Wednesday, January 7, 2015

ရြာဦးက်က္သေရ (ေဆာင္းပါး)

Written by - ေမာင္စံေပါ

  


(၁)

ေလာကဓာတ္ေတြ ေဖာက္ျပန္ပံုမ်ား ေျပာပါတယ္။ မဟာရန္ကုန္မွာ ေဆာင္းရာသီဆိုၿပီး ေလေတြ ဘယ္ကတိုက္လိုက္ ညာက တိုက္လိုက္နဲ႔။ မနက္ေစာေစာမွာ ဥဩေအာ္သံ ၾကားလိုၾကားရ။ အေဝးႀကီး လိုေသးတဲ့ေႏြကို ျမန္ျမန္အနားလာဖို႔ ေခၚေနသလိုလို။ ဒီၾကားထဲ မၾကားခ်င္ပါဘူးဆိုမွ နားဝကို ေရာက္ေရာက္လာတာက မီးသတ္ကား ဥဩသံ။

(၂)

ပူေလာင္ဆူညံ မြန္းသိပ္က်ပ္ပိတ္ေနတဲ့ ၿမိဳ႕ျပရဲ႕အရိပ္ေတြနဲ႔ေဝးရာကို ေျပးထြက္မယ္ ၾကံလိုက္ေတာ့ သတိရမိတာက အေမ့အိမ္။ အေမ့အိမ္ရွိရာ အေမ့ရြာ။ အေမ့ရြာက အေမ့အိမ္မွာ အေမ မရွိေတာ့ေပမယ့္ အေမ့ရဲ႕ အရိပ္ေတြရွိတယ္။ အေမ့ရဲ႕ရင္ခြင္ကို ခိုဝင္ရသလို ခံစားရတယ္။ ေဆာင္းတြင္း အျပင္မွာ ဘယ္ေလာက္ေအးေအး အေမ့ရင္ခြင္က ေႏြးတယ္။ ေႏြေန ဘယ္ေလာက္ပူပူ အေမ့ရင္ခြင္ကေအးတယ္။

(၃)

ေျပာရရင္ ရြာကုိ ရန္ကုန္ကေန ကားစီးစီး၊ ရထားစီးစီး ေန႔ဝက္ေက်ာ္ခရီးသြားရတာ။ ၿပီးမွ ကားဂိတ္ကေနျဖစ္ျဖစ္၊ ဘူတာကေနျဖစ္ျဖစ္ ထပ္ဆင့္ခရီးႏွင္ရတာ။ အရင္တုန္းက ျမင္းလွည္းေတြေနရာမွာ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ ကယ္ရီေတြ အမ်ားႀကီးျဖစ္လာၿပီ။ အဲဒီေတာ့ ေျမေၾကာက်ဳံ႕သြားတာပ၊ ျမန္ျမန္ ေရာက္တာပ။

(၄)

ရြာထိပ္က ဇရပ္ႀကီး ဟည္းဟည္းထေနတာ အေဝးက ျမင္ႏိုင္တယ္။ ဇရပ္ႀကီးကို လွမ္းျမင္ရင္ ရြာေရာက္လုၿပီ ေျပာလို႔ရတယ္။ တျခားရပ္ရြာကလာၿပီး ဆိုင္ကယ္ကယ္ရီဆြဲေနတဲ့ လူသစ္ေတြကို ရြာနာမည္ေျပာလို႔ မသိရင္ေတာင္မွ လမ္းေျပာျပၿပီး ဇရပ္ႀကီးရွိတဲ့ရြာဆို အိုေကပါေရာ။ အဲသေလာက္ကို ဇရပ္ႀကီးက ထင္ရွားတာ။ အဲဒီထင္ရွားတဲ့ ဇရပ္ႀကီးမွာ ရာဇဝင္ရွိတယ္။

(၅)

ေျပာေတာ့သာ ရာဇဝင္၊ တကယ္တမ္း စာနဲ႔ေပနဲ႔ အကၡရာတင္ထားတာ ဘာမွမရွိဘူး။ ဘာအေထာက္အထားမွ မရွိေပမယ့္ ပါးစပ္ရာဇဝင္ရွိတယ္။ သက္ႀကီးစကား သက္ငယ္ၾကား မွတ္သားရတာပ။ အေမက မွတ္ဥာဏ္အင္မတန္ ေကာင္းတာ။ စာဖတ္ကလည္း ဝါသနာပါတယ္။ ဖတ္ၿပီးသမွ်လည္း မွတ္မိတယ္။ စီကာစဥ္ကာလည္း ေျပာတတ္တယ္။ ဒီဇရပ္ႀကီးအေၾကာင္းလည္း အေမေျပာျပတာ မွတ္သားထားတာ။

(၆)

ဟိုအရင္တုန္းက ရြာထိပ္မွာ ဘာအေဆာက္အအုံမွမရွိဘူး။ စားက်က္ေျမကြင္းႀကီးရွိတယ္။ ရြာက ကြ်ဲႏြားတိရစၦာန္ေတြ လႊတ္ေက်ာင္းတဲ့ေနရာေပါ့။ ေနာက္ေတာ့ လူအျဖတ္အသန္း မ်ားတာကတစ္ေၾကာင္း၊ ထင္းေခြရာမွာ ေတာထဲအထိ သြားေခြရမွာ ပ်င္းတဲ့လူေတြရဲ႕လက္ခ်က္ကတစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ၾကာေတာ့ သစ္ပင္ေတြ က်ဲပါးလာရာကေန ကြင္းေျပာင္ေျပာင္ ျဖစ္သြားခဲ့တာ ကြင္းျပင္က်ယ္ျဖစ္သြားေပမယ့္ ဘယ္သူကမွ ျခံစည္း႐ိုးခတ္ၿပီး ေမာင္ပိုင္မစီးဘူး။ ဆိုင္းဘုတ္ မေထာင္ဘူး။

ရြာထိပ္မွာ ဇရပ္ႀကီးေပၚေပါက္လာတာ သူႀကီးဦးေရႊ႐ိုး လက္ထက္ေပါ့။ ဒုတိယကမၻာစစ္မျဖစ္ခင္ ႏွစ္ေတာ္ေတာ္ ၾကာၾကာကေပါ့ဗ်ာ။ သူႀကီးက နာမည္နဲ႔လိုက္ေအာင္ ႐ိုးရွာပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕႐ိုးဂုဏ္ကို သျပဳသီးၿမိဳ႕အုပ္ကေန ေထာက္ခံၿပီး မ်က္ႏွာျဖဴသခင္ႀကီးမ်ားဆီ အဆင့္ဆင့္တင္ေပးလိုက္တာ တိုတိုေျပာရစို႔ရဲ႕။ သူႀကီးဦးေရႊ႐ိုး ႏွစ္လံုးျပဴးေသနတ္ႀကီး ဆုရပါေလေရာ။

အရင္ သူႀကီးခပ္႐ိုး႐ိုး။ ႏွစ္လံုးျပဴးႀကီးလည္းရေရာ အခ်ဳိးေတြ ေျပာင္းပါေလေရာ။ မေျပာင္းခံႏိုင္မလား၊ သူ႔မွာ႐ိုးတဲ့ စိတ္ကေလးသာရွိတာ။ ပညာက ႏံု႔နဲ႔ရွာတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေၾကာင္းက်ဳိးဆင္ျခင္ ခ်င့္ခ်ိန္ႏိုင္စြမ္းက မရွိဘူးေပါ့။ သူႀကီးေခါင္းစဥ္တပ္ၿပီး လူတြင္က်ယ္လုပ္ခ်င္တဲ့ ဆယ္အိမ္ေခါင္းေတြကလည္း ေျမွာက္ေပးတယ္။ ငါတို႔ သူႀကီးမင္း ကံထလာၿပီ၊ ဘုန္းတက္လာၿပီနဲ႔ေပါ့။ အဲဒါကို သိပ္ၾကည့္မရတဲ့ ကာလသားေခါင္းက ကြယ္ရာမွာ “ရြာသူႀကီးဘုန္း၊ မိုးသို႔ခ်ဳန္း၊ ေပြးပုန္းေပါင္မွာ မေနသာ” ဘာညာစာေတြ စပ္ၾက၊ ရြတ္ၾက၊ ရယ္ေမာၾကနဲ႔ေပါ့။

ရြာထဲ ဟိုနားဒီနားသြားရင္ ဖိနပ္ေတာင္ တစ္ခါတေလမွ စီးတဲ့သူႀကီးဦးေရႊ႐ိုး၊ ႏွစ္လံုးျပဴးႀကီး ရၿပီးကတည္းက တိုက္ပံုမခြ်တ္ေတာ့ဘူး။ ေခါင္းေပါင္း အျမဲေပါင္းၿပီး ဘြတ္ဖိနပ္စီးတယ္။ ဆယ္အိမ္ေခါင္းတစ္ေယာက္က ႏွစ္လံုးျပဴးထမ္းၿပီး လိုက္ရတယ္။ သူႀကီးမို႔ အဲသလုိ ထြက္လာၿပီဆိုရင္ ကေလးတဆူဆူ၊ ေခြးတအူအူနဲ႔လို႔ ေျပာစမွတ္ျပဳရတယ္။

(၇)

ႏွစ္လံုးျပဴးေသနတ္ေတာ္ႀကီးနဲ႔ လမ္းသလားလို႔ လအေတာ္ၾကာလာတဲ့အခါ ဆယ္အိမ္ေခါင္းတစ္ေယာက္က သူႀကီးကို အၾကံေပးတယ္။ တျခားဆယ္အိမ္ေခါင္းေတြကလည္း ဝင္ေဆြးေႏြးတယ္။

“သူႀကီးမင္း၊ သူႀကီးမင္း ႏွစ္လံုးျပဴးရွင္ သူႀကီးျဖစ္တာ တစ္ႏွစ္ျပည့္ေတာ့မယ္ေနာ္”

“ေအးလကြာ”

“အဲဒီေတာ့ ပြဲလုပ္ၾကရေအာင္ သူႀကီးမင္း”

“လုပ္လကြာ”

“လုပ္တာက ရြာထိပ္ကကြင္းမွာ ေကာင္းေကာင္းလုပ္လို႔ရတယ္ သူႀကီးမင္း၊ စည္ဖုိ႔လိုတာ”

“စည္ဖို႔ကေတာ့ လြယ္ပေမာင္ရာ။ ဇာတ္ေကာင္းေကာင္းထည့္၊ စာေဟာဆရာ၊ ကြက္စိပ္ဆရာ ေကာင္းေကာင္းငွား၊ တရားပြဲ က်က် နနလုပ္ ကြင္းေတာင္လွ်ံသြားဦးမယ္”

“ေအး အဲဒါေတြငွားဖုိ႔ ပိုက္ဆံကေရာ”

“ပိုက္ဆံက လြယ္ပါတယ္။ သူႀကီးမင္း သေဘာတူခြင့္ျပဳရင္ က်န္တာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တာဝန္ထားလိုက္ပါ”

ဒီလိုနဲ႔ ပြဲအတြက္ စလုပ္ၾကေတာ့တယ္။

(၈)

ပထမဦးဆံုး အဆင့္အေနနဲ႔ ရြာသားေတြဆီက ပိုက္ဆံေကာက္တယ္။ အလွဴခံတယ္။ ကိုယ့္ရြာဂုဏ္တက္ေရးအတြက္ မေႏွးပါဝင္ လွဴဒါန္းၾကပါဆိုၿပီး ေခ်ာ့တယ္။ မထည့္လို႔ ကေတာ့ကြာဆိုၿပီး ေျခာက္တယ္။ ၿမိဳ႕တက္ၿပီး ဘိုလို႐ိုက္ထားတဲ့ ေက်းဇူးတင္ဂုဏ္ျပလႊာ လက္မွတ္ႀကီးေတြမွာ ဘီလစ္စာေရးႀကီးက ၿမိဳ႕အုပ္ကိုယ္စား ခပ္တည္တည္နဲ႔ လက္မွတ္ ထိုးထားတာေတြေပးၿပီး ေျမွာက္တယ္။

ၿပီးေတာ့ ကြင္းထဲမွာ အာဝါေဒးပြဲေတာ္ႀကီး က်င္းပတယ္။ နာမည္တပ္ေတာ့သာ အာဝါေဒး၊ တစ္ကြင္းလံုးမွာ ေလာင္းကစား ဝိုင္းေပါင္းစံုကို တစ္ဝိုင္းဘယ္ေလာက္ဆိုၿပီး ပိုက္ဆံေကာက္ၿပီး ခြင့္ျပဳထားတာ။ ဒါေတြကိုသူႀကီးမင္းရဲ႕ ပြဲႀကီးမတုိင္ခင္ သံုးေလးလေလာက္ ကတည္းက လုပ္ထားတာ။

ေငြတိုးေခ်းတဲ့ ခ်စ္တီးေတြထဲက လည္လည္ဝယ္ဝယ္ တစ္ေယာက္ကလည္း သူႀကီးဆီ လက္ေဆာင္ပဏၰာေတြနဲ႔ လာေတြ႔တယ္။ ဒီရြာမွာ သူကလြဲလို႔ တျခားခ်စ္တီး လက္မခံဖို႔အေၾကာင္းနဲ႔ သူအလုပ္ျဖစ္လို႔ရွိရင္ စာခ်ဳပ္တစ္ေစာင္ကို ဘယ္ေလာက္ သူႀကီးမင္းရဲ႕ ပြဲေတာ္အတြက္ ထည့္ဝင္ေပးပါမယ့္ အေၾကာင္း ကတိေပးတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း ကတိတည္ပါတယ္။

(၉)

တစ္လသာသာ အခ်ိန္အတြင္းမွာပဲ ရြာကလူေတြ အေျခအေနေတာ္ေတာ္ ယိမ္းယိုင္ကုန္ၾကတယ္။ ပြဲအတြက္ သူငါအၿပိဳင္ နာမည္ေကာင္းယူၿပီး ထည့္ခဲ့တဲ့ ပိုက္ဆံေလးျပန္ရေအာင္ဆိုၿပီး သြားကစားတဲ့သူေတြ၊ နိမိတ္ေကာင္းလို႔ဆိုၿပီး သံုးဆယ့္ေျခာက္ေကာင္ ထိုးတဲ့သူေတြ၊ နီးနီးနားနားမွာ ပြဲေတာ္ရွိတုန္း ကစားရတာဆိုၿပီး လက္တည့္ဝင္စမ္းသူေတြ၊ နဂိုကတည္းက ဝါသနာပါသူေတြ၊ အလံ႐ွဴး အဆြယ္ေကာင္းလို႔ ေငြရွာရတာတယ္ လြယ္ပါလား ထင္သူေတြအားလံုး ႐ႈံးၾကတာေပါ့။

ေလာင္းကစားဒိုင္ေတြနဲ႔အတူ ျပံဳးႏိုင္သူ တစ္စုကေတာ့ ဆယ္အိမ္ေခါင္းေတြနဲ႔ သူႀကီးမင္းေပါ့။ နာမည္အႀကီးဆံုး ဇာတ္ေတြ ပြဲေတြ ငွားမယ္၊ ထည့္မယ္။ အရင္သူႀကီးေတြထက္ သာၿပီေပါ့။ အဲဒီမွာ ဆယ္အိမ္ေခါင္း တစ္ေယာက္က ေမးတယ္။

“သူႀကီးမင္း ပြဲၾကည့္ဖို႔ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ”

ေနာက္တစ္ေယာက္က ေျဖတယ္။

“ဖ်ာခင္း၊ ေကာ္ေဇာခင္း ၿပီးေရာေပါ့ကြာ” တဲ့။

အဲဒီမွာတင္ ပထမဆယ္အိမ္ေခါင္းက ေျပာတယ္။ ေရွးဘုရင္ေတြ လက္ထက္ေတာ္မွာ အေဆာင္ေတြ ဘယ္လိုထားေၾကာင္း ဘာညာနဲ႔ရွင္းတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ သူႀကီးမင္း ပြဲ႐ႈစားဖို႔ ဇရပ္ႀကီးေဆာက္ဖို႔ ျဖစ္လာတယ္။ လက္သမားနဲ႔ ပန္းရန္အဖြဲ႔ လက္ကိုင္ရွိတဲ့ ဆယ္အိမ္ေခါင္းက ေပ်ာ္တာေပါ့။ ပိုက္ဆံလည္းရ၊ ဇရပ္ႀကီး ဟည္းဟည္းထေအာင္ ျမန္ျမန္ေဆာက္ႏိုင္လို႔ နာမည္လည္းရတာကိုး။

သူႀကီးကေတာ္လည္း ေပ်ာ္တာပါပဲ။ မေပ်ာ္ေနပါ့မလား။ လက္ေဆာင္ေတြရ၊ ဆယ္အိမ္ေခါင္းေတြက ကန္ေတာ့ၾကနဲ႔ အိမ္အိုအိမ္ႏုတ္ ခပ္စုတ္စုတ္ကေလးေနရာမွာ ေလးပင္ပတ္လည္ ႏွစ္ေဆာင္ၿပိဳင္၊ ႏွစ္ထပ္အိမ္ႀကီး ဝုန္းခနဲျဖစ္လာတာကိုး။

ဒါျဖင့္ရင္ ရြာသားေတြေရာ။

(၁၀)

ရြာသားေတြအမ်ားစုကေတာ့ ဒုကၡနဲ႔လွလွနဲ႔ ေတြ႔ၾကတာေပါ့။ ကစားဖို႔ အရင္းမရွိေတာ့လို႔ ပြဲေတာ္မွာ ဝတ္ေကာင္းစားလွဝတ္ဖို႔ အဝတ္သစ္အစားသစ္ဝယ္ဖို႔ ပိုက္ဆံမရွိေတာ့လို႔ ပိုက္ဆံရွာၾကရပါေတာ့တယ္။ ရွာရတာလည္း လြယ္ပါတယ္။ ခ်စ္တီးက အနားတင္ အဆင့္သင့္၊ စာခ်ဳပ္မွာ ၾကက္ေျခခတ္ခတ္၊ လက္ေဗြႏွိပ္ႏွိပ္၊ လက္မွတ္ထိုးထိုးၿပီးၿပီ။ သူႀကီးမင္း ေရွ႕ေတာ္ေမွာက္မွာ လြယ္လုိက္သမွ။

ဒီလိုနဲ႔ ပြဲေတာ္ရက္ေရာက္လာေရာ။ တရားနာ သာဓုေခၚၿပီး ေသရင္ ဒါနတန္ခိုးနဲ႔ နတ္ျပည္ေရာက္ပဟဆိုၿပီး ေပ်ာ္ၾကတယ္။ စာေဟာဆရာရဲ႕ စကားလံုးေတြမွတ္ၿပီး အခ်င္းခ်င္း ဆရာလုပ္ၾကတယ္။ ဇာတ္ကို အလင္းေပါက္ၾကည့္ၿပီး စျမံဳ႕ျပန္ၾကတယ္။

ပြဲေတာ္ႀကီးကလည္း စည္ကားလိုက္သမွ ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္ကပါ ရင္သပ္႐ႈေမာအံ့ဩစြာနဲ႔ လာၾကရတယ္။ သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြ အဆိုအရ ဒီေလာက္စည္ကားခမ္းနားတဲ့ ပြဲေတာ္ႀကီးမ်ဳိး သူတို႔တစ္သက္ မၾကံဳဖူးဘူးတဲ့ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ၾကံဳဖို႔လည္း မလြယ္ဘူးတဲ့။ သူႀကီးမင္းဦးေရႊ႐ိုးရဲ႕ ဘုန္းတန္ခိုးေၾကာင့္သာ ဒါမ်ဳိးျမင္ေတြ႕ခြင့္ရတာတဲ့။

ပြဲေတာ္ႀကီးလည္းၿပီးသြားေရာ ဇာတ္စင္ေတြ၊ ေလာင္းကစားဝိုင္းေတြ ေပ်ာက္သြားတယ္။ ရြာသားေတြ ကြ်ဲေပ်ာက္၊ ႏြားေပ်ာက္၊ အိမ္ေပ်ာက္၊ လယ္ေပ်ာက္ျဖစ္ကုန္တယ္။ ကိုယ့္ရြာမွာ ဆက္ေနရမွာ ရွက္လွခ်ည္ရဲ႕ဆိုၿပီး ေရာက္ရာေပါက္ရာ ထြက္သြားသူေတြရွိသလို ကိုယ့္လယ္မွာ ကိုယ္သူရင္းငွား ျပန္လုပ္ၾကရတဲ့ သူေတြလည္း မနည္းဘူး။

“ပြဲေတာ္လည္းၿပီး ရြာႀကီးလည္းပ်က္ ျဖစ္သြားတာေပါ့ သားရယ္”

အေမက ေျပာျပတယ္။

“ဒါနဲ႔သူႀကီးေရာအေမ”

“သူႀကီးလည္း ေသတာပါပဲကြယ္။ ေသတာေတာင္မွ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ အသက္မထြက္ရပါဘူး။ မ်က္လံုးႀကီးျပဴး ေခြ်းသီးေခြ်းေပါက္ေတြက်ၿပီး ဇရပ္ႀကီးၿပိဳပေဟ့၊ ေျပးၾကေျပးၾက ေအာ္ရင္း အသက္ထြက္သြားတာ။ မကြ်တ္မလြတ္ဘဲ ဇရပ္ေစာင့္ သရဲႀကီးေတာင္ျဖစ္သြားတာ။ စစ္ၿပီးေတာ့မွ မေျခာက္ေတာ့တာကြဲ႕”

(၁၁)

ဘႀကီးတစ္ေယာက္က အဲဒီဇရပ္ႀကီးကို “ရြာဦးက်က္သေရေဆာင္ ဇရပ္ေတာ္ႀကီး” လို႔ နာမည္ေပးထားတယ္။ ေခၚရတာ ရွည္လ်ား လြန္းလွတာနဲ႔ ရြာသားေတြၾကားမွာ “ရြာဦး က်က္သေရ” လို႔ပဲ တြင္ပါေတာ့တယ္။

ရြာဦးက်က္သေရႀကီးမွာ ရာဇဝင္ရွိပါတယ္။ ျဖစ္ရပ္မွန္ဇာတ္လမ္းေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီရြာဦးက်က္သေရႀကီး မပ်က္စီးေအာင္ ဆက္ၿပီး ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရပါမယ္။ ဒါမွ ရာဇဝင္ဇာတ္လမ္း အစံုအလင္ကို ေနာင္လာ ေနာက္သားေတြ ေျပာျပရင္ ပိုၿပီးပီျပင္ေပမေပါ့ဗ်ာ။

Credit - Eleven Media Group

No comments:

Post a Comment