![]() |
ရန္ကုန္တကၠသုိလ္တြင္ တက္ေရာက္သင္ၾကားေနေသာ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားအခ်ဳိ႕ကုိ ေတြ႕ရစဥ္ (ဓာတ္ပုံ - ေအးပပ) |
“ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကိုဘသစ္ကို ေမးစရာတစ္ခု ရွိတယ္”
“ေမးပါဗ်ာ၊ အမွန္တရားကို သိခ်င္ရင္ေတာ့ ပညာရွင္ေတြကို ေမးေပါ့။ ကြ်န္ေတာ့္ကို ေမးေတာ့လည္း ကြ်န္ေတာ့္ သေဘာထားကိုေတာ့ ၾကားရမွာေပါ့”
“ကြ်န္ေတာ္လည္း ခင္ဗ်ားသေဘာထားကို ၾကားခ်င္တာပါ။ ခင္ဗ်ားဟာ တစ္ခ်ိန္က တကၠသိုလ္ဆရာလည္း ျဖစ္တယ္။ စာလည္း အေတာ္ဖတ္တယ္ဆိုေတာ့ မွ်မွ်တတေျပာမယ္ ယူဆလို႔ ေမးခ်င္တာပါ။ ကြ်န္ေတာ္သိခ်င္တာက ယခုႏွစ္မွာ ေက်ာင္းသားေတြ ဆႏၵျပတာ အေတာ္ေလးမ်ားတယ္ ဘာေၾကာင့္လဲ”
“အင္း ကြ်န္ေတာ္ သူတို႔ကို သြားၾကည့္ဖူးတယ္။ သူတို႔ေတြအထဲမွာ ပညာတတ္ေက်ာင္းသားေတြ အမ်ားႀကီး ပါဝင္တာကို ေတြ႕ရတယ္။ ဘာေၾကာင့္ သူတို႔ ဆႏၵျပရလဲဆိုရင္ Gut ဆိုတာေၾကာင့္လို႔ ေျပာရမွာပဲ၊ Gut ဆိုတာ ဝမ္းထဲက သိေနတဲ့ သေဘာကို ေျပာတာ။ သူတို႔ဟာ ပညာေရးဥပေဒ မူၾကမ္းကို သေဘာမက်ဘူး။ တစ္ခုခုေတာ့ မွားေနတယ္ဆိုတာကို သူတို႔သိၾကတယ္”
“မေကာင္းဘူးဆိုတာကို သူတို႔ေသေသခ်ာခ်ာ ေထာက္ျပႏိုင္ရမွာေပါ့”
“ေထာက္ျပၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလို ေထာက္ျပ႐ံုနဲ႔ မလံုေလာက္ေသးဘူး။ ေနာက္ကြယ္မွာ ဆိုးရြားတာေတြ ရွိဦးမယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆမ်ိဳး စိတ္ထဲမွာ ရွိေနတယ္လို႔ ကြ်န္ေတာ္ ထင္တယ္။ ဥပမာ တ႐ုတ္ဆိုင္တစ္ဆိုင္မွာ ထမင္းသြားစားတယ္ ဆိုပါေတာ့၊ ေကာင္းတာ မေကာင္းတာကိုေတာ့ စားတဲ့လူတိုင္း သိမွာပဲ။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခုခု မွားေနတယ္ ဆိုတာမ်ိဳး သံသယေတြ ရွိတာလည္း ရွိတယ္။ အခ်ိဳမႈန္႔ေတြ မ်ားေနတာလား။ အသားပဲ မလတ္ဆတ္တာလား။ ဒါမွမဟုတ္ အလြန္အကြ်ံ ခ်က္ထားတာလား စတာေတြေပါ့ေလ”
“အင္း ခင္ဗ်ားေျပာတဲ့ Gut Feeling ဆိုတာ ကြ်န္ေတာ္သေဘာေပါက္ပါတယ္။ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ယူနီဗာစီတီအက္ကို ျပ႒ာန္းတဲ့အခါ သပိတ္ေမွာက္တာမ်ိဳးေပါ့ ဟုတ္လား”
“မဟုတ္ေသးဘူး။ ဒီဥပေဒမူၾကမ္းဟာ တစ္ခုခုေတာ့ မွားေနတယ္ဆိုၿပီး ေက်ာင္းသားေတြေရာ၊ မိဘျပည္သူေတြေရာ၊ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းႀကီးကေရာ ကန္႔ကြက္တယ္။ ပထမအဆင့္က ကန္႔ကြက္တာပဲ။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာဘုရင္ခံ ဆာေဒါက္ကလပ္က ျမန္မာေတြ ပညာေရးကို နားမလည္ပါဘူးကြာဆိုၿပီး ၁၉၂ဝ Rangoon University Act ကို အဓမၼအတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းတယ္။ ဒီေတာ့မွ ေက်ာင္းသားေတြက သပိတ္ေမွာက္ၾကတာျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့မွ အမ်ိဳးသားေက်ာင္းေတြ ထြက္ေပၚလာၿပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတို႔၊ ဦးသန္႔တို႔ကို ေမြးထုတ္ေပးခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။”
“ဒါဆို ကိုဘသစ္ ဆိုလိုတာက ဥပေဒမွာပါတဲ့ အခ်က္ေတြထဲမွာ ဝွက္ဖဲရွိေနတာေပါ့ ဟုတ္လား။”
“ရွိတာေပါ့။ ခု အမ်ိဳးသားပညာေရး ဥပေဒဆိုတာကို မိဘျပည္သူေတြကေရာ၊ ေက်ာင္းသားေတြကေရာ၊ ပညာရွင္ေတြကေရာ မႀကိဳက္ၾကတဲ့ အခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးပါတယ္။ အဓိက,ကေတာ့ ဒီဥပေဒမွာ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈေတြ လုပ္ႏိုင္လို႔ပါပဲ။ ဥပမာ တကၠသိုလ္တစ္ခု တည္ေထာင္ရင္ ပညာေရး ဥပေဒအစား တကၠသိုလ္ဥပေဒဆိုတာ ရွိတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ တည္ေထာင္ကာစက ၁၉၂ဝ Rangoon University Act ဆိုတာ ေပၚေပါက္လာတယ္။ ဒါေတြက တကၠသိုလ္ေတြမွာက တကၠသိုလ္ဥပေဒေတြ ရွိတာပဲေပါ့။ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္မွာ မႏၱေလးတကၠသိုလ္ ေပၚေပါက္လာေတာ့ မႏၱေလး တကၠသိုလ္အတြက္ ၁၉၅၈ Mandalay University Act ဆိုၿပီး ျပ႒ာန္းေပးတာမ်ိဳးပါပဲ”
“အဲဒီ University Acts ေတြ ဘယ္ေရာက္ကုန္လဲ”
“၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေတာ္လွန္ေရးအစိုးရ တက္လာေတာ့ အဲဒီတကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒေတြကို ဖ်က္လိုက္ၿပီး ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို စတင္ခဲ့တယ္”
“ဒါဆိုရင္ ဘယ္တကၠသိုလ္မွာမွ University Act မရွိဘူးေပါ့။”
“ေလေၾကာင္းတကၠသိုလ္ အတြက္နဲ႔ အႏုပညာ တကၠသိုလ္ေတြမွာေတာ့ University Act ျပ႒ာန္းထားတာေတြ ရွိတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ကြ်န္ေတာ္လည္း အတိအက် မသိဘူး။ ဒါေပမဲ့ အတိအက်သိတာက ကြ်န္ေတာ္တို႔ တကၠသိုလ္ေတြ အားလံုးလိုလိုမွာ University Act ဆိုတာ မရွိဘူး”
“University Act ဆိုတာမရွိဘဲ ခုမွ ပညာေရးဥပေဒဆိုတာ ျပ႒ာန္းတယ္ဆိုေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြက ဒါဟာ တစ္ခုခုေတာ့ မွားေနတယ္လို႔ ယူဆတာေပါ့ ဟုတ္လား”
“ဟုတ္ပါတယ္။ ေက်ာင္သားေတြက သမဂၢကို လိုလားတယ္။ ကမၻာမွာရွိတဲ့ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြက တကၠသိုလ္ေတြအားလံုးမွာ သမဂၢေတြ ရိွတယ္။”
“တကၠသိုလ္တိုင္းမွာ သမဂၢရွိတယ္ဆိုတာ တကယ္ပဲလား”
“တကယ္ပါ။ တကၠသိုလ္ေတြမွာ သမဂၢနဲ႔ စာၾကည့္တိုက္ေတြဟာ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္တယ္။ ခုေခတ္ဆိုရင္ အင္တာနက္ေတြလည္း လိုတယ္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ သမၼတအိုဘားမားက တကၠသိုလ္ေတြက အင္တာနက္ေတြကို အျမန္ႏႈန္းျမႇင့္ေပးဖို႔ ေဆာ္ဩတယ္။ Lap-top Computers ေတြကို ေပးတယ္။ မေပးႏိုင္တဲ့ တကၠသိုလ္ေတြဆိုရင္ စာၾကည့္တိုက္ကေန အခမဲ့ ငွားေပးေသးတယ္”
“ေက်ာင္းသားသမဂၢအေၾကာင္း ဆက္ေမးခ်င္ေသးတယ္။ ေက်ာင္းသားသမဂၢ ရွိမယ္ဆိုေတာ့ သမဂၢ အေဆာက္အအံုေတြလည္း လိုတာေပါ့”
တကၠသိုလ္ဆိုတာ ပညာျဖန္႔ျဖဴးရာ ပရဝဏ္ျဖစ္ၿပီး လူမႈဝန္းက်င္ကို အက်ိဳးျပဳသူေတြ ေမြးထုတ္ရာ အရပ္ျဖစ္ဖို႔ ႀကိဳးစားရမယ္။ လူငယ္ေတြရဲ႕ စကားသံကိုနား ေထာင္ရပါမယ္ . . . . .
“လိုပါတယ္။ အနည္းဆံုး ႐ံုးခန္းေတြ ရွိသင့္တယ္။ အရင္က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာဆိုရင္ ခမ္းနားတဲ့ သမဂၢအေဆာက္အအံု ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ RC လို႔ေခၚတဲ့ အပန္းေျဖရိပ္သာေတြလည္း ရွိတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ေရာက္ဖူးတဲ့ တကၠသိုလ္ေတြမွာေတာ့ သမဂၢအေဆာက္အအံုေတြကုိ ေတြ႕ခဲ့တာပါပဲ”
“ဒါဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တကၠသိုလ္တိုင္းမွာ သမဂၢအေဆာက္အအုံေတြ ေဆာက္ေပးသင့္တယ္။ ေနာက္ထပ္ ကမၻာ့အဆင့္မီဖို႔ တကၠသိုလ္ေတြမွာ ဘာေတြလိုေသးလဲ”
“တကၠသိုလ္ေတြဆိုတာ ပညာအစုအေဝးပါ။ သူ႔မွာ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ Autonomy ဆိုတာ ရွိရတယ္။ Autonomous University ေပါ့ဗ်ာ။ တကၠသိုလ္ေတြကို ပညာရွင္မ်ားကသာ လြတ္လပ္စြာ စီမံျပ႒ာန္းခြင့္ ရွိရမယ္ဆိုတာေပါ့”
“ဒါဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ဆီမွာ လုပ္ေနတဲ့ တကၠသိုလ္ ဗဟိုေကာင္စီဆိုတာဟာ ဒီတကၠသိုလ္ လိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔ မကိုက္ညီဘူးေပါ့”
“မွန္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ဆရာေတြဟာ ဒါကုိ မလိုလားဘူး။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခ်ိန္က လက္ခံထားတာကို ခ်က္ခ်င္းလႊတ္မေပးခ်င္ၾကဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္း ၁၉၆၄ ခုႏွစ္က စလိုက္တဲ့ စနစ္သစ္ပညာေရးေၾကာင့္ ပညာေရးအဆင့္ အမ်ားႀကီး နိမ့္က်သြားတာကို ေလ့လာေတြ႕ရွိရတယ္”
“တစ္ခ်ိန္က ကြ်န္ေတာ္တို႔တကၠသိုလ္ဟာ အာရွမွာ ထိပ္တန္းတကၠသိုလ္ တစ္ခုပဲေလ။ ခု အဆင့္ဘယ္ေလာက္ထိ က်သြားတာလဲ။”
“အမွန္ေတာ့ စံႏႈန္းေတြနဲ႔ သတ္မွတ္တာေပါ့ေလ။ ဂ်ာနယ္တစ္ခုထဲမွာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တကၠသိုလ္ဟာ အဆင့္တစ္ေသာင္းေအာက္ ေရာက္ေနတယ္လို႔ေတာင္ ေရးထားတယ္။”
“ဒါကေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ ေပတံအရေျပာတာ ေနမွာပါ။ ခု ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကမၻာ့အဆင့္မီ Autonomous University ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားမယ္ဆိုရင္ ႀကိဳးစားလို႔ ရႏိုင္ေသးတာပဲ မဟုတ္လား”
“ရႏိုင္ပါတယ္။ အခက္အခဲေတြ အမ်ားႀကီးေတာ့ ေက်ာ္ျဖတ္ရမယ္ေပါ့။ ခုလက္ရွိ ပါေမာကၡေတြ၊ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ေတြဟာ ဒီလိုအေတြ႕အၾကံဳ လံုးဝမရွိၾကဘူး”
“သူတို႔ ဘာေတြေလ့လာရမလဲ”
“နံပါတ္တစ္ကေတာ့ သင္ၾကားေရး လြတ္လပ္ခြင့္ပဲ။ Academic Autonomy ေပါ့။ ပထမေျပာခ်င္တာက ဆီးနိတ္အဖြဲ႔ဆိုတာ ရွိရပါတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စတင္ဖြဲ႕တဲ့ အခ်ိန္မွာ ပါေမာကၡေတြ ပါဝင္ဖြဲ႕ထားတဲ့ ဆီးနိတ္အဖြဲ႕ဝင္ ၄၈ ဦး ပါဝင္တယ္ေျပာတယ္။ ဒီပါေမာကၡအဖြဲ႕ဟာ သင္႐ိုးေတြကို ဆံုးျဖတ္တယ္။ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ေတြ မထားဘူး။ ရည္ညႊန္းစာအုပ္ Reference books ေတြကိုသာ ထားပါတယ္”
“ျပ႒ာန္းစာအုပ္ မရွိေတာ့ ဘယ္လိုသင္တာလဲ”
“ပညာရပ္ရဲ႕ အႏွစ္အသားေတြကို သင္ပါတယ္။ သုေတသန စာေစာင္ေတြထဲကေန ထုတ္ႏုတ္သင္ရပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြဟာ သက္ဆိုင္ရာ Reference books ေတြကို ဖတ္ၾကတယ္။ ေဆြးေႏြးပြဲေတြ လုပ္တယ္။ အျမဲတေစ ေခတ္မီတာေတြကိုပဲ သင္တယ္။ အထူးသျဖင့္ သိပၸံပညာဟာ ေန႔စဥ္တိုးတက္ေနေတာ့ ပါေမာကၡေတြဟာ အျမဲေလ့လာ ဖတ္႐ႈေနၾကရတယ္”
“ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းေတြမွာေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေလးငါးဆယ္ေလာက္က စာအုပ္ေတြ သင္ေနတုန္းပဲ”
“ပညာေရးမွာ လိုတာကေတာ့ အမ်ားႀကီးပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ လြတ္လပ္တဲ့ ပညာေရးဟာလည္း အင္မတန္ အေရးႀကီးတာပဲ၊ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ဟာ ကိုယ္မသင္ခ်င္တဲ့ အဓိကဘာသာရပ္ကို ဘြဲ႕အတြက္ ယူရတယ္ဆိုတာဟာ အင္မတန္ဆိုးတယ္။ ပညာဆိုတာကို စိတ္ဝင္စားတာကိုမွ တတ္လြယ္တယ္”
“ေရြးခ်ယ္ခြင့္မွ မရွိတာဘဲ”
“မွန္ပါတယ္၊ အမွတ္နည္းတဲ့သူေတြဟာ စာေမးပြဲေအာင္သြားရင္ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ျပန္ႀကိဳးစားခြင့္ မရွိေတာ့ဘူး။ စာေမးပြဲက်ရင္သာ သူတို႔မွာ ျပန္ႀကိဳးစားခြင့္ ရွိတယ္”
“ဒါဟာလည္း မွားေနတဲ့ ေလာဂ်စ္ပါပဲ။ က်တဲ့လူက အခြင့္အေရးရၿပီး ေအာင္တဲ့သူ အခြင့္အေရး မရဘူးဆိုတာ ဘယ္လို႐ႈေထာင့္က ၾကည့္ၾကည့္ မမွန္ဘူး။ ႏိုင္ငံတကာမွာ ဘယ္သူမဆို ထပ္မံႀကိဳးစားႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရး ရွိတယ္။ ဒီမွာေတာ့ မိမိသင္ခ်င္တဲ့ ဘာသာရပ္ကို အမွတ္မမီဘူးဆိုရင္ သူေပးတဲ့ဘာသာ ယူခ်င္ယူ၊ မယူရင္ ဘြဲ႕မရေတာ့ဘူး။ ေနာက္ၿပီး အမွတ္မီေပမယ့္ ေအာင္တဲ့စာသင္ႏွစ္မွာ အခ်ိန္မီ မေလွ်ာက္ထားႏိုင္ရင္ ေနာက္ႏွစ္မွာ အေဝးသင္ကို ေရာက္သြားပါတယ္”
“ဒီေတာ့ အမွတ္မ်ားမ်ားရဖို႔ အာဂံုေဆာင္တယ္၊ အလြတ္က်က္တယ္။ ၿပီးေတာ့ မသမာမႈဆိုတာေတြလည္း မ်ားတာပဲေပါ့။”
“ဟုတ္ပါတယ္ ဆရာညိဳရာ၊ ျပင္သင့္တဲ့ ပညာေရးဆိုတာ အေရးပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဘယ္လိုျပင္မလဲဆိုတာကို ေဆြးေႏြးရပါဦးမယ္”
“မွန္ပါတယ္၊ တကၠသိုလ္ဆိုတာ ပညာျဖန္႔ျဖဴးရာ ပရဝဏ္ျဖစ္ၿပီး လူမႈဝန္းက်င္ကို အက်ိဳးျပဳသူေတြ ေမြးထုတ္ရာ အရပ္ျဖစ္ဖို႔ ႀကိဳးစားရမယ္။ လူငယ္ေတြရဲ႕ စကားသံကိုနား ေထာင္ရပါမယ္။”
“ေမးပါဗ်ာ၊ အမွန္တရားကို သိခ်င္ရင္ေတာ့ ပညာရွင္ေတြကို ေမးေပါ့။ ကြ်န္ေတာ့္ကို ေမးေတာ့လည္း ကြ်န္ေတာ့္ သေဘာထားကိုေတာ့ ၾကားရမွာေပါ့”
“ကြ်န္ေတာ္လည္း ခင္ဗ်ားသေဘာထားကို ၾကားခ်င္တာပါ။ ခင္ဗ်ားဟာ တစ္ခ်ိန္က တကၠသိုလ္ဆရာလည္း ျဖစ္တယ္။ စာလည္း အေတာ္ဖတ္တယ္ဆိုေတာ့ မွ်မွ်တတေျပာမယ္ ယူဆလို႔ ေမးခ်င္တာပါ။ ကြ်န္ေတာ္သိခ်င္တာက ယခုႏွစ္မွာ ေက်ာင္းသားေတြ ဆႏၵျပတာ အေတာ္ေလးမ်ားတယ္ ဘာေၾကာင့္လဲ”
“အင္း ကြ်န္ေတာ္ သူတို႔ကို သြားၾကည့္ဖူးတယ္။ သူတို႔ေတြအထဲမွာ ပညာတတ္ေက်ာင္းသားေတြ အမ်ားႀကီး ပါဝင္တာကို ေတြ႕ရတယ္။ ဘာေၾကာင့္ သူတို႔ ဆႏၵျပရလဲဆိုရင္ Gut ဆိုတာေၾကာင့္လို႔ ေျပာရမွာပဲ၊ Gut ဆိုတာ ဝမ္းထဲက သိေနတဲ့ သေဘာကို ေျပာတာ။ သူတို႔ဟာ ပညာေရးဥပေဒ မူၾကမ္းကို သေဘာမက်ဘူး။ တစ္ခုခုေတာ့ မွားေနတယ္ဆိုတာကို သူတို႔သိၾကတယ္”
“မေကာင္းဘူးဆိုတာကို သူတို႔ေသေသခ်ာခ်ာ ေထာက္ျပႏိုင္ရမွာေပါ့”
“ေထာက္ျပၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီလို ေထာက္ျပ႐ံုနဲ႔ မလံုေလာက္ေသးဘူး။ ေနာက္ကြယ္မွာ ဆိုးရြားတာေတြ ရွိဦးမယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆမ်ိဳး စိတ္ထဲမွာ ရွိေနတယ္လို႔ ကြ်န္ေတာ္ ထင္တယ္။ ဥပမာ တ႐ုတ္ဆိုင္တစ္ဆိုင္မွာ ထမင္းသြားစားတယ္ ဆိုပါေတာ့၊ ေကာင္းတာ မေကာင္းတာကိုေတာ့ စားတဲ့လူတိုင္း သိမွာပဲ။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခုခု မွားေနတယ္ ဆိုတာမ်ိဳး သံသယေတြ ရွိတာလည္း ရွိတယ္။ အခ်ိဳမႈန္႔ေတြ မ်ားေနတာလား။ အသားပဲ မလတ္ဆတ္တာလား။ ဒါမွမဟုတ္ အလြန္အကြ်ံ ခ်က္ထားတာလား စတာေတြေပါ့ေလ”
“အင္း ခင္ဗ်ားေျပာတဲ့ Gut Feeling ဆိုတာ ကြ်န္ေတာ္သေဘာေပါက္ပါတယ္။ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ ယူနီဗာစီတီအက္ကို ျပ႒ာန္းတဲ့အခါ သပိတ္ေမွာက္တာမ်ိဳးေပါ့ ဟုတ္လား”
“မဟုတ္ေသးဘူး။ ဒီဥပေဒမူၾကမ္းဟာ တစ္ခုခုေတာ့ မွားေနတယ္ဆိုၿပီး ေက်ာင္းသားေတြေရာ၊ မိဘျပည္သူေတြေရာ၊ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းႀကီးကေရာ ကန္႔ကြက္တယ္။ ပထမအဆင့္က ကန္႔ကြက္တာပဲ။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာဘုရင္ခံ ဆာေဒါက္ကလပ္က ျမန္မာေတြ ပညာေရးကို နားမလည္ပါဘူးကြာဆိုၿပီး ၁၉၂ဝ Rangoon University Act ကို အဓမၼအတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းတယ္။ ဒီေတာ့မွ ေက်ာင္းသားေတြက သပိတ္ေမွာက္ၾကတာျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့မွ အမ်ိဳးသားေက်ာင္းေတြ ထြက္ေပၚလာၿပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတို႔၊ ဦးသန္႔တို႔ကို ေမြးထုတ္ေပးခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။”
“ဒါဆို ကိုဘသစ္ ဆိုလိုတာက ဥပေဒမွာပါတဲ့ အခ်က္ေတြထဲမွာ ဝွက္ဖဲရွိေနတာေပါ့ ဟုတ္လား။”
“ရွိတာေပါ့။ ခု အမ်ိဳးသားပညာေရး ဥပေဒဆိုတာကို မိဘျပည္သူေတြကေရာ၊ ေက်ာင္းသားေတြကေရာ၊ ပညာရွင္ေတြကေရာ မႀကိဳက္ၾကတဲ့ အခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးပါတယ္။ အဓိက,ကေတာ့ ဒီဥပေဒမွာ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈေတြ လုပ္ႏိုင္လို႔ပါပဲ။ ဥပမာ တကၠသိုလ္တစ္ခု တည္ေထာင္ရင္ ပညာေရး ဥပေဒအစား တကၠသိုလ္ဥပေဒဆိုတာ ရွိတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ တည္ေထာင္ကာစက ၁၉၂ဝ Rangoon University Act ဆိုတာ ေပၚေပါက္လာတယ္။ ဒါေတြက တကၠသိုလ္ေတြမွာက တကၠသိုလ္ဥပေဒေတြ ရွိတာပဲေပါ့။ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္မွာ မႏၱေလးတကၠသိုလ္ ေပၚေပါက္လာေတာ့ မႏၱေလး တကၠသိုလ္အတြက္ ၁၉၅၈ Mandalay University Act ဆိုၿပီး ျပ႒ာန္းေပးတာမ်ိဳးပါပဲ”
“အဲဒီ University Acts ေတြ ဘယ္ေရာက္ကုန္လဲ”
“၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေတာ္လွန္ေရးအစိုးရ တက္လာေတာ့ အဲဒီတကၠသိုလ္ အက္ဥပေဒေတြကို ဖ်က္လိုက္ၿပီး ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို စတင္ခဲ့တယ္”
“ဒါဆိုရင္ ဘယ္တကၠသိုလ္မွာမွ University Act မရွိဘူးေပါ့။”
“ေလေၾကာင္းတကၠသိုလ္ အတြက္နဲ႔ အႏုပညာ တကၠသိုလ္ေတြမွာေတာ့ University Act ျပ႒ာန္းထားတာေတြ ရွိတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ကြ်န္ေတာ္လည္း အတိအက် မသိဘူး။ ဒါေပမဲ့ အတိအက်သိတာက ကြ်န္ေတာ္တို႔ တကၠသိုလ္ေတြ အားလံုးလိုလိုမွာ University Act ဆိုတာ မရွိဘူး”
“University Act ဆိုတာမရွိဘဲ ခုမွ ပညာေရးဥပေဒဆိုတာ ျပ႒ာန္းတယ္ဆိုေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြက ဒါဟာ တစ္ခုခုေတာ့ မွားေနတယ္လို႔ ယူဆတာေပါ့ ဟုတ္လား”
“ဟုတ္ပါတယ္။ ေက်ာင္သားေတြက သမဂၢကို လိုလားတယ္။ ကမၻာမွာရွိတဲ့ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြက တကၠသိုလ္ေတြအားလံုးမွာ သမဂၢေတြ ရိွတယ္။”
“တကၠသိုလ္တိုင္းမွာ သမဂၢရွိတယ္ဆိုတာ တကယ္ပဲလား”
“တကယ္ပါ။ တကၠသိုလ္ေတြမွာ သမဂၢနဲ႔ စာၾကည့္တိုက္ေတြဟာ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္တယ္။ ခုေခတ္ဆိုရင္ အင္တာနက္ေတြလည္း လိုတယ္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ သမၼတအိုဘားမားက တကၠသိုလ္ေတြက အင္တာနက္ေတြကို အျမန္ႏႈန္းျမႇင့္ေပးဖို႔ ေဆာ္ဩတယ္။ Lap-top Computers ေတြကို ေပးတယ္။ မေပးႏိုင္တဲ့ တကၠသိုလ္ေတြဆိုရင္ စာၾကည့္တိုက္ကေန အခမဲ့ ငွားေပးေသးတယ္”
“ေက်ာင္းသားသမဂၢအေၾကာင္း ဆက္ေမးခ်င္ေသးတယ္။ ေက်ာင္းသားသမဂၢ ရွိမယ္ဆိုေတာ့ သမဂၢ အေဆာက္အအံုေတြလည္း လိုတာေပါ့”
တကၠသိုလ္ဆိုတာ ပညာျဖန္႔ျဖဴးရာ ပရဝဏ္ျဖစ္ၿပီး လူမႈဝန္းက်င္ကို အက်ိဳးျပဳသူေတြ ေမြးထုတ္ရာ အရပ္ျဖစ္ဖို႔ ႀကိဳးစားရမယ္။ လူငယ္ေတြရဲ႕ စကားသံကိုနား ေထာင္ရပါမယ္ . . . . .
“လိုပါတယ္။ အနည္းဆံုး ႐ံုးခန္းေတြ ရွိသင့္တယ္။ အရင္က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာဆိုရင္ ခမ္းနားတဲ့ သမဂၢအေဆာက္အအံု ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ RC လို႔ေခၚတဲ့ အပန္းေျဖရိပ္သာေတြလည္း ရွိတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ေရာက္ဖူးတဲ့ တကၠသိုလ္ေတြမွာေတာ့ သမဂၢအေဆာက္အအံုေတြကုိ ေတြ႕ခဲ့တာပါပဲ”
“ဒါဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တကၠသိုလ္တိုင္းမွာ သမဂၢအေဆာက္အအုံေတြ ေဆာက္ေပးသင့္တယ္။ ေနာက္ထပ္ ကမၻာ့အဆင့္မီဖို႔ တကၠသိုလ္ေတြမွာ ဘာေတြလိုေသးလဲ”
“တကၠသိုလ္ေတြဆိုတာ ပညာအစုအေဝးပါ။ သူ႔မွာ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ Autonomy ဆိုတာ ရွိရတယ္။ Autonomous University ေပါ့ဗ်ာ။ တကၠသိုလ္ေတြကို ပညာရွင္မ်ားကသာ လြတ္လပ္စြာ စီမံျပ႒ာန္းခြင့္ ရွိရမယ္ဆိုတာေပါ့”
“ဒါဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ဆီမွာ လုပ္ေနတဲ့ တကၠသိုလ္ ဗဟိုေကာင္စီဆိုတာဟာ ဒီတကၠသိုလ္ လိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႔ မကိုက္ညီဘူးေပါ့”
“မွန္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ဆရာေတြဟာ ဒါကုိ မလိုလားဘူး။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခ်ိန္က လက္ခံထားတာကို ခ်က္ခ်င္းလႊတ္မေပးခ်င္ၾကဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္း ၁၉၆၄ ခုႏွစ္က စလိုက္တဲ့ စနစ္သစ္ပညာေရးေၾကာင့္ ပညာေရးအဆင့္ အမ်ားႀကီး နိမ့္က်သြားတာကို ေလ့လာေတြ႕ရွိရတယ္”
“တစ္ခ်ိန္က ကြ်န္ေတာ္တို႔တကၠသိုလ္ဟာ အာရွမွာ ထိပ္တန္းတကၠသိုလ္ တစ္ခုပဲေလ။ ခု အဆင့္ဘယ္ေလာက္ထိ က်သြားတာလဲ။”
“အမွန္ေတာ့ စံႏႈန္းေတြနဲ႔ သတ္မွတ္တာေပါ့ေလ။ ဂ်ာနယ္တစ္ခုထဲမွာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တကၠသိုလ္ဟာ အဆင့္တစ္ေသာင္းေအာက္ ေရာက္ေနတယ္လို႔ေတာင္ ေရးထားတယ္။”
“ဒါကေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ ေပတံအရေျပာတာ ေနမွာပါ။ ခု ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကမၻာ့အဆင့္မီ Autonomous University ျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားမယ္ဆိုရင္ ႀကိဳးစားလို႔ ရႏိုင္ေသးတာပဲ မဟုတ္လား”
“ရႏိုင္ပါတယ္။ အခက္အခဲေတြ အမ်ားႀကီးေတာ့ ေက်ာ္ျဖတ္ရမယ္ေပါ့။ ခုလက္ရွိ ပါေမာကၡေတြ၊ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ေတြဟာ ဒီလိုအေတြ႕အၾကံဳ လံုးဝမရွိၾကဘူး”
“သူတို႔ ဘာေတြေလ့လာရမလဲ”
“နံပါတ္တစ္ကေတာ့ သင္ၾကားေရး လြတ္လပ္ခြင့္ပဲ။ Academic Autonomy ေပါ့။ ပထမေျပာခ်င္တာက ဆီးနိတ္အဖြဲ႔ဆိုတာ ရွိရပါတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စတင္ဖြဲ႕တဲ့ အခ်ိန္မွာ ပါေမာကၡေတြ ပါဝင္ဖြဲ႕ထားတဲ့ ဆီးနိတ္အဖြဲ႕ဝင္ ၄၈ ဦး ပါဝင္တယ္ေျပာတယ္။ ဒီပါေမာကၡအဖြဲ႕ဟာ သင္႐ိုးေတြကို ဆံုးျဖတ္တယ္။ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ေတြ မထားဘူး။ ရည္ညႊန္းစာအုပ္ Reference books ေတြကိုသာ ထားပါတယ္”
“ျပ႒ာန္းစာအုပ္ မရွိေတာ့ ဘယ္လိုသင္တာလဲ”
“ပညာရပ္ရဲ႕ အႏွစ္အသားေတြကို သင္ပါတယ္။ သုေတသန စာေစာင္ေတြထဲကေန ထုတ္ႏုတ္သင္ရပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြဟာ သက္ဆိုင္ရာ Reference books ေတြကို ဖတ္ၾကတယ္။ ေဆြးေႏြးပြဲေတြ လုပ္တယ္။ အျမဲတေစ ေခတ္မီတာေတြကိုပဲ သင္တယ္။ အထူးသျဖင့္ သိပၸံပညာဟာ ေန႔စဥ္တိုးတက္ေနေတာ့ ပါေမာကၡေတြဟာ အျမဲေလ့လာ ဖတ္႐ႈေနၾကရတယ္”
“ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းေတြမွာေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေလးငါးဆယ္ေလာက္က စာအုပ္ေတြ သင္ေနတုန္းပဲ”
“ပညာေရးမွာ လိုတာကေတာ့ အမ်ားႀကီးပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ လြတ္လပ္တဲ့ ပညာေရးဟာလည္း အင္မတန္ အေရးႀကီးတာပဲ၊ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ဟာ ကိုယ္မသင္ခ်င္တဲ့ အဓိကဘာသာရပ္ကို ဘြဲ႕အတြက္ ယူရတယ္ဆိုတာဟာ အင္မတန္ဆိုးတယ္။ ပညာဆိုတာကို စိတ္ဝင္စားတာကိုမွ တတ္လြယ္တယ္”
“ေရြးခ်ယ္ခြင့္မွ မရွိတာဘဲ”
“မွန္ပါတယ္၊ အမွတ္နည္းတဲ့သူေတြဟာ စာေမးပြဲေအာင္သြားရင္ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ျပန္ႀကိဳးစားခြင့္ မရွိေတာ့ဘူး။ စာေမးပြဲက်ရင္သာ သူတို႔မွာ ျပန္ႀကိဳးစားခြင့္ ရွိတယ္”
“ဒါဟာလည္း မွားေနတဲ့ ေလာဂ်စ္ပါပဲ။ က်တဲ့လူက အခြင့္အေရးရၿပီး ေအာင္တဲ့သူ အခြင့္အေရး မရဘူးဆိုတာ ဘယ္လို႐ႈေထာင့္က ၾကည့္ၾကည့္ မမွန္ဘူး။ ႏိုင္ငံတကာမွာ ဘယ္သူမဆို ထပ္မံႀကိဳးစားႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရး ရွိတယ္။ ဒီမွာေတာ့ မိမိသင္ခ်င္တဲ့ ဘာသာရပ္ကို အမွတ္မမီဘူးဆိုရင္ သူေပးတဲ့ဘာသာ ယူခ်င္ယူ၊ မယူရင္ ဘြဲ႕မရေတာ့ဘူး။ ေနာက္ၿပီး အမွတ္မီေပမယ့္ ေအာင္တဲ့စာသင္ႏွစ္မွာ အခ်ိန္မီ မေလွ်ာက္ထားႏိုင္ရင္ ေနာက္ႏွစ္မွာ အေဝးသင္ကို ေရာက္သြားပါတယ္”
“ဒီေတာ့ အမွတ္မ်ားမ်ားရဖို႔ အာဂံုေဆာင္တယ္၊ အလြတ္က်က္တယ္။ ၿပီးေတာ့ မသမာမႈဆိုတာေတြလည္း မ်ားတာပဲေပါ့။”
“ဟုတ္ပါတယ္ ဆရာညိဳရာ၊ ျပင္သင့္တဲ့ ပညာေရးဆိုတာ အေရးပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဘယ္လိုျပင္မလဲဆိုတာကို ေဆြးေႏြးရပါဦးမယ္”
“မွန္ပါတယ္၊ တကၠသိုလ္ဆိုတာ ပညာျဖန္႔ျဖဴးရာ ပရဝဏ္ျဖစ္ၿပီး လူမႈဝန္းက်င္ကို အက်ိဳးျပဳသူေတြ ေမြးထုတ္ရာ အရပ္ျဖစ္ဖို႔ ႀကိဳးစားရမယ္။ လူငယ္ေတြရဲ႕ စကားသံကိုနား ေထာင္ရပါမယ္။”
Credit - Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment