Tuesday, February 17, 2015

ႏိုင္ငံေက်ာ္ ‘ၿငိမ္းစုစီ’ ဖြဲ႔စည္းပံုႏွင့္ ညီပါရဲ႕လား

Written by : ဦးသိန္းသန္းဦး (ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရွ႕ေနမ်ားကြန္ရက္)

ဖ်ာပံုၿမိဳ႕သို႔ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၄ ရက္က ေရာက္ရွိခဲ့ေသာ ဧရာ၀တီ ဒီမိုကေရစီ သပိတ္စစ္ေၾကာင္းအား ၿမိဳ႕သူ ၿမိဳ႕သားမ်ားက ႀကိဳဆိုေနၾကစဥ္ (ဓာတ္ပံု - ေအာင္ေက်ာ္မ်ဳိး)


အမ်ဳိးသားပညာေရး ဥပေဒမူၾကမ္းကို ကန္႔ကြက္ ဆႏၵျပေနသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ ေတာင္းဆိုခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အစုိးရ၊ လႊတ္ေတာ္၊ ေက်ာင္းသားကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ NNER ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ယေန႔ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေနရာ အတည္မျပဳႏိုင္ေသးေသာ သတင္းတစ္ရပ္တြင္ ခ်ီတက္ဆႏၵျပသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားအား အစုိးရမွ အေရးမယူဟု ကတိေပးေၾကာင္း ၾကားသိရပါသည္။ ေကာင္းျမတ္သည့္ မဂၤလာရွိသည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ေက်ာင္းသားမ်ား ခ်ီတက္ရာ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ေဒသဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ားက ‘ၿငိမ္းစုစီ’ ပုဒ္မ(၁၈) ျဖင့္ အေရးယူရန္ ၿခိမ္းေျခာက္ခဲ့ေၾကာင္း စဥ္ဆက္မျပတ္ ၾကားသိေနရပါသည္။ ႏိုင္ငံအႏွံ႔အျပား လူ႔အခြင့္အေရး တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူမ်ား အလုပ္သမား၊ လယ္သမားမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီ၀င္မ်ားကို အဆိုပါ ‘ၿငိမ္းစုစီ’ ဥပေဒကို လက္နက္သဖြယ္ အသံုးခ် ဖိႏွိပ္ခဲ့သည္မွာ ကာလၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒသည္ ျပည္သူ (၉၂ ဒသမ ၄၈) ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ အတည္ျပဳထားပါသည္ဆိုေသာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေတာ္ႀကီးႏွင့္ ကိုက္ညီပါရဲ႕လား။

ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေ၀းခြင့္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ဆိုင္ရာ ဥပေဒကို ၂-၁၂-၂၀၁၁ ရက္တြင္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒအမွတ္ (၁၅)အျဖစ္ အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ဥပေဒနိဒါန္းတြင္ ‘ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ-၃၅၄၊ ပုဒ္မခြဲ (ခ)တြင္ ႏိုင္ငံသားတိုင္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရး၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး၊ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ သို႔မဟုတ္ ျပည္သူတို႔၏ ကိုယ္က်င့္တရား အက်ဳိးငွာ ျပ႒ာန္းထားသည့္ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ လက္နက္မပါဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေ၀းခြင့္၊ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ သံုးစြဲေဆာင္ရြက္ခြင့္ ရွိသည္ဟု ျပ႒ာန္းထားသည့္အေလ်ာက္ ႏိုင္ငံသားမ်ားက ယင္းအခြင့္အေရးမ်ားကို ဥပေဒႏွင့္အညီ သံုးစြဲေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ အလို႔ငွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သည္ ဤဥပေဒကို ျပ႒ာန္းလုိက္သည္’ ဟု ေဖာ္ျပပါရွိသည္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ျမေစတီေက်ာက္စာပါ ေရွးစကားျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ ‘ေကာင္းေလွာင့္ ေတးေကာင္း ေလွာင့္ေတး’ ဟု အာေမဍိတ္ ျပဳရပါမည္။

ဤနိဒါန္းအရ ဥပေဒရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ ေမြးရာပါ အခြင့္အေရးအရ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေ၀ခြင့္ႏွင့္ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ ရွိေၾကာင္းကို အသိအမွတ္ျပဳရန္ ျဖစ္သည္။ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္းအရ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစုေ၀းခြင့္ႏွင့္ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္မွာ ယဥ္ေက်းသည့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတိုင္း၊ ႏိုင္ငံတုိင္းက လက္ခံက်င့္သံုးေနသည့္ လူ႔ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ရပ္လည္း ျဖစ္ပါသည္။

၂၀၀၈ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ-၃၅၄၊ ပုဒ္မခြဲ (ခ)တြင္ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားအရ ဤအခြင့္အေရးကို က်င့္သံုးရန္ ႏိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရး၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး၊ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာေရး၊ သို႔မဟုတ္ ျပည္သူတို႔၏ ကိုယ္က်င့္တရား အက်ဳိးငွာ ျပ႒ာန္းထားသည့္ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ လက္နက္မပါဘဲ ဤအခြင့္အေရးကို က်င့္သံုးခြင့္ရွိေၾကာင္း ႀကိဳတင္စည္းကမ္းခ်က္သံုးရပ္ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းၿပီး တိတိက်က် ခြင့္ျပဳၿပီးျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤႀကိဳတင္ စည္းကမ္းခ်က္သံုးရပ္ႏွင့္အညီ လက္နက္မပါလွ်င္ မည္သူမဆို ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေ၀းခြင့္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ ရွိေၾကာင္းမွာ အလြန္ထင္ရွားသည့္ အခ်က္ျဖစ္သည္။ သို႔ပါလ်က္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္းႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒက ႏိုင္ငံသားတို႔၏ ေမြးရာပါ အခြင့္အေရး (Congenital Right) အျဖစ္ ခြင့္ျပဳထားခ်က္ကို ၿမိဳ႕နယ္ရဲတပ္ဖြဲ႕မွဴးထံ ခြင့္ျပဳမိန္႔ေတာင္းရမည္။ ၿမိဳ႕နယ္ရဲတပ္ဖြဲ႔မွဴးက ျငင္းပယ္ႏိုင္ခြင့္ ရွိသည္ဟု အဆိုပါ ဥပေဒပုဒ္မ-၅ တြင္ ျပ႒ာန္းထားျခင္းမွာ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ အခြင့္အေရးကို တစ္ဖက္လွည့္ျဖင့္ ႐ုပ္သိမ္းျခင္း ျဖစ္သည္။ ယခု ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ၿပီး ခြင့္ျပဳမိန္႔ေတာင္းရန္မလို အေၾကာင္းၾကားရန္သာ လိုသည္ဟု ဆိုေသာ္လည္း လက္ေတြ႕တြင္မူ ခြင့္ျပဳမိန္႔ ေတာင္းခံရသည့္ သေဘာပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ျငင္းပယ္မႈမ်ား ဆက္လက္တည္ရွိျမဲ တည္ရွိေနပါသည္။ မူလဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၃၅၄(ခ)တြင္ ရွင္းလင္းျပတ္သားစြာ ျပ႒ာန္းထားခ်က္အရ ႀကိဳတင္စည္းကမ္းခ်က္ သံုးရပ္ႏွင့္ ညီညြတ္လွ်င္ လက္နက္မပါဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေ၀းခြင့္ႏွင့္ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ ရွိျခင္းမွာ အျငင္းမပြား။ ဤစည္းကမ္းခ်က္ သံုးရပ္ႏွင့္ မကိုက္ညီလွ်င္ အေရးယူရန္သာ ရွိသည္။ ဤဥပေဒႏွင့္ နည္းဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းရာတြင္ အျခားႏိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း ခြင့္ျပဳမိန္႔ ေတာင္းခံရေၾကာင္း အေၾကာင္းျပသည္။ အျခားဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ခြင့္ျပဳမိန္႔ေတာင္းခံရျခင္းမွာ လမ္းပိတ္ဆို႔မႈ မရွိေစရန္ႏွင့္ (အကယ္၍) ဆႏၵျပသူမ်ားမွာ လူနည္းစု ျဖစ္ပါက အျခားသူမ်ား၏ တိုက္ခိုက္ေႏွာင့္ယွက္မႈကို ကာကြယ္ရန္ ျဖစ္သည္။ ယခု ဥပေဒတြင္မူ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ အခြင့္အေရးမွာ အဓိကမက်ဘဲ အာဏာပိုင္က ခြင့္ျပဳလိုစိတ္ ရွိ၊ မရွိ တစ္နည္းအားျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေ၀းစီတန္းသည့္ ကိစၥမွာ အာဏာပိုင္၏ အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္ ဆန္႔က်င္မႈ ရွိ၊ မရွိသည္သာ အဓိက ျဖစ္ေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ ခြင့္ျပဳထားသည့္ ႏိုင္ငံသား အခြင့္အေရး တစ္ရပ္ကို ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ ရဲတပ္ဖြဲ႕ အရာရွိတစ္ဦးက ၎စိတ္ႀကိဳက္ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအရ ျငင္းပယ္ခြင့္ရွိသည့္သေဘာ ျပ႒ာန္းထားျခင္းမွာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ၏ ေဘာင္ကိုေက်ာ္လ်က္ ရွိပါသည္။

ဥပေဒမ်ား၏ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၁၉၈ တြင္ ေအာက္ပါအတုိင္း ျပ႒ာန္းထားသည္။

၁၉၈။ လႊတ္ေတာ္အဆင့္ဆင့္ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စု ဦးစီးအဖြဲ႕မ်ားက ျပ႒ာန္းသည့္ ဥပေဒမ်ား၏ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္သည္။

    အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္းႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒက ႏိုင္ငံသားတို႔၏ ေမြးရာပါ အခြင့္အေရး (Congenital Right) အျဖစ္ ခြင့္ျပဳထားခ်က္ကို ၿမိဳ႕နယ္ရဲတပ္ဖြဲ႕မွဴးထံ ခြင့္ျပဳမိန္႔ေတာင္းရမည္။ ၿမိဳ႕နယ္ရဲတပ္ဖြဲ႔မွဴးက ျငင္းပယ္ႏိုင္ခြင့္ ရွိသည္ဟု အဆိုပါ ဥပေဒပုဒ္မ-၅ တြင္ ျပ႒ာန္းထားျခင္းမွာ ႏိုင္ငံသားတို႔၏ အခြင့္အေရးကို တစ္ဖက္လွည့္ျဖင့္ ႐ုပ္သိမ္းျခင္း ျဖစ္သည္

(က) ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၊ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္၊ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းဦးစီးအဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ ဦးစီးအဖြဲ႕က ျပ႒ာန္းလိုက္သည့္ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ တစ္ရပ္ရပ္သည္ လည္းေကာင္း၊ တည္ဆဲဥပေဒ တစ္ရပ္ရပ္သည္ လည္းေကာင္း ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ တစ္ရပ္ရပ္ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေနလွ်င္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါအတိုင္း လုိက္နာက်င့္သံုးရမည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ‘ၿငိမ္းစုစီ’ ဥပေဒ တစ္ရပ္လံုးသည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ-၃၅၄ ႏွင့္ ကိုက္ညီပါရဲ႕လား။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ မကိုက္ညီလွ်င္မူ မည္သည့္ ဥပေဒမဆို ကနဦးကတည္းက ပ်က္ျပယ္ (Void abintion) ေပမည္။ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး ဦးသိန္းစိန္က လည္းေကာင္း၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရး ေကာ္မတီဥကၠ႒ လူထုေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က လည္းေကာင္း၊ က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ေတာင္းဆို တင္ျပလ်က္ ရွိပါသည္။

ဥပေဒ တစ္ရပ္ရပ္သည္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ကိုက္ညီမႈ ရွိ၊ မရွိ အျငင္းပြားမႈ ေပၚေပါက္ပါက ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံု႐ံုးသို႔ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ-၃၂၂ (ခ)အရ တင္ျပစိစစ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ပုဒ္မ-၃၂၅ အရ ေအာက္ပါပုဂိၢဳလ္မ်ားသည္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံု႐ံုးသို႔ ဆံုးျဖတ္ခ်က္သေဘာထား ရယူရန္ တိုက္႐ိုက္တင္သြင္းခြင့္ ရွိပါသည္။

၎တို႔မွာ (က) ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၊ (ခ) ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ နာယက၊ (ဂ) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒၊ (ဃ) အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒၊ (င) ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္၊ (စ) ျပည္ေထာင္စု ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ဥကၠ႒တို႔ ျဖစ္ပါသည္။

ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၂၆ အရ ေအာက္ပါပုဂိၢဳလ္မ်ားသည္လည္း အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ သေဘာထားရယူရန္ ကိစၥမ်ားကို သတ္မွတ္ထားေသာ နည္းလမ္းမ်ားႏွင့္အညီ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံု႐ံုးသို႔ တင္သြင္းခြင့္ရွိသည္။

(က) တိုင္းေဒသႀကီး (သို႔မဟုတ္) ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၊ (ခ) တိုင္းေဒသႀကီး (သို႔မဟုတ္) ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒၊ (ဂ) ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းဦးစီးအဖြဲ႕(သို႔မဟုတ္) ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ ဦးစီးအဖြဲ႕ဥကၠ႒၊ (ဃ) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္(သို႔မဟုတ္) အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္အားလံုး၏ အနည္းဆံုး ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္း အေရအတြက္ရွိေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားတို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။

ယခု ဥပေဒတြင္ ပုဒ္မ-၂ (ခ) တြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေ၀းခြင့္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုရာ၌ ‘တစ္ဦးထက္ပိုေသာ သူမ်ားက’ ဟု ျပ႒ာန္းထားၿပီး ပုဒ္မခြဲ (ဂ) တြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ျခင္း ဆိုသည္မွာ ‘တစ္ဦးထက္ပိုေသာ သူမ်ားက’ ဟု ရွင္းရွင္းလင္းလင္း အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုထားပါသည္။ သို႔ရာတြင္ တစ္ဦးတည္း ဆႏၵျပေသာ ႏိုင္ငံသားေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာကို တစ္ဦးတည္း ဆႏၵျပပါလ်က္ ဤဥပေဒျဖင့္ပင္ အေရးယူ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ေနျခင္းမွာ မူရင္းျပ႒ာန္းထားသည့္ ဥပေဒႏွင့္ ကိုက္ညီပါရဲ႕လား။ ပုဒ္မ -၂၂ တြင္ ႏိုင္ငံသား တစ္ဦးခ်င္းက ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ လွည့္လည္ျခင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ျခင္းတို႔ကို ဤဥပေဒႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ရမည္ဟု ျပ႒ာန္းထားျပန္ရာ ေရွ႕ပုဒ္မမ်ားျဖစ္ေသာ ၂(က)၊ ၂(ခ) အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားႏွင့္ ဆန္႔က်င္ရာ က်မေနေပဘူးလား။

ဤျပႆနာရပ္မ်ားမွာ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အႏွံ႔အျပား ေပၚေပါက္ေနျခင္းျဖစ္ရာ ႏိုင္ငံေရးပါတီ အသီးသီးတို႔သည္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၂၅၊ ၃၂၆ တို႔ကို က်င့္သံုး၍ ဤဥပေဒျပႆနာကို ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံု႐ံုးသို႔ တင္ျပစိစစ္သင့္ေပသည္။

Credit - Eleven Media Group

No comments:

Post a Comment