![]() |
မတ္ ၂၇ ရက္(တပ္မေတာ္ေန႔) အခမ္းအနားတြင္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္အား တပ္မေတာ္စစ္ေၾကာင္းႀကီးမ်ား ခ်ီတက္အေလးျပဳစဥ္ (ဓာတ္ပံု - စိုးမင္းထုိက္) |
ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတြင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစု ျပႆနာသည္ ကာလရွည္ၾကာ စိန္ေခၚမႈႀကီးျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၏ တပ္မေတာ္ေန႔မိန္႔ခြန္းတြင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ား အေရးကို အေလးေပး ေျပာၾကားခဲ့ျခင္းသည္ လက္ငင္းျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး၌ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး၊ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရးႏွင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးတို႔၏ ဗ်ဴဟာေျမာက္ ဆက္စပ္မႈကို အေလးထားသည့္သေဘာဟု ေကာက္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစု ျပႆနာ ကို ယံုၾကည္မႈႏွင့္ နားလည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးဘက္မွ မားမားမတ္မတ္ ရပ္တည္လ်က္၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိရွိ မွန္မွန္ကန္ကန္ ႐ႈျမင္သံုးသပ္ အေျဖရွာႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
တို႔တပ္မေတာ္ဟာ လြတ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းမႈ သမိုင္းနဲ႔အတူ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ကို အေျခခံၿပီး ျပည္သူၾကားက ေပါက္ဖြားလာတဲ့ ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္ တစ္နည္းအားျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုတယ္ဟု လည္းေကာင္း၊ တပ္မေတာ္ဟာ ျပည္ေထာင္စုတိုင္းရင္းသားအားလံုးနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ ျဖစ္တဲ့အေလ်ာက္ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရး၊ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္မႈမ်ားကို မျဖစ္မေန ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္သြားမွာျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုတယ္ဟု လည္းေကာင္း တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လႈိင္က ႏွစ္(၇၀)ျပည့္ တပ္မေတာ္ေန႔ အခမ္းအနားတြင္ တိုင္းသိျပည္သိ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခဲ့သည္။
တပ္မေတာ္သည္ ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္ ျဖစ္သင့္သည္။ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ ျဖစ္သင့္သည္။ ျပည္သူလူထု အမ်ားစုႀကီး၏ ယံုၾကည္အားကိုး တန္ဖိုးထားမႈကို ရရွိလွ်င္ ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္ျဖစ္ၿပီး တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားကို တန္းတူရည္တူ၊ မခြဲမျခား တစ္သားတည္း ထိေတြ႕ဆက္ဆံလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ပင္ ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္သည္ လြတ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းမႈ သမိုင္းႏွင့္အတူ ကိုလိုနီမ်ားကို လက္နက္စြဲကိုင္ ေတာ္လွန္ေရး၊ လံုး၀လြတ္လပ္ေရးတို႔ကို အေျချပဳလ်က္ ေပၚေပါက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္သည္ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ကို အေျခခံ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္ထက္ တစ္မ်ဳိးသားလံုး လြတ္ေျမာက္ေရးကို ရည္မွန္းခ်က္ထား တည္ေထာင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။
ႏိုင္ငံတိုင္းတြင္ တိုင္းရင္းသား စည္းလံုးညီညြတ္ေရး၊ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတို႔သည္ ေသာ့ခ်က္စိန္ေခၚမႈမ်ား ျဖစ္သည္။ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိးတိုင္းအတြက္ အေရးပါေသာ အမ်ဳိးသားျပႆနာႀကီးမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အက်ပ္အတည္းတြင္ တပ္မေတာ္သည္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ပံုစံ ေျပာင္းလဲမည့္ အေနအထားကို ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိရွိ ေဖာ္ေဆာင္လာႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ပိုမိုေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မည္ ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ အေနျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ကို တိုင္းသိျပည္သိ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားရာတြင္ လက္ရွိတပ္မေတာ္သည္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္၏ ၾကန္အင္လကၡဏာမ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုႏိုင္ရန္ လိုအပ္ခ်က္မ်ား ရွိေနဆဲျဖစ္ေၾကာင္း၊ အဆိုပါ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ညိႇႏိႈင္းျပင္ဆင္ႏိုင္ေရး ၀ိုင္း၀န္းပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း အေလးေပး ေထာက္ျပႏိုင္လွ်င္ သာလြန္ေကာင္းမြန္မည္ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္တစ္ခု၏ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ မည္၍မည္မွ် ကိုက္ညီမႈရွိသည္ကို စနစ္တက် ဆန္းစစ္သံုးသပ္ႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးသည္။ ကိုက္ညီမႈမ်ား ရွိႏိုင္သည့္နည္းတူ လိုအပ္ခ်က္မ်ား၊ ျပဳျပင္ရမည့္ အခ်က္မ်ားလည္း ရွိမည္ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ဆန္းစစ္မႈမ်ားႏွင့္အညီ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲဖြဲ႕စည္းႏုိင္မည့္ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ တစ္ရပ္ကို တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ပညာရွင္မ်ားအၾကား ညိႇႏႈိင္းေဆြးေႏြး ေရးဆြဲအတည္ျပဳႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ပါ အစီအစဥ္မ်ားႏွင့္အညီ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္အျဖစ္ ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းမည့္ ကာလအပိုင္းအျခားကို အတည္ျပဳသတ္မွတ္ထားရန္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု သိရွိေအာင္ ထုတ္ျပန္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္၏ ၾကန္အင္လကၡဏာမ်ားတြင္ ႏိုင္ငံေရးအရ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု စနစ္ကို ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးႏိုင္ေရးသည္ ေသာ့ခ်က္က်ေသာ စိန္ေခၚမႈႀကီးပင္ ျဖစ္သည္။ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို အာမခံႏိုင္မည့္ ႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲ၊ ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းကို ဦးစြာတည္ေဆာက္ႏိုင္မွသာ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ႏွင့္ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္မည္။ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (၂၀၀၈ ခုႏွစ္)ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္ေနဆဲျဖစ္သည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို အာမခံႏိုင္မည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ၿပီးမွသာ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္မည့္ စံႏႈန္းမ်ားသည္ ပိုမိုအားေကာင္းေမာင္းသန္လာမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္အခ်ဳိ႕ကို မျဖစ္မေန ျပင္ဆင္ၿပီးမွသာ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္အသြင္ ပိုမိုေဆာင္လာႏိုင္ေျခရွိသည့္ အေနအထားကို သံုးသပ္လက္ခံႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးသည္။
ႏိုင္ငံေရးအရ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္တြင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားအၾကား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္၊ တန္းတူရည္တူခြင့္ႏွင့္ ကိုယ့္ၾကမၼာ ကိုယ္ဖန္တီးပိုင္ခြင့္တို႔ကို အေျပာမဟုတ္၊ လက္ေတြ႕က်က် ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရး ေထာက္ခံအားေပးႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ ေဖာ္ေဆာင္ေရးလမ္းေၾကာင္းသည္ ပိုမိုေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မည္ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္၊ တန္းတူရည္တူခြင့္ႏွင့္ ကိုယ့္ၾကမၼာ ကိုယ္ဖန္တီးပိုင္ခြင့္တို႔ကို တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္နီးပါး ရရွိႏိုင္ရန္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးသည္ ပဓာနက်သည္။ သို႔ျဖစ္၍ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အေနျဖင့္ ပုဒ္မ ၂၆၁ ႏွင့္ ဥပေဒျပဳဇယားမ်ား ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ဇာတ္စီးေဆြးေႏြး အတည္ျပဳႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ အတိုင္းထက္အလြန္ဟု ေကာက္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။
တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က တိုင္းရင္းသားအားလံုးကိုလည္း တူညီတဲ့ အခြင့္အေရးမ်ား ေပးထားၿပီးျဖစ္တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ လြယ္ကူေစဖို႔ ရပ္ကြက္၊ ေက်းရြာ၊ ၿမိဳ႕နယ္၊ ခ႐ုိင္၊ ျပည္နယ္တိုင္းေဒသႀကီးမ်ား သတ္မွတ္ထားသလို ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္း၊ ေဒသမ်ားလည္း ခြဲေ၀ေပးထားၿပီးျဖစ္တယ္။ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီး အားလံုးကိုလည္း ဥပေဒႏွင့္အညီ တူညီေသာ အဆင့္အတန္းမ်ား သတ္မွတ္ေပးထားၿပီး ျဖစ္တယ္ဟု မိန္႔ခြန္း၌ ေျပာၾကားခဲ့သည္။ တိုင္းရင္းသားအားလံုးဟာ ျပည္ေထာင္စုအတြင္း ဘယ္ေနရာ ဘယ္ေဒသမွာပဲေနေန အုပ္ခ်ဳပ္မႈအရေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဥပေဒအရေသာ္ လည္းေကာင္း၊ တူညီေသာ အခြင့္အေရးမ်ားကို ရရွိခံစားေနၾကရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း ထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့သည္။ အကယ္စင္စစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရးႏွင့္ အက်ဳိးခံစားခြင့္တို႔တြင္ ဗမာတစ္က်ပ္၊ ကရင္တစ္က်ပ္သည္ စာမ်က္ႏွာေပၚတြင္သာရွိၿပီး လက္ေတြ႕ဘ၀တြင္ ေမွးမွိန္လ်က္ရွိသည္။ တိုင္း ေဒသႀကီးမ်ား၊ ျပည္နယ္မ်ား၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းႏွင့္ေဒသမ်ားကို ဥပေဒႏွင့္အညီ ပိုင္းျခားထားျခင္းသည္ တစ္စိတ္တစ္ေဒသ ေလ်ာ္ကန္ေသာ္လည္း၊ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ ဖန္တီးႏိုင္ခြင့္ကို လက္ေတြ႕က်က် အာမခံႏိုင္မႈ အပိုင္းတြင္မူ အားနည္းလ်က္ ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားအားလံုးသည္ ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးႏွင့္ တာ၀န္မ်ား အခန္းပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ တူညီေသာ အခြင့္အေရးမ်ား လက္ေတြ႕က်က် ရရွိႏိုင္ရန္ လိုအပ္သည့္အျပင္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္၊ ပင္လံုကတိက၀တ္မ်ားႏွင့္ ေလ်ာ္ကန္ေသာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ႏွင့္ တန္းတူရည္တူခြင့္တို႔ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အေနျဖင့္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ အာမခံႏိုင္ေရး တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက မျဖစ္မေန တြန္းအားေပးႏိုင္ရန္ ေသာ့ခ်က္က်မည္ျဖစ္သည္။
တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ အေျခခံ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၀(စ)အရ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ တာ၀န္ရွိသည့္အေလ်ာက္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ျဖစ္ထြန္းေအာင္ျမင္ေရး အေလးေပးမႈ၊ ထိန္းေက်ာင္းမႈ စတာေတြနဲ႔ ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္သြားရမွာ ျဖစ္တယ္။ မည္သည့္ႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမဆိုၿပီး ျပည့္စံုသည္ဟုမရွိရာ ျပဳျပင္ဖုိ႔ လိုအပ္လာရင္လည္း ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ ဒီမိုကေရစီ အႏွစ္သာရကို ေဖာ္ေဆာင္ၿပီး ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္သြားရမွာ ျဖစ္တယ္ဟု ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးမင္းေအာင္လႈိင္က ေျပာၾကားခဲ့သည္။ လတ္တေလာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္သည္ ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္ကာလ ၾကာသည့္တိုင္ေအာင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ေဆြးေႏြးႏိုင္ျခင္း မရွိသည့္ အေနအထားကို တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ထဲတြင္ ေမးခြန္းထုတ္ရမည့္အစား၊ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းႏွင့္ေဒသ ဦးစီးအဖြဲ႕တို႔၏ အာဏာခြဲေ၀ျခင္း၊ သယံဇာတခြဲေ၀ျခင္း၊ အခြန္အခခြဲေ၀ျခင္းဆိုင္ရာ လိုအပ္သည့္ဥပေဒႏွင့္ နည္းဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းေရး အေရးႀကီးအဆိုကို တင္သြင္းခဲ့သည္မွာ ေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မႈ အားနည္းသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ပုဒ္မ (၂၆၁)ႏွင့္ ဥပေဒျပဳ ဇယားမ်ားကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ျခင္း မရွိလွ်င္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ား အေရးတြင္ ႏိုင္ငံေရးအရ ဒံုရင္းသာ ျဖစ္ႏိုင္သည့္ အေနအထားကို ေဖ်ာက္ဖ်က္ထား၍ မျဖစ္ႏိုင္သည္မွာ လက္ငင္းႏိုင္ငံေရးပင္ျဖစ္သည္။
တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၏ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုႀကီးၿပိဳကြဲၿပီး အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ ဆံုး႐ႈံးရေတာ့မယ့္ အေျခအေနနဲ႔ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ မင္းမဲ့စ႐ုိက္ဆန္တဲ့ အေရးအခင္းကာလေတြမွာ တပ္မေတာ္ဟာ ျပည္ေထာင္စုမၿပိဳကြဲေရး၊ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္မႈ မၿပိဳကြဲေရး၊ တိုင္းျပည္တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးတို႔အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္တာ၀န္ကို လႊဲေျပာင္းထမ္းေဆာင္ၿပီး အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို ထိန္းသိမ္းခဲ့ရတယ္ဟု မိန္႔ခြန္းပါ စကားသည္လည္း အျငင္းပြားဖြယ္ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ တာ၀န္ရွိသည္ဟူေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္ႏွင့္လည္း ဆက္စပ္စဥ္းစားႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္သည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို အာဏာသိမ္းယူသည့္နည္းျဖင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း မျဖစ္ရန္ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ အေလးအနက္ထား သံုးသပ္စဥ္းစားသင့္သည္။
တပ္မေတာ္ အာဏာသိမ္းယူမႈကို ဆန္းစစ္လွ်င္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ ၁၉၄၇ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ဖ်က္သိမ္းခဲ့ၿပီး ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ပယ္ဖ်က္ခဲ့သည္။ တပ္မေတာ္သည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရမည့္အစား ႏွစ္ႀကိမ္တိုင္တိုင္ အာဏာသိမ္းယူကာ တိုင္းျပည္ကို ဆင္းရဲမြဲေတ ခြၽတ္ျခံဳက်မည့္ဘက္ တြန္းပို႔ခဲ့သည့္သေဘာ ထင္ျမင္မိသည္။ တပ္မေတာ္ အႀကီးအကဲမ်ား အေနျဖင့္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းႏွင့္ မတိုင္မီ အေနအထား ႏွစ္ခုကို ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရး႐ႈေထာင့္မ်ားမွ သံုးသပ္လ်က္ ပ၀ါမကူေရမ႐ွဴစတမ္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ဘြင္းဘြင္းရွင္းရွင္း သံုးသပ္ဆန္းစစ္လ်က္ သင္ခန္းစာယူႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္ အာဏာသိမ္းယူမႈမ်ားသည္ တိုင္းျပည္ကို ပိုမိုဆင္းရဲမြဲေတ ခြၽတ္ၿခံဳက်ေစခဲ့သည္ဆိုေသာ စကားကို အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ ဆန္းစစ္သံုးသပ္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ တိုင္းျပည္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ဥပေဒျပဳေရးတြင္ ေသာ့ခ်က္က်က်၊ ဗ်ဴဟာေျမာက္ ပါ၀င္ေနသည့္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္မွ အမည္စာရင္းတင္သြင္းေသာ တပ္မေတာ္သားမ်ား အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ လက္ငင္းႏိုင္ငံေရး စိန္ေခၚမႈမ်ားကို အရွိအတိုင္း ႐ႈျမင္သံုးသပ္ႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးသည္။ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အပါအ၀င္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြး အေျဖရွာေရး နည္းလမ္းမွတစ္ဆင့္ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး၊ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရးႏွင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးတို႔ကို မျဖစ္မေန တည္ေဆာက္ႏိုင္မွသာ တိုင္းျပည္ႏွင့္ ျပည္သူလူထု၏ ေရရွည္အက်ဳိးစီးပြားကို မလြဲမေသြ ျမႇင့္တင္ႏိုင္မည့္ အခင္းအက်င္းကို မ်က္ျခည္မျပတ္သင့္ပါေၾကာင္း တိုက္တြန္းေဆာ္ၾသလိုက္ရပါသည္။
တို႔တပ္မေတာ္ဟာ လြတ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းမႈ သမိုင္းနဲ႔အတူ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ကို အေျခခံၿပီး ျပည္သူၾကားက ေပါက္ဖြားလာတဲ့ ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္ တစ္နည္းအားျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုတယ္ဟု လည္းေကာင္း၊ တပ္မေတာ္ဟာ ျပည္ေထာင္စုတိုင္းရင္းသားအားလံုးနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ ျဖစ္တဲ့အေလ်ာက္ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရး၊ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္မႈမ်ားကို မျဖစ္မေန ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္သြားမွာျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားလိုတယ္ဟု လည္းေကာင္း တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လႈိင္က ႏွစ္(၇၀)ျပည့္ တပ္မေတာ္ေန႔ အခမ္းအနားတြင္ တိုင္းသိျပည္သိ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခဲ့သည္။
တပ္မေတာ္သည္ ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္ ျဖစ္သင့္သည္။ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ ျဖစ္သင့္သည္။ ျပည္သူလူထု အမ်ားစုႀကီး၏ ယံုၾကည္အားကိုး တန္ဖိုးထားမႈကို ရရွိလွ်င္ ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္ျဖစ္ၿပီး တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားကို တန္းတူရည္တူ၊ မခြဲမျခား တစ္သားတည္း ထိေတြ႕ဆက္ဆံလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ပင္ ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္သည္ လြတ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းမႈ သမိုင္းႏွင့္အတူ ကိုလိုနီမ်ားကို လက္နက္စြဲကိုင္ ေတာ္လွန္ေရး၊ လံုး၀လြတ္လပ္ေရးတို႔ကို အေျချပဳလ်က္ ေပၚေပါက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္သည္ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ကို အေျခခံ ေပၚေပါက္ခဲ့သည္ထက္ တစ္မ်ဳိးသားလံုး လြတ္ေျမာက္ေရးကို ရည္မွန္းခ်က္ထား တည္ေထာင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။
ႏိုင္ငံတိုင္းတြင္ တိုင္းရင္းသား စည္းလံုးညီညြတ္ေရး၊ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတို႔သည္ ေသာ့ခ်က္စိန္ေခၚမႈမ်ား ျဖစ္သည္။ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိးတိုင္းအတြက္ အေရးပါေသာ အမ်ဳိးသားျပႆနာႀကီးမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အက်ပ္အတည္းတြင္ တပ္မေတာ္သည္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ပံုစံ ေျပာင္းလဲမည့္ အေနအထားကို ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိရွိ ေဖာ္ေဆာင္လာႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ပိုမိုေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မည္ ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ အေနျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ကို တိုင္းသိျပည္သိ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားရာတြင္ လက္ရွိတပ္မေတာ္သည္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္၏ ၾကန္အင္လကၡဏာမ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုႏိုင္ရန္ လိုအပ္ခ်က္မ်ား ရွိေနဆဲျဖစ္ေၾကာင္း၊ အဆိုပါ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ညိႇႏိႈင္းျပင္ဆင္ႏိုင္ေရး ၀ိုင္း၀န္းပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း အေလးေပး ေထာက္ျပႏိုင္လွ်င္ သာလြန္ေကာင္းမြန္မည္ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္တစ္ခု၏ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ မည္၍မည္မွ် ကိုက္ညီမႈရွိသည္ကို စနစ္တက် ဆန္းစစ္သံုးသပ္ႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးသည္။ ကိုက္ညီမႈမ်ား ရွိႏိုင္သည့္နည္းတူ လိုအပ္ခ်က္မ်ား၊ ျပဳျပင္ရမည့္ အခ်က္မ်ားလည္း ရွိမည္ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ဆန္းစစ္မႈမ်ားႏွင့္အညီ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲဖြဲ႕စည္းႏုိင္မည့္ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ တစ္ရပ္ကို တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ပညာရွင္မ်ားအၾကား ညိႇႏႈိင္းေဆြးေႏြး ေရးဆြဲအတည္ျပဳႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ပါ အစီအစဥ္မ်ားႏွင့္အညီ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္အျဖစ္ ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းမည့္ ကာလအပိုင္းအျခားကို အတည္ျပဳသတ္မွတ္ထားရန္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု သိရွိေအာင္ ထုတ္ျပန္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္၏ ၾကန္အင္လကၡဏာမ်ားတြင္ ႏိုင္ငံေရးအရ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု စနစ္ကို ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးႏိုင္ေရးသည္ ေသာ့ခ်က္က်ေသာ စိန္ေခၚမႈႀကီးပင္ ျဖစ္သည္။ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို အာမခံႏိုင္မည့္ ႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲ၊ ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းကို ဦးစြာတည္ေဆာက္ႏိုင္မွသာ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ႏွင့္ အံ၀င္ခြင္က်ျဖစ္မည္။ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (၂၀၀၈ ခုႏွစ္)ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္ေနဆဲျဖစ္သည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို အာမခံႏိုင္မည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ၿပီးမွသာ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္မည့္ စံႏႈန္းမ်ားသည္ ပိုမိုအားေကာင္းေမာင္းသန္လာမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္အခ်ဳိ႕ကို မျဖစ္မေန ျပင္ဆင္ၿပီးမွသာ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္အသြင္ ပိုမိုေဆာင္လာႏိုင္ေျခရွိသည့္ အေနအထားကို သံုးသပ္လက္ခံႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးသည္။
ႏိုင္ငံေရးအရ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္တြင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားအၾကား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္၊ တန္းတူရည္တူခြင့္ႏွင့္ ကိုယ့္ၾကမၼာ ကိုယ္ဖန္တီးပိုင္ခြင့္တို႔ကို အေျပာမဟုတ္၊ လက္ေတြ႕က်က် ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရး ေထာက္ခံအားေပးႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ ေဖာ္ေဆာင္ေရးလမ္းေၾကာင္းသည္ ပိုမိုေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မည္ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္၊ တန္းတူရည္တူခြင့္ႏွင့္ ကိုယ့္ၾကမၼာ ကိုယ္ဖန္တီးပိုင္ခြင့္တို႔ကို တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္နီးပါး ရရွိႏိုင္ရန္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးသည္ ပဓာနက်သည္။ သို႔ျဖစ္၍ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အေနျဖင့္ ပုဒ္မ ၂၆၁ ႏွင့္ ဥပေဒျပဳဇယားမ်ား ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ဇာတ္စီးေဆြးေႏြး အတည္ျပဳႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ အတိုင္းထက္အလြန္ဟု ေကာက္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။
တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က တိုင္းရင္းသားအားလံုးကိုလည္း တူညီတဲ့ အခြင့္အေရးမ်ား ေပးထားၿပီးျဖစ္တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ လြယ္ကူေစဖို႔ ရပ္ကြက္၊ ေက်းရြာ၊ ၿမိဳ႕နယ္၊ ခ႐ုိင္၊ ျပည္နယ္တိုင္းေဒသႀကီးမ်ား သတ္မွတ္ထားသလို ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္း၊ ေဒသမ်ားလည္း ခြဲေ၀ေပးထားၿပီးျဖစ္တယ္။ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီး အားလံုးကိုလည္း ဥပေဒႏွင့္အညီ တူညီေသာ အဆင့္အတန္းမ်ား သတ္မွတ္ေပးထားၿပီး ျဖစ္တယ္ဟု မိန္႔ခြန္း၌ ေျပာၾကားခဲ့သည္။ တိုင္းရင္းသားအားလံုးဟာ ျပည္ေထာင္စုအတြင္း ဘယ္ေနရာ ဘယ္ေဒသမွာပဲေနေန အုပ္ခ်ဳပ္မႈအရေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဥပေဒအရေသာ္ လည္းေကာင္း၊ တူညီေသာ အခြင့္အေရးမ်ားကို ရရွိခံစားေနၾကရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း ထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့သည္။ အကယ္စင္စစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရးႏွင့္ အက်ဳိးခံစားခြင့္တို႔တြင္ ဗမာတစ္က်ပ္၊ ကရင္တစ္က်ပ္သည္ စာမ်က္ႏွာေပၚတြင္သာရွိၿပီး လက္ေတြ႕ဘ၀တြင္ ေမွးမွိန္လ်က္ရွိသည္။ တိုင္း ေဒသႀကီးမ်ား၊ ျပည္နယ္မ်ား၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းႏွင့္ေဒသမ်ားကို ဥပေဒႏွင့္အညီ ပိုင္းျခားထားျခင္းသည္ တစ္စိတ္တစ္ေဒသ ေလ်ာ္ကန္ေသာ္လည္း၊ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ ဖန္တီးႏိုင္ခြင့္ကို လက္ေတြ႕က်က် အာမခံႏိုင္မႈ အပိုင္းတြင္မူ အားနည္းလ်က္ ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားအားလံုးသည္ ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးႏွင့္ တာ၀န္မ်ား အခန္းပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ တူညီေသာ အခြင့္အေရးမ်ား လက္ေတြ႕က်က် ရရွိႏိုင္ရန္ လိုအပ္သည့္အျပင္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္၊ ပင္လံုကတိက၀တ္မ်ားႏွင့္ ေလ်ာ္ကန္ေသာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ႏွင့္ တန္းတူရည္တူခြင့္တို႔ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အေနျဖင့္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ အာမခံႏိုင္ေရး တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက မျဖစ္မေန တြန္းအားေပးႏိုင္ရန္ ေသာ့ခ်က္က်မည္ျဖစ္သည္။
တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ အေျခခံ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၀(စ)အရ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ တာ၀န္ရွိသည့္အေလ်ာက္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ျဖစ္ထြန္းေအာင္ျမင္ေရး အေလးေပးမႈ၊ ထိန္းေက်ာင္းမႈ စတာေတြနဲ႔ ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္သြားရမွာ ျဖစ္တယ္။ မည္သည့္ႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမဆိုၿပီး ျပည့္စံုသည္ဟုမရွိရာ ျပဳျပင္ဖုိ႔ လိုအပ္လာရင္လည္း ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ ဒီမိုကေရစီ အႏွစ္သာရကို ေဖာ္ေဆာင္ၿပီး ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္သြားရမွာ ျဖစ္တယ္ဟု ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးမင္းေအာင္လႈိင္က ေျပာၾကားခဲ့သည္။ လတ္တေလာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္သည္ ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္ကာလ ၾကာသည့္တိုင္ေအာင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ေဆြးေႏြးႏိုင္ျခင္း မရွိသည့္ အေနအထားကို တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ထဲတြင္ ေမးခြန္းထုတ္ရမည့္အစား၊ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းႏွင့္ေဒသ ဦးစီးအဖြဲ႕တို႔၏ အာဏာခြဲေ၀ျခင္း၊ သယံဇာတခြဲေ၀ျခင္း၊ အခြန္အခခြဲေ၀ျခင္းဆိုင္ရာ လိုအပ္သည့္ဥပေဒႏွင့္ နည္းဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းေရး အေရးႀကီးအဆိုကို တင္သြင္းခဲ့သည္မွာ ေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မႈ အားနည္းသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ပုဒ္မ (၂၆၁)ႏွင့္ ဥပေဒျပဳ ဇယားမ်ားကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ျခင္း မရွိလွ်င္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ား အေရးတြင္ ႏိုင္ငံေရးအရ ဒံုရင္းသာ ျဖစ္ႏိုင္သည့္ အေနအထားကို ေဖ်ာက္ဖ်က္ထား၍ မျဖစ္ႏိုင္သည္မွာ လက္ငင္းႏိုင္ငံေရးပင္ျဖစ္သည္။
တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၏ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုႀကီးၿပိဳကြဲၿပီး အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ ဆံုး႐ႈံးရေတာ့မယ့္ အေျခအေနနဲ႔ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ မင္းမဲ့စ႐ုိက္ဆန္တဲ့ အေရးအခင္းကာလေတြမွာ တပ္မေတာ္ဟာ ျပည္ေထာင္စုမၿပိဳကြဲေရး၊ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္မႈ မၿပိဳကြဲေရး၊ တိုင္းျပည္တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေရးတို႔အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္တာ၀န္ကို လႊဲေျပာင္းထမ္းေဆာင္ၿပီး အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို ထိန္းသိမ္းခဲ့ရတယ္ဟု မိန္႔ခြန္းပါ စကားသည္လည္း အျငင္းပြားဖြယ္ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ တာ၀န္ရွိသည္ဟူေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္ႏွင့္လည္း ဆက္စပ္စဥ္းစားႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္သည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို အာဏာသိမ္းယူသည့္နည္းျဖင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း မျဖစ္ရန္ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ အေလးအနက္ထား သံုးသပ္စဥ္းစားသင့္သည္။
တပ္မေတာ္ အာဏာသိမ္းယူမႈကို ဆန္းစစ္လွ်င္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ ၁၉၄၇ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ဖ်က္သိမ္းခဲ့ၿပီး ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ပယ္ဖ်က္ခဲ့သည္။ တပ္မေတာ္သည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရမည့္အစား ႏွစ္ႀကိမ္တိုင္တိုင္ အာဏာသိမ္းယူကာ တိုင္းျပည္ကို ဆင္းရဲမြဲေတ ခြၽတ္ျခံဳက်မည့္ဘက္ တြန္းပို႔ခဲ့သည့္သေဘာ ထင္ျမင္မိသည္။ တပ္မေတာ္ အႀကီးအကဲမ်ား အေနျဖင့္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းႏွင့္ မတိုင္မီ အေနအထား ႏွစ္ခုကို ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရး႐ႈေထာင့္မ်ားမွ သံုးသပ္လ်က္ ပ၀ါမကူေရမ႐ွဴစတမ္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ဘြင္းဘြင္းရွင္းရွင္း သံုးသပ္ဆန္းစစ္လ်က္ သင္ခန္းစာယူႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္ အာဏာသိမ္းယူမႈမ်ားသည္ တိုင္းျပည္ကို ပိုမိုဆင္းရဲမြဲေတ ခြၽတ္ၿခံဳက်ေစခဲ့သည္ဆိုေသာ စကားကို အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ ဆန္းစစ္သံုးသပ္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ တိုင္းျပည္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ဥပေဒျပဳေရးတြင္ ေသာ့ခ်က္က်က်၊ ဗ်ဴဟာေျမာက္ ပါ၀င္ေနသည့္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္မွ အမည္စာရင္းတင္သြင္းေသာ တပ္မေတာ္သားမ်ား အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ လက္ငင္းႏိုင္ငံေရး စိန္ေခၚမႈမ်ားကို အရွိအတိုင္း ႐ႈျမင္သံုးသပ္ႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးသည္။ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ႏွင့္ တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အပါအ၀င္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြး အေျဖရွာေရး နည္းလမ္းမွတစ္ဆင့္ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး၊ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရးႏွင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးတို႔ကို မျဖစ္မေန တည္ေဆာက္ႏိုင္မွသာ တိုင္းျပည္ႏွင့္ ျပည္သူလူထု၏ ေရရွည္အက်ဳိးစီးပြားကို မလြဲမေသြ ျမႇင့္တင္ႏိုင္မည့္ အခင္းအက်င္းကို မ်က္ျခည္မျပတ္သင့္ပါေၾကာင္း တိုက္တြန္းေဆာ္ၾသလိုက္ရပါသည္။
No comments:
Post a Comment