Tuesday, December 23, 2014

၂၀၁၄ သမင္ လည္ျပန္

လႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေမွာက္တြင္ က်မ္းသစၥာက်ိန္ဆုိၿပီး ေနာက္ ထြက္ေပၚလာသည့္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၏ ယူနီ ေဖာင္းခၽြတ္ အရပ္သား အစုိးရကုိ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၀န္း က်င္က ရာစုႏွစ္ ၀က္ၾကာ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တစ္စခန္း ရပ္ၿပီး ဒီမုိကေရစီ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးကုိ ဦးတည္ သြားမည့္ လစ္ဘရယ္ ေျဖေလ်ာ့မႈမ်ား ျပဳလုပ္သြား မည့္ဟု ယုံ ၾကည္ ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ၾကသည္။

ထုိစဥ္ကသမၼတ ဦးသိန္းစိန္ႏွင့္ေဒၚေအာင္ဆန္းစု ၾကည္တုိ႔ ယွဥ္တြဲ ႐ုိက္ခဲ့ ၾကသည့္ ဓာတ္ပုံႀကီးထဲ ေနာက္ကြယ္မွ ႏုိင္ငံေရး အက်ဥ္းသား အမ်ားစုလြတ္ေျမာက္ ထြက္ ခြာလာႏုိင္ ခဲ့ၾက၏။
လြတ္လပ္စြာ ႏုိင္ငံေရးပါတီ ႏွင့္ အသင္းအပင္း မ်ားဖြဲ႕စည္း ႏုိင္ခဲ့ၾက သကဲ့သို႔ လြတ္လပ္စြာ ေဟာေျပာေရး သားခြင့္မ်ား ရခဲ့ၾက၏။

သုိ႔တုိင္ အဆုိပါ လစ္ဘရယ္ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲေရးျဖစ္စဥ္မွာ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အထိ ႏွစ္,ႏွစ္ေက်ာ္ခန္႔သာအဓြန္႔ ရွည္ခဲ့ၾကသည္။ ၂၀၁၄ခုႏွစ္ ၀န္းက်င္သုိ႔ ေရာက္ရွိ လာသည့္အခါ ႏုိင္/က်ဥ္းဦးေရ ျပန္လည္ တုိးပြားခဲ့၏။ မီဒီယာသမား မ်ားမွာ ပုဒ္မ (၁၈)ျဖင့္ ေထာင္သြင္း အက်ဥ္းခ်ခံ လာရ၏။

ေျမသိမ္းယာသိမ္း သည့္ကိစၥျဖင့္ ႐ုံးေရာက္၊ ဂတ္ ေရာက္၊ ေထာင္ထဲ ေရာက္ခဲ့ၾကရသည့္ လယ္သမားမ်ား ၏ အမႈအခင္းမ်ား သုံးေထာင္ ေက်ာ္မွ် ရွိလာ၏။
လုပ္ခတုိးျမႇင့္ ေရးအတြက္ ဆႏ္ၵျပေတာင္း ဆုိၾကသည့္ အလုပ္သမား ေခါင္းေဆာင္ တခ်ဳိ႕လည္း အခ်ဳပ္ေရာက္၊ ေထာင္ေရာက္ ျဖစ္လာၾက၏။

ေက်ာင္းသားမ်ား၊ ေက်ာင္းဆရာ မ်ားကလည္း သမဂၢဖြဲ႕မည့္ အေရးအတြက္ အမ်ဳိးသား ပညာေရး ဥပေဒ ကန္႔ကြက္ ဆႏၵျပပြဲမ်ား ႏုိင္ငံႏွင့္အ၀န္း က်င္းပေန   ေလၿပီ ဆုိရလွ်င္ ဤ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္သည္ ႏုိင္ငံေရးအရ ဒီမုိကေရစီ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးဆုိင္ရာ ေျဖေလွ်ာ့မႈမ်ား တြန္႔ဆုတ္ ရပ္တန္႔သြား သည့္ကာလ တစ္ရပ္ အျဖစ္ အကဲျဖတ္ရေပ ေတာ့မည္။

ဖြဲ႕စည္းပုံ ေျပာင္းလဲေရး၂၀၁၄ ခုႏွစ္အတြင္းမွာပင္ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးတြင္ အေရးပါ၊ အခ်က္ အခ်ာက်လွ ေသာပုဒ္မ (၄၃၆)ျပင္ ဆင္ ေရးအတြက္ NLD ႏွင့္ ၿငိမ္း/ပြင့္ အဖြဲ႕အစည္း တုိ႔ပူးေပါင္းကာ ျပည္သူ႔ ဆႏၵ ေထာက္ခံ လက္မွတ္မ်ား ေကာက္ယူခဲ့ရာ လက္ မွတ္ေပါင္း ငါးသန္းေက်ာ္ မွ်ရရွိ ခဲ့သည္။

အဆုိပါ ဆႏၵလက္မွတ္မ်ား ေကာက္ခံေရး လႈပ္ရွားမႈကုိ ႀကံ့ခုိင္ဖြံ႕ၿဖဳိးေရး လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ တခ်ဳိ႕က ေ၀ဖန္ကန္႔ ကြက္ခဲ့ၾက သကဲ့သုိ႔ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လႈိင္ ကလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံရွိ လူဦးေရ၏ ဆယ္ပုံတစ္ပုံ မွ်သာရွိ သည္ဟု မွတ္ခ်က္ ခ်ခဲ့၏။

သုိ႔ရာ တြင္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္နာယက သူရဦးေရႊမန္း က ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ မ်ားပါ၀င္သည့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕ စည္းပုံျပင္ ဆင္ေရး အေကာင္ အထည္ေဖာ္မႈ ဆုိင္ရာ လႊတ္ေတာ္ ေကာ္မတီ တစ္ရပ္ကုိ ဖြဲ႕စည္ေပး ခဲ့သည္။

အဆုိပါ ေကာ္မတီ၏ အေျခခံ ဥပေဒဆုိင္ရာ အႀကံေပးခ်က္ ၂၁၀ ကုိ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ (၁၂) ႀကိမ္ေျမာက္ အစည္း အေ၀း တြင္လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စား လွယ္ ၁၄၀ ပါ၀င္ေဆြးေႏြးၿပီး ဆုံးျဖတ္ရန္ လႊတ္ေတာ္မွ အတည္ ျပဳ ခဲ့သည္။

အဆုိပါ ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ NLD က ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ ၉၄ ခ်က္ကုိ ျပင္ဆင္လုိေၾကာင္း အဆုိျပဳေသာ္လည္း တပ္မေတာ္သား ကုိယ္စား လွယ္မ်ား ကမူ မျပင္ဆင္လုိဘဲ မူလအတုိင္း ထားရွိရန္ အျပင္ လက္ရွိအေန အထားမွ ေနာက္ျပန္ ဆုတ္သြား ေစမည့္ ျပ႒ာန္း ခ်က္အသစ္ မ်ားကုိပင္ထပ္မံ ထည့္သြင္းရန္ အဆုိျပဳ လာျပန္၏။

အဆုိပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ အသစ္မ်ားတြင္ အကယ္၍ အာဏာပုိင္အဖြဲ႕အစည္း သုံးရပ္အတြင္း အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းႏုိင္စြမ္း ယုိယြင္းလာလွ်င္ သုိ႔မဟုတ္ လႊတ္ေတာ္ တစ္ရပ္၏ ကုိယ္စားလွယ္ သုံးပုံတစ္ပုံ လစ္လပ္ သြားခဲ့လွ်င္ ထုိလႊတ္ေတာ္ ကုိဖ်က္သိမ္းရန္ သင့္/မသင့္ ဆုိေသာ အခ်က္ မ်ား ပါ ၀င္ေန၏။

ထုိဥပေဒျပင္ဆင္မႈ အသက္၀င္လာလွ်င္ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္အမ်ားစု ပါ၀င္သည့္ ကာ/လုံအဖြဲ႕သည္ အာဏာပုိင္အဖြဲ႕အစည္း သုံးရပ္ထက္ ပုိမုိအာဏာ အရွိန္အ၀ါ ႀကီးမားလာၿပီး လႊတ္ေတာ္ကုိပင္ ဖ်က္သိမ္းခြင့္ အာဏာ ရရွိ သြားမည္ ျဖစ္သည္။

ထုိ႔အျပင္ တပ္မေတာ္သား ကုိယ္စားလွယ္မ်ားမွ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ သမၼတအျဖစ္ အေရြးခံပုိင္ခြင့္ ကုိ အတားအဆီး ျပဳေနသည့္ ပုဒ္မ (၅၉-စ)ကုိ ျပင္ ဆင္ လုိက္ပါက ျမန္မာႏုိင္ငံ စစ္တလင္း ျဖစ္သြားႏုိင္ သည့္အျပင္ အင္အားႀကီးႏုိင္ငံမ်ား၏ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မႈ ကုိလည္း ခံရႏုိင္သည္ဟု သတိေပးကာ အဆုိ ကုိ ဆန္႔ က်င္ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾက၏။

တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ ၎င္းတုိ႔က အေျခခံ ဥပေဒပုဒ္မ (၂၃၂-က)တြင္ ပုဒ္မခြဲ (၅)ကုိ ထပ္မံထည့္ သြင္းေပးရန္ ေတာင္းဆုိခဲ့ၾက၏။ အကယ္ ၍ ထုိပုဒ္မခြဲ (၅) ကုိ လႊတ္ေတာ္မွ အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းေပးခဲ့လွ်င္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေနျဖင့္ သမၼတ၊ ဒု-သမၼတသာမက ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ပင္လွ်င္ ျဖစ္ခြင့္ မရွိေတာ့ ေပ။ ဤအေန အထားတြင္ အာဏာရ ျပည္ခုိင္ၿဖဳိး ပါတီကမူ NLD ကုိလည္း မေထာက္ခံ။ တပ္မေတာ္ ကုိလည္း မဆန္႔က်င္ဘဲ ရပ္တည္ ေနခဲ့သည္။

သုိ႔ျဖင့္ လႊတ္ေတာ္လမ္း ေၾကာင္းျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းပုံ ျပင္ဆင္ ေရးလုပ္ငန္း သည္ ႀကီးစြာေသာ အဟန္႔ အတား မ်ားႏွင့္ ရင္ဆုိင္ ေနရၿပီး ႏုိင္ငံေရး အက်ပ္ အတည္း တစ္ရပ္ဆီ သုိ႔ မလြဲမေသြ ဦးတည္ေန ေတာ့သည္။

ဤဖြဲ႕စည္းပုံျပင္ဆင္ေရး အၾကပ္အတည္းကုိ လႊတ္ေတာ္နာယက သူရဦးေရႊမန္းက ႏုိ၀င္ဘာ ၁၈ ရက္တြင္ သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲ တစ္ရပ္ က်င္းပရာ သူ၏ သေဘာထားကုိ ထုတ္ျပန္ေၾက ညာျခင္းျဖင့္ ေျဖရွင္းေပး လုိက္သည္။

သူ၏သေဘာထား အခ်ဳပ္မွာ လက္ရွိ ၾကားကာလ အေနအထားတြင္ ဖြံ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ကုိ ျပင္ဆင္ မည္ဆုိပါက ယေန႔တည္ ရွိေနေသာ အစုိးရ အဖြဲ႕ႏွင့္ လႊတ္ေတာ္တုိ႔ ဆက္လက္ရပ္တည္ႏုိင္ရန္ မျဖစ္ ႏုိင္ေတာ့ေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ေရြးေကာက္ ပြဲျပဳလုပ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ သစ္မတင္ ခ်ိန္ေရာက္မွ သာအေျခ ခံ ဥပေဒတြင္ ျပင္ႏုိင္သည့္ ျပင္ဆင္ ခ်က္မ်ား အေပၚမူ တည္၍ ဆက္လက္ ေဆာင္ရြက္ သြားရန္ ျဖစ္ ေပသည္။

သူ၏ သေဘာထား အရဆုိလွ်င္ ၂၀၁၅ အလြန္ လႊတ္ေတာ္ အသစ္ေပၚေပါက္လာ ခ်ိန္ေရာက္ မွသာ ၎လႊတ္ေတာ္က အေကာင္ အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ ရန္ ျဖစ္ေပသည္။ အဆုိပါ လႊတ္ေတာ္ နာယက ႀကီးထံ သေဘာထားႏွင့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကုိ ႏုိင္ငံေရး ပါတီအမ်ားစုက ၀ုိင္း၀န္းေ၀ဖန္ ခံၾကေသာ္လည္း NLDပါတီ ကမူ ကန္႔ကြက္မႈတစ္စုံတစ္ရာ မျပဳခဲ့ေပ။ သုိ႔ျဖင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အတြင္း ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒျပဳ ျပင္ေရး လႈပ္ရွားမႈ အသြင္ သဏၭာန္ အားလုံး၏ အသီးအပြင့္မ်ား ကုိ ၂၀၁၆ ခုဆီသုိ႔ လႊဲေျပာင္းေပးလုိက္ရ ေပၿပီ။

အပြင့္ဆုိင္ ႏုိင္ငံေရး ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အဆုိျပဳတင္ျပခဲ့သည့္ ေလးပြင့္ဆုိင္ ထိပ္သီး ေဆြးေႏြးပြဲသည္ သမၼတဦးသိန္း စိန္ႏွင့္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မွဴး ႀကီးမင္းေအာင္လႈိင္တုိ႔ သေဘာ မတူႏုိင္ခဲ့ ၾကသျဖင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ထဲသုိ႔ ၀င္ေရာက္ လာသည့္တုိင္ မက်င္းပႏုိင္ခဲ့ ၾကေပ။ သုိ႔တုိင္ သမၼတအုိ ဘားမား ျမန္မာျပည္သုိ႔ ဆုိက္ေရာက္ခါနီး ေအာက္တုိဘာ ၃၁ ရက္တြင္ ၁၄ ပြင့္ဆုိင္ဆုိသည့္ တစ္ခန္းရပ္ ႏုိင္ငံေရးထုိး ဇာတ္တစ္ ခုကုိ ကတုိက္က႐ုိက္ ဖုတ္ပူမီးတုိက္ က်င္ပလုိက္ ၾကေသးသည္။

သုိ႔တုိင္ ထိပ္သီးမ်ား ခ်ည္း မဟုတ္ဘဲ လက္ေထာက္မ်ား၊ အရန္လူႏွင့္ မဆုိင္သူမ်ား ျဖင့္ စုဖြဲ႕ထားျခင္းျဖစ္၍ လူမ်ားၿပီး ပြဲမ သာႏုိင္ခဲ့ေပ။ ထုိ႔အျပင္ သမၼတက အဖြင့္မိန္႔ခြန္းေျပာၿပီးေနာက္ တစ္ ဦးလွ်င္ ဆယ္မိနစ္က်စီသာ ေျပာခြင့္ ေပးၿပီး ပိတ္သိမ္းလုိက္သည့္အခါ ဟန္ျပႏုိင္ငံေရးလုပ္ဇာတ္ ျဖစ္မွန္း ေပၚလြင္ သြားခဲ့ ၏။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ႏုိ၀င္ဘာ ၂၅ ရက္တြင္ ေလးပြင့္ လည္းမဆုိင္ခဲ့၊ ၁၄ပြင့္လည္းအလုပ္ မျဖစ္ႏုိင္ဘဲ လိပ္ခဲ တည္းလည္း ျဖစ္ေနေသာ အမ်ဳိးသားျပန္ လည္သင့္ျမတ္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို မွ်တစြာ ၾကားခ်ေျဖ ရွင္းေရး အတြက္ ႀကံ့ခုိင္ဖြံ႕ၿဖဳိးေရးပါတီမွ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ဦးျမင့္ထြန္း တင္သြင္း ခဲ့သည့္ ေျခာက္ပြင့္ဆုိင္ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးမႈ ေစာလ်င္စြာ က်င္းပေရးအဆုိကုိ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွ ကန္႔ကြက္သူမရွိ အတည္ ျပဳေပးလုိက္သည္။

သုိ႔ေသာ္၂၀၁၄ခုႏွစ္ကုန္ပုိင္းသုိ႔ ေရာက္သည့္တုိင္ သမၼတ၏ သေဘာထားကုိ ေဖာ္ျပမည့္ သ၀ဏ္လႊာျဖင့္ တရား၀င္လႊတ္ေတာ္သုိ႔ျပန္ ၾကားျခင္း မရွိခဲ့ေသးေပ။ သုိ႔ျဖင့္ ေျခာက္ပြင့္ဆုိင္ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးေရး လႊတ္ေတာ္၏ ဆုံးျဖတ္ျပ႒ာန္း ခ်က္သည္ ေသာင္မ တင္ေရ မက်ျဖင့္ ၂၀၁၅ ခုထဲသုိ႔၀င္ေရာက္ သြားေတာ့ မည့္ အေန အထားသုိ႔ ဆုိက္ေန ခဲ့ရသည္။

ဤအေနအထားၾကားမွာပင္ ဒီဇင္ဘာ ၇ ရက္တြင္ ရန္ကုန္တုိင္း လႊတ္ေတာ္တြင္ ကရင္တုိင္း ရင္းသားေရး ရာ၀န္ႀကီး တင္သြင္းသည့္ ဖြဲ႕စည္း ပုံျပင္ဆင္ေရး အတြက္ သမ္ၼတ၊ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္၊ လႊတ္ေတာ္ ဥက္ၠ႒ႏွစ္ဦး၊ ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ႏွင့္ တုိင္းရင္း သား ကုိယ္စားလွယ္ ခုနစ္ဦး ပါ၀င္သည့္ ၁၂ ပြင့္ ဆုိင္ေတြ႕ ဆုံေဆြးေႏြးေရးအဆုိကုိ အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္း လုိက္ၾကျပန္သည္။

ယင္းသုိ႔ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းမႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က “အရင္ေလးပြင့္ဆုိင္ေတာင္းဆုိတုန္းက ၁၄ ေယာက္ေတြ႕ သလုိလုိ ဘာလုိလုိ လုပ္ခဲ့ ၾကၿပီး ေနာက္ေတာ့ ေျခာက္ပြင့္ဆုိင္၊ အခုတစ္ခါ ၁၂ ပြင့္ဆုိင္လုိလုိျဖစ္ျပန္ၿပီ။ ကၽြန္မ အေန နဲ႔ေတာ့ တကယ့္ေဆြးေႏြး ပြဲေတြမျဖစ္ေအာင္ ဦးတည္ ေနတယ္ လုိ႔ ပြင့္ပြင့္ လင္းလင္း ေျပာရမွာပါ” ဟူ၍ ေကာက္ခ်က္ ခ်ခဲ့၏။

စင္စစ္အားျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏အပြင့္ဆုိင္ ႏုိင္ငံေရးေတာင္း ဆုိမႈသည္အမ်ဳိးသားရင္ ၾကားေစ့ေရးျဖင့္ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒျပဳျပင္ေရး၊ အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕ေစ ရန္ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးေရး ျဖစ္ထြန္း ေစလုိျခင္း ျဖစ္ သည္။ အပြင့္စုံျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးေတြ႕ ဆုံေဆြးေႏြး မႈမတုိင္မီ လိုအပ္သည့္ ေလးပြင့္ဆုိင္ အခင္းအက်င္း ကုိ ေတာင္းဆုိေန ျခင္းျဖစ္၍ အပြင့္အေရ အတြက္က အေရးမပါလွ ေပ။

သုိ႔တုိင္ အမ်ဳိးသားျပန္ လည္သင့္ျမတ္ ေရး စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ကုိ မလုိလား သူမ်ားက အပြင့္စုံျပ၍ ေရေနာက္ၿပီး ငါးေျခာက္ေန ၾကျခင္းသာ ျဖစ္ေပသည္။

ၿပဳိကြဲသြားေသာ အမ်ဳိးသား ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား ၂၀၁၄ ခု ေအာက္တုိဘာ ၁ ရက္က ေျပာၾကားခဲ့ေသာ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၏ လစဥ္မိန္႔ခြန္း ထဲတြင္ တစ္ႏုိင္ငံ လုံးအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကုိ လက္မွတ္ေရးထုိး ႏုိင္မွသာလွ်င္ ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြး ပြဲမ်ားကုိ စတင္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပေရးႏွင့္ညင္ သာေသာႏုိင္ငံေရး အသြင္ကူးေျပာင္း မႈသည္လည္း ေသခ်ာေရရာႏုိင္ လိမ့္မည္ဟု သတိေပးေျပာ ၾကားခဲ့ သည္။

ထုိစဥ္က ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ မႈအဖြဲ႕ (UPWC) ႏွင့္ညီၫြတ္ေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ား ဖက္ဒရယ္ေကာင္စီ (UNFC)တု႔ိအၾကား ေတြ႕ ဆုံ ေဆြးေႏြး ညႇိႏႈိင္းမႈ ငါးႀကိမ္ျပဳလုပ္ၿပီးျဖစ္၍ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္ကုိ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မကုန္မီ လက္မွတ္ ေရးထုိး ႏုိင္ေတာ့မည္ဟု အမ်ားက ယုံၾကည္ ထား ခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔ျပင္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ေမလတြင္ အစုိးရႏွင့္ KIO ကုိယ္စားလွယ္မ်ားပါ၀င္သည့္ ပဋိပကၡ ညႇိႏႈိင္းေရးေကာ္ မတီမ်ား၊ ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ ရြက္ႏုိင္ ခဲ့ၾက သျဖင့္ ေျမာက္ပုိင္း ေဒသ တစ္ခြင္တြင္ တစ္စုံတစ္ရာ ေအးခ်မ္း တည္ၿငိမ္မႈ ရေနခ်ိန္လည္း ျဖစ္သည္။

သုိ႔ေသာ္ စက္တင္ဘာ ၁၉ ရက္က ကာကြယ္ေရး တကၠသုိလ္၌ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မွဴး ႀကီးမင္းေအာင္လႈိင္ မိန္႔ခြန္း ေျပာရာတြင္ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕ မ်ားျပည္ တြင္း၀င္ေရာက္ခြင့္ရလာၿပီးေနာက္ ျပည္တြင္း ျပည္ပအကူအညီမ်ားျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ အျခားအင္အား စုဖြဲ႕တည္ေဆာက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္လာခဲ့သည္။

UNFC အဖြဲ႕၏ ဖက္ဒရယ္တပ္မေတာ္၊ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႕စည္းေရးဆုိင္ရာ ထုတ္ျပန္ေၾကညာခ်က္မ်ား ေၾကာင့္ လည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ အတားအ ဆီးျဖစ္လာႏုိင္ စရာရွိေၾကာင္း ထည့္သြင္း သတိေပး ခဲ့ျပန္သည္။

၏ထုိမိန္႔ခြန္း ထြက္ေပၚ ၿပီးေနာက္ မၾကာမီက်င္းပသည့္ UPWC ႏွင့္ NCCTတုိ႔၏ ေျခာက္ႀကိမ္ ေျမာက္ေတြ႕ဆုံပြဲတြင္ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ မ်ား၏ေဆြးေႏြး ပြဲပ်က္ ျပားရသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ပုိင္းမွစ၍ တပ္မေတာ္ႏွင့္ KIA၊ TNLA(ပေလာင္-အဖြဲ႕) တုိ႔အၾကား တုိက္ပြဲမ်ား ျပန္လည္ ျဖစ္ပြားကာ ေျမာက္ပုိင္း တစ္ခြင္လုံး   ေသနတ္သံမ်ား ဆူညံသြား ျပန္ေတာ့သည္။

တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ ရွမ္းျပည္ေျမာက္ပုိင္း ေက်းသီးၿမဳိ႕နယ္တြင္ တပ္မေတာ္ႏွင့္ SSA (ေျမာက္ပုိင္း) တပ္ဖြဲ႕တုိ႔အၾကားျပင္းထန္ သည့္တုိက္ပြဲမ်ား ျဖစ္ပြားလာ ခဲ့ျပန္သည့္ ျမန္မာျပည္ေတာင္ပုိင္းနယ္စပ္ၿမဳိ႕ျဖစ္ေသာ ျမ၀တီတြင္ တပ္မေတာ္ႏွင့္ ဒီမုိကေရစီ အက်ဳိးျပဳ ကရင့္တပ္မေတာ္ DKBA တုိ႔ တုိက္ပြဲျဖစ္ ပြားသျဖင့္ ဒုကၡသည္မ်ား အေျပးအလႊား တိမ္းေရွာင္ ေျပးၾကရေတာ့သည္။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ႏုိ၀င္ဘာ ၁၉ ရက္တြင္မူ KIA ဌာနခ်ဳပ္ လုိင္ဇာအနီးရွိ ခရာဘြမ္ေတာင္ေၾကာတြင္ ေနရာယူ ထားသည့္ တပ္မေတာ္စခန္းက A-105 ေတာင္ေပၚ ပစ္အေျမာက္ႏွင့္ ပစ္ခတ္သျဖင့္ KIA ဗုိလ္ သင္တန္း ေက်ာင္းမွ သင္တန္းသား ၂၃ ဦးက်ဆုံးခဲ့ၿပီး ၂၀ေက်ာ္မွ် ဒဏ္ရာရ သြားခဲ့ၾကသည္။

ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ ျမစ္ႀကီးနားၿမဳိ႕၊ ရွမ္းစုရပ္ကြက္ရွိႏွစ္ျခင္းခရစ္ ယာန္ဘုရားေက်ာင္းသုိ႔ အနက္ေရာင္ ၀တ္ထားသည့္ ကခ်င္လူငယ္ မ်ားေထာင္ခ်ီ ၍၀တ္ျပဳ ဆုေတာင္းခဲ့ၾက ၏။ တစ္ကမၻာလုံးရွိ၊ တစ္ႏုိင္ငံလုံးရွိ ကခ်င္လူမ်ဳိးတုိင္း သုံးရက္တုိင္ ၀မ္းနည္း ဖြယ္ေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ကာ ၀တ္ျပဳဆု ေတာင္းရန္ ေဆာ္ၾသ ခဲ့သည္။ ဒီဇင္ဘာ ၇ ရက္ကမူ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ သူရဲေကာင္းစစ္ သည္ဗိမာန္တြင္ စစ္သည္ေဟာင္းမ်ားက က်ဆုံး အညၾတ ရဲေဘာ္ ေဟာင္းမ်ားဂုဏ္ ျပဳပြဲက်င္းပခဲ့ ၾကျပန္၏။ ထုိသုိ႔ေသာ အမ်ဳိးသား နာက်င္မႈ အမ်ဳိးမ်ဳိးေအာက္တြင္ အမ်ဳိးသား သင့္ျမတ္ေရး စိတ္ဓာတ္မ်ား ၿပဳိကြဲလာ သည့္အေလ်ာက္ ၂၀၁၄ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ေရး ထုိးပြဲ အခမ္းအနားကုိ ၂၀၁၅ သုိ႔ေျပာင္းေရႊ႕ သြားရေလၿပီ။

ႏုိင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရး သရဖူ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္သည္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွ စတင္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၅၂ ႏွစ္ၾကာ ႏုိင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရး သမုိင္း စဥ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ၏သံတမန္ေရးရာ လႈပ္ရွားမႈ အမ်ားျပားဆုံးႏွင့္ ေအာင္ျမင္မႈအရွိဆုံး၊ အခါသမယ ဟူ၍ပင္ ဆုိရေပလိမ့္မည္။ စစ္အာဏာရွင္ ဦးေန၀င္း၏ အုပ္စုိးမႈသက္တမ္း တစ္ေလွ်ာက္လုံးတြင္ ကြန္ျမဴ နစ္ဆန္႔က်င္ေရး အင္အားစု တစ္ရပ္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳ ဆက္ဆံမႈရွိခဲ့ သည့္အတုိင္း ယုံၾကည္ စိတ္ခ် ရသည့္မဟာမိတ္ တစ္ဦး အျဖစ္ အားေပးေထာက္ပံ့ မႈမျပဳခဲ့ေပ။

ရွစ္ေလးလုံး လူထုအေရး ေတာ္ပုံႀကီးကို ရက္စက္စြာ ႏွိမ္နင္းၿဖိဳခြင္းၿပီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အပါအ၀င္ ဒီမုိကေရစီ အင္အားစု မ်ားကို ဖိႏွိပ္ ေထာင္ခ်ခဲ့ၾက   ေသာ န၀တ၊ နအဖ အစုိးရမ်ားကိုမူ အေမရိကန္ ႏွင့္ ဥေရာပ သမဂၢတုိ႔က စီးပြားေရးပိတ္ ဆုိ႔မႈမ်ားျဖင့္ ၀ုိင္းပယ္ဒဏ္ ခတ္ထားခဲ့ ၾက၏။

၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပုိင္း ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအရ ယူနီေဖာင္းခၽြတ္ အရပ္သား အစုိးရဖြဲ႕ ၿပီးေနာက္ပုိင္း၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား လႊတ္ေပး ၿပီးေနာက္မွ စီးပြား ေရးပိတ္ဆုိ႔ကန္႔ သတ္မႈမ်ားကို တျဖည္းျဖည္း ေလွ်ာ့ခ်ေပး ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ထုိအခ်ိန္မွစတင္၍ ကမၻာ့ဘဏ္၊IMF၊ ADB တုိ႔မွ ေခ်းေငြမ်ား ေပးေလ်ာ္ျခင္း၊ ေႂကြးသစ္မ်ား ထုတ္ေပးျခင္း တုိ႔ျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ႏုိင္ငံတကာ အသုိင္းအ၀ုိင္း သို႔အသိ အမွတ္ျပဳ သြတ္သြင္းေပး ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။US, EUႏွင့္ အေနာက္တုိင္းႏုိင္ငံမ်ားမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံ တြင္းသို႔အေျမာက္ အျမား ၀င္ေရာက္လာၾကသကဲ့သို႔ သမ္ၼတဦးသိန္းစိန္ႏွင့္ အာ ဏာရေခါင္းေဆာင္မ်ားတုိ႔၏ ျပည္ပခရီးစဥ္မ်ား၊ အ လွ်ဳိလွ်ဳိ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေတာ့သည္။

အထူးသျဖင့္ ၂၀၁၄ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ ႏုိင္ငံတကာ ဖိအားေၾကာင့္ စြန္႔လႊတ္ ေက်ာ္လႊား ထားခဲ့ရသည့္ အာဆီယံ ဥကၠ႒ရာထူးကို ျပန္လည္ရယူ ခြင့္ရရွိခဲ့သည္။

သို႔ျဖင့္ အာဆီယံ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ား၊ ႏုိင္ငံျခားေရး ၀န္ႀကီးမ်ား အစည္းအေ၀းမ်ဳိးစုံကို ေနျပည္ေတာ္တြင္ က်င္းပ ႏိုင္ခဲ့႐ုံမွ်မက ႏုိ၀င္ဘာလတြင္ အျမင့္မား ဆုံး ေခါင္းေဆာင္ မ်ား၏ အာဆီယံ ထိပ္သီး အစည္းအေ၀းႀကီးကုိ ပင္ ေအာင္ျမင္စြာ လက္ခံက်င္းပ ေပးႏုိင္ခဲ့သည္။

ထုိအစည္း အေ၀းသို႔ အာဆီယံႏွင့္ တြဲဖက္ျဖစ္ေသာ အေမ ရိကန္၊ အိႏၵိယ၊ တ႐ုတ္၊ ဂ်ပန္တုိ႔မွ ထိပ္သီးေခါင္း ေဆာင္မ်ား ကိုယ္တုိင္ တက္ေရာက္ ခဲ့ၾက၏။ ထုိ႔ျပင္ အာဆီယံႏုိင္ငံ မ်ား၏ အားကစားၿပိဳင္ပြဲ ႀကီးကိုလည္း ၂၀၁၃ ခုႏွစ္မွာပင္ ေနျပည္ေတာ္တြင္ ေအာင္ျမင္စြာ က်င္းပႏုိင္ခဲ့၏။ သို႔ျဖင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ သည္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ၏ အာဆီယံႏွစ္ သမယ ျဖစ္သကဲ့သို႔၊ ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္တြင္ အျမင့္မားဆုံး သရဖူေဆာင္း ခြင့္ရသည့္ႏွစ္ ကာလဟူ၍ ဆုိ ရေပ မည္။

သို႔တုိင္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္က ျမန္မာႏုိင္ငံကို ဒီမုိကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၏ စံနမူနာတစ္ရပ္အျဖစ္ သေဘာ ထားခဲ့ေသာ သမၼတ အုိဘားမား၏ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ခရီး စဥ္တြင္မူ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ငန္း မ်ားတန္႔အီေနသျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကို တရားမွ်တ သန္႔ ရွင္း စြာ က်င္းပေပးရန္ တုိက္တြန္း ခဲ့ရေပသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္လြန္ကာလတြင္ ႏုိင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရး အရွိန္အဟုန္ ဆက္လက္ေကာင္းမြန္ေရးအတြက္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ ငန္းစဥ္ကို တြန္းတင္ ၾကရေပ ဦးမည္။ ယခု ဘ႑ာႏွစ္ အတြင္း ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ ေက်ာ္မွ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေပါင္း (ႏုိ၀င္ဘာလ အထိ) ေဒၚလာ ၄,၃၈၂ သန္း ၀င္ေရာက္ လာခဲ့သည္။

ထုိ႔ျပင္ ေဟာင္ေကာင္၏ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ပမာဏ စုစုေပါင္း ေဒၚလာ ၆,၈၅၂ သန္းအထိ ေရာက္ရွိလာၿပီး စင္ကာပူႏုိင္ငံ၏ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ပမာဏ စုစုေပါင္း မွာ လည္း ေဒၚလာ ၆,၆၉၆ သန္းအထိ ျမင့္တက္ လာခဲ့၏။ သို႔ျဖင့္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈအမ်ားဆုံး ႏုိင္ငံအျဖစ္ ဆက္လက္ ရပ္ တည္ႏုိင္ ခဲ့သည့္အတုိင္း ယခင္က ဒုတိယေနရာတြင္ ရပ္တည္ ေနခဲ့ေသာ ထုိင္းႏုိင္ငံမွာ ေဟာင္ေကာင္ႏွင့္ စင္ကာပူ တုိ႔ကို ေနရာေပး လုိက္ရသျဖင့္ ယခုအခါ စတုတၳေန ရာသို႔ ေရာက္ရွိ သြားခဲ့ရသည္။

သမၼတဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္တြင္ ႏုိင္ငံ ၃၂ ႏုိင္ငံမွ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ လာ ေရာက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈစုစုေပါင္းမွာ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ႏုိ၀င္ဘာလအထိ စုစုေပါင္း ေဒၚလာ ၄၀ ဘီလီယံေက်ာ္မွ် ရွိသြား ၿပီ ျဖစ္သည္။

သို႔တုိင္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလမွ ေအာက္တုိဘာလ အတြင္း ျပည္ပကုန္သြယ္မႈတန္ဖိုး ေဒၚလာ ရွစ္ဘီလီယံ အထိရွိခဲ့ၿပီး၊ ပုိ႔ကုန္တန္ဖုိး စုစုေပါင္းမွာ ေဒၚလာ ငါး ဘီလီယံမွ်သာရွိသည့္အေလ်ာက္ ကုန္သြယ္ေရးလုိေငြ မွာ ေျခာက္လအတြင္း သုံးဘီလီယံမွ် ရွိေနခဲ့၏။ ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္ IMF ၏ အစီရင္ခံစာအရ ဗဟုိဘဏ္မွ စုေဆာင္းထားေသာ အရန္ေငြေၾကးမွာ ေဒၚလာ ၇ ဒသမ ၈ ဘီလီယံရိွေသာ္လည္း ႏုိင္ငံပုိင္ အရန္ေငြ ေၾကးမွာ ၄ ဒသမ ၅ ဘီလီယံမွ်သာရွိၿပီး က်န္ေငြမ်ား မွာ ပုဂၢလိက ဘဏ္ပုိင္ေငြမ်ား ျဖစ္ေနၾက၏။

ထုိအရန္ေငြေၾကး ပမာဏမွာ သြင္းကုန္လုိေငြ၏ သုံးလစာ မွ်သာရွိသျဖင့္ အနိမ့္ဆုံး အရန္ေငြေၾကးအျဖစ္ ထားရမည္ျဖစ္၍ ထုတ္မသုံး ရဲေပ။ ထုိအခါ သဘာ ၀က်စြာ သြင္းကုန္လုိေငြကို ေဒၚလာေစ်းကြက္ထဲမွ ရွာေဖြျဖည့္တင္းရသည့္အခါ ျမန္မာက်ပ္ေငြတန္ဖုိး ထုိးက်ခဲ့ရသည္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ တြင္ တစ္ေဒၚလာ လွ်င္ ျမန္မာက်ပ္ေငြတန္ဖုိး ထုိးက်ခဲ့ သည္။

၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ေဒၚလာလွ်င္ ျမန္မာက်ပ္ ေငြ ၉၇၀ ေပါက္ေစ်း ရွိရာမွ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ႏုိ၀င္ဘာလ သို႔ေရာက္သည့္အခါ ၁,၀၇၀ က်ပ္အထိ က်ဆင္းသြား ခဲ့ရသည္။ ရက္ပုိင္း အတြင္းမွာပင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ ျမန္မာက်ပ္ေငြတန္ဖုိး ခုနစ္ ရာခုိင္ႏႈန္း၀န္းက်င္ခန္႔ က်ဆင္းသြားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ထုိသို႔ ျမန္မာက်ပ္ေငြတန္ဖုိး က်ဆင္းေနျခင္းကို ၀င္ေရာက္ က်ားကန္ေပးရန္ အင္အားမရွိေသာ ဗဟုိဘဏ္အေနႏွင့္ လည္းအေျခအေနကို လက္ပုိက္ ၾကည့္ေန ရေတာ့သည္။

ထုိသို႔ ဗဟိုဘဏ္၏အရန္ေငြေၾကး လြန္စြာ နည္း ပါးေနခ်ိန္တြင္ နာမည္ေကာင္းရယူလုိေသာ ဦးသိန္းစိန္ အစုိးရအဖြဲ႕၏ အသုံးစရိတ္မွာလည္း ေၾကာက္ခမန္း လိလိတုိးျမႇင့္သုံးစြဲလာခဲ့ၾက၏။ ျပည္ေထာင္စု ၀န္ႀကီး ဌာနမ်ားႏွင့္ ဦးစီးဌာနမ်ားအတြက္ကုိပင္ ၂၀၁၂-၁၃ ဘ႑ာႏွစ္က (ထပ္တုိးမပါ) မူလခြင့္ျပဳထား အသုံး စရိတ္က်ပ္ ဘီလီယံ ၆,၃၇၀ ရွိရာမွ ၂၀၁၄-၁၅ ခု မူလ ဘတ္ဂ်က္ က်ပ္ဘီလီယံ (၁၀,၁၈၃) အထိ ခြင့္ျပဳ ေပးခဲ့ရာ အသုံးစရိတ္ ႏွစ္ဆမွ် တုိးျမႇင့္သုံးစြဲခြင့္ေပး ခဲ့၏။

ထုိသို႔ အစုိးရအသုံးစရိတ္ အဆမတန္ ျမင့္မားလာ သည့္အတြက္ ၂၀၁၄-၁၅ ခုႏွစ္အတြက္ ဘတ္ဂ်က္လုိေငြမွာ GDP ၏ ငါးရာခုိင္ႏႈန္းမွ်အထိကြာဟလာခဲ့ေတာ့ ၏။ အသုံးစရိတ္မ်ား၊ စီမံခန္႔ခြဲ မႈညံ့ဖ်င္းျခင္းႏွင့္ အဂတိ လုိက္စား မႈမ်ားကို ထိေရာက္စြာ ေျဖရွင္းႏုိင္စြမ္း မရွိ သည့္အေန အထားတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ ဘ႑ာမွာ “အိပ္ေပါက္ ႏွင့္ဖားေကာက္” ေနရသကဲ့သို႔ တုိးပြား ႀကီးထြား မလာႏုိင္ခဲ့ေပ။

ယင္းသို႔ အစုိးရအသုံးစရိတ္မ်ား တုိးျမႇင့္သုံးစြဲလာ သည့္အတြက္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ လိုေငြကို သမား႐ိုးက် နည္းလမ္းအတုိင္း ေငြစက္ၠဴတုိးျမႇင့္ ႐ုိက္ထုတ္သည့္ နည္းျဖင့္ ေျဖရွင္းလာသည့္အခါ သဘာ၀က်စြာ ျမန္မာ က်ပ္ေငြတန္ဖုိးက်ဆင္းမႈႏွင့္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း တုိးပြားႀကီးထြားမႈေရာဂါတုိ႔က ကပ္ၿငိ က်ေရာက္ လာၾကေတာ့သည္။

၂၀၁၄ ၾသဂုတ္လတြင္ ေနာက္ဆုံး ထုတ္ျပန္သည့္ ၫႊန္းကိန္းမ်ားတြင္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ႏႈန္း ၅ ဒသမ ၃၆ ရာခုိင္ႏႈန္း ရွိေနခဲ့ၿပီး ကုန္ေစ်းႏႈန္း အၫႊန္းကိန္း (Consumer Price Index) သည္ ၁၈၅ ဒသမ ၉၈ ရာခုိင္ႏႈန္းမွ် ရွိေနသည္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လက ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ၄ ဒသမ ၁၇ ရာခုိင္ ႏႈန္းရွိခဲ့ၿပီး၊ ကုန္ေစ်းႏႈန္း အၫႊန္းကိန္း (CPI) မွာ ၁၇၈ ဒသမ ၅၃ ရာခုိင္ႏႈန္း သာရွိခဲ့သျဖင့္ သိသာစြာ ျမင့္ တက္ခဲ့သည္။

လက္ရွိ ျမန္မာက်ပ္ေငြတန္ဖိုးက်ဆင္းမႈ ႏွင့္ ကုန္ေစ်းႏႈန္း ျမင့္တက္လာမႈအေန အထားအရ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ႏွစ္ကုန္ပုိင္းေရာက္လွ်င္ ေငြေဖာင္းပြဲ မႈႏႈန္းခုနစ္ ရာခုိင္ႏႈန္းႏွင့္ ကုန္ေစ်းႏႈန္းအၫႊန္းကိန္း ၂၀၀ ရာ ခုိင္ႏႈန္းအထိ ေရာက္ရွိလာႏုိင္သည္ဟု ပညာရွင္မ်ားက မွန္းဆထားခဲ့ၾကသည္။ ထုိ႔အတူ အိမ္ငွားရမ္းခေစ်း   ႏႈန္းမ်ားမွာလည္း ကုန္ေစ်းႏႈန္းအၫႊန္းကိန္းအရ ၂၀၁၃ ခုတြင္ ၂၉၈ ဒသမ ၃ ရာခုိင္ႏႈန္းရွိခဲ့ရာမွ ၂၀၁၄ ခု ေရာက္သည့္အခါ ၃၆၁ ရာခုိင္ႏႈန္းအထိ ျမင့္မား စြာထုိးတက္ လ်က္ရွိပါသည္။

ထုိသို႔ ျပည္သူလူထု၏ ေနထုိင္စားေသာက္ မႈဆုိင္ရာ အေထြေထြကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ား ျမင့္မားႀကီးထြား လာသည့္ အတုိင္း လူတစ္ဦး ခ်င္း၀င္ေငြမွာ ျမင့္တက္ မလာ ခဲ့ပါ။ ကုလသမဂ္ၢ ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆုိင္ရာ ညီလာ ခံ၏ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အနည္း ဆုံးႏုိင္ငံမ်ား (LDC)အစီရင္ခံစာ အရျမန္မာႏုိင္ငံ ၏တစ္ဦးခ်င္း တစ္ႏွစ္ ၀င္ေငြမွာ ေဒၚလာ ၉၉၄ က်ပ္ (ဆယ္သိန္းခန္႔) သာ ရွိေနဆဲ ျဖစ္ပါသည္။

ႏွစ္ေပါင္း ၂၇ ႏွစ္တုိင္ ၾကာျမင့္ ခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အနည္း ဆုံးႏုိင္ငံ (LDC) အဆင့္မွ ယခုတုိင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ႐ုန္းမထြက္ႏိုင္ေသးပါ။ LDC စာရင္းမွ လြတ္ေျမာက္ရန္ သတ္မွတ္ထားသည့္ တစ္ဦး ခ်င္း တစ္ႏွစ္၀င္ေငြ ၁,၁၉၀ ေဒၚလာျပည့္မီရန္ ေဒၚလာ ၁၉၆ (က်ပ္ ႏွစ္သိန္းေက်ာ္ခန္႔) တုိးျမႇင့္လာရန္ လုိအပ္ ေနပါေသးသည္။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ျပည္ ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၏လစာကို က်ပ္ ၁၀ သိန္းအထိ တုိးျမႇင့္ေပးရန္ ဆုံးျဖတ္ထားၿပီး အစုိးရအဖြဲ႕ မွ၀န္ထမ္းမ်ား လစာတုိးျမႇင့္ရန္ စီစဥ္ေနၾကေသာ္လည္း သာမန္ လူထု၀င္ေငြ တုိးတက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးႏုိင္ စြမ္း မရွိေသးပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အထက္ပါ တုိးျမႇင့္မႈ မ်ား က ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ပိုမုိမ်ားျပား လာၿပီး ကုန္ေစ်းႏႈန္း ႀကီးျမင့္မႈကို တြန္းတင္ေပးႏုိင္ သည့္အတြက္ ျပည္သူမ်ားကို ပိုမုိ၀န္ပိလာႏုိင္စရာ အေၾကာင္း ရွိပါ သည္။

ကမၻာေပၚရွိ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအနိမ့္ဆုံး၊ အဆင္းရဲဆုံး ႏုိင္ငံ မ်ားစာရင္းတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္အတူ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံ မ်ား ျဖစ္ၾကေသာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ ကေမ္ၻာဒီးယားႏွင့္ လာအုိႏုိင္ငံတို႔လည္း ပါ၀င္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ယခင္ က ျမန္မာႏိုင္ငံထက္ မ်ားစြာနိမ့္က်ဆင္းရဲခဲ့ေသာ လာအုိႏိုင္ငံက ယခုအခါ ျမန္မာႏိုင္ငံထက္ ပိုမုိျမင့္ မားေသာ အဆင့္ေနရာတြင္ ေရာက္ရွိေနျခင္းက ျမန္မာႏုိင္ငံ မည္မွ်ေနာက္ က်က်န္ရစ္ ခဲ့သည္ကို ေဖာ္ျပေနပါသည္။

ကုလသမဂ္ၢ၏ အစီရင္ခံစာ တစ္ရပ္အရ ျမန္မာ ႏုိင္ငံတြင္ လူ ၁၀၀ ရွိလွ်င္ ၃၆ ေယာက္က ဆင္းရဲမ်ဥ္း ေအာက္က်ေရာက္ေနၿပီး အထက္တန္း လႊာဆုိသည္ မွာလည္း ကိန္းဂဏန္းတစ္လုံးစာမွ်သာ ရွိေနေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ သမ္ၼတဦးသိန္းစိန္က ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါး မႈရွိေနတယ္ဆုိတာကို ၀န္ခံထားၿပီး ၂၀၁၅ ခုတြင္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို လက္ရွိ ၂၆ ရာခုိင္ ႏႈန္းမွ ၁၆ ရာခုိင္ႏႈန္းသို႔ ေလွ်ာ့ခ်ေရး အတြက္ တတိယ လႈိင္းျပဳျပင္ေျပာင္း လဲေရးေတြ လုပ္ေနသည္ဟု ဆုိခဲ့သည္။

သို႔ရာတြင္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အတြင္း ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရ သည့္ ေျမသိမ္း၊ ယာသိမ္း၊ လယ္သိမ္းခံခဲ့ၾကရသျဖင့္ ဘ၀ပ်က္လာသည့္ ေက်းလက္ျပည္သူမ်ား၊ ၿမိဳ႕ျပတြင္ အိမ္ေျခယာမဲ့ဘ၀ ေရာက္ေနၾကေသာအျဖစ္မ်ားက ဆင္းရဲသားမ်ား ပိုမုိတုိးပြားလာၿပီလားဟူ၍ ထင္မွတ္ မွားစရာ ျဖစ္ေနရပါသည္။

၂၀၁၄-၁၅ ခုႏွစ္ ဘတ္ဂ်က္စာရင္း တင္ျပခဲ့ရာတြင္ ပညာေရးႏွင့္က်န္းမာေရး အသုံးစရိတ္မ်ားကို ယခင္ အစုိးရမ်ား လက္ ထက္ကထက္ ေလးဆနီးပါးမွ် ပိုမုိ သုံးစြဲ ထားေၾကာင္း ၾကားသိရသျဖင့္ ၀မ္းေျမာက္ ၾကရပါသည္။

ယခင္အစုိးရမ်ားလက္ထက္က ပညာ ေရး၊ လူမႈေရးအသုံးစရိတ္မွာ ႏွစ္စဥ္၏ ႏွစ္ရာခုိင္ႏႈန္း ၀န္းက်င္မွ်သာ ရွိသျဖင့္ ယခု အခါ ခုနစ္ ရာခုိင္ႏႈန္း ၀န္းက်င္ သို႔ ေရာက္ ရွိလာသည္ကုိပင္ ေက်းဇူးတင္ၾကရပါမည္။ သို႔ရာ တြင္ ထုိင္းႏုိင္ငံ၏ ပညာေရးရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈပမာဏမွာ ၂၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ရွိခဲ့ သျဖင့္ ထုိင္းႏုိင္ငံ ၏ ပညာ ေရးအဆင့္အ တန္းမွာ အေရွ႕ေတာင္အာရွတြင္ စင္ကာ ပူၿပီးလွ်င္အျမင့္ဆုံးဟု ေျပာရမည္သကဲ့သို႔ ရွိေန ခဲ့ပါသည္။

ထုိ႔အတူ ထုိင္းႏုိင္ငံတြင္ လူတစ္ဦးခ်င္း ႏုိင္ငံေတာ္မွခ်ေပးေသာ က်န္းမာေရးအသုံးစရိတ္၊ ႏွစ္စဥ္ ေဒၚလာ ၂၅၀ ၀န္းက်င္တြင္ရွိေနစဥ္ ကုလသမဂ္ၢ စာရင္း တစ္ခုအရ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ လူတစ္ဦးခ်င္းအေပၚ က်ခံသည့္ က်န္းမာေရးကုန္က် စရိတ္မွာ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ၁၁ ေဒၚလာမွ်သာရွိ သည္ကုိ သိရေသာအခါ မ်ားစြာ အံ့ၾသ ၀မ္း နည္းရပါသည္။ ထုိအခါ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပညာေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးနယ္ပယ္တုိ႔တြင္ ခ်ဳိ႕ယြင္း အားနည္းခ်က္ႏွင့္ လုိအပ္ခ်က္မ်ားစြာ ရွိေနသည္မွာ အဆန္းတၾကယ္ေတာ့ မဟုတ္ေတာ့ပါ။

ၿခံဳငုံသုံးသပ္ၾကည့္လွ်င္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဒီမုိကေရစီျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္မွာ ေရွ႕မတုိး၊ ေနာက္မဆုတ္သာႏွင့္ တန္႔အီေနေသာ အ ေနအထား ျဖစ္ပါသည္။ ထုိသို႔ျဖစ္ရျခင္းမွာ ဤ ကာလအတြင္း ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ႏုိင္စြမ္းမရွိခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။

ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒျပဳျပင္ေရး လုပ္ေဆာင္ႏုိင္စြမ္း မရွိ ရျခင္း၏ အေျခခံ အေၾကာင္း အခ်က္မွာ လည္း ဟန္ျပ အပြင့္ဆုိင္ ႏုိင္ငံေရး ေတြ႕ဆုံပဲြကိုထိေရာက္ နက္႐ႈိင္းသည့္ ႏုိင္ငံေရးထိပ္သီးမ်ား၏ အမ်ဳိးသား ရင္ ၾကားေစ့ေရး ေဆြ ေႏြးပြဲျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္လုိသည့္ သေဘာထား မရွိေသာေၾကာင့္ ပင္ျဖစ္ပါသည္။

ထုိသို႔ေသာ သေဘာထားမရွိသည့္ အတြက္လည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲ မ်ားတြင္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္ မခ်ဳပ္ဆုိႏုိင္႐ုံမက အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ တုိက္ခုိက္ေရး သေဘာထားေၾကာင့္ ေသနတ္သံ မ်ားျပန္၍ ဆူညံ လာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ မည္သို႔ပင္ဆုိေစ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံတကာဆက္ ဆံေရး နယ္ပယ္က်ယ္ျပန္႔မ်ားျပားလာ႐ုံမက အာဆီယံ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ သရဖူေဆာင္းႏုိင္သည့္ ကာလ လည္း ျဖစ္ပါသည္။

သို႔တုိင္ က်ယ္ျပန္႔ လာသည့္ ႏုိင္ငံ တကာ ဆက္ဆံေရးႏွင့္အတူ ရရွိလာသည့္ ဘ႑ာေရး အကူအညီႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမ်ားကို စီမံခန္႔ခြဲ မႈညံ့ဖ်င္းသျဖင့္ထိေရာက္ အက်ဳိးရွိစြာ အသုံးမခ်ႏုိင္သျဖင့္  LDC ဘ၀မွ မလြတ္ေျမာက္ႏုိင္ဘဲ ျပည္သူမ်ား ဆင္းရဲတြင္း နက္ေနဆဲပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ၏ ပုံရိပ္မ်ား က ပင္လာမည့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၏ ႐ုပ္ပုံလႊာကို ပုံေဖာ္ျခယ္မႈန္း သြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။

Credit  -  Mizzima News

No comments:

Post a Comment