရာက္ရ မည့္ ၂ဝ၁၈ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္သည္ ပိုမိုအလွမ္းေဝးသြားလိမ့္မည
္ျဖစ္ ၿပီး အျခား အာဆီယံအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံမ်ားမ
ွာ
အာဆီယံစီးပြားေရးပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား၏ အသီးအပြင့္ကို
ခံစားေနရခ်ိန္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနျဖင့္ နစ္နာဆံုး႐ံႈးမႈမ်ားကို
ႀကံဳေတြ႕ရလိမ့္မည္ျဖစ္သည္။
ထို႔ ေၾကာင့္ သမၼတဦးသိန္းစိန္၏ လက္ရိွျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလ
ုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ပိုမိုအားျဖည့္လုပ္ေဆာင္ျခင
္းျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏အာဆီယံ အသိုက္အဝန္း တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ေအာင္ျမင္စြာ ေက်ာ္လႊားႏိုင္ပါလိမ့္မည္။
#Democracytoday
(ဒီမိုကေရစီတူေဒး သတင္းစာမွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။)
Credit - Yangon Media Group
No comments:
Post a Comment