Monday, December 29, 2014

၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ႏိုင္ငံေရး၏ စိန္ေခၚသံမ်ားႏွင့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား (ေဆာင္းပါး)

Writer: ေဒါက္တာရန္မ်ိဳးသိမ္း
 
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး လူထုေဟာေျပာပြဲကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေမ ၁၇ ရက္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဗဟန္းၿမိဳ႕နယ္ ဗိုလ္စိန္မွန္ကြင္းတြင္ ျပဳလုပ္စဥ္ (ဓာတ္ပံု - ေအာင္ေဇာ္ထြန္း)


၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးသည္ တိမ္မေယာင္ႏွင့္နက္ လြယ္မေယာင္ႏွင့္ခက္ဦးမည့္ ပံု၀င္ေနသည္။ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာမ်ား၊ အက်ပ္အတည္းမ်ား၊ စိန္ေခၚမႈမ်ားသည္ အၿပိဳင္အဆိုင္႐ႈပ္ေထြး၊ လိမ္ေကာက္၊ ေကြ႕ပတ္ေနသည့္ အခင္းအက်င္းႀကီးေအာက္တြင္ ႏိုင္ငံေရး စိန္ေခၚသံမ်ားက က်ယ္ေလာင္အားေကာင္း ေနေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားက ပါးလႊာေနဆဲ ျဖစ္သည္။ အစုိးရမ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္မ်ားကို ႏိုင္ငံေရး ဇာတ္စီးေနသည့္ အာဏာရ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ အေနျဖင့္ အေျမာ္အျမင္ႀကီးႀကီး၊ ျပည္သူလူထုကို မ်က္ႏွာမူလ်က္ စိန္ေခၚသံမ်ားကို ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားအျဖစ္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားကို လက္ေတြ႕ဘ၀မ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲပံုေဖာ္ႏိုင္ေရး မျဖစ္မေန မ်က္ေမွာက္ျပဳရမည္ျဖစ္သည္။

ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၏ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အလြန္ေန႔ရက္မ်ားတြင္ အေကာင္းအဆိုး၊ အေၾကာင္းအက်ဳိးတို႔သည္ အာဏာရ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ဆက္စပ္ေနမည္ျဖစ္သည္။ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီ ထိပ္တန္းေခါင္းေဆာင္မ်ား အားလံုးသည္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ ထိပ္တန္းအရာရွိႀကီး အၿငိမ္းစားမ်ား ျဖစ္ျခင္း၊ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီ အစိုးရအဖြဲ႕၀င္ေဟာင္းမ်ား ျဖစ္ျခင္း၊ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ႏွင့္ အလြန္နီးစပ္သည့္အျပင္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္အေပၚ ၾသဇာႀကီးမားႏိုင္ျခင္း စသည့္အခ်က္မ်ားကို အေျချပဳလ်က္ ေကာက္ခ်က္ျပဳမည္ဆိုလွ်င္ ေသာ့ခ်က္ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ေႏွာင့္ေႏွးေနျခင္း၊ အရပ္ဖက္-စစ္ဖက္ ဆက္ဆံေရး ပိုမိုအားေကာင္းေရးကို ဦးတည္သည့္ ပြင့္လင္းျမင္သာ၊ သူႏိုင္ကိုယ္ႏိုင္ ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ဆင္ေရးလမ္းေၾကာင္းေပၚ ေျခမခ်ႏိုင္ျခင္း၊ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ အပစ္ရပ္ေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အစီအမံမ်ား အံ၀င္ခြင္က် မျဖစ္ျခင္း၊ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ႏွင့္ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ ဟန္ခ်က္ပ်က္ေနျခင္းတို႔သည္ အာဏာရျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီ အေပၚတြင္ လံုးလံုးလ်ားလ်ား တာ၀န္ရွိေနသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။

ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားသည္ ပဓာနက်သည္။ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားႏွင့္အတူ ဖြဲ႕စည္းျဖစ္ေပၚလာမည့္ လႊတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ အစိုးရမ်ားသည္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရး ေရွ႕ခရီးလားရာကို ညႊန္ျပေနမည္ျဖစ္သည္။ လက္ရွိ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ က်င္းပမည့္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကိုသာ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ႏိုင္ျခင္းသည္ သိသာျမင္သာေသာ အားနည္းခ်က္ျဖစ္သည္။ မတ္ခြက္ထဲတြင္ ႏြားႏို႔တစ္၀က္ သို႔မဟုတ္ ေလးပံုသံုးပံုရွိျခင္းသည္ လံုးလံုးမရွိျခင္းထက္ ေတာ္ေသး၏ဟု သံုးသပ္သူမ်ား အေနျဖင့္ ႏြားႏို႔ရွိျခင္းထက္ ႏြားႏို႔စစ္၊ မစစ္၊ ႏြားႏို႔၏ အရည္အေသြးကို ဆန္းစစ္ႏိုင္ရန္ ပိုမိုအေရးႀကီးေၾကာင္း မ်က္ျခည္မျပတ္သင့္ပါ။

ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ၏ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တမႈသည္ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ႏွင့္ ေကာ္မရွင္မ်ား၏ ၾကားေနမႈ၊ ဘက္မလိုက္မႈ၊ အေရာင္အေသြးကင္းစင္မႈ၊ ကာလသံုးပါး ၾသဇာကင္းစင္မႈတို႔ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္။ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ႏွင့္ ေကာ္မရွင္အဆင့္ဆင့္တြင္ အၿငိမ္းစားတပ္မေတာ္ အရာရွိမ်ားကို ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးျခင္းသည္ ေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မႈ ကင္းလြတ္ေနသည္။ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ႏွင့္ ေကာ္မရွင္အဆင့္ဆင့္ကို အရပ္သားမ်ား၊ သမာသမတ္က်သူမ်ား၊ အမ်ားေလးစား ႐ုိေသသူမ်ား ပါ၀င္ေစလ်က္ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အတိုင္းအတာျဖင့္ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ ဖြဲ႕စည္းႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ လာမည့္ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား၏ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တႏိုင္ေျခသည္ ျမင့္တက္လာႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္ အၿငိမ္းစားအရာရွိႀကီးမ်ား ေခါင္းေဆာင္သည့္ပါတီက အာဏာရပါတီ ျဖစ္ေနၿပီး လာမည့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အဓိကၿပိဳင္ဘက္ပါတီ ျဖစ္ေနသည့္ အခင္းအက်င္းတြင္ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္၊ ေကာ္မရွင္အဆင့္ဆင့္ႏွင့္ ေကာ္မရွင္႐ုံးမ်ားတြင္ တပ္မေတာ္အၿငိမ္းစား အရာရွိမ်ားအား တာ၀န္ေပး ခန္႔ထားျခင္းသည္ တစိုးတစိမွ် ေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မႈ မရွိေသာ လုပ္ရပ္အျဖစ္ ျပတ္ျပတ္သားသား တံဆိပ္ခတ္ႏွိပ္ရမည္ ျဖစ္သည္။

၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းတြင္ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ကို ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ေရးသည္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား၏ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တႏိုင္ေျခႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ ဗ်ဴဟာေျမာက္ စိန္ေခၚမႈႀကီးပင္ ျဖစ္သည္။ အာဏာရ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ၏ ထိပ္တန္းေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းႏွင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေဟာင္း ဥကၠ႒အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္အား ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ေရးသည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ေစာင့္ၾကည့္ရမည့္ ႏိုင္ငံေရးသဲလြန္စတစ္ခု ျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ထပ္တလဲလဲ မိုးမႊန္ေအာင္ေျပာေနေသာ အစိုးရေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ ဥကၠ႒ ကိစၥကို မည္သို႔မည္ပံု ခ်ဥ္းကပ္ေဆာင္ရြက္မည္မွာ စိတ္၀င္စားဖြယ္ စိတ္လႈပ္ရွားဖြယ္ျဖစ္သည္ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳလိုပါသည္။

အာဏာရပါတီ ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေဟာင္း ဦးေဆာင္ေသာ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္သည္ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို ဇာတ္စီးက်င္းပႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ႏိုင္စရာအေၾကာင္း တစိုးတစိမွ် မရွိႏိုင္ဟု သံုးသပ္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္၊ ေကာ္မရွင္အဆင့္ဆင့္ႏွင့္ ေကာ္မရွင္႐ုံး အဖြဲ႕မ်ားတြင္ အၿငိမ္းစားတပ္မေတာ္ အရာရွိမ်ားအစား ဘက္မလိုက္ေသာ၊ ၾကားေနေသာ၊ အေရာင္အေသြးကင္းေသာ၊ အမ်ားေလးစားေသာ အရပ္သားမ်ားႏွင့္ အစားထိုး ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ေရး တိုက္တြန္းေဆာ္ၾသရမည္ျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု တစ္ရပ္လံုး အေနျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ ဥကၠ႒ႏွင့္ အဖြဲ႕၀င္မ်ားအား ၾကားေနမႈ၊ သမာသမတ္က်မႈ၊ ဘက္မလိုက္မႈ၊ အမ်ားၾကည္ညဳိ ေလးစားမႈတို႔အေပၚ အေျခခံလ်က္၊ စေရြးကိုက္ အသစ္ျပန္လည္ ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ေရး အစိုးရမ်ားႏွင့္ လႊတ္ေတာ္မ်ားထံ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ တိုက္တြန္းေတာင္းဆို ၾကရဦးမည္ျဖစ္သည္။

၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို ေရႊ႕ဆိုင္းႏိုင္ေျခရွိသည္ဟု သံုးသပ္မႈမ်ားကိုလည္း မ်က္ကြယ္ျပဳ၍ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းတြင္ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္သည္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို ႏွစ္ကုန္ပိုင္း၌ က်င္းပေပးမည္ဟု ကတိက၀တ္ျပဳ၊ လူသိရွင္ၾကား ေျပာဆိုခဲ့ေသာ္လည္း ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ဥကၠ႒သည္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုပြဲ၌ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၊ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းတြင္ က်င္းပေတာ့မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း လြယ္လင့္တကူ အတည္ျပဳေျပာၾကားခဲ့ျခင္းကို ေထာက္႐ႈလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေရႊ႕ဆိုင္းႏိုင္ေျခသည္ စိုးရိမ္ေရမွတ္ အထက္တြင္ ရွိေနသည္ဟု ေယဘုယ် ေကာက္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။ လႊတ္ေတာ္ထဲတြင္ ကတိက၀တ္ျပဳခဲ့ေသာ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲကို ၾကက္ကေလးငွက္ကေလးသဖြယ္ ဖ်က္သိမ္းႏိုင္ခဲ့သည္ဆိုလွ်င္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ ေရႊ႕ဆိုင္းျခင္းသည္လည္း ထမင္းစား၊ ေရေသာက္ သက္သက္မွ်သာ ျဖစ္ႏိုင္သည္။

တစ္ႏိုင္ငံလံုး လွည္းေနေလွေအာင္း ျမင္းေဇာင္းမက်န္ မဲဆႏၵနယ္ေျမ အသီးသီး၌ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို က်င္းပႏိုင္ခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္သည္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု အမ်ားစု၏ ဆႏၵသေဘာထားကို ထင္ဟပ္ႏိုင္ေျခရွိသည္။ ျပည္သူလူထု အမ်ားစု၏ ဆႏၵႏွင့္ အၿမီးအေမာက္ မတည့္ေသာ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္သည္ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ကိုယ္စားမျပဳႏိုင္ေပ။ အကယ္၍ ျပည္သူအမ်ားစု ဆႏၵႏွင့္ ျပဒါးတစ္လမ္း၊ သံတစ္လမ္းျဖစ္ေသာ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္သာ ထြက္ေပၚလာမည္ဆိုလွ်င္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းအလဲကို ဇာတ္နာေစမည္ျဖစ္သည္။

    ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားသည္ ပဓာနက်သည္။ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားႏွင့္အတူ ဖြဲ႕စည္းျဖစ္ေပၚလာမည့္ လႊတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ အစိုးရမ်ားသည္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရး ေရွ႕ခရီးလားရာကို ညႊန္ျပေနမည္ျဖစ္သည္။ လက္ရွိ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ က်င္းပမည့္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကိုသာ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ႏိုင္ျခင္းသည္ သိသာျမင္သာေသာ အားနည္းခ်က္ျဖစ္ . . . . .

အစိုးရမ်ား၊ လႊတ္ေတာ္မ်ား၊ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ႏွင့္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္တို႔သည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တစြာ က်င္းပေပးမည္ဟု လည္းေကာင္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ႏွင့္အညီ ျပည္သူလူထု အမ်ားစုက ဆႏၵမဲေပးေရြးခ်ယ္သည့္ အႏိုင္ရပါတီကို အာဏာလႊဲေျပာင္းႏိုင္ေရးကို မလြဲမေသြ ေဖာ္ေဆာင္မည္ဟု လည္းေကာင္း၊ လူသိရွင္ၾကား၊ လႊတ္ေတာ္၊ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းႏွင့္ တိုင္းရင္းသား ျမန္မာျပည္သူ လူထုေရွ႕ေမွာက္၊ ကတိက၀တ္ျပဳႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ကာလတြင္ ကတိက၀တ္ကို မပ်က္မကြက္ လိုက္နာႏိုင္ေရးကို အေလးအနက္ ေရွး႐ႈႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးသည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ႏွစ္ဦးပိုင္း ဗ်ဴဟာေျမာက္ စိန္ေခၚမႈႀကီး ျဖစ္လာႏိုင္ေျခ ျမင့္မားသည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးသည္ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူလူထု အမ်ားစု၏ ဆႏၵသေဘာထားကို ကိုယ္စားျပဳႏိုင္ရန္ ပဓာနက်သည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္း ေဆြးေႏြးမႈမ်ားကို ဆန္းစစ္လွ်င္ ပုဒ္မ ၄၃၆၊ ပုဒ္မ ၅၉ အပါအ၀င္ အဓိကပုဒ္မမ်ား ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးသည္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ အလြန္နည္းပါးသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ ပုဒ္မ ၄၃၆ ကို မျပင္ဆင္ႏိုင္သေရြ႕ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ အစိုးရမ်ား၊ လႊတ္ေတာ္မ်ား ဖြဲ႕စည္းေရးတို႔တြင္ ျပည္သူလူထု၏ဆႏၵ လႊမ္းမိုးႏိုင္ေျခသည္ နည္းပါးမည္ျဖစ္သည္။

သို႔ျဖစ္၍ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအား ျပည္လံုးကြၽတ္ဆႏၵခံယူပြဲမ်ား က်င္းပလ်က္ ျပည္သူလူထုေထာက္ခံမႈ အစစ္အမွန္ကို ျပန္လည္စစ္တမ္း ရယူႏိုင္မည့္ ေျခလွမ္းကို စတင္သင့္သည္။ စစ္အစိုးရေခတ္၊ လြတ္လပ္မႈမ်ား ေရတိမ္နစ္ေနေသာေခတ္၊ အမည္းေရာင္မ်ား လႊမ္းမိုးခဲ့ေသာ ေခတ္၊ လြတ္လပ္ခြင့္မ်ား ဆိတ္သုဥ္းခဲ့ေသာ ေခတ္တြင္ အတည္ျပဳခဲ့ၿပီး မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူ ၉၂ ဒသမ ၄၈ ရာခိုင္ႏႈန္း ေထာက္ခံမႈ ရရွိခဲ့ျခင္းသည္ ယံုတမ္းစကားပင္ ျဖစ္သည္ဟု သံသယရွိသူမ်ား ထုႏွင့္ထည္ႏွင့္ ရွိေနသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပည္လံုးကြၽတ္ ဆႏၵခံယူပြဲမ်ား က်င္းပၿပီး လုထုေထာက္ခံမႈ ျပန္လည္ဆန္းစစ္ျခင္းအား ၂၀၁၅ ခုႏွစ္အတြင္း ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရး လွည္းေနေလွေအာင္း ျမင္းေဇာင္းမက်န္၊ လႊတ္ေတာ္တြင္း၊ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပ တိုက္တြန္းေဆာ္ၾသ ၾကရမည္ျဖစ္သည္။

လာမည့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၏ ေန႔ရက္မ်ားတြင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို အာဏာရျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီႏွင့္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ အလိုက်၊ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု အမ်ားစု၏ ဆႏၵက်ဲက်ဲျဖင့္ ျပင္ဆင္ခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္သည္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ခေယာင္းလမ္းကို စတင္ေျခခ်နင္းမိသည့္ ႏွစ္တစ္ႏွစ္ ျဖစ္လာႏိုင္ဖြယ္ ရွိေနသည္ကို သတိႀကီးႀကီး ထားသင့္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးသည္ ျပည္သူလူထု အမ်ားစု၏ ဆႏၵကို ေက်ာခိုင္းမႈ ကဲေနသေရြ႕ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္အလြန္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲသည္လည္း မီးက်ဳိးေမာင္းပ်က္ ျဖစ္ေနဦးမည္မွာ ေျမႀကီးလက္ခတ္ မလြဲေပ။

ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးသည္ ႏိုင္ငံေရး အေပးအယူ၊ အေလ်ာ့အတင္းမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည့္အေလ်ာက္ သူ႔ခ်ည္းသက္သက္ ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းထက္ ေသာ့ခ်က္ပုဂၢိဳလ္မ်ားအၾကား ႏိုင္ငံေရး ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ားႏွင့္ ဟန္ခ်က္ညီညီ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ ေသာ့ခ်က္ပုဂၢိဳလ္မ်ားအၾကား ႏိုင္ငံေရး သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို အေျချပဳလ်က္ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔ေသာ၊ အားလံုးပါ၀င္ ကိုယ္စားျပဳႏိုင္ေသာ တစ္ႏိုင္ငံလံုး လႊမ္းျခံဳႏိုင္မည့္ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတူညီခ်က္မ်ား ရရွိသည္အထိ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြး အေျဖရွာေရး လမ္းစဥ္ကို ျမဲျမဲျမံျမံ ကိုင္စြဲထားရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။

လက္ရွိျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းတြင္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး အားနည္းမည္ဆိုလွ်င္ ေသာ့ခ်က္ပုဂၢိဳလ္မ်ားအၾကား ႏိုင္ငံေရးေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးမႈမ်ား အထမေျမာက္ႏိုင္လွ်င္ ႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲသည္ အိတ္ေပါက္ႏွင့္ ဖားေကာက္ေနရဆဲသာ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူလူထု အမ်ားစု၏ ဆႏၵသေဘာထားကို လႊမ္းျခံဳႏိုင္ေသာ ႏိုင္ငံေရး သေဘာတူညီခ်က္မ်ားသည္လည္း အလွမ္းေ၀းေနဦးမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေန႔ရက္မ်ားတြင္ ျပည္သူလူထုကို မ်က္ႏွာမူလ်က္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး ေသာ့ခ်က္ပုဂၢိဳလ္မ်ားအၾကား ႏိုင္ငံေရး ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး သေဘာတူညီခ်က္တစ္ရပ္ ရရွိႏိုင္ေရးတို႔ကို သတိမလစ္၊ မ်က္ျခည္မျပတ္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။

ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးသည္လည္း ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၏ ထိပ္တန္းစိန္ေခၚမႈမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕မ်ားအၾကား တစ္ႏိုင္ငံလံုး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ရန္ မေရရာ မေသခ်ာမႈမ်ားႏွင့္အတူ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ေန႔ရက္မ်ားဆီ ကူးေျပာင္းေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ရန္ ထပ္မံအခ်ိန္ယူ ျပင္ဆင္ရဦးမည္ ျဖစ္သည္။ အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕မ်ားအၾကား ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးသည္ အားနည္းခ်ည့္နဲ႔ေနဆဲ ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ လာမည့္ျမန္မာ့ႏွစ္သစ္ကူးကာလ မတိုင္မီ အပစ္ရပ္စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ေရးမွာလည္း ပဲ့နင္းဦးေထာင္၊ ဦးနင္းပဲ့ေထာင္ ျဖစ္ေနဦးမည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။

အကယ္၍ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ အဖြဲ႕သည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဦးပိုင္းတြင္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ တစ္ဖက္သတ္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးကို တရား၀င္ထုတ္ျပန္ ေၾကညာမည္ဆိုလွ်င္ အကယ္၍ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕သည္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕မ်ားကို မတရားအသင္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ေၾကညာထားျခင္းအား တရား၀င္ဆိုင္းငံ့ သို႔မဟုတ္ ႐ုတ္သိမ္းႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္၊ အကယ္၍ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႕မ်ား အက်ဴံး၀င္သည့္ ႏိုင္ငံေရး အေထြေထြ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ အမိန္႔ကို ထုတ္ျပန္ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ အကယ္၍ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႏွင့္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္တို႔သည္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္မ်ား အားလံုးကို တစ္စုတစ္ေ၀းတည္း ေတြ႕ဆံုလ်က္ ေဆြးေႏြးအေျဖရွာႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးသည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ေခါင္းႀကီးသတင္းမ်ား၊ ထိပ္တန္းသတင္းမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္ေျခရွိသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ သို႔မဟုတ္ပါက တစ္ႏိုင္ငံလံုး အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးႏွင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးသည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေန႔ရက္မ်ားအတြင္း မ်က္စိဖြင့္ရင္း အိပ္ေပ်ာ္ေနဦးမည္သာ ျဖစ္သည္။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ႏိုင္ငံေရးစိန္ေခၚသံမ်ားသည္ က်ယ္ေလာင္သထက္ က်ယ္ေလာင္လာမည္ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံေရး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားသည္ ျမင့္မားသထက္ ျမင့္မားလာမည္ဆိုလွ်င္ သူႏိုင္ကိုယ္ႏိုင္ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတူညီခ်က္မ်ား ရရွိေရး၊ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရး၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး စသည့္ ႏိုင္ငံေရးစိန္ေခၚသံမ်ားကို ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားအျဖစ္ တစ္မုဟုတ္ခ်င္း ေျပာင္းလဲပစ္ႏိုင္မည့္ ေသာ့ခ်က္ပုဂၢိဳလ္မ်ား ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရး၊ ပင္လံုညီလာခံကဲ့သို႔ အားလံုးပါ၀င္ေသာ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရးတို႔ကို ဗ်ဴဟာေျမာက္ ဆုပ္ကိုင္ထားသင့္ပါေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုး တိုက္တြန္းလိုက္ရပါသည္။

Credit - Eleven Media Group

No comments:

Post a Comment