Monday, September 8, 2014

PR ဆိုရင္ ဘာျဖစ္လာႏိုင္မလဲ . . .

Written by: ေနထြန္းႏိုင္
Credit - Eleven Media Group
၂ဝ၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္ဖို႔ အခ်ိန္တစ္ႏွစ္ေလာက္ပဲ က်န္တဲ့အခ်ိန္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ေျပာင္းဖို႔ ျပင္ဆင္ေနၾကပါတယ္။

လက္ရွိအာဏာရပါတီ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳး (ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး) ပါတီ၊ NDF  (အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအင္အားစု) ပါတီအျပင္ ပါတီငယ္တခ်ိဳ႕က လာမယ့္ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားမွာ အခ်ဳိးက်ကိုယ္စားျပဳစနစ္လို႔ေခၚတဲ့ PR (Proportional Representation) စနစ္ေျပာင္းလဲဖို႔ အာသီသျပင္းထန္ေနပါတယ္။

ေရြးေကာက္ပြဲအေတြ႕အၾကံဳနည္းလြန္းတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ႐ိုးရွင္းတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ပံုစံကေန PR လို႐ႈပ္ေထြးလြန္းတဲ့ စနစ္မ်ဳိးကို ေျပာင္းခ်င္သူေတြရဲ႕ ေနာက္ကြယ္မွာ ဆႏၵမ်ဳိးစံုရွိႏိုင္ပါတယ္။

သူတို႔ ေျပာင္းလဲလိုျခင္းရဲ႕ ေနာက္ကြယ္က အေျခခံက်တဲ့အခ်က္က ၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္က လက္ရွိအခ်ိန္အထိ ၿခိမ္းေျခာက္ေနတာေၾကာင့္ပါ။ ၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ NLD (အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္) ပါတီက ဆႏၵမဲေပးသူအေရအတြက္ ၁၅ သန္းေက်ာ္မွာ ၇ ဒသမ ၉ သန္းေက်ာ္ ရခဲ့ပါတယ္။ ဆႏၵမဲေပးခဲ့သူ အေရအတြက္ရဲ႕ ထက္ဝက္ေက်ာ္ ၅၂ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းရခဲ့တဲ့အတြက္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ ၃၉၂ ဦးရခဲ့ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ အားလံုးရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္း ၈ဝ ရရွိခဲ့တာပါ။

၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာ NLD က အျပတ္အသတ္ အႏိုင္ရခဲ့ေပမယ့္ အဲဒီအခ်ိန္က စစ္အာဏာရွင္ေတြဟာ အာဏာလႊဲမေပးခဲ့ပါဘူး။

NLD မပါတဲ့ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီဟာ အျငင္းပြားဖြယ္ ႀကိဳတင္မဲရလဒ္ေတြနဲ႔ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာ ၅၈ ဒသမ ၈၆ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာ ၅၇ ဒသမ ၅၉ ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔ အႏိုင္ယူခဲ့ပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္လံုးမွာ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ အေရအတြက္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းစီက အလိုအေလွ်ာက္ ေနရာယူထားၿပီးျဖစ္လို႔ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးနဲ႔တပ္မေတာ္၊ ႏွစ္ရပ္ေပါင္းအေရအတြက္က လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္လံုးမွာ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းအထက္ရယူၿပီး ဒီမိုကေရစီလမ္းေၾကာင္း စတင္ၿပီလို႔ ဆိုင္းဘုတ္တင္ခဲ့ပါတယ္။

၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူ ၂၉ သန္းရွိတဲ့အထဲမွာ လာေရာက္မဲေပးခဲ့သူ ၂၂ ဒသမ ၁ သန္းရွိခဲ့တယ္လို႔ အစိုးရ သတင္းထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြမွာ ဆိုပါတယ္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္အတြက္ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူ ၂ဝ ဒသမ ၈ သန္းအနက္ ၁၁ ဒသမ ၈ သန္းေက်ာ္က ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးကို မဲေပးခဲ့တယ္လို႔ ထုတ္ျပန္ပါတယ္။ မဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူအားလံုးရဲ႕ ထက္ဝက္ေက်ာ္က ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးကို ႏွစ္ၿခိဳက္လက္ခံတယ္လို႔ ပံုေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ NLD ျပန္ပါလာတဲ့ ၂ဝ၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ ရလဒ္အေျဖက ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္နဲ႔ ေျပာင္းျပန္အေျခအေန ျဖစ္ပါတယ္။ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္မွာ မဲေပးခဲ့သူအားလံုးရဲ႕ ထက္ဝက္ေက်ာ္က ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးကို မဲထည့္ခဲ့တယ္ဆိုေပမယ့္ ၂ဝ၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္က ၁၉၉ဝ ျပည့္ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ျပည္သူေတြရဲ႕ Man-date က NLD ပါတီမွာပဲ ရွိေနတယ္ဆိုတာကို ျပခဲ့ပါတယ္။

၂ဝ၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲကို လစ္လပ္မဲဆႏၵနယ္ ၄၆ ေနရာမွာ ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ NLD က ၄၃ ေနရာမွာ အႏိုင္ရခဲ့ပါတယ္။ NLD ဟာ လစ္လပ္မဲဆႏၵနယ္ ၄၄ ေနရာဝင္ၿပိဳင္ၿပီး ၄၃ ေနရာ အႏိုင္ရခဲ့တာပါ။ ဒီရလဒ္အရ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေတြအနက္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္အတြက္ NLD က ၉၂ ဒသမ ၅ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္အတြက္ ၆၆ ဒသမ ၆ ရာခိုင္ႏႈန္း အႏိုင္ရတာျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးက အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္အတြက္ ၁၆ ဒသမ ၇ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲ အႏိုင္ရခဲ့ၿပီး ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာ အႏိုင္မရခဲ့ပါဘူး။

၂ဝ၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာ NLD၊ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးတို႔နဲ႔အတူ ဝင္ၿပိဳင္ခဲ့တဲ့ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြ၊ တစ္သီးပုဂၢလ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီသူေတြမွာ SNDP (ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ) တစ္ခုတည္းက အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာ တစ္ေနရာစာအတြက္ ၁၆ ဒသမ ၇ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ရရွိခဲ့ပါတယ္။

၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ဟာ ေျပာင္းလဲျခင္းမရွိဘူးဆိုတာ၂ဝ၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အေျဖထြက္ခဲ့ပါတယ္။

၂ဝ၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲမွာလည္း NLD ဆက္ႏိုင္ဖို႔ရွိပါတယ္။ ဒီအေျခအေနမွာ NLD ရယူမယ့္ ခံုေနရာေတြကို ဝင္ယူႏိုင္ဖို႔ နည္းလမ္းက PR စနစ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ၂ဝ၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီးမွာ တပ္မေတာ္က ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ဆက္ယူထားမယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္ကိုထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအေနနဲ႔ အနည္းဆံုး ၂၆ ရာခိုင္ႏႈန္း ရထားဖို႔လိုပါတယ္။ NLD၊ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးမဟုတ္ဘဲ က်န္တဲ့ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ၊ တစ္သီးပုဂၢလေတြကလည္း လႊတ္ေတာ္ထဲကို ဝင္လိုပါတယ္။

အကယ္၍ PR စနစ္ကိုက်င့္သံုးၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္မယ္ဆိုရင္ NLD အတြက္ အမ်ားႀကီးထိခိုက္နစ္နာသြားမယ့္ပံု မရွိပါဘူး။ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မဲေပးခဲ့သူ အေရအတြက္ရဲ႕ မဲရလဒ္ေတြကိုျပန္ၾကည့္ရင္ NLD ဟာ သူရဲ႕ အဓိကၿပိဳင္ဘက္ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးကို အျပတ္အသတ္ အႏိုင္ရထားပါတယ္။
လႊတ္ေတာ္မွာေနရာ အမ်ားစုရထားတဲ့ အာဏာရ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီ ထိပ္ပိုင္းပုဂၢိဳလ္တခ်ဳိ႕နဲ႔ နီးစပ္သူေတြရဲ႕ အဆိုအရ PR စနစ္ က်င့္သံုးမယ္ဆိုရင္ ပါတီကိုသာ မဲေပးေရြးခ်ယ္ရတဲ့စနစ္ (Party List System) ကိုသံုးမယ္လို႔ သိရပါတယ္။ သံုးတဲ့အခါမွာ စနစ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိတဲ့အထဲက Closed List ကိုသာသံုးၿပီး ျပည္နယ္ေတြမွာမလုပ္ဘဲ တိုင္းေဒသႀကီးေတြမွာသာ က်င့္သံုးမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္ . . . . .
ထူးျခားခ်က္က ၂ဝ၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာပဲ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းအေရအတြက္ အမ်ားဆံုးဝင္ၿပိဳင္ခဲ့တဲ့ မႏၱေလးတိုင္းေဒသႀကီး မဟာေအာင္ေျမ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မဲဆႏၵနယ္၊ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္ (ဆိပ္ကမ္း) ၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မဲဆႏၵနယ္ေတြ၊ မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ မဲဆႏၵနယ္ေတြမွာ NLD ဟာ တျခားမဲဆႏၵနယ္ေတြထက္ေတာင္ ဆႏၵမဲပိုရခဲ့ပါတယ္။

မဟာေအာင္ေျမမွာ မဲေပးသူအားလံုးရဲ႕ ၈၉ ဒသမ ၅၄ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္ (ဆိပ္ကမ္း) မွာ မဲေပးသူအားလံုးရဲ႕ ၇၅ ဒသမ ၁၁ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္မွာ မဲေပးခဲ့သူအားလံုးရဲ႕ ၇၇ ဒသမ  ၅၃ ရာခိုင္ႏႈန္းကို NLD က ရခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ မဲဆႏၵနယ္တစ္ခုမွာ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ားမ်ား ဝင္ၿပိဳင္ရင္လည္း NLD ရတဲ့ မဲအေရအတြက္ ေလ်ာ့မသြားႏိုင္ဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအတြက္ မဲေလ်ာ့သြားၿပီး က်န္တဲ့ပါတီေတြလည္း ေမွ်ာ္လင့္ထားသေလာက္ မဲမရခဲ့ပါဘူး။

PR ဆိုတာဘာလဲ

PR ရဲ႕ သေဘာတရားက ပံုစံေဟာင္း ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ျဖစ္တဲ့ ႏိုင္သူအကုန္ယူ (Fast Past the Post) စနစ္ကို တြန္းလွန္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မဲေပးမယ့္ အေရအတြက္၊ မဲရလဒ္အေရအတြက္၊ ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ကို အခ်ဳိးခ်ၿပီး လႊတ္ေတာ္ကို ဝင္ေရာက္ေစတာျဖစ္ပါတယ္။

ပံုစံေဟာင္း ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ (FPTP) အရဆိုရင္ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ NLD က အျပတ္အသတ္ အႏိုင္ရခဲ့မယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္လံုးရဲ႕ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းနီးပါးကို ေနရာယူႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ PR ဆိုရင္ ဒီလိုျဖစ္လာမွာမဟုတ္ဘဲ NLD ရဲ႕ ေနရာယူႏိုင္မႈ ေလ်ာ့က်သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဥပမာအားျဖင့္ FPTP စနစ္ နဲ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၁ဝဝ အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္ပါမယ္။ ပါတီသံုးခု ဝင္ၿပိဳင္ပါမယ္။ မဲစာရင္းရလဒ္ေတြအရ A ပါတီက ရာခိုင္ႏႈန္း ၆ဝ၊ B ပါတီက ရာခိုင္ႏႈန္း ၃ဝ၊ C ပါတီက ၁ဝ ရာခိုင္ႏႈန္း အႏိုင္ရပါမယ္။ ဒီအခါမွာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၁ဝဝ လံုးကို A ပါတီတစ္ခုတည္းက အႏိုင္ရရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပမာဏကိုပဲ PR စနစ္ က်င့္သံုးမယ္ဆိုရင္ ကိုယ္စားလွယ္ ၁ဝဝ လံုးကို A ပါတီက မရႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ မဲရလဒ္ အခ်ိဳးက်အလိုက္ A ပါတီက ေနရာ ၆ဝ၊ B ပါတီက ေနရာ ၃ဝ၊ C ပါတီက ၁ဝ ေနရာ ရရွိသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

မဲေပးသူအားလံုးရဲ႕ ဆႏၵေတြ ေလလြင့္မသြားဘဲ အခ်ဳိးက်အေနနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ထဲ ပါတီအားလံုး ေနရာယူႏိုင္မယ့္ပံုစံမ်ိဳးပါ။ ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႕မွာ ဒီေလာက္မ႐ိုးရွင္းပါဘူး။ ဥပမာ မဲဆႏၵနယ္တစ္ခုမွာ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း ၁၁ ဦးေရြးပါမယ္။ ၁၁ ဦးထဲမွာ ပါတီတစ္ခုက မဲေပးသူအေရအတြက္ရဲ႕ ၄၂ ရာခိုင္ႏႈန္း ေထာက္ခံမဲရရွိပါမယ္။ အခ်ဳိးက် ျပန္တြက္တဲ့အခါ အဲဒီပါတီက လႊတ္ေတာ္အမတ္ ၄ ဒသမ ၆၂ ဦးႏႈန္း လႊတ္ေတာ္မွာ ကိုယ္စားျပဳခြင့္ရရွိမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိန္းျပည့္မဟုတ္ဘဲ အစြန္းထြက္ေနတဲ့ ဒသမ ၆၂ က အခက္အခဲတစ္ခု ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီအခါမွာ အဲဒီအစြန္းထြက္ေတြကို ျပန္ၿပီးေနရာခြဲေဝႏိုင္မယ့္ အမတ္ေနရာအခ်ဳိ႕ကို သီးသန္႔ခ်န္ထားရပါတယ္။

PR နည္းစနစ္မ်ား

PR က်င့္သံုးပံု နည္းစနစ္အမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိေနပါတယ္။ အသံုးမ်ားတဲ့စနစ္က ေလးမ်ိဳးရွိပါတယ္။ ပါတီကိုသာ မဲေပးေရြးခ်ယ္ရတဲ့စနစ္ (Party List System)၊ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းကိုတစ္ႀကိမ္၊ ပါတီကိုတစ္ႀကိမ္ မဲေပးေရြးခ်ယ္ရတဲ့စနစ္ (Mixed Member Proportional System)၊ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းကိုတစ္ႀကိမ္၊ ပါတီကိုတစ္ႀကိမ္ မဲေပးေရြးခ်ယ္ရေပမယ့္ လူကိုေနရာအမ်ားစုေပးတဲ့စနစ္ (Mixed Member Majoritarian System)၊ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းေတြထဲမွာမွ ကိုယ္ႀကိဳက္ႏွစ္သက္သူကို ဦးစားေပးနံပါတ္ ၁၊ ၂၊ ၃၊ ၄ တပ္ၿပီး ေရြးခ်ယ္ရတဲ့စနစ္ (Single Transferable Vote System) တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။   

ဒီေလးမ်ဳိးထဲက ဘယ္တစ္ခုကို ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အသံုးျပဳမလဲဆိုတာ အခုခ်ိန္ထိ သဲသဲကြဲကြဲ မသိရေသးပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ လႊတ္ေတာ္မွာေနရာ အမ်ားစုရထားတဲ့ အာဏာရ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီ ထိပ္ပိုင္းပုဂၢိဳလ္တခ်ဳိ႕နဲ႔ နီးစပ္သူေတြရဲ႕ အဆိုအရ PR စနစ္ က်င့္သံုးမယ္ဆိုရင္ ပါတီကိုသာ မဲေပးေရြးခ်ယ္ရတဲ့စနစ္ (Party List System) ကိုသံုးမယ္လို႔ သိရပါတယ္။ သံုးတဲ့အခါမွာ စနစ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိတဲ့အထဲက Closed List ကိုသာသံုးၿပီး ျပည္နယ္ေတြမွာမလုပ္ဘဲ တိုင္းေဒသႀကီးေတြမွာသာ က်င့္သံုးမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ပါတီကိုသာ မဲေပးေရြးခ်ယ္ရတဲ့စနစ္ (Party List System)

အသံုးအမ်ားဆံုး PR စနစ္ ေလးမ်ိဳးထဲမွာ အ႐ိုးရွင္းဆံုးပံုစံပါ။ PR စနစ္အသံုးျပဳတဲ့ ႏိုင္ငံ ၆၅ ႏိုင္ငံမွာ ရာခိုင္ႏႈန္း ၈ဝ ေက်ာ္က ဒီစနစ္ကို အသံုးျပဳေနပါတယ္။

ဒီစနစ္မွာ ပံုစံႏွစ္မ်ိဳး ရွိေနပါတယ္။ Open List နဲ႔ Closed List ျဖစ္ပါတယ္။ Open Lsit က ဆႏၵမဲမေပးခင္မွာ မဲဆႏၵနယ္ တစ္ခုခ်င္းစီအတြက္ ပါတီကိုယ္စားျပဳ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းေတြရဲ႕ အမည္ကို (ဥပမာ ငါးဦး၊ ေလးဦး၊ သံုးဦး စသျဖင့္) ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုထားရပါတယ္။ အဲဒီကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းကို ပါတီက ေရြးခ်ယ္ထည့္သြင္းထားပါတယ္။ မဲေပးတဲ့အခါ ကိုယ္ႀကိဳက္တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းကို မဲေပးရပါမယ္။ ဒီလိုမဲေပးလိုက္တာနဲ႔ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္း ကိုယ္စားျပဳထားတဲ့ ပါတီကို မဲေပးတယ္ဆိုတဲ့အဓိပၸာယ္ သက္ေရာက္ပါတယ္။ ဒီအခါ ပါတီတစ္ခုတည္းမွာပဲ မဲအေရအတြက္မ်ားမ်ားရတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းက အေရြးခံရဖို႔ ပိုအခြင့္အေရးမ်ားပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ က်င့္သံုးဖို႔ ျဖစ္ႏိုင္ေျခအရွိဆံုး သတင္းထြက္ေနတဲ့ Closed List က ဒီလိုပံုစံမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ ပါတီတစ္ခုမွာပါဝင္မယ့္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ဘယ္သူလဲဆိုတာ မဲေပးသူေတြက မသိပါဘူး။ ပါတီကေတာ့ ႀကိဳတင္စာရင္း သတ္မွတ္ထားရပါတယ္။ မဲေပးသူက ကိုယ္ႀကိဳက္တဲ့ပါတီကို မဲေပးရပါတယ္။ မဲအေရအတြက္နဲ႔ အခ်ိဳးက်ပံုစံအရ ကိုယ္စားလွယ္ခြဲေဝတဲ့အခါ ပါတီက စာရင္းသတ္မွတ္ထားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေတြထဲက ထိပ္ဆံုးမွာရွိေနသူေတြက ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ အေရြးခံရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစနစ္အရ ကိုယ္စားလွယ္ေရတြက္ပံုက PR အေျခခံသေဘာအတိုင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ မဲဆႏၵနယ္ တစ္ခုအတြက္ ကိုယ္စားလွယ္ငါးဦး ေရြးခ်ယ္ပါမယ္။ ဒီမဲဆႏၵနယ္မွာ ပါတီငါးခုဝင္ၿပိဳင္ပါမယ္။ အဲဒီ မဲဆႏၵနယ္မွာ ပဲမဲေပးသူအေရအတြက္က ၁ဝဝဝဝဝ ရွိပါမယ္။ ပါတီတစ္ခုဟာ အနည္းဆံုး ဆႏၵမဲ ၂ဝဝဝဝ ရတယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေနရာတစ္ေနရာ ရရွိပါမယ္။ ပါတီတစ္ခုက အဲဒီမဲဆႏၵနယ္မွာ ဆႏၵမဲ ၆ဝဝဝဝ ရမယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေနရာ သံုးေနရာ ရရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။ ၂ဝဝဝဝ ပဲရတဲ့သူက တစ္ေနရာရပါမယ္။

ဒီၾကားထဲမွာပဲ ပါတီတစ္ခုက မဲအေရအတြက္ ၆ဝဝဝဝ နဲ႔ သံုးေနရာကိုရထားၿပီ။ က်န္တဲ့ေလးပါတီက တစ္ေနရာစာဆႏၵမဲ ၂ဝဝဝဝ ကို ျပည့္မီျခင္း မရွိေသးဘူးဆိုရင္ ၂ဝဝဝဝ ေအာက္ရတဲ့ ပါတီေလးခုထဲက မဲအမ်ားဆံုးရထားတဲ့ ပါတီက က်န္ေနတဲ့ေနရာေတြကို ရရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။

ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းကို တစ္ႀကိမ္၊ ပါတီကိုတစ္ႀကိမ္ မဲေပးေရြးခ်ယ္ရတဲ့စနစ္ (Mixed Member Proportional System)

ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းကိုတစ္ႀကိမ္၊ ပါတီကိုတစ္ႀကိမ္ ႏွစ္ဆင့္ထပ္ေရြးခ်ယ္ရတဲ့စနစ္ ျဖစ္ပါတယ္။ မဲဆႏၵနယ္နဲ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ ကိစၥေတြက ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ အကန္႔အသတ္ရွိေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီစနစ္ကို အသံုးျပဳၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

MMP စနစ္အရ ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ရဲ႕ ထက္ဝက္ကို တစ္နယ္တစ္ဦးႏႈန္း FPTP စနစ္နဲ႔ေရြးၿပီး က်န္တစ္ဝက္ကို PR ပံုစံ ပါတီစာရင္းအရ ျဖည့္ေပါင္းေပးရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ မဲေပးတဲ့ပံုစံက မဲျပားရဲ႕ ဘယ္ဘက္ျခမ္းမွာ ကိုယ္စားလွယ္ကို FPTP စနစ္နဲ႔ ေရြးရမွာပါ။ ညာဘက္ျခမ္းမွာေတာ့ ကိုယ္ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ပါတီကို ေရြးခ်ယ္ရမွာပါ။

ေရတြက္တဲ့အခါ FPTP စနစ္အရ မဲေပးခံထားရတဲ့ ကုိယ္စားလွယ္ေတြအနက္ မဲရရွိမႈရာခိုင္ႏႈန္း ၅ဝ အထက္ အမ်ားဆံုးရရွိသူတစ္ဦးက လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တိုက္႐ိုက္ျဖစ္ပါမယ္။ က်န္တဲ့ေနရာေတြကိုေတာ့ PR ပံုစံအရ ပါတီအလိုက္ ဆႏၵမဲအမ်ားဆံုးရတဲ့ ပါတီေတြက ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ေရြးခ်ယ္ခံရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ အတိအက် သတ္မွတ္ႏိုင္ေရးက ႐ႈပ္ေထြးမႈအျဖစ္ ရွိေနပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ပါတီတစ္ခုက ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ၿပိဳင္တဲ့အခါ ကိုယ္စားလွယ္ဦးေရ ၁ဝဝ က တိုက္႐ိုက္အႏိုင္ရရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ပါတီအလိုက္ေပးတဲ့ မဲအေရအတြက္အရ ၁၅ဝ အႏိုင္ရေနၿပီဆိုရင္ လိုအပ္တဲ့ ၅ဝ ကို ပါတီစာရင္းကေန လိုက္ျဖည့္ေပးရတာ ျဖစ္ပါတယ္။
၂ဝ၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္က ၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္အတိုင္း ျဖစ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို NLD အမတ္ေတြခ်ည္း ျဖစ္မေနဖို႔ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ျခင္းပါပဲ။ လႊတ္ေတာ္မွာ ေျခကုပ္ယူႏိုင္ဖို႔ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီက အနည္းဆံုး ၂၆ ရာခိုင္ႏႈန္းရဖို႔ လိုအပ္ေနပါတယ္ . . . . .
ဒီစနစ္အရ လႊတ္ေတာ္ထဲကို  ပါတီစံုေရာက္လာႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေရာက္လာတဲ့ ပါတီတိုင္းက လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၅ဝ ရာခိုင္ႏႈန္း မေက်ာ္ဘူးဆိုရင္ အစိုးရဖြဲ႕ဖို႔အတြက္ မဟာမိတ္လုပ္ရတာေတြ ရွိလာပါတယ္။ အစိုးရကို ျဖဳတ္ခ်ခ်င္တယ္ဆိုရင္လည္း ဒီနည္းလမ္းအတိုင္း ယာယီစုေပါင္းၿပီး လုပ္ေဆာင္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။ ဒီအတြက္ေၾကာင့္ ဒီစနစ္ဟာ ႏိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မႈကို မၾကာခဏ ျဖစ္ေပၚေစတယ္လို႔ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။

အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံမွာ ဒီနည္းလမ္းကို အသံုးျပဳတယ္ဆိုေပမယ့္ စနစ္အရ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြကိုသာေရြးၿပီး သမၼတနဲ႔ ေဒသဆိုင္ရာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတြကို ျပည္သူက တိုက္႐ိုက္ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္တဲ့စနစ္နဲ႔ ထိန္းညႇိထားပါတယ္။

ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းကို တစ္ႀကိမ္၊ ပါတီကိုတစ္ႀကိမ္ မဲေပးေရြးခ်ယ္ရေပမယ့္ လူကိုေနရာအမ်ားစုေပးတဲ့ စနစ္ (Mixed Member Majoritarian System)

FPTP နဲ႔ PR ကို ေရာေထြးထားတဲ့စနစ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းကိုတစ္ႀကိမ္၊ ပါတီကိုတစ္ႀကိမ္ မဲေပးေရြးခ်ယ္ရတဲ့စနစ္ (Mixed Member Proportional System) နဲ႔ တူညီမႈရွိေပမယ့္ ဒီစနစ္မွာေတာ့ လူပုဂၢိဳလ္ကို ေနရာအမ်ားစုေပးတဲ့ ပံုစံျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ လႊတ္ေတာ္တြင္းကိုယ္စားလွယ္ ၄ဝဝ ရွိတယ္ဆိုရင္ ၃ဝဝ ကို FPTP စနစ္နဲ႔ေရြးၿပီး ၁ဝဝ ကို PR စနစ္နဲ႔ ေရြးခ်ယ္တဲ့ပံုစံျဖစ္ပါတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္သက္ဆင္ရွင္နာဝပ္ထရာကို ျဖဳတ္ခ်အၿပီး ျပင္ဆင္ေရးဆြဲခဲ့တဲ့ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ ဒီစနစ္ထြက္ေပၚလာၿပီး အသံုးျပဳေနပါတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာလည္း ဒီစနစ္ကို အသံုးျပဳေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီစနစ္ကိုလည္း ႏိုင္ငံေရးမတည္ၿငိမ္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစတဲ့ စနစ္တစ္ခုအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။

ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းေတြထဲမွ ကိုယ္ႀကိဳက္ႏွစ္သက္သူကို ဦးစားေပးနံပါတ္တပ္ၿပီး ေရြးခ်ယ္ရတဲ့စနစ္ (Single Transferable Vote System)

႐ႈပ္ေထြးမႈရွိတဲ့ စနစ္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစနစ္မွာ မဲဆႏၵရွင္တစ္ဦးက ကိုယ္ႀကိဳက္တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းကို ဦးစားေပးအမွတ္စဥ္ ၁၊ ၂၊ ၃၊ ၄ တပ္ၿပီး ေရြးခ်ယ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုေရြးခ်ယ္တဲ့အခါ သတ္မွတ္မဲအေရအတြက္ရရွိတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္က လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ တိုက္႐ိုက္ေရြးခ်ယ္ခံရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ကိုယ္စားလွယ္က သူရရွိတဲ့ မဲအေရအတြက္ဟာ သတ္မွတ္အေရအတြက္ထက္ ပိုေနၿပီဆိုရင္ ပိုေနတဲ့ အစြန္းထြက္မဲေတြကို တျခားသူေတြထံ ေဝငွႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လို႔ ကိုယ္စားလွယ္အားလံုးက သတ္မွတ္ထားတဲ့ မဲအေရအတြက္ မရဘူးဆိုရင္ မဲအနည္းဆံုးရတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ကိုထုတ္ၿပီး သူ႔ရဲ႕မဲေတြကို တျခားကိုယ္စားလွယ္ေတြဆီကို ေဝငွရမွာပါ။

ဒီစနစ္ကို ပီပီျပင္ျပင္အသံုးျပဳဖို႔အတြက္ ကြ်မ္းက်င္သူအမ်ားအျပား လိုအပ္ပါတယ္။ အခ်ိန္တိုအတြင္းမွာ အေျဖမွန္ရဖို႔ မလြယ္ဘူးလို႔လည္း ဆိုၾကပါတယ္။ မဲက်န္ေတြကို အနည္းအမ်ားအလိုက္ ထပ္ေပါင္းေပးရတာေၾကာင့္ ႐ႈပ္ေထြးၿပီး ျပႆနာမ်ားစြာျဖစ္တတ္တဲ့ စနစ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစနစ္ကို အိႏိၵယအထက္လႊတ္ေတာ္မွာ အသံုးျပဳထားၿပီး ဩစေၾတးလ်ေတာင္ပိုင္း၊ အေနာက္ပိုင္းေျမာက္ အိုင္ယာလန္၊ စေကာ့တလန္နဲ႔ နယူးဇီလန္ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရေတြကို ဒီစနစ္အသံုးျပဳၿပီး ေရြးခ်ယ္ေလ့ရွိတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

က်န္တဲ့ PR စနစ္ေတြနဲ႔မတူတဲ့ ဒီစနစ္မွာ ထူးျခားခ်က္တစ္ခုက Party List ကို လံုးဝခြင့္ျပဳေပးမထားတဲ့အခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။

PR မေျပာခင္ ဘာေတြျဖစ္ခဲ့လဲ

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲပံုစံကို PR စနစ္ေျပာင္းသင့္တယ္ဆိုတဲ့ အဆိုျပဳခ်က္ေတြထဲမွာ အဓိကက်တဲ့ ဦးတည္ခ်က္က တစ္ခုပဲရွိပါတယ္။

၂ဝ၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္က ၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္အတိုင္း ျဖစ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို NLD အမတ္ေတြခ်ည္း ျဖစ္မေနဖို႔ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ျခင္းပါပဲ။ လႊတ္ေတာ္မွာ ေျခကုပ္ယူႏိုင္ဖို႔ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီက အနည္းဆံုး ၂၆ ရာခိုင္ႏႈန္းရဖို႔ လိုအပ္ေနပါတယ္။ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီ ထိပ္ပိုင္းေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ နီးစပ္သူေတြကလည္း ဒီအတိုင္းပဲ ေျပာၾကပါတယ္။ သူတို႔အေနနဲ႔ အနည္းဆံုး ၂၆ ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔ အထက္ရေအာင္ လုပ္ခ်င္ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ PR စနစ္နဲ႔ေရြးခ်ယ္ဖို႔ တရားဝင္ အဆိုျပဳခဲ့သူေတြက NLD က ခြဲထြက္လာသူေတြျဖစ္တဲ့ NDF ပါတီက လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔လည္း သူတို႔ရတဲ့ မဲဆႏၵေတြအရ လႊတ္ေတာ္မွာေနရာရဖို႔ ရည္မွန္းခ်က္ရွိပါတယ္။

NLD မပါဝင္တဲ့ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာ NDF ပါတီဟာ ေမွ်ာ္မွန္းခဲ့သေလာက္ ေအာင္ျမင္မႈမရခဲ့ပါဘူး။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္အတြက္ မဲေပးႏိုင္သူ အေရအတြက္ သန္း ၂ဝ ေက်ာ္ရွိခဲ့တဲ့အထဲမွာ NDF က မဲအေရအတြက္ ၁ ဒသမ ၄ သန္းပဲ ရခဲ့ပါတယ္။ ဆႏၵမဲေပးခဲ့သူ အေရအတြက္အားလံုးရဲ႕ ၇ ဒသမ ၁ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲ ရခဲ့တာျဖစ္ၿပီး ဒီရလဒ္အရ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာ ေနရာရွစ္ေနရာ၊ ၁ ဒသမ ၈၂ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲေနရာ ယူႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာလည္း ဒီအတိုင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဆႏၵမဲေပးသူ အေရအတြက္ ၁ ဒသမ ၄ သန္းပဲရခဲ့ၿပီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၄ ေနရာနဲ႔ ၁ ဒသမ ၇၉ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲ ေနရာယူႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြး ေကာက္ပြဲမွာ NDF က ဝင္ေရာက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့တာ ရွိပါတယ္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ေတာင္ငူၿမိဳ႕နယ္ မဲဆႏၵနယ္မွာ NLD၊ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးနဲ႔ NDF တို႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့တဲ့အခါ NDF က မဲေပးခဲ့သူအားလုံးရဲ႕ ၂ ဒသမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲ ရခဲ့ပါတယ္။ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးက ၂၄ ဒသမ ၆၆ ရာခိုင္ႏႈန္းရခဲ့ၿပီး NLD က ၇၂ ဒသမ ၃၈ ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔ အမ်ားဆံုးရခဲ့ပါတယ္။

လက္ပံတန္းၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ မဲဆႏၵမွာလည္း ပါတီေလးခု ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္တဲ့အခါ NDF က ၂ ဒသမ ဝ၄ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ တစည (တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရးပါတီ)က ၃ ဒသမ ၈ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးက ၁၃ ဒသမ ၈၆ ရာခိုင္ႏႈန္းရၿပီး NLD က ၈ဝ ဒသမ ၂၂ ရာခိုင္ႏႈန္း ရခဲ့ပါတယ္။ မေကြးၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မဲဆႏၵနယ္မွာ ပါတီေလးခုဝင္ၿပိဳင္တဲ့အခါ NDF က ၁ ဒသမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ တစညက ၂ ဒသမ ၈ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးက ၂၂ ဒသမ ၅၇ ရာခိုင္ႏႈန္းရခဲ့ၿပီး NLD က ၇၂ ဒသမ ၅၈ ရာခိုင္ႏႈန္း ရခဲ့ပါတယ္။ တံတားဦးၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ မဲဆႏၵနယ္မွာလည္း ပါတီေလးခု ဝင္ၿပိဳင္ရာမွာ NDF က ၁ ဒသမ ၈ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ညီၫြတ္ေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပါတီက ဝ ဒသမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးက ၃၄ ဒသမ ၄၃ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ NLD က ၆၂ ဒသမ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ရရွိခဲ့ပါတယ္။

အေပၚက တြက္ခ်က္မႈေတြက ဥပမာအားျဖင့္ ထုတ္ျပခဲ့တာပါ။ NDF ဟာ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ေမွ်ာ္မွန္းခဲ့သေလာက္ ေအာင္ျမင္မႈမရခဲ့သလို ၂ဝ၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာလည္း မဲအေရအတြက္ ရရွိမႈနည္းခဲ့ပါတယ္။ သူရရွိခဲ့တဲ့ မဲအေရအတြက္အားလံုးကို ျပန္ၾကည့္တဲ့အခါ အမ်ားစုက ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးနဲ႔ တစညကို ေက်ာ္လြန္ႏိုင္ျခင္းမရွိတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။

၂ဝ၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ PR စနစ္ကိုက်င့္သံုးၿပီး ေရြးခ်ယ္မယ္ဆိုရင္ေတာင္ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ မဲစားရင္းေတြအရ NDF ဟာ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးနဲ႔ တစညထက္ရရွိမယ့္ အေရအတြက္ နည္းႏုိင္ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ ဆႏၵမဲရလဒ္အရ မဲအေလအလြင့္ မရွိေစဖို႔အတြက္ အခ်ဳိးက် ခြဲေဝသတ္မွတ္မယ့္ PR စနစ္ကို က်င့္သံုးဖို႔ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္လံုးမွာ NDF ကိုယ္စားလွယ္ေတြက အဆိုျပဳခဲ့ပါတယ္။

PR ႏွင့္ ႐ႈပ္ေထြးမႈမ်ား

PR စနစ္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ က်င့္သံုးသင့္တယ္ဆိုတဲ့ အဆိုျပဳခ်က္ေတြ အရင္ကတည္းက ရွိခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အာဏာကို လက္မလႊတ္လိုသူေတြ ရွိေနတာေၾကာင့္ PR စနစ္သံုးၿပီး အာဏာကိုထိန္းညႇိဖို႔ အဆိုျပဳသူေတြ ရွိခဲ့တာပါ။

ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး ကိစၥေတြမွာ ကြ်မ္းက်င္မႈရွိတဲ့ ပါေမာကၡလာရီဒိုင္းမြန္းကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ PR စနစ္က်င့္သံုးသင့္တယ္လို႔ ေျပာဖူးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူေျပာတဲ့ PR ပံုစံက အားလံုးကို မဆိုလိုဘဲ တပ္မေတာ္ကယူထားတဲ့ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို PR စနစ္နဲ႔ ေရြးတဲ့ပံုေျပာင္းၾကည့္ဖို႔ အၾကံေပးဖူးပါတယ္။ ဒါမွ အဆင္မေျပေသးရင္ ေနရာ ၆ဝ ေလာက္ကို တပ္မေတာ္ကဆက္ယူထား၊ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းစာေလာက္ကို PR ပံုစံနဲ႔ ျပန္ေရြးတဲ့နည္း လုပ္ၾကည့္ရင္လည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ လာရီဒိုင္းမြန္းက ေျပာဖူးပါတယ္။

ပါေမာကၡလာရီဒိုင္းမြန္းရဲ႕ တြက္ခ်က္မႈေတြအရ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ဟာ ၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္က ပံုစံအတိုင္းပဲ ျဖစ္လာလိမ့္မယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

အကယ္၍ ေရြးေကာက္ပြဲပံုစံ မေျပာင္းခဲ့ဘူးဆိုရင္ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္မွာ NLD ကို မဲေပးသူ ၅ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိမယ္။ လႊတ္ေတာ္မွာ ၅၆ ဒသမ ၄ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ ေနရာယူႏိုင္မယ္။ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးနဲ႔ တပ္မေတာ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္းက မဲဆႏၵရွင္အားလံုးရဲ႕ ၂၂ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ပဲ ဆႏၵမဲရႏိုင္ၿပီး လႊတ္ေတာ္မွာ ၂၈ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ပဲ လႊမ္းမိုးမႈရွိႏိုင္မယ္ဆိုတဲ့အထိ တြက္ခ်က္ထားပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြအပါအဝင္ အျခားအင္အားစုေတြက လႊတ္ေတာ္မွာ ၁၄ ဒသမ ၈ ေနရာယူႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ လာရီဒိုင္းမြန္းက ခန္႔မွန္းပါတယ္။ သူတြက္ထားတဲ့ ကိန္းဂဏန္းေတြက ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကို အေျခခံခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။

လက္ရွိအခ်ိန္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္လံုးအတြက္ PR စနစ္ေျပာင္းမလား ဆိုတာအတြက္ အေျဖမထြက္ေသးပါဘူး။ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရလည္း အကန္႔အသတ္ေတြ ရွိေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္မွာ PR စနစ္ က်င့္သံုးမယ္ဆိုရင္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္စရာမလိုတဲ့ပံုစံ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာလည္း ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ မျပင္ဘူးဆိုရင္ PR စနစ္ေလးမ်ိဳးထဲက တတိယနည္းလမ္းျဖစ္တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းကို တစ္ႀကိမ္၊ ပါတီကိုတစ္ႀကိမ္ မဲေပးေရြးခ်ယ္ရတဲ့စနစ္ (Mixed Member Proportional System) က်င့္သံုးရင္လည္း ျဖစ္ႏိုင္မယ္ဆိုတဲ့သူေတြ ရွိေနပါတယ္။

တိုင္းရင္းသားေတြအတြက္ အခက္အခဲျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားပါတီႀကီးေတြအေနနဲ႔ သူတို႔ေဒသအတြက္ရရွိမယ့္ ခြဲတမ္းကို တိုင္းရင္းသားမဟုတ္တဲ့ ပါတီႀကီးေတြကို ခြဲေဝေပးရမယ့္ပံုစံ ရွိေနပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ တိုင္းရင္းသားေဒသ တစ္ခုတည္းမွာပဲ အျခားေသာလူမ်ိဳးစု တိုင္းရင္းသားပါတီငယ္ေလးေတြကိုလည္း ေနရာခြဲေဝေပးရႏိုင္ပါတယ္။

ဘယ္လိုပံုစံမ်ိဳး PR စနစ္ကို ေရြးခ်ယ္မလဲဆိုတာနဲ႔ ေရြးခ်ယ္လိုက္တဲ့ စနစ္အရ အခ်ိဳးက်ခြဲေဝ သတ္မွတ္မယ့္ပံုစံ၊ မဲအေရအတြက္ တြက္ခ်က္ပံုေတြက ႐ႈပ္ေထြးမႈရွိႏိုင္ပါေသးတယ္။ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္သမာသမတ္က်ဖို႔ အထူးလိုအပ္ေနပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ အႏၱရာယ္တစ္ခုက ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ႀကိဳတင္ျပႆနာ ႐ႈပ္ေထြးခဲ့သလို PR စနစ္နဲ႔ ၂ဝ၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ ပယ္မဲေတြေၾကာင့္ ႐ႈပ္ေထြးမႈရွိလာႏိုင္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေရးသံုးသပ္ေလ့လာသူ ေဒါက္တာရန္မ်ိဳးသိန္းက PR စနစ္ က်င့္သံုးေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံအၾကား မတူညီတဲ့အခ်က္သံုးခုကို ေထာက္ျပပါတယ္။ တစ္အခ်က္က လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ တပ္မေတာ္သား ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းက အလိုအေလ်ာက္ ေရာက္ရွိေနရာယူထားတာပါ။ ႏွစ္အခ်က္က ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ရခက္တဲ့ အခ်က္ပါ။ သံုးအခ်က္က ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ကို ဦးေဆာင္ထားသူဟာ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းတစ္ဦး ျဖစ္ေနတာပါ။

PR စနစ္ ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ NLD၊ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳး၊ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြကို ေမးတဲ့အခါ သူတို႔မွာ အေျဖအမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိေနပါတယ္။ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီဝင္အခ်ိဳ႕က အေျခအေနေတြကို ေစာင့္ၾကည့္ပါလို႔ ေျပာပါတယ္။ NLD ပါတီဝင္ေတြက PR ေၾကာင့္ NLD ထိခိုက္မွာမဟုတ္ဘူးဆိုတာကို သိရွိထားပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြက လက္မခံပါဘူး။ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ PR ေၾကာင့္ အင္အားႀကီးပါတီႏွစ္ခု အားၿပိဳင္တာပဲ ျဖစ္လာလိမ့္မယ္။ PR ကို ပီပီျပင္ျပင္လုပ္ႏိုင္လို႔ လက္ငင္းအက်ိဳးျဖစ္လာႏိုင္ဖို႔ မရွိေသးဘူးလုိ႔လည္း ဆုိပါတယ္။

၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ ရလဒ္ေတြအရ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲကို PR နဲ႔ ဆံုးျဖတ္မယ္ဆိုရင္လည္း NLD နဲ႔ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပဲ အားသာခ်က္ရွိေနႏိုင္ပါတယ္။ ဒီၾကားထဲ PR မွာ မဲမွ်ေဝမႈ၊ မဲဖလွယ္ႏိုင္မႈစတဲ့ လုပ္ႏိုင္စြမ္းေတြေၾကာင့္ မဟာမိတ္ဖြဲ႕မႈ၊ ပူးေပါင္းမႈေတြ ျဖစ္လာမယ္ဆိုရင္ ဘယ္သူေတြ မဟာမိတ္ဖြဲ႕ ပူးေပါင္းၾကမလဲဆိုတာ ေစာင့္ၾကည့္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ကိုးကား
(၁) အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြား သုေတသနအဖြဲ႕က လႊတ္ေတာ္သို႔ ျဖန္႔ေဝထားသည့္ PR ဆိုင္ရာ စာတမ္း။
(၂) Extracted From Electoral System Design: The News International IDEA Handbook (2014)


၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အႏုိင္ရရွိခဲ့သည့္ ပါတီမ်ားႏွင့္ မဲဆႏၵတစ္ခုခ်င္းစီအလိုက္ ၎တို႔ရရွိခဲ့ေသာ မဲအေရအတြက္ ရာခိုင္ႏႈန္းမ်ား

ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္
 စဥ္       မဲဆႏၵနယ္                       ပါတီ                               မဲရရွိမႈအေရအတြက္ရာခိုင္ႏႈန္း
  (၁) စစ္ကိုင္း NLD ၇၆  ဒသမ  ၅၁
  (၂) ပုလဲ NLD ၆၇   ဒသမ  ၇၀
  (၃) မင္းကင္း NLD ၅၆   ဒသမ  ၄၂
  (၄) ကြၽန္းစု NLD ၆၉   ဒသမ  ၉၅
  (၅) ေလာင္းလံု NLD ၈၂   ဒသမ  ၂၄
  (၆) ေတာင္ငူ NLD ၇၂  ဒသမ  ၃၈
  (၇) ထန္းတပင္ NLD ၆၈   ဒသမ  ၀၄
  (၈) လက္ပံတန္း NLD ၈၀   ဒသမ  ၂၂
  (၉) သနပ္ပင္ NLD ၇၆   ဒသမ  ၆၃
(၁၀) ပခုကၠဴ NLD ၇၈  ဒသမ  ၀၂
(၁၁) ပြင့္ျဖဴ NLD ၆၉  ဒသမ  ၈၆
(၁၂) မေကြး NLD ၇၂  ဒသမ  ၅၈
(၁၃) ၿမိဳင္ NLD ၇၄  ဒသမ  ၆၈
(၁၄) ေရစႀကိဳ NLD ၆၈  ဒသမ  ၃၇
(၁၅) ဇမၺဴသီရိ NLD ၅၆  ဒသမ  ၆၈
(၁၆) ဒကိၡဏသီရိ NLD ၆၃  ဒသမ  ၈၂
(၁၇) ပုဗၺသီရိ NLD ၅၄  ဒသမ  ၅၂
(၁၈) ဥတၲရသီရိ NLD ၅၉  ဒသမ  ၄၉
(၁၉) တံတားဦး NLD ၆၂  ဒသမ  ၇၅
(၂၀) ေက်ာက္ပန္းေတာင္း NLD ၇၁   ဒသမ  ၆၁
(၂၁) ႏြားထိုးႀကီး NLD ၆၃  ဒသမ  ၉၉
(၂၂) မဟာေအာင္ေျမ NLD ၈၉  ဒသမ  ၅၄
(၂၃) မိတီၴလာ NLD ၅၂   ဒသမ  ၀၉
(၂၄) ျပင္ဦးလြင္ NLD ၆၁   ဒသမ  ၄၀
(၂၅) ေမာ္လၿမိဳင္ NLD ၇၂   ဒသမ  ၉၁
(၂၆) ေကာ့မွဴး NLD ၈၅   ဒသမ  ၃၈
(၂၇) ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္ (ဆိပ္ကမ္း) NLD ၇၅   ဒသမ  ၁၁
(၂၈) မရမ္းကုန္း NLD ၇၇   ဒသမ  ၅၃
(၂၉) မဂၤလာေတာင္ညြန္႔ NLD ၈၇   ဒသမ  ၉၀
(၃၀) လွည္းကူး NLD ၆၅   ဒသမ  ၅၆
(၃၁) သံုးခြ NLD ၆၈   ဒသမ  ၆၁
(၃၂) ကေလာ NLD ၅၉   ဒသမ  ၀၄
(၃၃) ပုသိ္မ္ NLD ၇၄   ဒသမ  ၁၉
(၃၄) မအူပင္ NLD ၅၁   ဒသမ  ၅၇
(၃၅) ေျမာင္းျမ NLD ၆၅   ဒသမ  ၁၃
(၃၆) ျမန္ေအာင္ NLD ၇၅   ဒသမ  ၀၀
(၃၇) ၀ါးခယ္မ NLD ၆၄   ဒသမ  ၂၈
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္
စဥ္  မဲဆႏၵနယ္                                 ပါတီ                 မဲရရွိမႈအေရအတြက္ရာခိုင္ႏႈန္း
(၁)    စစ္ကိုင္းတိုင္း မဲဆႏၵနယ္ (၃) NLD ၆၉  ဒသမ  ၇၁
(၂) စစ္ကိုင္းတိုင္း မဲဆႏၵနယ္ (၇) ျပည္ခိုင္ၿဖိဳး ၅၁  ဒသမ  ၀၉
(၃) ပဲခူးတိုင္း မဲဆႏၵနယ္ (၇) NLD ၇၅  ဒသမ  ၁၁
(၄) မေကြးတိုင္း မဲဆႏၵနယ္ (၄) NLD ၆၅  ဒသမ  ၅၇
(၅) ရွမ္းျပည္နယ္ မဲဆႏၵနယ္ (၃) SNDP ၂၉  ဒသမ  ၀၇
(၆) ဧရာ၀တီတိုင္း မဲဆႏၵနယ္ (၁၀) NLD ၆၈  ဒသမ  ၆၁
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္
(၁)   က၀မဲဆႏၵနယ္ (၂)                    NLD                 ၆၇ ဒသမ ၀၄
(၂)   ေရၾကည္မဲဆႏၵနယ္ (၂)              NLD                 ၆၃ ဒသမ ၅၅


No comments:

Post a Comment