![]() |
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ ေစ်းတစ္ခုကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အတြင္းက ေတြ႕ရစဥ္ (ဓာတ္ပံု-ေအာင္မ်ဳိးသန္႔) |
ႏႈတ္ဆက္သြားခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္၏ ဆက္ရန္ရွိကိစၥ ရပ္ေပါင္းမ်ားစြာအနက္ အားလံုးႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ပတ္သက္လ်က္ရွိေသာ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းမ်ား လစာတိုးျမႇင့္ႏိုင္ေရးဆိုသည့္ ကိစၥရပ္ကို အမ်ားက စိတ္၀င္တစား ေစာင့္ၾကည့္လ်က္ ရွိၾကပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ႐ုံးကလည္း လစာတိုးျမႇင့္ေပးသင့္ မသင့္ တိုးျမႇင့္ေပးသင့္ပါက မည္ေရြ႕မည္မွ် တိုးျမႇင့္ေပးသင့္ေၾကာင္းကို ထူးျခားေခတ္မီစြာ စစ္တမ္းမ်ား ေကာက္ခံလ်က္ရွိသကဲ့သို႔ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္ကလည္း သမၼတ၏ လက္ရွိလစာပင္ နည္းေသးသေယာင္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခဲ့သည့္အျပင္ သမၼတ႐ုံးျပည္ေထာင္စု ၀န္ႀကီးမ်ားကလည္း ျပည္နယ္/တိုင္းမ်ားအတြင္း ကြင္းဆင္း၍ ႏိုင္ငံလူဦးေရ၏ ႏွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔သာရွိေသာ ၀န္ထမ္းမ်ား၏ လစာကို တိုးေပးသည္ႏွင့္ က်န္ျပည္သူလူထု၏ ၉၈ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ပါ ကုန္ေစ်းႏႈန္းႀကီးျမင့္မႈဒဏ္ကို မခံစားရေ ေရးအတြက္ ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစား ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း ၀န္ထမ္းမ်ားအား ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြး လ်က္ရွိပါသည္။
ယခုကိစၥမွာ တစ္လတည္း၊ တစ္ရက္တည္းျဖင့္ ၿပီးသြားမည့္ကိစၥမဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ ႏွစ္ရွည္လမ်ား ပခံုးထမ္းထားရမည့္ ကိစၥျဖစ္သျဖင့္ ေရရွည္ကို ေမွ်ာ္ေတြးဆံုးျဖတ္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ အဓိကအက်ဆံုး အဆံုးအျဖတ္ေပးရမည့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈမ႑ိဳင္ ပဲ့ကိုင္အစိုးရအေနျဖင့္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါက႑ အသီးသီးကို ျခံဳငံုသံုးသပ္သင့္ပါသည္။
(က) ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ႀကီးမ်ား၏ လစာ၊ စရိတ္ခံစားခြင့္မ်ား (၎တို႔အေနျဖင့္ ဆံုးျဖတ္ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈမ႑ိဳင္မွ အတည္မျပဳေသးပါ)
(ခ) ႏိုင္ငံ၏ အရပ္ဘက္၀န္ထမ္းလစာ၊ စရိတ္မ်ား
(ဂ) ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္း ျပည္သူ႔ရဲမ်ား၏ လစာ၊ စရိတ္မ်ား
(ဃ) ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္း တပ္မေတာ္သား မ်ား၏ လစာ၊ စရိတ္မ်ား
(င) ပုဂၢလိက၀န္ထမ္းမ်ား၏ လစာ၊ စရိတ္မ်ား
(စ) ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား၏ တစ္ဦးခ်င္း၀င္ေငြမ်ား
(ဆ) ျပည္သူလူထု၏ တစ္ဦးခ်င္း ၀င္ေငြမ်ား
အားလံုးႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ပတ္သက္ေနေသာ ကိစၥျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါက႑အသီးသီးအနက္ ဥပေဒျပဳမ႑ိဳင္မွ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ႀကီးမ်ားက အသံအထြက္ဆံုး ျဖစ္ပါသည္။ လံုေလာက္ေသာ ခ်ီးျမႇင့္ေငြႏွင့္ စရိတ္မ်ားမရွိပါက လႊတ္ေတာ္ထဲသို႔ အရည္အခ်င္းရွိေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေရာက္ရွိလာမည္ မဟုတ္သျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ႀကီး၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားပင္ အရည္အခ်င္း ရွိမလာႏိုင္ေတာ့ေၾကာင္း၊ လက္ရွိ လႊတ္ေတာ္ထဲတြင္ ေရာက္ရွိေနေသာ အရည္အခ်င္း ဘက္စံုျပည့္၀ေသာ ၀န္ႀကီးေဟာင္း၊ ဒုတိယ၀န္ႀကီးေဟာင္းမ်ား၊ စီးပြားေရးသမားႀကီးမ်ားပင္ ေနာင္တြင္၀င္မလာမည္ကို စိုးရိမ္မိေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ေဆြးေႏြးၾကရင္း လစာစရိတ္၊ ခံစားခြင့္မ်ားကို အတည္ျပဳသတ္မွတ္ခဲ့ၾကပါသည္။ ထို႔ျပင္ ယခုထပ္မံ၍ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး၏ လစာခံစားခြင့္ တစ္လ က်ပ္သိန္း ၅၀ ကို ဘဏ္ႏွင့္ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ နားလည္တတ္ကြၽမ္းသူ ႏိုင္ငံျခားသား ပညာရွင္တစ္ေယာက္၏ လစာ၀င္ေငြႏွင့္ႏိႈင္းယွဥ္၍ တာ၀န္ခံမႈ၊ တာ၀န္ယူမႈအရဆိုလွ်င္ နည္းသေယာင္၊ ထိုသို႔ေပးထားျခင္းသည္ အဂတိ ကင္းေအာင္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးသံမ်ားကို ၾကားရခ်က္သည္ မသက္မသာ ျဖစ္မိပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏ အေျခအေနအရ ၀န္ထမ္းမ်ားသည္ ရရွိသည့္မေလာက္မငလစာႏွင့္ ၿခိဳးျခံေနထိုင္စားေသာက္ရင္း ႏိုင္ငံ့တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္လာခဲ့ၾကသည္မွာ ႏွစ္ကာလရွည္ၾကာ ခဲ့ၿပီျဖစ္ပါသည္။ မေက်နပ္၍ ဘယ္၀န္ထမ္းမွ ဆႏၵမထုတ္ေဖာ္ခဲ့ၾကပါ။ ဘာျဖစ္လို႔ပါလဲ။ အေျဖကို ဆန္းစစ္ၾကည့္လွ်င္ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းမ်ား၏ သားသမီးမ်ားသာ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းအမ်ားစု ျဖစ္ေနၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ မိမိတတ္သိနားလည္သည့္ ပညာျဖင့္ တိုင္းျပည္တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အဘိုးအဘြားကလည္း ၀န္ထမ္း၊ မိဘကလည္း ၀န္ထမ္း၊ သားသမီးမ်ားကို ေပးႏိုင္သည့္အေမြကလည္း ပညာအေမြ၊ သို႔ျဖစ္ရာ သားသမီးကလည္း ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ ၀န္ထမ္းအလုပ္ကို ႏွစ္ၿခိဳက္ခံုမင္စြာ လက္ဆင့္ကမ္းအေမြအျဖစ္ ထမ္းရြက္လာၾကသူမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ၀န္ထမ္းလုပ္ျခင္းသည္ ခ်မ္းသာရန္အတြက္ မဟုတ္ပါ။ (တခ်ဳိ႕ေသာ စုန္းျပဴး၀န္ထမ္းမ်ားကုိ မဆုိလုိပါ။)
ႏွစ္ရွည္လမ်ား မညည္းမညဴ ႏုိင္ငံတာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၾကေသာ၊ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ဆဲျဖစ္ေသာ ၀န္ထမ္းမ်ားက အသံမထြက္ဘဲ ျပည္သူ႔ေရြးခ်ယ္ခံ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအေနျဖင့္ လစာ၊ စရိတ္ ေလာက္ငမွသာ လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မည္။ အဂတိတရား ကင္းရွင္းႏုိင္မည္ဆုိသည္မွာ အလြန္လြဲမွားေသာ သုံးသပ္ခ်က္ျဖစ္ပါသည္။
ကုိယ္စားလွယ္ေတာ္ႀကီးမ်ား၊ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ၊ တရားစီရင္မႈမ႑ိဳင္မွ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား ရရွိခံစားေနေသာ လစာ၊ စရိတ္၊ ခံစားခြင့္မ်ားမွာ တာ၀န္ယူခ်ိန္ ငါးႏွစ္ကာလအတြက္သာ ျဖစ္ပါသည္။ ယခုငါးႏွစ္မတုိင္မီက ဘယ္လုိရပ္တည္ လာခဲ့ၾကပါသလဲ။ ယခုငါးႏွစ္ကာလ ၿပီးဆုံးသြားၿပီး ဆက္လက္အေရြးမခံရလွ်င္ ဘယ္လုိရပ္တည္ၾကမလဲ။ ေနာင္တက္လာမည့္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကလည္း ႀကိဳစဥ္းစားသင့္ပါသည္။
လစာဆုိသည့္အဓိပၸာယ္ကုိ ေလ့လာၾကည့္မိသေလာက္ ေအာက္ပါသေဘာသဘာ၀ ေဆာင္ေၾကာင္း နားလည္မိပါသည္။
၀န္ထမ္းတစ္ေယာက္အား သက္ဆုိင္ရာ ရာထူးတာ၀န္အဆင့္အလုိက္ စား၀တ္ေနေရး၊ လူမႈေရးအတြက္ ခ်င့္ခ်ိန္တြက္ခ်က္ ေပးထားေသာ ေငြေၾကးျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ အနိမ့္ဆုံး၀န္ထမ္း တစ္ေယာက္အတြက္ ဇနီးႏွင့္ ကေလးႏွစ္ေယာက္ အပါအ၀င္ တစ္လ ဆန္ဘယ္ႏွျပည္၊ ဆီ၊ ဆား၊ င႐ုတ္၊ ၾကက္သြန္ဘယ္ေလာက္၊ အသားဟင္း ဘယ္ႏွရက္၊ အ၀တ္အစားဘယ္ႏွစုံ၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးအတြက္ မည္မွ် စသျဖင့္ သုံးစြဲကုန္က်မည့္ စရိတ္မ်ားကုိ တြက္ခ်က္သတ္မွတ္ေပးထားေသာ ေငြေၾကးပမာဏျဖစ္ပါသည္။ ၀န္ထမ္းေနမေကာင္းလွ်င္၊ အ၀တ္အစားလစဥ္ ၀ယ္မ၀တ္လွ်င္၊ အစားအေသာက္ ေခြၽတာႏုိင္လွ်င္ သူ႔အတြက္စုေဆာင္းေငြ ထြက္လာႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ ၎သတ္မွတ္ခ်က္သည္ ကုန္ေစ်းႏႈန္း ဘယ္ေလာက္တက္တက္ ဟန္ခ်က္ပ်က္မသြားရပါ။ အကယ္၍ မေမွ်ာ္မွန္းႏုိင္ေသာ ကိစၥမ်ားေၾကာင့္ ကုန္ေစ်းႏႈန္း တက္လာသည့္အခါ မူရင္းလစာတြင္ ရွားပါးစရိတ္အျဖစ္သာ ထပ္မံတုိးေပးရေလ့ရွိပါသည္။ လစာအျဖစ္ တုိးေပးၿပီးပါက ျပန္လည္ေလွ်ာ့ေပါ့၍ မရႏုိင္သျဖင့္ ျဖစ္ပါသည္။ သုိ႔ျဖစ္ပါ၍ ရွားပါးစရိတ္အျဖစ္သာ ေထာက္ကန္ေပးရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ တုိင္းျပည္စီးပြားေရး အမွန္တကယ္ တုိးတက္ေကာင္းမြန္ လာသည့္အခါတြင္မွ စား၀တ္ေနေရး သတ္မွတ္ခ်က္ကုိ တုိးျမႇင့္တြက္ခ်က္၍ လစာကုိ တုိးျမႇင့္ေပးရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိသုိ႔ တုိးျမႇင့္ေပးထားသည့္လစာ ျပန္လည္ေလွ်ာ့ခ်ေပးရန္ မလြယ္ပါ။
တင္ျပပါ ႏုိင္ငံ့၀န္ထမ္းလစာတြင္မွ်မက ျပင္ပပုဂၢလိက၀န္ထမ္းမ်ား အတြက္လည္း စဥ္းစားရန္လုိအပ္ပါမည္။ ႏိုင္ငံ၏ ဘ႑ာေရး အေျခအေနကုိလည္း တြက္ခ်က္ရပါမည္။ မႏုိင္၀န္မထမ္းသင့္ပါ။ တုိင္းျပည္အတြက္၊ အစုိးရအတြက္၊ ျပည္သူလူထုအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးေသာ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ျဖစ္ပါသည္။
ယခုကိစၥသည္ လစာတုိးေပး႐ုံမွ်ျဖင့္ ေျပလည္သြားမည့္ ကိစၥမဟုတ္ပါ။ လစာတုိးေပးႏုိင္ရန္အတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ လုံေလာက္ေသာ၀င္ေငြရွိရန္ လုိအပ္ပါသည္။ စနစ္က်ေသာ စီမံခန္႔ခြဲေရးနည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ဘက္စုံေထာင့္စုံစဥ္းစား ေဆာင္ရြက္ရပါမည္။ ႏုိင္ငံေတာ္၀င္ေငြ ဆုိသည္မွာလည္း အခြန္ရေငြတစ္ခုတည္းျဖင့္ မျဖစ္ႏုိင္ပါ။ အခြန္ရေငြႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားေၾကြးၿမီမ်ားဆပ္မည္ဟု ဘ႑ာေရးဒု၀န္ႀကီးတစ္ဦး လႊတ္ေတာ္တြင္ တင္ျပခဲ့သည္ကုိ မွတ္မိေနပါေသးသည္။ ၎အခြန္ရေငြႏွင့္ပင္ လစာေတြတုိးေပးမည္။ ႏုိင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ ျပဳျပင္ေရးကိစၥမ်ား၊ ပညာေရး၊ လူမႈေရး၊ က်န္းမာေရးကိစၥမ်ား ေဆာင္ရြက္ေပးမည္ဆုိသည္မွာ မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ လက္ရွိအခြန္အေကာက္ အေျခအေနျဖင့္ လုံး၀မျဖစ္ႏုိင္ပါ။ အခြန္မ်ားကုိ တုိးေကာက္မည္ ဆုိလွ်င္လည္း အခြန္တိမ္းေရွာင္ေနသူမ်ား၊ အမွန္ေဆာင္သင့္သည္ထက္ ေလ်ာ့နည္းေပးေဆာင္ေနသူမ်ားကုိ ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္သင့္ပါသည္။ အခြန္တုိးျမႇင့္ ေကာက္ခံ၍ အခြန္ထမ္းေဟာင္းမ်ားတြင္ ၀န္ထုပ္၀န္ပုိးသဖြယ္ ျဖစ္လာလွ်င္လည္း ျပည္သူလူထုအတြက္၊ တုိင္းျပည္အတြက္ မေကာင္းပါ။ ၿဗိတိသွ်ကုိလုိနီအျဖစ္ ယုိကြက္ ဟာကြက္မရွိေအာင္ စီမံခန္႔ခြဲ၊ ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္းရာေက်ာ္ တုိင္းတစ္ပါး လက္ေအာက္တြင္ ေနထုိင္ခဲ့ရေသာ အိႏၵိယႏိုင္ငံသည္ ေသြးစည္းညီညြတ္ စည္းလုံးမႈရသြားေစၿပီး လြတ္လပ္ေရးရသြား ေစခဲ့သည္မွာ ၿဗိတိသွ်အစုိးရမွ ဥပေဒသစ္အျဖစ္ ျပ႒ာန္းေကာက္ခံခဲ့သည့္ ဆားခြန္ဥပေဒေၾကာင့္ တစ္စိတ္တစ္ပုိင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာဖူးပါသည္။ ဆားခြန္(Salt Tax) သည္ လွည္းေန ေလွေအာင္း ျမင္းေဇာင္းမက်န္ ဆင္းရဲခ်မ္းသာအားလုံးကုိ ႐ုိက္ခတ္မႈ (Impact) ျဖစ္ေစခဲ့ပါသည္။
သုိ႔ျဖစ္ပါ၍ ႏုိင္ငံေတာ္ အစုိးရအေနျဖင့္ ထင္သာျမင္သာရွိရွိ မလိမ္မညာ ပြင့္လင္းမႈ ရွိဖုိ႔လုိအပ္ပါသည္။ သုိ႔မွသာ ႏုိင္ငံေတာ္ ဘ႑ာေရး အေျခအေနမွန္ကုိ ျပည္သူလူထုႏွင့္ ၀န္ထမ္းမ်ားသိရွိၿပီး နားလည္ေပးႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။
၀န္ထမ္းမ်ားသည္ ဘုိးစဥ္ေဘာင္ဆက္ ႏုိင္ငံေတာ္ကုိ အလြန္ခ်စ္ၾကပါသည္။ အကယ္၍ ႏုိင္ငံေတာ္၏ ပကတိအေျခအေနအရ လစာတုိးမေပးႏုိင္ေၾကာင္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိျမင္ရမည္ဆုိပါက ၀မ္းနည္းေနမည့္သူမ်ား မဟုတ္ပါ။ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၊ ဂုဏ္သိကၡာကုိ ထိပါးလာႏုိင္သည့္ ေငြေၾကးလုိအပ္ခ်က္ ႏုိင္ငံေတာ္တြင္ ေပၚေပါက္လာသည္ဆုိပါက ရွိရင္းစြဲခံစားေနရေသာ၊ မေလာက္ငေသာ လစာ၊ စရိတ္ကုိပင္ ေလွ်ာ့၍ ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္ ေပးဆပ္ႏုိင္သည့္ သူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ယုံၾကည္ပါသည္။
သုိ႔ရာတြင္ အလိမ္ခံေနရသည္ဟု ထင္ျမင္ပါက လမ္းေပၚထြက္၍ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္၀ံ့သူမ်ား မဟုတ္ေသာ္ျငားလည္း ၀န္ထမ္းထုသည္ ခံစားခ်က္တူညီၾကပါသည္။ စည္းလုံးၾကပါသည္။ ရင္တြင္းဆႏၵကုိ အခိုင္အမာ ေဖာ္ထုတ္ျပသခဲ့ေသာ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ေနျပည္ေတာ္သီရိၿမိဳ႕နယ္မ်ား၏ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္တစ္ခုက အေျဖတစ္ခု ျဖစ္ပါေၾကာင္း အသိေပးတင္ျပအပ္ပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ႐ုံးကလည္း လစာတိုးျမႇင့္ေပးသင့္ မသင့္ တိုးျမႇင့္ေပးသင့္ပါက မည္ေရြ႕မည္မွ် တိုးျမႇင့္ေပးသင့္ေၾကာင္းကို ထူးျခားေခတ္မီစြာ စစ္တမ္းမ်ား ေကာက္ခံလ်က္ရွိသကဲ့သို႔ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္ကလည္း သမၼတ၏ လက္ရွိလစာပင္ နည္းေသးသေယာင္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခဲ့သည့္အျပင္ သမၼတ႐ုံးျပည္ေထာင္စု ၀န္ႀကီးမ်ားကလည္း ျပည္နယ္/တိုင္းမ်ားအတြင္း ကြင္းဆင္း၍ ႏိုင္ငံလူဦးေရ၏ ႏွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔သာရွိေသာ ၀န္ထမ္းမ်ား၏ လစာကို တိုးေပးသည္ႏွင့္ က်န္ျပည္သူလူထု၏ ၉၈ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ပါ ကုန္ေစ်းႏႈန္းႀကီးျမင့္မႈဒဏ္ကို မခံစားရေ ေရးအတြက္ ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစား ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း ၀န္ထမ္းမ်ားအား ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြး လ်က္ရွိပါသည္။
ယခုကိစၥမွာ တစ္လတည္း၊ တစ္ရက္တည္းျဖင့္ ၿပီးသြားမည့္ကိစၥမဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ ႏွစ္ရွည္လမ်ား ပခံုးထမ္းထားရမည့္ ကိစၥျဖစ္သျဖင့္ ေရရွည္ကို ေမွ်ာ္ေတြးဆံုးျဖတ္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ အဓိကအက်ဆံုး အဆံုးအျဖတ္ေပးရမည့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈမ႑ိဳင္ ပဲ့ကိုင္အစိုးရအေနျဖင့္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါက႑ အသီးသီးကို ျခံဳငံုသံုးသပ္သင့္ပါသည္။
(က) ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ႀကီးမ်ား၏ လစာ၊ စရိတ္ခံစားခြင့္မ်ား (၎တို႔အေနျဖင့္ ဆံုးျဖတ္ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈမ႑ိဳင္မွ အတည္မျပဳေသးပါ)
(ခ) ႏိုင္ငံ၏ အရပ္ဘက္၀န္ထမ္းလစာ၊ စရိတ္မ်ား
(ဂ) ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္း ျပည္သူ႔ရဲမ်ား၏ လစာ၊ စရိတ္မ်ား
(ဃ) ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္း တပ္မေတာ္သား မ်ား၏ လစာ၊ စရိတ္မ်ား
(င) ပုဂၢလိက၀န္ထမ္းမ်ား၏ လစာ၊ စရိတ္မ်ား
(စ) ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား၏ တစ္ဦးခ်င္း၀င္ေငြမ်ား
(ဆ) ျပည္သူလူထု၏ တစ္ဦးခ်င္း ၀င္ေငြမ်ား
အားလံုးႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ပတ္သက္ေနေသာ ကိစၥျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါက႑အသီးသီးအနက္ ဥပေဒျပဳမ႑ိဳင္မွ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္ႀကီးမ်ားက အသံအထြက္ဆံုး ျဖစ္ပါသည္။ လံုေလာက္ေသာ ခ်ီးျမႇင့္ေငြႏွင့္ စရိတ္မ်ားမရွိပါက လႊတ္ေတာ္ထဲသို႔ အရည္အခ်င္းရွိေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေရာက္ရွိလာမည္ မဟုတ္သျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ႀကီး၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားပင္ အရည္အခ်င္း ရွိမလာႏိုင္ေတာ့ေၾကာင္း၊ လက္ရွိ လႊတ္ေတာ္ထဲတြင္ ေရာက္ရွိေနေသာ အရည္အခ်င္း ဘက္စံုျပည့္၀ေသာ ၀န္ႀကီးေဟာင္း၊ ဒုတိယ၀န္ႀကီးေဟာင္းမ်ား၊ စီးပြားေရးသမားႀကီးမ်ားပင္ ေနာင္တြင္၀င္မလာမည္ကို စိုးရိမ္မိေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ေဆြးေႏြးၾကရင္း လစာစရိတ္၊ ခံစားခြင့္မ်ားကို အတည္ျပဳသတ္မွတ္ခဲ့ၾကပါသည္။ ထို႔ျပင္ ယခုထပ္မံ၍ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး၏ လစာခံစားခြင့္ တစ္လ က်ပ္သိန္း ၅၀ ကို ဘဏ္ႏွင့္ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ နားလည္တတ္ကြၽမ္းသူ ႏိုင္ငံျခားသား ပညာရွင္တစ္ေယာက္၏ လစာ၀င္ေငြႏွင့္ႏိႈင္းယွဥ္၍ တာ၀န္ခံမႈ၊ တာ၀န္ယူမႈအရဆိုလွ်င္ နည္းသေယာင္၊ ထိုသို႔ေပးထားျခင္းသည္ အဂတိ ကင္းေအာင္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးသံမ်ားကို ၾကားရခ်က္သည္ မသက္မသာ ျဖစ္မိပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏ အေျခအေနအရ ၀န္ထမ္းမ်ားသည္ ရရွိသည့္မေလာက္မငလစာႏွင့္ ၿခိဳးျခံေနထိုင္စားေသာက္ရင္း ႏိုင္ငံ့တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္လာခဲ့ၾကသည္မွာ ႏွစ္ကာလရွည္ၾကာ ခဲ့ၿပီျဖစ္ပါသည္။ မေက်နပ္၍ ဘယ္၀န္ထမ္းမွ ဆႏၵမထုတ္ေဖာ္ခဲ့ၾကပါ။ ဘာျဖစ္လို႔ပါလဲ။ အေျဖကို ဆန္းစစ္ၾကည့္လွ်င္ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းမ်ား၏ သားသမီးမ်ားသာ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းအမ်ားစု ျဖစ္ေနၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ မိမိတတ္သိနားလည္သည့္ ပညာျဖင့္ တိုင္းျပည္တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အဘိုးအဘြားကလည္း ၀န္ထမ္း၊ မိဘကလည္း ၀န္ထမ္း၊ သားသမီးမ်ားကို ေပးႏိုင္သည့္အေမြကလည္း ပညာအေမြ၊ သို႔ျဖစ္ရာ သားသမီးကလည္း ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ ၀န္ထမ္းအလုပ္ကို ႏွစ္ၿခိဳက္ခံုမင္စြာ လက္ဆင့္ကမ္းအေမြအျဖစ္ ထမ္းရြက္လာၾကသူမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ၀န္ထမ္းလုပ္ျခင္းသည္ ခ်မ္းသာရန္အတြက္ မဟုတ္ပါ။ (တခ်ဳိ႕ေသာ စုန္းျပဴး၀န္ထမ္းမ်ားကုိ မဆုိလုိပါ။)
ႏွစ္ရွည္လမ်ား မညည္းမညဴ ႏုိင္ငံတာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၾကေသာ၊ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ဆဲျဖစ္ေသာ ၀န္ထမ္းမ်ားက အသံမထြက္ဘဲ ျပည္သူ႔ေရြးခ်ယ္ခံ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအေနျဖင့္ လစာ၊ စရိတ္ ေလာက္ငမွသာ လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မည္။ အဂတိတရား ကင္းရွင္းႏုိင္မည္ဆုိသည္မွာ အလြန္လြဲမွားေသာ သုံးသပ္ခ်က္ျဖစ္ပါသည္။
ကုိယ္စားလွယ္ေတာ္ႀကီးမ်ား၊ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ၊ တရားစီရင္မႈမ႑ိဳင္မွ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား ရရွိခံစားေနေသာ လစာ၊ စရိတ္၊ ခံစားခြင့္မ်ားမွာ တာ၀န္ယူခ်ိန္ ငါးႏွစ္ကာလအတြက္သာ ျဖစ္ပါသည္။ ယခုငါးႏွစ္မတုိင္မီက ဘယ္လုိရပ္တည္ လာခဲ့ၾကပါသလဲ။ ယခုငါးႏွစ္ကာလ ၿပီးဆုံးသြားၿပီး ဆက္လက္အေရြးမခံရလွ်င္ ဘယ္လုိရပ္တည္ၾကမလဲ။ ေနာင္တက္လာမည့္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကလည္း ႀကိဳစဥ္းစားသင့္ပါသည္။
လစာဆုိသည့္အဓိပၸာယ္ကုိ ေလ့လာၾကည့္မိသေလာက္ ေအာက္ပါသေဘာသဘာ၀ ေဆာင္ေၾကာင္း နားလည္မိပါသည္။
၀န္ထမ္းတစ္ေယာက္အား သက္ဆုိင္ရာ ရာထူးတာ၀န္အဆင့္အလုိက္ စား၀တ္ေနေရး၊ လူမႈေရးအတြက္ ခ်င့္ခ်ိန္တြက္ခ်က္ ေပးထားေသာ ေငြေၾကးျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ အနိမ့္ဆုံး၀န္ထမ္း တစ္ေယာက္အတြက္ ဇနီးႏွင့္ ကေလးႏွစ္ေယာက္ အပါအ၀င္ တစ္လ ဆန္ဘယ္ႏွျပည္၊ ဆီ၊ ဆား၊ င႐ုတ္၊ ၾကက္သြန္ဘယ္ေလာက္၊ အသားဟင္း ဘယ္ႏွရက္၊ အ၀တ္အစားဘယ္ႏွစုံ၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးအတြက္ မည္မွ် စသျဖင့္ သုံးစြဲကုန္က်မည့္ စရိတ္မ်ားကုိ တြက္ခ်က္သတ္မွတ္ေပးထားေသာ ေငြေၾကးပမာဏျဖစ္ပါသည္။ ၀န္ထမ္းေနမေကာင္းလွ်င္၊ အ၀တ္အစားလစဥ္ ၀ယ္မ၀တ္လွ်င္၊ အစားအေသာက္ ေခြၽတာႏုိင္လွ်င္ သူ႔အတြက္စုေဆာင္းေငြ ထြက္လာႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ ၎သတ္မွတ္ခ်က္သည္ ကုန္ေစ်းႏႈန္း ဘယ္ေလာက္တက္တက္ ဟန္ခ်က္ပ်က္မသြားရပါ။ အကယ္၍ မေမွ်ာ္မွန္းႏုိင္ေသာ ကိစၥမ်ားေၾကာင့္ ကုန္ေစ်းႏႈန္း တက္လာသည့္အခါ မူရင္းလစာတြင္ ရွားပါးစရိတ္အျဖစ္သာ ထပ္မံတုိးေပးရေလ့ရွိပါသည္။ လစာအျဖစ္ တုိးေပးၿပီးပါက ျပန္လည္ေလွ်ာ့ေပါ့၍ မရႏုိင္သျဖင့္ ျဖစ္ပါသည္။ သုိ႔ျဖစ္ပါ၍ ရွားပါးစရိတ္အျဖစ္သာ ေထာက္ကန္ေပးရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ တုိင္းျပည္စီးပြားေရး အမွန္တကယ္ တုိးတက္ေကာင္းမြန္ လာသည့္အခါတြင္မွ စား၀တ္ေနေရး သတ္မွတ္ခ်က္ကုိ တုိးျမႇင့္တြက္ခ်က္၍ လစာကုိ တုိးျမႇင့္ေပးရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိသုိ႔ တုိးျမႇင့္ေပးထားသည့္လစာ ျပန္လည္ေလွ်ာ့ခ်ေပးရန္ မလြယ္ပါ။
တင္ျပပါ ႏုိင္ငံ့၀န္ထမ္းလစာတြင္မွ်မက ျပင္ပပုဂၢလိက၀န္ထမ္းမ်ား အတြက္လည္း စဥ္းစားရန္လုိအပ္ပါမည္။ ႏိုင္ငံ၏ ဘ႑ာေရး အေျခအေနကုိလည္း တြက္ခ်က္ရပါမည္။ မႏုိင္၀န္မထမ္းသင့္ပါ။ တုိင္းျပည္အတြက္၊ အစုိးရအတြက္၊ ျပည္သူလူထုအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးေသာ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ျဖစ္ပါသည္။
ယခုကိစၥသည္ လစာတုိးေပး႐ုံမွ်ျဖင့္ ေျပလည္သြားမည့္ ကိစၥမဟုတ္ပါ။ လစာတုိးေပးႏုိင္ရန္အတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ လုံေလာက္ေသာ၀င္ေငြရွိရန္ လုိအပ္ပါသည္။ စနစ္က်ေသာ စီမံခန္႔ခြဲေရးနည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ဘက္စုံေထာင့္စုံစဥ္းစား ေဆာင္ရြက္ရပါမည္။ ႏုိင္ငံေတာ္၀င္ေငြ ဆုိသည္မွာလည္း အခြန္ရေငြတစ္ခုတည္းျဖင့္ မျဖစ္ႏုိင္ပါ။ အခြန္ရေငြႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားေၾကြးၿမီမ်ားဆပ္မည္ဟု ဘ႑ာေရးဒု၀န္ႀကီးတစ္ဦး လႊတ္ေတာ္တြင္ တင္ျပခဲ့သည္ကုိ မွတ္မိေနပါေသးသည္။ ၎အခြန္ရေငြႏွင့္ပင္ လစာေတြတုိးေပးမည္။ ႏုိင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ ျပဳျပင္ေရးကိစၥမ်ား၊ ပညာေရး၊ လူမႈေရး၊ က်န္းမာေရးကိစၥမ်ား ေဆာင္ရြက္ေပးမည္ဆုိသည္မွာ မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ လက္ရွိအခြန္အေကာက္ အေျခအေနျဖင့္ လုံး၀မျဖစ္ႏုိင္ပါ။ အခြန္မ်ားကုိ တုိးေကာက္မည္ ဆုိလွ်င္လည္း အခြန္တိမ္းေရွာင္ေနသူမ်ား၊ အမွန္ေဆာင္သင့္သည္ထက္ ေလ်ာ့နည္းေပးေဆာင္ေနသူမ်ားကုိ ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္သင့္ပါသည္။ အခြန္တုိးျမႇင့္ ေကာက္ခံ၍ အခြန္ထမ္းေဟာင္းမ်ားတြင္ ၀န္ထုပ္၀န္ပုိးသဖြယ္ ျဖစ္လာလွ်င္လည္း ျပည္သူလူထုအတြက္၊ တုိင္းျပည္အတြက္ မေကာင္းပါ။ ၿဗိတိသွ်ကုိလုိနီအျဖစ္ ယုိကြက္ ဟာကြက္မရွိေအာင္ စီမံခန္႔ခြဲ၊ ေသြးခြဲအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္းရာေက်ာ္ တုိင္းတစ္ပါး လက္ေအာက္တြင္ ေနထုိင္ခဲ့ရေသာ အိႏၵိယႏိုင္ငံသည္ ေသြးစည္းညီညြတ္ စည္းလုံးမႈရသြားေစၿပီး လြတ္လပ္ေရးရသြား ေစခဲ့သည္မွာ ၿဗိတိသွ်အစုိးရမွ ဥပေဒသစ္အျဖစ္ ျပ႒ာန္းေကာက္ခံခဲ့သည့္ ဆားခြန္ဥပေဒေၾကာင့္ တစ္စိတ္တစ္ပုိင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာဖူးပါသည္။ ဆားခြန္(Salt Tax) သည္ လွည္းေန ေလွေအာင္း ျမင္းေဇာင္းမက်န္ ဆင္းရဲခ်မ္းသာအားလုံးကုိ ႐ုိက္ခတ္မႈ (Impact) ျဖစ္ေစခဲ့ပါသည္။
သုိ႔ျဖစ္ပါ၍ ႏုိင္ငံေတာ္ အစုိးရအေနျဖင့္ ထင္သာျမင္သာရွိရွိ မလိမ္မညာ ပြင့္လင္းမႈ ရွိဖုိ႔လုိအပ္ပါသည္။ သုိ႔မွသာ ႏုိင္ငံေတာ္ ဘ႑ာေရး အေျခအေနမွန္ကုိ ျပည္သူလူထုႏွင့္ ၀န္ထမ္းမ်ားသိရွိၿပီး နားလည္ေပးႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။
၀န္ထမ္းမ်ားသည္ ဘုိးစဥ္ေဘာင္ဆက္ ႏုိင္ငံေတာ္ကုိ အလြန္ခ်စ္ၾကပါသည္။ အကယ္၍ ႏုိင္ငံေတာ္၏ ပကတိအေျခအေနအရ လစာတုိးမေပးႏုိင္ေၾကာင္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိျမင္ရမည္ဆုိပါက ၀မ္းနည္းေနမည့္သူမ်ား မဟုတ္ပါ။ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၊ ဂုဏ္သိကၡာကုိ ထိပါးလာႏုိင္သည့္ ေငြေၾကးလုိအပ္ခ်က္ ႏုိင္ငံေတာ္တြင္ ေပၚေပါက္လာသည္ဆုိပါက ရွိရင္းစြဲခံစားေနရေသာ၊ မေလာက္ငေသာ လစာ၊ စရိတ္ကုိပင္ ေလွ်ာ့၍ ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္ ေပးဆပ္ႏုိင္သည့္ သူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ယုံၾကည္ပါသည္။
သုိ႔ရာတြင္ အလိမ္ခံေနရသည္ဟု ထင္ျမင္ပါက လမ္းေပၚထြက္၍ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္၀ံ့သူမ်ား မဟုတ္ေသာ္ျငားလည္း ၀န္ထမ္းထုသည္ ခံစားခ်က္တူညီၾကပါသည္။ စည္းလုံးၾကပါသည္။ ရင္တြင္းဆႏၵကုိ အခိုင္အမာ ေဖာ္ထုတ္ျပသခဲ့ေသာ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ေနျပည္ေတာ္သီရိၿမိဳ႕နယ္မ်ား၏ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္တစ္ခုက အေျဖတစ္ခု ျဖစ္ပါေၾကာင္း အသိေပးတင္ျပအပ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment