အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ အႏုပညာ (The Art of Transition)
အာဏာရွင္စနစ္၊ ဗဟိုဦးစီးစနစ္၊ တံခါးပိတ္စနစ္ စသည္တို႔မွ လြတ္လပ္ပြင့္လင္းေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္သို႔ ကူးေျပာင္းရာတြင္ ႏိုင္ငံမ်ား၏ မူလဗီဇ၊ စီးပြားေရး အဆင့္အတန္း၊ ပညာေရးေရခ်ိန္၊ အင္စတီက်ဴးရွင္း အတိုင္းအဆ စသည္တို႔အေပၚ မူတည္၍ တုံ႔ျပန္မႈအမ်ဳိးမ်ဳိး ႀကံဳေတြ႔ရေလ့ ရွိသည္။ ဤသို႔ေသာ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးတြင္ အဆင့္သင့္ မျဖစ္ေသးဘဲ ရင္ဆိုင္လိုက္ရသည္မွာ Cultural Shock ဟု ေခၚသည့္ စိန္ေခၚမႈတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။ “ယဥ္ေက်းမႈေရွာ့ခ္” ဟု ဆိုေသာ္လည္း အရပ္ရပ္နယ္ပယ္စုံတြင္ ႀကံဳေတြ႔ရေသာ ေရွာ့ခ္ကို ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။
ဥပမာအားျဖင့္ စီမံကိန္း စီးပြားေရးစနစ္တြင္ လက္သင့္ရာ စားေတာ္ေခၚခဲ့ေသာ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားမွာ ေစ်းကြက္ယႏၲရား ေျမညီကြင္းတြင္ လြတ္လပ္စြာ ယွဥ္ၿပဳိင္ရမည့္ စီးပြားေရးစနစ္ကို ႀကံဳေတြ႔ရျခင္း၊ အဆိုပါ ယွဥ္ၿပဳိင္မႈတြင္ ႏိုင္ငံစုံ ေကာ္ပိုေရးရွင္းႀကီးမ်ား ပါဝင္လာေသာအခါ မည္သို႔ ရင္ဆိုင္ယွဥ္ၿပဳိင္ရမည္ကို မသိတတ္ေတာ့ဘဲ အက်ဳိးစီးပြား ကာကြယ္မႈမ်ားကို အားကိုးတႀကီး ျပဳတတ္ျခင္း၊ ေစ်းကြက္ကို လက္ဝါးႀကီး အုပ္ထားခဲ့ေသာ ေဝစုမ်ားအစား ႏိုင္ငံတကာ ကုန္ပစၥည္းမ်ား အလုံးအရင္းျဖင့္ ဝင္ေရာက္လာျခင္း၊ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားေျပာဆိုမႈတို႔ ပြင့္လင္းလာသည္ႏွင့္အမွ် အတြင္းႀကိတ္ ေျခပုန္းခုတ္မႈမ်ားျဖင့္ က်င္လည္ခဲ့ေသာ လည္ပတ္မႈမ်ား အလန္႔တၾကား ျဖစ္သြားရျခင္း၊ အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းမႈမ်ား ထြက္ေပၚလာေသာအခါ ေစာင့္ၾကည့္ျခင္းမွ ကင္းလြတ္ရပါလို၏ ဟူေသာ ဆုေတာင္းမ်ား ပ်က္ျပယ္သြားရျခင္း၊ တစ္ေသြးတစ္သံတစ္မိန္႔တို႔ ေနရာတြင္ “ဥပေဒႏွင့္အညီ” ဟူေသာ စကားရပ္မ်ား အစားထိုး ဝင္ေရာက္လာျခင္း၊ ႏိုင္ငံေရး ပင္မေရစီးေၾကာင္း ေျပာင္းလဲသြားခ်ိန္တြင္ ကြၽမ္းက်င္ရာ လိမၼာခဲ့ေသာ ဓေလ့ေဟာင္းမ်ား သဟဇာတ မျဖစ္ေတာ့ျခင္း စသည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ား ျဖစ္သည္။
ေရွာ့ခ္ဝင္သြားရသည္မွာ နယ္ပယ္တစ္ခုတည္း၊ လူတန္းစား တစ္လႊာတည္းတြင္ မဟုတ္ဘဲ အရပ္ရပ္ နယ္ပယ္စုံသို႔ ၿပဳိင္တူသက္ေရာက္မႈ ရွိၾကသည္မွာလည္း ဓမၼတာပင္ ျဖစ္သည္။ ယင္းတို႔အားလုံးကို အသြင္ကူးေျပာင္းေရး က်မ္းရွင္တို႔က Cultural Shock ဟု တင္စားေခၚတြင္ေလ့ ရွိၾကသည္။ ဆိုခဲ့ပါေရွာ့ခ္သည္ မူလအထိုင္၊ မူလအခြင့္အေရး၊ မူလအက်ဳိးစီးပြား၊ မူလအခြင့္အာဏာမ်ားကို လႈပ္ယမ္းလိုက္သကဲ့သို႔ ျဖစ္လာခဲ့ၿပီး တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ ရွင္သန္ရပ္တည္ႏိုင္ရန္ နည္းလမ္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ႀကဳိးပမ္းၾကကုန္၏။ ဤသည္မွာ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို ဒုတ္ဒုတ္ထိ ေတြ႔ႀကံဳလိုက္ရခ်ိန္၌ အခ်ိန္မီ ဟန္မပ်က္ ဟန္ခ်က္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ေရးအတြက္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ ေမးခြန္းမွာ Capacity ဟူ၍ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ဒီမိုကရက္တစ္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး ေလ့လာသူတို႔က ဒီမိုကေရစီ မကူးေျပာင္းမီ တင္ကူးျဖည့္ဆည္းထားရမည့္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ေရြးထုတ္ခ်ျပထားသည္မ်ား ရွိေနေသာ္လည္း ႀကဳိတင္ျဖည့္ဆည္းျခင္း မရွိဘဲ ကူးေျပာင္းရသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားအဖို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို Capacity Building ႏွင့္အတူတူ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ၾကရသည္ မ်ားလည္း ရွိခဲ့ၾကသည္။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း “အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ အႏုပညာ The Art of Transition” ဟု ဆိုၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံသားအားလုံး၏ ပန္းတိုင္ကို ထပ္တူထပ္မွ် အတည္ျပဳႏိုင္ခဲ့ၾကၿပီး အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ခ်ီတက္ၾကျခင္း၌မူကား ပုံေသသေဘာ မရွိႏိုင္သလို၊ ပုံတူကူးသေဘာျဖင့္လည္း ေအာင္ျမင္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ ေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ ေမာ္ဒယ္လ္၊ နမူနာ အမ်ဳိးမ်ဳိးအဖုံဖုံ ရွိေနၾကေသာ္လည္း သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံ၏ ဓေလ့၊ ဗီဇ၊ သမူဟကို အေျခခံ၍ သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္ေသာ မဟာဗ်ဴဟာ၊ နည္းဗ်ဴဟာမ်ား ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေရးမွာ အထူးပင္ အေရးႀကီးလွေပသည္။
ေစ့စပ္ညႇိႏိႈင္းမႈ အႏုပညာ (The Art of Engagement)
ဒီမိုကေရစီ ခိုင္မာရင့္သန္သည့္ အဆင့္သို႔ မေရာက္မခ်င္း ခိုင္မာသည့္အဆင့္ မေရာက္ေသးဟူ၍ သတိျပဳၾကရန္လိုသည္။ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို ၾကည့္ျမင္ရာတြင္ စံႏႈန္းအျပည့္ အညႊန္းကိန္းမ်ားျဖင့္ ထပ္တူျပဳ၍ မရႏိုင္သလို ပါဝင္ေသာ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ အေျမာ္အျမင္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး ခႏၲီပါရမီတို႔က အဓိကက်ေနသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို ေလွ်ာက္လွမ္းရာ၌ မည္မွ် ေအာင္ျမင္ခဲ့သည္၊ မည္မွ်ကူးေျပာင္းႏိုင္ခဲ့သည္ စသည္တို႔ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဝိဝါဒ အမ်ဳိးမ်ဳိး ကြဲျပားေနမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း မွန္ကန္ေသာ အခ်က္တစ္ခ်က္မွာ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ ကာလမ်ားမွ အစျပဳခဲ့ေသာ ျမန္မာ့ ဒီမိုကရက္တိုက္ေဇးရွင္းသည္ ယေန႔တိုင္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး လမ္းေၾကာင္းေပၚတြင္ ရွိေနဆဲျဖစ္သည္ ဟူေသာ အခ်က္ျဖစ္ေပသည္။
အုပ္ခ်ဳပ္သူႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခံဟူေသာ ဗဟိုဦးစီး႐ႈျမင္ခ်က္မ်ား ေျပာင္းလဲလာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည့္ ယေန႔ေခတ္တြင္ ျပည္သူလူထုသည္ မ႑ိဳင္ႀကီးသံုးရပ္စလုံးကို ေမးခြန္းထုတ္လာႏိုင္ၿပီ ျဖစ္သည္။ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းမ်ားတြင္ ရစ္ပတ္လႊမ္းၿခံဳထားေသာ အေၾကာက္တရားဟူသည္ ယေန႔ေခတ္တြင္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးႏွင့္ အစားထိုး လဲလွယ္လာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ Political Space ဟူေသာ ႏိုင္ငံေရး အကြက္အကြင္းတို႔ ပြင့္လာသည့္အေပၚ အေျချပဳ၍ ေရွ႕သို႔တိုး၍ တက္လွမ္းလာႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ေသာ ျပည္သူတို႔၏ ေျခလွမ္းမ်ားကိုလည္း ျမင္ေတြ႔ေနရၿပီ ျဖစ္သည္။ ယခင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက ေမးခြန္းထုတ္ျခင္း အလွ်င္းမရွိခဲ့ေသာ တပ္မေတာ္သည္ပင္လွ်င္ လူထု၏ ေမးခြန္းထုတ္မႈမ်ားကို ၾကည္ျဖဴစြာျဖင့္ တုံ႔ျပန္ေျဖရွင္း ရွင္းလင္းျခင္းမ်ား ျပဳလာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ မည္မွ်ေရြ႕ခဲ့သနည္း ဟူေသာ အခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္မူ တိုင္းတာေသာ စံႏႈန္း၊ ေပတံမ်ားေပၚ မူတည္၍ နည္းနည္းေရြ႕၊ မ်ားမ်ားေရြ႕၊ အေရြ႕မရွိ စသည္အားျဖင့္ သတ္မွတ္ခ်က္အမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖစ္ေပၚလာမည္ကား ဓမၼတာပင္။
ဆိုရလွ်င္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို “အသြင္ကူးေျပာင္းေရး” ဟု ႐ႈျမင္လက္ခံႏိုင္မွသာ စံႏႈန္းမ်ားျဖင့္ စီျခယ္အပ္ေသာ တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ ဒီမိုကေရစီကို တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ခ်ဥ္းကပ္ႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ ရွင္းမွႀကဳိက္သည္၊ ျပတ္မွရွင္းသည္ဟု ဆိုၾကသူမ်ားအတြက္ မၿပီးဆုံးႏိုင္ေသးေသာ ေတာ္လွန္ေရး ခံယူခ်က္ေၾကာင့္ အျဖဴ-အမည္း အုပ္စုခြဲျခင္းမ်ားျဖင့္ ရင္ၾကားမေစ့ႏိုင္ ျဖစ္ရေပလိမ့္မည္။ ဤသို႔ စစ္မက္ခုံမင္ေသာ၊ စစ္ဓေလ့ကဲေသာ၊ စစ္ဘုရင္ဝါဒျဖင့္ ၿမဳိ႕ျပႏိုင္ငံမ်ားစြာ ျဖတ္သန္းခဲ့ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈသည္ အုပ္စုပြဲ၊ ထိပ္တိုက္စိန္ေခၚပြဲ၊ အလဲထိုးပြဲမ်ားျဖင့္ ဆင္ယင္ထားခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး၊ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၊ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒မ်ား၊ တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား အားလုံးတို႔သည္ ျပည္သူလူထု၏ ဘုံအက်ဳိးစီးပြားကို ေရွး႐ႈ၍ “မတူတာ ခြဲလုပ္၊ တူတာ တြဲလုပ္” ဟူေသာ ႏိုင္ငံေရး စိတ္ေစတနာတို႔ျဖင့္ ၿပဳိင္တူတြန္းခဲ့ေသာေၾကာင့္ စစ္ဓေလ့ကဲေသာ ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈ အေဟာင္းမွ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ႐ုန္းထြက္ႏိုင္လာခဲ့သည္ဟုဆိုက မမွားေပ။ ေလွ်ာက္ခဲ့ၿပီးေသာ အေရြ႕ကိုမူ အက်ဳိးစီးပြားျဖင့္ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့သည္မွာ သမိုင္းဝင္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ခြဲလုပ္ရန္ ခ်န္လွပ္ထားခဲ့ေသာ “မတူကြဲျပားမႈမ်ားကို ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေစ့စပ္ညႇိႏိႈင္းေသာ ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈအသစ္” ျဖင့္ ဆက္လက္ေလွ်ာက္လွမ္းရန္ အခ်ိန္တန္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ဤသည္ပင္ သန္း ၅၀ ေက်ာ္ကို ဗဟိုျပဳေသာ ေစ့စပ္ညႇိႏိႈင္းမႈ အႏုပညာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
၂၀၁၅ အလြန္ စိန္ေခၚမႈသံုးရပ္
၂၀၁၅ မတိုင္မီႏွင့္ ၂၀၁၅ အလြန္ကာလမ်ားသို႔ ေမွ်ာ္မွန္းၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေလွ်ာက္ေသာလမ္း၌ အုံ႔မိႈင္းေနသည့္ အဓိကစိန္ေခၚမႈ သံုးရပ္ ရွိေနသည္။
(၁) အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ေပါင္းစည္း ညီညြတ္ေရးႏွင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို မည္သို႔ ေဆာင္ၾကဥ္းၾကမည္နည္း၊
(၂) ျပည္သူမ်ား ေမွ်ာ္လင့္လ်က္ရွိေသာ လူမႈ-စီးပြား ဖြံ႔ၿဖဳိးတိုးတက္ေရးကို မည္သို႔မည္ပုံ စြမ္းေဆာင္ တည္ေဆာက္ၾကမည္နည္း၊
(၃) လက္ရွိ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးမွ ဒီမိုကေရစီ အေျခတည္ခိုင္မာသည့္ အဆင့္သို႔ မည္သို႔မည္ပုံ ေလွ်ာက္လွမ္းၾကမည္နည္း၊
ဤစိန္ေခၚမႈ သံုးရပ္အနက္ ဘယ္သင္းက အေရးႀကီးသည္ကို လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ခဲ့ၾကၿပီ ဆိုလွ်င္ သန္း ၅၀ ေက်ာ္အတြက္ အႏိုင္ပြဲရရွိမည္ ျဖစ္သည္။
ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္-၂၀၂၀
အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ သမၼတႀကီး ေအပီေဂ် အဗၺဒူလာခန္းဆိုလွ်င္ ကေလးကအစ သိရွိထားၾကၿပီး သမိုင္းတြင္ရစ္သည့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ အနာဂတ္ပန္းတိုင္ကို သတ္မွတ္ခဲ့ေသာ (၁၁) ဦးေျမာက္ အိႏၵိယသမၼတႀကီး ျဖစ္သည္။ သမၼတႀကီးခန္းသည္ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာရွင္တစ္ဦး ျဖစ္သလို အိႏၵိယ၏ ေမာင္းႏွင္အား ျဖစ္လာမည့္ ကေလးသူငယ္မ်ားႏွင့္ အၿမဲမျပတ္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ထိေတြ႔ဆက္ဆံေလ့ ရွိသူလည္း ျဖစ္သည္။ လူငယ္မ်ားႏွင့္ ေန႔လယ္စာ စားပြဲမ်ားက်င္းပၿပီး လူငယ္မ်ားကို စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ ခံယူခ်က္ တက္ႂကြထက္သန္လာေစရန္ အစဥ္တစိုက္ လႈံ႔ေဆာ္ခဲ့သူလည္း ျဖစ္သည္။ တစ္ခါေသာ္ သမၼတႀကီးခန္းသည္ စာသင္ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းသို႔ သြားေရာက္စဥ္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားကို ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ႏႈတ္ဆက္ၿပီး ကေလးမ်ား၏ အနာဂတ္အိပ္မက္မ်ားအေၾကာင္း ေမးျမန္းခဲ့ေလသည္။ ကေလးငယ္မ်ားကလည္း သမၼတႀကီးကဲ့သို႔ သိပၸံပညာရွင္ ျဖစ္ခ်င္သည္၊ သမၼတ ျဖစ္ခ်င္သည္၊ ဆရာဝန္ႀကီး ျဖစ္ခ်င္သည္၊ အိုင္တီပညာရွင္ ျဖစ္ခ်င္သည္၊ တာတာသူေဌးႀကီး ျဖစ္ခ်င္သည္ စသည္အားျဖင့္ ငယ္အိပ္မက္မ်ားကို ဝမ္းသာအားရ ေျပာျပခဲ့ၾကသည္။ ကေလးခ်စ္ေသာ အိႏၵိယသမၼတႀကီးကို ကေလးမ်ားက အေၾကာက္အလန္႔မရွိ ျဖစ္ခ်င္စိတ္မ်ားကို အလုအယက္ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားခဲ့ၾကသည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ သမၼတႀကီးခန္းသည္ ေနာက္တန္းအစြန္ ေခ်ာင္က်က် စာသင္ခုံတြင္ တိတ္တိတ္ဆိတ္ဆိတ္ ထိုင္ေနေသာ ေက်ာင္းသူေလးတစ္ဦးက မည္သည့္စကားမွ မဆိုဘဲ ဆိတ္ဆိတ္ၿငိမ္ေနသည္ကို သတိထားမိခဲ့ၿပီး အဆိုပါ ေက်ာင္းသူေလးကို “ကဲ…သူမ်ားေတြလည္း အသီးသီး ေျပာေနၾကၿပီ။ ႀကီးလာရင္ ဘာလုပ္မယ္၊ ဘာျဖစ္ခ်င္တယ္ ဆိုတာကို။ သမီးေလးကေရာ ဘာျဖစ္ခ်င္သလဲ” ဟု ေမးျမန္းခဲ့သည္။ ယင္းေက်ာင္းသူေလး၏ မဝံ့မရဲ ေလးေလးပင္ပင္ ေျဖၾကားလိုက္ေသာ အေျဖစကားသည္ သမၼတႀကီး၏ရင္သို႔ အရွိန္ျပင္းျပင္း ႐ိုက္ခတ္သြားေစခဲ့သည္။ အဆိုပါ ေက်ာင္းသူကေလး၏ အေျဖစကားမွာ “ကြၽန္မတို႔ အိႏၵိယႏိုင္ငံႀကီးကို အေမရိကန္ႏိုင္ငံလို ျဖစ္ခ်င္တယ္” ... ဟူ၍ပင္ ျဖစ္သည္။
ၿပံဳးရႊင္ေနခဲ့ေသာ သမၼတႀကီး၏ မ်က္ႏွာေပၚတြင္ ခံစားမႈအမ်ဳိးမ်ဳိး ယွက္သန္းသြားခဲ့ရသည္။ သမၼတႀကီး၏ရင္ကို ကိုင္လႈပ္လိုက္ေသာ အိႏၵိယ စာသင္ေက်ာင္းကေလးမွ ေက်ာင္းသူေလး၏ အေျဖစကားသည္ နက္႐ိႈင္းေသာ အိပ္မက္မ်ားကို ကိုယ္စားျပဳေနပါ၏။ စာသင္ေက်ာင္းမွ အျပန္လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ သမၼတႀကီးခန္း၏ နားထဲတြင္ “ကြၽန္မတို႔ အိႏၵိယႏိုင္ငံႀကီးကို အေမရိကန္ႏိုင္ငံလို ျဖစ္ခ်င္တယ္” ဟူေသာ စကားမ်ားက ပဲ့တင္႐ိုက္ခတ္ေနခဲ့သည္။ ထိုမွအစတည္၍ သမၼတႀကီးခန္းသည္ အဆိုပါ ေက်ာင္းသူကေလး၏ အိပ္မက္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ရန္ အစဥ္တစိုက္ ေန႔ေရာညပါ ႀကဳိးပမ္းခဲ့သည္။ ယင္းအိပ္မက္သည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံသား အားလုံး၏ အိပ္မက္ပင္ ျဖစ္ရမည္၊ ယင္းေမွ်ာ္မွန္းခ်က္သည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံသား အားလုံး၏ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ပင္ ျဖစ္ရမည္။ အဆိုပါ အိပ္မက္၊ အဆိုပါ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ကို လက္ေတြ႔ေဖာ္ေဆာင္ရန္ သမၼတႀကီးခန္း ေဖာ္ေဆာင္ခဲ့ေသာ စီမံကိန္းမွာ အိႏၵိယ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္-၂၀၂၀ India Vision-2020 ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
သမၼတႀကီးခန္း၏ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္-၂၀၂၀ တြင္ အဓိက အပိုင္းႀကီးသံုးပိုင္း ပါရွိသည္။ ယင္းတို႔မွာ (၁) Freedom (၂) Development (၃) Stand Up TO The World ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ India 2020: A Vision for the New Millennium အမည္ရွိ စာအုပ္ကို ေရးသားထုတ္ေဝခဲ့သည္။ ယင္းစာအုပ္တြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္မ်ားကို နက္နက္႐ိႈင္း႐ိႈင္း သုံးသပ္ေဝဖန္ထားသည္။ အိႏၵိယ လူငယ္အားလုံးသို႔လည္း ၂၀၂၀ တြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံသည္ ဖြံ႔ၿဖဳိးၿပီးႏိုင္ငံ ႀကီးျဖစ္ရမည္ဟူေသာ ပန္းတိုင္ကို သတ္မွတ္ေပးခဲ့သည္။ “၂၀၂၀ သို႔မဟုတ္ ၂၀၂၀ မတိုင္ခင္တြင္ ဖြံ႔ၿဖဳိးၿပီး အိႏၵိယႏိုင္ငံ ျဖစ္လာေရးမွာ အိပ္မက္မဟုတ္ပါ။ ထို႔အျပင္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္လည္း မဟုတ္ပါ။ ဤသည္မွာ မိမိ္တို႔ အိႏၵိယႏိုင္ငံသားအားလုံး ေလွ်ာက္လွမ္းရမည့္ ပန္းတိုင္တစ္ခုသာ ျဖစ္ၿပီး ဤပန္းတိုင္သို႔ ၂၀၂၀ တြင္ အေရာက္သြားရပါမည္” ဟု သမၼတႀကီး ခန္းက ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
သမၼတႀကီးခန္း၏ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္တြင္ ပန္းတိုင္ကိုးရပ္ ပါဝင္သည္။ ပန္းတိုင္ (၁) မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ လုံၿခံဳေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသားညီညြတ္ေရး ျဖစ္သည္။ ပန္းတိုင္ (၂) မွာ စားနပ္ရိကၡာႏွင့္ အာဟာရဖူလုံေရး ျဖစ္ၿပီး ပန္းတိုင္ (၃) မွာ အားလုံးအတြက္ အလုပ္အကိုင္၊ ပန္းတိုင္ (၄) အသိပညာ (စာတတ္ေျမာက္မႈ၊ ေက်ာင္ေနႏႈန္း၊ အသက္ေမြးပညာ တတ္ေျမာက္မႈ ၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖစ္ရမည္ဟု သတ္မွတ္ထားသည္)၊ ပန္းတိုင္ (၅) က်န္းမာေရး၊ ပန္းတိုင္ (၆) နည္းပညာႏွင့္ အေျခခံအေဆာက္အဦ၊ ပန္းတိုင္ (၇) ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း (၂၀၂၀ တြင္ အိႏၵိယ စီးပြားေရးသည္ ကမာၻလုံးဆိုင္ရာ စီးပြားေရးႏွင့္ ေအာင္ျမင္စြာ ေပါင္းစည္းႏိုင္ရမည္)၊ ပန္းတိုင္ (၈) အုပ္ခ်ဳပ္မႈေကာင္း၊ ပန္းတိုင္ (၉) အလုပ္တန္ဖိုး စသည္တို႔ ျဖစ္သည္။
ယင္းပန္းတိုင္မ်ား ျပည့္ဝေစရန္အတြက္ သမၼတႀကီးခန္းသည္ သက္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္အသီးသီးမွ ကြၽမ္းက်င္သူ ပညာရွင္ ၅၀၀ ပါဝင္ေသာအဖြဲ႔ျဖင့္ ေလ့လာဆန္းစစ္ၿပီးေနာက္ (၁) လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးေရးႏွင့္ စားေသာက္ကုန္ ထုတ္လုပ္ေရး၊ (၂) လွ်ပ္စစ္စြမ္းအားႏွင့္ အေျခခံအေဆာက္အဦ၊ (၃) ပညာေရးႏွင့္ က်န္းမာေရး ေစာင့္ေရွာက္မႈ၊ (၄) သတင္းဆက္သြယ္မႈ နည္းပညာ၊ (၅) အဆင့္ျမင့္နည္းပညာႏွင့္ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား (ႏ်ဴကလီးယား၊ အာကာသ၊ ကာကြယ္ေရး) က႑ႀကီးငါးရပ္ကို အေျခခံ၍ အိႏၵိယႏိုင္ငံကို ဖြံ႔ၿဖဳိးၿပီးႏိုင္ငံ ျဖစ္လာေစရန္ စီမံကိန္းခ်မွတ္ခဲ့သည္။ အေရးႀကီးဆုံးေသာ အမ်ဳိးသားလုံၿခံဳေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ ကာကြယ္ေရးအတြက္ Indian Army Strategic Vision 2020 ကိုလည္း ခ်မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ၂၀၂၀ တြင္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ကာကြယ္ေရးအင္အား မည္သည့္အဆင့္အတန္းသို႔ ေရာက္ရွိရမည္ဟု ပန္းတိုင္ သတ္မွတ္ထားျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္-၂၀၅၀
မန္မာ့ႏိုင္ငံေရးတြင္ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္မ်ားစြာ ေတြ႔ျမင္ေနရသလို ယင္းဒိုင္ယာေလာ့ခ္မ်ား၏ ဦးတည္ခ်က္မ်ားမွာလည္း အမ်ဳိးမ်ဳိး အဖုံဖုံ ရွိေနပါ၏။ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားကလည္း ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား အေလ်ာက္ လိုလားခ်က္မ်ား သတ္မွတ္ထားၾကၿပီး တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကလည္း တိုင္းရင္းသားမ်ားအေလ်ာက္ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ထားၾကပါ၏။ အခ်ဳိ႕က စံကိုက္ႏႈန္းအျပည့္ ဒီမိုကေရစီကို လိုလားၾက၏။ အခ်ဳိ႕က လူ႔အခြင့္အေရး ျပည့္ဝေရးကို ဦးတည္ၾက၏၊ အခ်ဳိ႕က အေမရိကန္ပုံစံ အေျခခံဥပေဒမ်ဳိးျဖင့္ စခန္းသြားလို၏၊ အခ်ဳိ႕က အိႏၵိယပုံစံ ပါလီမန္ဗဟိုျပဳျဖင့္ စခန္းသြားလို၏၊ အခ်ဳိ႕က အေမရိကန္ ဖက္ဒရယ္မ်ဳိး လိုခ်င္ၾကပါ၏။ အခ်ဳိ႕က ဆြစ္ဇာလန္ ဖက္ဒေရးရွင္းမ်ဳိး လိုခ်င္ၾကပါ၏။
အခ်ဳိ႕တစ္ႏိုင္ငံတည္းတြင္ တပ္မေတာ္မ်ားစြာ ထားရွိလိုၾက၏၊ အခ်ဳိ႕က တပ္မေတာ္တစ္ရပ္တည္းသာ ထားရွိလိုၾက၏။ ဂိုဏ္းဂဏ အမ်ဳိးမ်ဳိး ပန္းတိုင္အဖုံဖုံ ျဖစ္ေနၾကသည္ကို သတိျပဳၾကေစလိုသည္။ ဤသို႔ေသာ ပန္းတိုင္ကြဲျပားမႈ အမ်ဳိးမ်ဳိးၾကားတြင္ တစ္ႏိုင္ငံလုံး၊ သန္း (၅၀) ေက်ာ္စလုံးအတြက္ အားလုံးလႊမ္းၿခံဳေသာ “ေနာင္လာမည့္ ၂၀၅၀ တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဘာျဖစ္ရမည္ဟူေသာ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ကို ေအပီေဂ် အဗၺဒူလာခန္းကဲ့သို႔ ခ်မွတ္ႏိုင္လွ်င္ မသင့္ေလာ” စဥ္းစားၾကရန္ ျဖစ္သည္။ အရပ္ဘက္-စစ္ဘက္ ဆက္ဆံေရး ျပႆနာအတြက္လည္း ၂၀၅၀ တြင္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္သည္ မည္သည့္တပ္မေတာ္မ်ဳိး ျဖစ္ရမည္ဟူ၍ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ခ်မွတ္ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ဖက္ဒရယ္ကိစၥလည္း တစ္ေပါင္းတည္း ေျဖရွင္းလိုက္ရာ ေရာက္ရွိေစႏိုင္သလို အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး အျငင္းပြားမႈမ်ားကိုလည္း တစ္ပါတည္း အေျဖရွာရာ ေရာက္ရွိေစႏိုင္သည္။
ႏိုင္ငံေရး ဒိုင္ယာေလာ့ခ္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဒိုင္ယာေလာ့ခ္၊ စီးပြားေရး ဒိုင္ယာေလာ့ခ္၊ အမ်ဳိးသားပညာေရး ဒိုင္ယာေလာ့ခ္ စသည္အားျဖင့္ ေရပန္းစားေနေသာ ဒိုင္ယာေလာ့ခ္ အမ်ဳိးမ်ဳိးတြင္ အေပး-အယူလုပ္၊ ေစ့စပ္ညႇိႏိႈင္း၍ ပဋိညာဥ္ ရွာပုံေတာ္ခရီး ထြက္ၾကရာ၌ သမၼတႀကီး အဗၺဒူလာခန္းကဲ့သို႔ ေနာက္လာမည့္ မ်ဳိးဆက္သစ္မ်ား လက္ထက္ အိႏၵိယႏိုင္ငံအတြက္ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္ကို သတ္မွတ္ၾကမည္ဆိုလွ်င္ ႀကီးႀကီးမားမား အျငင္းပြားျခင္းမ်ား အတန္အသင့္ ေလ်ာ့နည္းက်ဆင္းမည္ဟု ယူဆရေပသည္။ သို႔ေသာ္ အဆိုပါ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္-၂၀၅၀ သည္ တစ္ဦးခ်င္း၊ တစ္ဖြဲ႔ခ်င္း အက်ဳိးစီးပြားထက္ ဘုံအက်ဳိးစီးပြားကို ဦးတည္မည္ ျဖစ္၍ ေရတိုအက်ဳိးေမွ်ာ္သူတို႔ လက္ခံခ်င္မွ လက္ခံႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ အဆိုပါ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္သည္ ႏိုင္ငံေရး ပဋိညာဥ္ထက္ ခိုင္မာေသာ ပန္းတိုင္တစ္ရပ္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ အဆိုပါ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္သည္ အနာဂတ္ မ်ဳိးဆက္သစ္ လူငယ္မ်ား လက္ထက္တြင္ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရာက္ရွိရမည့္ စံႏႈန္းသတ္မွတ္ခ်က္ပင္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ အဆိုပါ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္သည္ ဂိုဏ္းဂဏအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အဖြဲ႔အစည္း အမ်ဳိးမ်ဳိးအတြက္ တူညီေသာ ဘုံေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
ထိုေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ကို ျမန္မာ့ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္-၂၀၅၀ (အမ်ဳိးမ်ဳိးသတ္မွတ္ႏိုင္) ဟု တူညီစြာ သတ္မွတ္၍ အားလုံး လက္ခံႏိုင္မည္ ဆိုပါလွ်င္ ဖြဲ႔စည္းပုံျပင္ဆင္ေရး၊ ႏိုင္ငံေရးပဋိညာဥ္တို႔ထက္ မည္သူတစ္ဦး တစ္ေယာက္၏ အက်ဳိးစီးပြားကိုမွ အေလးေပးျခင္း မရွိသည့္ သန္း ၅၀ ၏ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ျဖစ္လာပါလိမ့္မည္။ အဓိကအခ်က္မွာ မိမိ ဘာျဖစ္ခ်င္သည္ ဆိုသည္ထက္ ၂၀၅၀ တြင္ မိမိႏိုင္ငံ (ျမန္မာႏိုင္ငံ) ကို ဘယ္လိုႏိုင္ငံမ်ဳိး ျဖစ္ေစခ်င္သနည္း၊ ၂၀၅၀ တြင္ မည္သို႔ေသာ ႏိုင္ငံမ်ဳိး ျဖစ္လာေစရန္ တည္ေဆာက္လိုပါသနည္း ဟူေသာ ေမးခြန္းကို ဝိုင္းဝန္းေျဖဆိုၾကရန္၊ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ မိမိတို႔ အေျဖမ်ားကို တိုက္ဆိုင္စစ္ေဆးၿပီး အမ်ားလက္ခံႏိုင္မည့္ အေျဖကို ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္သည့္ ေစ့စပ္ညႇိႏိႈင္းမႈ အႏုပညာကို က်င့္သုံးၾကရန္ အခ်ိန္တန္ေနၿပီ ျဖစ္ပါေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုး တင္ျပလိုက္ရေပသည္။
မွဴးေဇာ္
Credit - The Voice
No comments:
Post a Comment