Sunday, December 21, 2014

အေၾကာင္းကိုသိေသာငါ (ေဆာင္းပါး)

ေဆာင္းပါး - ၿငိမ္းခ်မ္းေအး

“ ေလာကမွာ လူ႕မိုက္မဲမႈနဲ႔ စၾက၀ဠာႏွစ္ခု ဟာ အဆုံး၊ အစ မရွိဘူး။ ဒီထဲမွာ စၾက၀ဠာ အတြက္ေတာ့ သူသိပ္မေသခ်ာေသးဘူး၊ လူ သားမိုက္မဲမႈကေတာ့ အတိုင္းမသိပါပဲ ...” ဆိုတဲ့ သေဘာမ်ိဳး အိုင္းစတိုင္းဆိုခဲ့ဖူးတယ္လို႔ ေျပာေလ့ရွိ ၾကတယ္။ ပုဂံေခတ္ ေရွးဦးျမန္မာ စကားေျပမွာကတည္းက ပါဠိစကားလုံး “ အနႏၲ” ကို “ အတိုင္းမသိ” လို႔ ဘာသာျပန္ခဲ့တာ ေတြ႕ရ ေတာ့ ဘာသာျပန္ယူပုံ အသုံးကို သိပ္သ ေဘာက်မိတယ္။

အတိုင္းမသိရင္ အက်ဥ္း၊ အက်ယ္ မသိ ေတာ့ဘူး၊ အထူအပါး နားမလည္ေတာ့ဘူး၊ အေကာင္း၊ အဆိုး မခြဲတတ္ေတာ့ဘူး၊ အ မွား၊ အမွန္ မကြဲေတာ့ဘူး၊ အေျမာ္အျမင္မရွိ ေတာ့ဘူး စသည္.. စသည္.. ဘာဆိုဘာမွ မသိ၊ မရွိ၊ မိုက္မဲမႈက အဆုံး၊ အစ မရွိေတာ့ သလိုျဖစ္သြားတယ္။ လူသားရဲ႕မိုက္မဲမႈက တကယ့္ အနႏၲ၊ တကယ့္အတိုင္းမသိပါပဲ။ ဗုဒၶအေဟာ “ အႏၶီဘူေတာ အယံ ေလာေကာ ဤေလာကသည္ အမိုက္အတိ၊ ကန္း၏” ဆို တဲ့အတိုင္းပါပဲ။

သတၱဝါေတြထဲမွာ အသိဉာဏ္အရွိဆုံးခံ ယူတဲ့ လူသားရဲ႕ လူ႕သမိုင္းတေလၽွာက္ မိမိ ရွင္သန္ေနထိုင္ရာ ကမၻာေျမႀကီးနဲ႔ယွဥ္တြဲရာ သတၱ၊ ႐ုကၡေလာက အေပၚ ျပဳမူ က်င့္ႀကံပုံကို ၾကည့္ရင္ လူသားရဲ႕မိုက္မဲမႈအတိုင္းအတာကို သိႏိုင္ပါတယ္။ မိမိကိုယ္က်ိဳးအတၱအလိုေလာ ဘ၊ ဥစၥာဓနအတြက္ သစ္ပင္ေတြခုတ္ၾက၊ သား ေကာင္ေတြသတ္ၾက၊ ေတာင္ေတြၿဖိဳ၊ ေတာ ေတြ တုံး၊ ျမစ္ေရေတြခမ္းေစၿပီ ကိုယ္ေနထိုင္ ရာ အိမ္ကမၻာကို မိုက္လုံးႀကီးစြာနဲ႔ ဖ်က္ဆီး ေနၾကတယ္။ ဒါ့အျပင္ လူသားအခ်င္းခ်င္း အမ်ိဳးဘာသာသာသနာ၊ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္၊ တိုင္း ျပည္ဂုဏ္၊ အာဏာ၊ စီးပြား အစရွိသလိုအ ေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးျပ ေခတ္အဆက္ဆက္ျဖစ္ ပြားခဲ့တဲ့ စစ္ပြဲ၊ အၾကမ္းဖက္မႈ၊ ပဋိပကၡ၊ အဓိ က႐ုဏ္း၊ အမုန္း၊ ရန္ၿငိဳးေတြဟာလည္း လူ သားရဲ႕မိုက္မဲမႈ ျပယုဂ္ေတြပါပဲ။
ဒီလိုႀကီးက်ယ္တဲ့ မိုက္မဲမႈေတြကို ထား လိုက္ပါဦး။ ေန႔စဥ္ သူသူ၊ ကိုယ္ကိုယ္ အား လုံးနီးပါ ရံဖန္ရံခါက်ဴးလြန္တတ္တဲ့ အသိမဲ့မႈ ေတြကိုပဲၾကည့္ပါ။ ၂၁ ရာစု ေခတ္လူသား နိစၥဓူ၀ ျမင္ေတြ႕၊ ႀကဳံဆုံေနရတဲ့ အင္တာနက္ ေခတ္ လာသမၽွသတင္းကိုတင္၊ ေတြ႕သမၽွ သတင္းကိုယုံ၊ စဥ္းစားဆင္ျခင္ ကိုယ္ပိုင္ေတြး ေခၚမႈျဖစ္စဥ္မဲ့ေနတဲ့ အျဖစ္ေတြကိုပဲၾကည့္ရင္ လူသားရဲ႕မိုက္မဲမႈက အတိုင္းမသိ၊ အ တိုင္းမရွိေၾကာင္း သိႏိုင္တယ္။

ဒီသေဘာဟာ ေက်ာင္းစာသင္ခန္း အတန္းပညာနဲ႔မဆိုင္ပါ။ အတန္းစာက မဟာပညာေက်ာ္၊ ပါရဂူျဖစ္ ေကာင္းျဖစ္မယ္၊ ေဒါက္တာျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ မယ္၊ ကိုယ္ပိုင္ဆင္ျခင္ထုတ္ႏိုင္မႈစြမ္း မရွိ တာကေတာ့ မရွိတာပါပဲ။
ပါဠိကပဲလာတဲ့ “ ပညာ” ကို အနက္ဖြင့္ရင္ အေၾကာင္း-အက်ိဳး၊ အမွား-အမွန္၊ အဆိုး-အေကာင္းကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာနားလည္ျခင္းလို႔ ရမယ္ထင္တယ္။ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာဆင္ျခင္မႈ ဉာဏ္ စိတ္အသိ ‘Analytical Mind’ ျဖစ္ စဥ္ကလာတဲ့ နားလည္မႈ “ Analytical Understanding” ကသာ အေတြးအေခၚ၊ အေျမာ္ အျမင္ ဆင္ေျခတုံတရားရွိတဲ့ ပညာဉာဏ္ အျမင္ “ Wisdom” ကိုရႏိုင္တယ္။ ေတြးေခၚ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ထုတ္မႈျဖစ္စဥ္မပါတဲ့ ေလ့လာမႈ အသိဗဟုသုတ “ Knowledge” တခုတည္း ကေန အမွား၊ အမွန္၊ အဆိုး၊ အေကာင္း၊ အက်ိဳး၊ အေၾကာင္း ခြဲျခားသိျမင္နားလည္ႏိုင္ တဲ့ ဉာဏ္အေျမာ္အျမင္ “ Wisdom” ကို မရ ပါဘူး။

ဒါေပမဲ့ခက္တာက လူ႕သဘာ၀မွာ ကိုယ္ ပိုင္စဥ္းစားေတြးေခၚလိုမႈက အင္မတန္နည္း လွတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ၿဗိတိသၽွေတြး ေခၚပညာရွင္ ဘာထရန္ရပ္ဆဲလ္ (၁၈၇၂-၁၉၇၀)က “ ေတြးမလား၊ ေသမလားဆိုရင္ မေတြးဘဲ အေသခံၾကမယ့္လူ အမ်ားစုပါ” ဆို တဲ့ သေဘာမ်ိဳးဆိုခဲ့ဟန္တူတယ္။
ဒီလိုသေဘာမ်ိဳးေၾကာင့္ ဗဟုသုတရွာ မွီးလို၊ ဒါမွမဟုတ္ ဗဟုသုတရွိလွပါရဲ႕ဆိုသူ အတန္းပညာတတ္မ်ား ကိုယ္တိုင္က်ိဳးေၾကာင္း ဆင္ျခင္မႈမဲ့ကာ အေျပာင္အျပက္သတင္းမွန္း မသိ၊ လံၾကဳတ္ သတင္းမွန္းမသိ၊ ေနာက္ခံ အေၾကာင္းအရာ၊ ရည္႐ြယ္ခ်က္တခုခုေၾကာင့္ တင္တဲ့သတင္းမွန္းမသိ အစရွိတဲ့ အင္တာ နက္က သတင္းမ်ိဳးစုံကို အခု လူမႈကြန္ရက္ အြန္လိုင္းေခတ္ႀကီးမွာ ျမင္သမၽွ၊ ေတြ႕သမၽွ ယုံေန၊ ကိုယ့္စာမ်က္ႏွာမ်ားမွာ အားတက္ သေရာ ျဖန္႔ေနၾကတာပဲေပါ့။ အဂၤလိပ္လို ေလးမ်ားေရးထားရင္ ပညာတတ္ဆိုသူမ်ား ပိုလို႔ေတာင္ ယုံယုံၾကည္ၾကည္ တင္ၾကပါေသး တယ္။ ေခတ္ဆိုးစနစ္ဆိုးမွာ အမ်ားစုရခဲ့တဲ့ အတန္းပညာဆိုတာကလည္း ကိုယ္ပိုင္စဥ္း စားေတြးေခၚႏိုင္စြမ္းကို လုံး၀မ်က္ကြယ္ျပဳ ထားတဲ့ ႏို႔ပိန္ပ်ဥ္းက် ပညာေရးျဖစ္တာေၾကာင့္ လည္း ပါတာေပါ့ေလ။

ဒါနဲ႔ပဲ ဩစေၾတးလ်ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ အဆက္ ဆက္လည္း မြတ္ဆလင္ေတြကို တိုင္းျပည္က ႏွင္ထုတ္ခဲ့ၾက၊ ဂ်က္ကီခ်န္းလည္း အြန္လိုင္း မွာ ခဏခဏေသရ၊ ဒီဇင္ဘာမွာ ကမၻာႀကီး ဟာ ၆ ရက္တိုင္တိုင္ အလင္းေရာင္မရွိဆို လည္း ယုံၾကျဖစ္ရတာပါ့။ လူႀကိဳက္မ်ားေအာင္ ဒါမွမဟုတ္ အမုန္းပြားေအာင္ သတင္းလိမ္ တင္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာက အေျပာင္အျပက္လိမ္ ဆင္သတင္း “ Hoax News/Spoof News” ေတြ၊ ဧၿပီအ႐ူးလုပ္တဲ့သတင္းေတြကို အဂၤ လိပ္စာတတ္ဆိုသူမ်ား မစူးစမ္းမဆင္ျခင္ ယုံ ခ်င္ၾကတယ္။ တခါတေလ ဒါမ်ိဳး လိမ္ဆင္ ေတြကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီက အေပါစားလူၿပိန္း ႀကိဳက္ေပၚပင္ အဝါေရာင္စာနယ္ဇင္းတခ်ိဳ႕က ပါ ကိုးကား “ Internet” တို႔၊ ကိုးကား “ Facebook” တို႔လုပ္ကာ တရားဝင္ပုံႏွိပ္တတ္ၾက ပါေသးတယ္။
ဒီလို အမႈမဲ့အမွတ္မဲ့အသိမဲ့ ခပ္လြယ္ လြယ္ခပ္ေပါ့ေပါ့ေနတတ္သူ လူအမ်ားေၾကာင့္ အြန္လိုင္းမွာ ဘယ္သူဘယ္ဝါမွန္းမသိ၊ နာ မည္ဝွက္ အပုန္းအလၽွိဳမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးရည္႐ြယ္ ခ်က္ရွိရွိနဲ႔ အမုန္းပြားလိုသူမ်ား၊ လူမ်ိဳးဘာ သာစြဲႀကီး၊ ျပင္းထန္သူပုဂၢိဳလ္မ်ားဟာ ပြဲဆူ ေစမယ့္ သားမယားျပဳက်င့္မႈ လုပ္ႀကံဇာတ္ လမ္းေတြ ကြန္ရက္စာမ်က္ႏွာမ်ားမွာ ေကာင္း ေကာင္းခင္းျပႏိုင္၊ ကလစ္ကေလးတစ္ခ်က္ႏွိပ္ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး မႈိင္းတိုက္ေပးႏိုင္ တယ္၊ အမုန္းတရားျဖန္႔ႏိုင္ေနၾကတာေပါ့။ အက်ိဳးဆက္ တိုင္းျပည္မွာ မွီတင္းေနထိုင္ေန ၾကတဲ့ ႏိုင္ငံသားအခ်င္းခ်င္းလည္း ယုန္ ထင္ေၾကာင္ထင္ သကၤာယနမကင္းျဖစ္၊ အ ျမင္မၾကည္လင္ မႏွစ္ၿမိဳ႕မုန္းတီးမႈေတြ တိုး ပြားလာကုန္တာေပါ့။

မ်က္ေမွာက္ေခတ္ကို သတင္းနည္းပညာ ေခတ္ႀကီးလို႔ သတ္မွတ္ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ အရာရာတိုင္းက မွန္ကန္တဲ့သတင္းမျဖစ္ပါ။ တရားဝင္ စာနယ္ဇင္းအပါအဝင္ အြန္လိုင္း +ပုံႏွိပ္မီဒီယာမ်ားေပၚမွာ အခ်က္အလက္အ မွန္မ်ား၊ ပုံႀကီးခ်ဲ႕မႈမ်ား၊ အမွန္တဝက္ အမွား တဝက္ စတဲ့ အမွား/အမွန္၊ အေကာင္း^အဆိုး ေရာယွက္ေနတာပါ။ ဒီလို စိစစ္မထုတ္ရေသး တဲ့ အၾကမ္းထည္ “ Raw Data” ေတြကို မွန္ ကန္တိက်တဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ျဖစ္ ေစဖို႔က နည္းပညာေခတ္ ေခတ္လူသားရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ ေတြးေခၚ၊ ေျမာ္ျမင္၊ သုံးသပ္၊ ဆင္ ျခင္ႏိုင္မႈျဖစ္စဥ္ ကိုယ္ပိုင္ဦးေႏွာက္ အလုပ္ “ Process” လိုပါတယ္။ ဒီျဖစ္စဥ္အဆင့္ ၿပီးမွသာ မ်က္ေမွာက္မီဒီယာ ၾကားခံအစုံစုံက ျမင္ရ၊ ၾကားရ၊ ဖတ္ရသမၽွဟာ တကယ့္ “ Information” သတင္းအမွန္ကို ျဖစ္ေစႏိုင္ပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီသေဘာကို လူအမ်ားစုလုပ္ ေလ့လုပ္ထမရွိေတာ့ ေယဘုယ်အမ်ားစု သ ေဘာကေတာ့ ေျပာင္းလဲမသြားပါ။

ဒါေၾကာင့္ မသိမႈ၊ မိုက္မဲမႈ၊ အမွန္တဝက္ သိမႈ၊ အက်ိဳး/အေၾကာင္းအလုံးစုံ ျပည့္ျပည့္ စုံစုံနားလည္ႏိုင္မႈ နည္းမႈေတြနဲ႔ ဒါေတြရဲ႕ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးေတြကို ေတြ႕ေန၊ ျမင္ေန၊ ၾကားေနရဦးမွာပါပဲ။ ပါဠိစကားလုံး “ အႏၶ” ကို ျမန္မာလိုျပန္ရင္ “ ပညာမ်က္စိကန္းေသာ၊ လူအ၊ လူၿပိန္း” လို႔ ရမယ္ထင္ပါတယ္။ ေတြး ေခၚဆင္ျခင္၊ အက်ိဳး။အေၾကာင္းစဥ္းစားမႈက လာတဲ့ ပညာဉာဏ္ဆိုတဲ့ အလင္းမဲ့သူကို စာ႐ြက္ေပၚက အတန္းပညာဘယ္ေလာက္ ရွိရွိ “ လူ႕ အႏၶ” လို႔ပဲေခၚရပါမယ္။ “ လူၿပိန္း” လို႔ပဲ ေခါင္းစဥ္တပ္ရပါမယ္။

ဒီလို အယုံလြယ္၊ ေသြးဆူလြယ္၊ ေသြး ထိုးေျမႇာက္ပင့္ႀကိဳးဆြဲရာက ခိုင္းဖို႔လြယ္သူ လူ႕ အႏၶ လူၿပိန္းေတြမ်ားရင္ အိမ္ၾကက္ခ်င္း အိုးမည္းသုတ္ရန္တိုက္ေပးလိုသူ၊ ေသြးခြဲအုပ္ ခ်ဳပ္ အာဏာသက္ဆက္လိုသူေတြရဲ႕ အ ႀကိဳက္ပဲျဖစ္ေနပါမယ္။ အာဏာသက္ဆိုး ဆြဲ ဆန္႔လိုသူေတြရဲ႕ ေထာင္ေျခာက္ထဲမွာပဲ တဝဲ လည္လည္ျဖစ္ေနပါမယ္။
နိဂုံးခ်ဳပ္ရရင္ ပုဂံေခတ္ သိဃၤသူ႕သမီး ေက်ာက္စာပါဆုေတာင္းလို “ အေၾကာင္းကို သိေသာ ငါ ျဖစ္ရပါလို၏” သႏၷိ႒ာန္နဲ႔ လူ အမ်ား တိုင္းျပည္မွာတိုးပြားေစခ်င္တယ္။ အ ေၾကာင္းက ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့စနစ္ အဖြဲ႕အ စည္း၊ တရားမၽွတ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ၿငိမ္းခ်မ္း ခ်မ္းသာ၊ ေလာကပါလတရား ထြန္းကားတဲ့ ဒီမိုကေရစီ လူ႕ေဘာင္တစ္ခုကို အဆင့္မီ တည္ေဆာက္ခ်င္ရင္ တိုင္းျပည္ရဲ႕ျပႆနာ ရင္းျမစ္ ေနာက္ခံစနစ္ဆိုး အေၾကာင္းရင္းေတြ ကို သိနားလည္တဲ့လူ မ်ားျပားမွျဖစ္မွာမို႔ပါ။

အေၾကာင္းကိုမသိျခင္း၊ ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္မႈ မရွိျခင္း၊ ဉာဏ္အလုပ္မပါျခင္း၊ ပညာမဲ့ျခင္း က လူ႕အဝန္းအဝိုင္းမွာ “ မိုက္မဲမႈအနႏၲ” အ တိုင္းမသိ၊ အတိုင္းမရွိျဖစ္ေနျခင္းရဲ႕အေၾကာင္း ရင္းခံလည္းျဖစ္ေနလို႔ပါ။ ဒီအေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ိဳးဆက္ အုပ္စိုးသူမ်ားလွည့္ကြက္ကို မျမင္ႏိုင္ လူအခ်င္းခ်င္း ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟေတြထား၊ အၿငိဳးအေတးေတြ သေႏၶ တည္၊ အာဃာတေတြတည္ေဆာက္၊ အမုန္း ေတြဖြဲ႕၊ ပဋိပကၡေတြမ်ားကာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း မၿငိမ္းခ်မ္း၊ မစည္ပင္၊ မဖြံ႕ၿဖိဳးဆုတ္ယုတ္ေန ရျခင္းပါပဲ။ “ အေၾကာင္းကိုသိေသာ ငါ” ျဖစ္ မွသာ “ မိုက္မဲမႈအနႏၲ” အဆုံးသတ္၊ စနစ္ ဆိုးလူဆိုး သံသရာပဋိစၥသမုပၸါဒ္ စက္ဝန္းက လြတ္ႏိုင္မွာပါ။
စာေရးသူ ကၽြန္ေတာ္ေတာ့ “ အေၾကာင္း ကိုသိေသာ ငါ” အျပည့္အဝျဖစ္ဖို႔ တႏိုင္ႀကိဳး စားေနပါတယ္။ မိတ္ေဆြစာဖတ္သူေကာ ဘယ္လိုပါလဲ ခင္ဗ်ာ။

(ေဆာင္းပါးပါအာေဘာ္ကို ေဝဖန္ေထာက္ျပရန္ nyeinchanaye81@gmail.com သို႔ စာေရးႏိုင္သည္။)

ၿငိမ္းခ်မ္းေအး

Credit - The Ladies News Journal

 
 

No comments:

Post a Comment