Tuesday, February 10, 2015

၀ိႈက္ကတ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအက်ပ္မ႐ုိက္ဖို႔ (ေဆာင္းပါး)

ေဆာင္းပါးရွင္ - ေဒါက္တာ ရန္မ်ဳိးသိမ္း

၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ၀ႈိက္ကတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူ ဘဂၤါလီမ်ား မဲေပးေနစဥ္ (ဓာတ္ပံု - သားေရႊဦး(ကစၦပ))


ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ (ဝိႈက္ကတ္) ကိုင္ေဆာင္ေသာ ႏိုင္ငံျခားသား (ႏိုင္ငံသားစိစစ္ဆဲ) မ်ားကို ဆႏၵမဲ ေပးခြင့္ျပဳျခင္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီအစိုးရ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ျဖစ္သည္။
အဆိုပါ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီအစိုးရက ဆက္လက္ အတည္ျပဳခဲ့သည္။ ဝိႈက္ကတ္ကိစၥသည္ ယခင္အစိုးရႏွင့္ ယခု ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီ အစိုးရတို႔ႏွင့္ တိုက္႐ုိက္ ဆက္စပ္သည္။ ဝိႈက္ကတ္ႏွင့္ မဲေပးခြင့္ျပဳျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳလ်က္ ႏိုင္ငံေရး ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္မႈမ်ားျဖစ္လာပါက လွည့္ကြက္မ်ား၊ ဗ်ဴဟာဆင္မႈမ်ားကို ျပည္သူလူထုအေနျဖင့္ ျမင္ေအာင္ၾကည့္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ ျဖစ္သည္။

ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝး ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂ ရက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒမူၾကမ္းအား အတည္ျပဳေရး ျပည္လံုးကြ်တ္ဆႏၵခံယူပြဲ ဥပေဒၾကမ္းကို ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက သေဘာထားမွတ္ခ်က္ျဖင့္ ျပန္လည္ေပးပို႔လာေသာ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ားအေနျဖင့္ ျပည္လံုးကြ်တ္ ဆႏၵခံယူပြဲတြင္ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ရွိသည္ဟူေသာ အခ်က္ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ဆႏၵမဲေပး ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီကလည္း သမၼတ၏ မွတ္ခ်က္အတိုင္း ျဖစ္သင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳခဲ့သည္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ အဆံုးအျဖတ္ခံယူရာ သမၼတ၏ သေဘာထားမွတ္ခ်က္အတိုင္း ျဖစ္သင့္ေၾကာင္း ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ၃၂၈ ဦးက ေထာက္ခံမဲ ေပးခဲ့သည့္အတြက္ အတည္ျဖစ္ခဲ့သည္။ သမၼတ၏ သေဘာထားမွတ္ခ်က္ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ၇၉ ဦးက ကန္႔ကြက္မဲ ေပးခဲ့ၿပီး ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ၁၉ ဦးက ၾကားေနခဲ့သည္။

အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္တြင္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ကိုယ္စားလွယ္ေလးဦး အပါအဝင္ ကိုယ္စားလွယ္ ၂၇ ဦး၏ သေဘာတူေၾကာင္း လက္မွတ္မ်ားႏွင့္အတူ ဝိႈက္ကတ္ျဖင့္ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ျပဳျခင္းသည္ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ညီ၊ မညီ ဆံုးျဖတ္ေပးႏိုင္ရန္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံု႐ံုးသို႔ တင္ျပႏိုင္ရန္ လႊတ္ေတာ္ဥကၠဠထံ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၆ ရက္တြင္ ေပးပို႔ခဲ့သည္။ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္အေနျဖင့္ ခံု႐ုံး၏ အဆံုးအျဖတ္ကို ခံယူမည္ျဖစ္သည္။

ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္)၊ အခန္း(၉)၊ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ျခင္း၊ ပုဒ္မ ၃၉၁ (က) တြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ စတင္က်င္းပသည့္ ေန႔ရက္၌ အသက္ ၁၈ ႏွစ္ျပည့္၍ ဥပေဒအရ အရည္အခ်င္းပ်က္ယြင္းသူ မဟုတ္သည့္အျပင္ ဆႏၵမဲ ေပးပိုင္ခြင့္ရွိေသာ ႏိုင္ငံသားႏွင့္ဥပေဒအရ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ရွိသူတိုင္းသည္ ဆႏၵမဲ ေပးပိုင္ခြင့္ရွိသည္ဟု ျပဠာန္းထားသည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ားကို ဆႏၵမဲ ေပးပိုင္ခြင့္ရွိသည္ဟု တိုက္႐ုိက္ေဖာ္ျပထားျခင္း မရွိေသာ္လည္း ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္၊ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒမ်ားအရ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူမ်ားတြင္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား ပါဝင္ေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒမ်ားကို မျပင္ဆင္ႏိုင္လွ်င္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၉၁(က) အရလည္း ဝိႈက္ကတ္ ကိုင္ေဆာင္သူမ်ား၏ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္သည္ ဥပေဒႏွင့္ ညီၫြတ္ေနမည္ ျဖစ္သည္။

ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ ပုဒ္မ ၃၉၁ (က) ပါ ဥပေဒအရ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ ရွိသူတိုင္းသည္ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ ရွိသည္ဟု ျပဠာန္းခ်က္အရ လႊတ္ေတာ္မ်ား၏ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒမ်ားပါ မဲစာရင္းမ်ား ျပဳစုျခင္းတြင္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူကို ထည့္သြင္းထားသျဖင့္ ဝိႈက္ကတ္ေခၚ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ားအေနျဖင့္ ျပည္လံုးကြ်တ္ ဆႏၵခံယူပြဲႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ မဲေပးပိုင္ခြင့္ ရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒမ်ား၏ မဲစာရင္းမ်ား ျပဳစုျခင္းအခန္းတြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူကို ပယ္ဖ်က္ႏိုင္မွသာ ဝိႈက္ကတ္ ကိုင္ေဆာင္သူမ်ား၏ မဲဆႏၵေပးခြင့္ကို ႐ုပ္သိမ္းႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။

ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူ သို႔မဟုတ္ ဝိႈက္ကတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား၏ မဲေပးခြင့္ကို ျပန္လည္သံုးသပ္ႏိုင္ေရးတြင္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည္အထိ လိုအပ္မႈမရွိေသာ္လည္း လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒမ်ားကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ရန္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္အမ်ားစု၏ ေထာက္ခံမႈ ရရွိႏိုင္ရန္ လိုအပ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ အာဏာရ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ အဆံုးအျဖတ္သည္ ႏိုင္ငံေရးအရ အခရာက်မည္ ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရး ႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ အစိုးရလက္ထက္တြင္ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အတည္ျပဳေရး ျပည္လံုးကြ်တ္ ဆႏၵခံယူပြဲမ်ားကို က်င္းပခဲ့သည္။ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း အတည္ျပဳေရး ျပည္လံုးကြ်တ္ဆႏၵခံယူပြဲ ဥပေဒ၊ အခန္း (၅) မဲစာရင္းမ်ား ျပဳစုျခင္း၊ ပုဒ္မ ၁၁ (က) တြင္ ျပည္လံုးကြ်တ္ ဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပသည့္ေန႔ရက္တြင္ အသက္ ၁၈ ႏွစ္ျပည့္ၿပီးျဖစ္သည့္ ႏိုင္ငံသား၊ ဧည့္ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ သို႔မဟုတ္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူတိုင္းသည္ ျပည္လံုးကြ်တ္ဆႏၵခံယူပြဲတြင္ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ ရွိသည္။ ယင္းဆႏၵမဲေပးခြင့္ရွိသူတိုင္းကို မဲစာရင္းတြင္ ထည့္သြင္းရမည္ဟု ျပဠာန္းထားသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီအစိုးရမွ ျပဠာန္းခဲ့သည့္ ျပည္လံုးကြ်တ္ဆႏၵခံယူပြဲ ဥပေဒတြင္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္သူတိုင္းကို ဆႏၵမဲေပးခြင့္ စတင္ခြင့္ျပဳခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္နာယက သူရဦးေရႊမန္း၊ ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ ဥကၠဠ ဦးတင္ေအး၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠဠ ဦးခင္ေအာင္ျမင့္အပါအဝင္ လက္ရွိအစိုးရႏွင့္ လက္ရွိလႊတ္ေတာ္အႀကီးအကဲမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီအစိုးရတြင္ ထိပ္တန္းအဖြဲ႕ဝင္မ်ား ျဖစ္သည္။ 

 ေမာင္ေတာၿမိဳ႔နယ္ ေ၀သာလီေက်းရြာသားမ်ားအား ထုတ္ေပးထားသည့္ သက္ေသခံကတ္ျပားအား ေတြ႔ရစဥ္
 ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒ၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒ၊ အခန္း(၄) ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူမ်ား၊ ပုဒ္မ ၆ (က) အရ ေရြးေကာက္ပြဲ စတင္က်င္းပသည့္ေန႔တြင္ အသက္ ၁၈ ႏွစ္ျပည့္ၿပီး ဤဥပေဒပါ ျပဠာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္ေသာ ႏိုင္ငံသား၊ ဧည့္ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ သို႔မဟုတ္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ားသည္ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ ရွိသည္ဟု ျပဠာန္းထားသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီအစိုးရသည္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒ၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒတို႔ကို ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ မတ္  ၈ ရက္တြင္ ျပဠာန္းခဲ့သည္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သည္ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာ ၁၈ ရက္တြင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒႏွင့္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒတို႔ကို ျပဠာန္းအတည္ျပဳခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ပုဒ္မ ၆ (က) ပါ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား၏ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိမႈကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ျခင္း မရွိေသးသည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။

ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ားသည္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒပါ ျပဠာန္းခ်က္မ်ားအရ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ရရွိခဲ့ၿပီး ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို အတည္ျပဳသည့္ ျပည္လံုးကြ်တ္ဆႏၵခံယူပြဲတြင္လည္း မဲေပးခြင့္ ရရွိခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံအသီးသီးတြင္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား ရွိေသာ္လည္း၊ ဆႏၵခံယူပြဲႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ ႏိုင္ငံသားမ်ားသာ မဲေပးခြင့္ ရရွိၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ကိုင္ေဆာင္သူမ်ားကို မဲေပးပိုင္ခြင့္ ရရွိေအာင္ ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ အစိုးရက လမ္းဖြင့္ေပးခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ လက္ရွိအစိုးရႏွင့္ လႊတ္ေတာ္မ်ားသည္လည္း ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ အစိုးရ၏ လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း တစ္ေသြမတိမ္း ေလွ်ာက္လွမ္းေနသည္မွာ သိသာျမင္သာသည္။

မူလဥပေဒမ်ားတြင္ ျပဠာန္းအတည္ျပဳထားသည့္အေလ်ာက္ ဆက္စပ္နည္းဥပေဒမ်ားတြင္လည္း ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ (ဝိႈက္ကတ္) ကိုင္ေဆာင္သူမ်ား၏ ဆႏၵမဲေပးခြင့္သည္ ထင္ရွားခဲ့သည္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲနည္းဥပေဒမ်ား၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲနည္းဥပေဒမ်ားႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ ေရြးေကာက္ပြဲနည္းဥပေဒမ်ား၏ အခန္း(၃) မဲစာရင္းမ်ား ျပဳစုျခင္း၊ ပုဒ္မ ၇ (က) ၌ မဲစာရင္းမ်ား ျပဳစုရာတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ စတင္က်င္းပသည့္ေန႔၌ အသက္ ၁၈ ႏွစ္ ျပည့္ၿပီး၊ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒပါ ျပဠာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္ေသာ ႏိုင္ငံသား၊ ဧည့္ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသား ျပဳခြင့္ရသူႏွင့္ ယာယီသက္ေသခံ လက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူတိုင္းကို ထည့္သြင္းျပဳစုရမည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။

ႏိုင္ငံသားမ်ားကိုသာ မဲေပးခြင့္ျပဳသင့္သည္။ ႏိုင္ငံတကာတြင္လည္း သက္ေသခံကတ္ျပား ကိုင္ေဆာင္သူမ်ားကို ဆႏၵမဲေပးခြင့္ မျပဳေပ။ ယာယီသက္ေသခံကတ္ျပား သို႔မဟုတ္ ဝိႈက္ကတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ားကို ဆႏၵမဲေပးခြင့္ျပဳျခင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထု၏ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ ဖန္တီးပိုင္ခြင့္ ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဠာန္းပိုင္ခြင့္တို႔ကို ထိခိုက္ေလ်ာ့ပါးေစႏိုင္သည္။ ဝိႈက္ကတ္ ေခၚ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ားကို ႏိုင္ငံသား သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံျခားသားအျဖစ္ ဥပေဒပါ ျပဠာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ စနစ္တက် သတ္မွတ္ႏိုင္ရန္ ကနဦးလိုအပ္မည္ ျဖစ္သည္။ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္သည္ ႏိုင္ငံသားမွတ္ပံုတင္လက္မွတ္ မဟုတ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ ႏိုင္ငံသားမ်ားသာ ရရွိႏိုင္မည့္ ဆႏၵမဲေပးျခင္းကို ရရွိေနျခင္းသည္ ေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မႈ ကင္းလြတ္သည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။

ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အေနျဖင့္ သမၼတ၏ သေဘာထားမွတ္ခ်က္ႏွင့္အညီ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ (ဝိႈက္ကတ္) ကိုင္ေဆာင္သူမ်ားကို ျပည္လံုးကြ်တ္ ဆႏၵခံယူပြဲတြင္ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ျပဳေၾကာင္း အတည္ျပဳဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ကန္႔ကြက္ဆႏၵထုတ္ေဖာ္မႈမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္တြင္းႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပတြင္ ဆက္တိုက္ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ေျခ ျမင့္မားသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္း လမ္းေၾကာင္းအျဖစ္ လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒမ်ားကို ျပင္ဆင္ႏိုင္မွသာ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္သူမ်ား၏ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ကို တားဆီးႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပတြင္ ကန္႔ကြက္ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ပြဲမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ အသက္သြင္းလာႏိုင္ေျခ ျမင့္မားသည္။

ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္သူမ်ားအား ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ျပဳထားသည့္ ဥပေဒပါျပဠာန္းခ်က္မ်ား ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးတြင္ အာဏာရ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီသည္ အဓိကေသာ့ခ်က္ ပါတီျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ လူထုဆႏၵ ထုတ္ေဖာ္ပြဲမ်ားတြင္ အာဏာရျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီကို ပစ္မွတ္ထား၊ ေတာင္းဆိုႏိုင္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ကိုယ္စားလွယ္ေနရာ အမ်ားစုရရွိထားေသာ အာဏာရျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီအေနျဖင့္ ဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကို အင္တိုက္အားတိုက္ တြန္းအားေပးႏိုင္မွသာ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္သူမ်ား၏ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ကို ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။

ဝိႈက္ကတ္ သို႔မဟုတ္ ယာယီ သက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္သူမ်ားကို ဆႏၵမဲေပးခြင့္ျပဳထားသည္မွာ ယခုမွ မဟုတ္သည္ကို မ်က္ျခည္ မျပတ္သင့္ေပ။ လြန္ခဲ့ေသာ ဆႏၵခံယူပြဲႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဝိႈက္ကတ္ကိုင္ေဆာင္သူမ်ားသည္ မဲေပးခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဝိႈက္ကတ္ကိစၥသည္ ေရွးကတည္းက ရွိရင္းစြဲစိန္ေခၚမႈႀကီးျဖစ္သည္ကို သတိခ်ပ္သင့္သည္။ ဝိႈက္ကတ္စိန္ေခၚမႈကို ပဋိပကၡအသြင္ မေဆာင္လာေရး အထူးအေလးေပးရမည္ ျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ ပုဒ္မ ၄ ပါ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာသည္ ႏိုင္ငံသားမ်ားထံမွ ဆင္းသက္ၿပီး၊ ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ဝန္းလံုး၌ တည္သည္ဟူေသာ ျပဠာန္းခ်က္ႏွင့္ ခ်ိန္ထိုးမည္ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ မူလပိုင္ရွင္သည္ ႏိုင္ငံသားမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ဧည့္ႏိုင္ငံသား၊ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ သို႔မဟုတ္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူတို႔ကို အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၏ မူလပိုင္ရွင္မ်ားအျဖစ္ လံုးဝမသတ္မွတ္ႏိုင္ေပ။

၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အတည္ျပဳျခင္းအပါအဝင္ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္အညီ လႊတ္ေတာ္မ်ား ဖြဲ႕စည္းရာတြင္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ား သို႔မဟုတ္ ဝိႈက္ကတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ားလည္း ဆႏၵမဲေပး ပါဝင္ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရွိရသည္။ လက္ရွိအေနအထားတြင္ ဝိႈက္ကတ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူ ၁ ဒသမ ၅ သန္းခန္႔ရွိသည္ဟု ခန္႔မွန္းၾကသည္။ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီတြင္ ရခိုင္ျပည္နယ္၌ ဝိႈက္ကတ္ ကိုင္ေဆာင္သူဦးေရ ၇၃၄,၄၅၃ ဦး (ခုနစ္သိန္းသံုးေသာင္းေက်ာ္)ရွိ သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ လူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႔အင္အားဌာနသည္ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္တြင္ ဝိႈက္ကတ္ေခၚ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ကို စတင္ထုတ္ေပးခဲ့သည္။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ သို႔မဟုတ္ ဝိႈက္ကတ္ ကိုင္ေဆာင္သူမ်ားကို ျပည္လံုးကြ်တ္ ဆႏၵခံယူပြဲ၊ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ ဆႏၵမဲေပးခြင့္ျပဳျခင္းသည္ ေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မႈ မရွိဟု သံုးသပ္ႏိုင္သည္။
ဆႏၵမဲေပးျခင္းသည္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ အခြင့္အေရးသာ ျဖစ္ရမည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီႏွင့္ အာဏာရျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီတို႔သည္  ဝိႈက္ကတ္ ကိုင္ေဆာင္သူမ်ားကို ဆႏၵမဲေပးခြင့္ျပဳခဲ့ ျခင္း၊ ထပ္မံ အတည္ျပဳခဲ့ျခင္းတို႔တြင္ တာဝန္ရွိမည္ ျဖစ္သည္။ စိန္ေခၚမႈ မ်ား၊ ျပႆနာမ်ားကို အေျဖရွာသည့္ဘက္သို႔ ဦးတည္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္ၿပီး အေျဖသို႔ မေရာက္ ပို၍ပို၍ ႐ႈပ္ေထြး သြားမည့္ဘက္ကို ေရွာင္ၾကဥ္သင့္ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ အမ်ားစု ကိုယ္စားျပဳလ်က္ရွိေသာ အာဏာရျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအေနျဖင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္၊ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒမ်ားကို ျပင္ဆင္လ်က္ ယာယီသက္ေသခံလက္မွတ္ သို႔မဟုတ္ ဝိႈက္ကတ္ ကိုင္ေဆာင္သူမ်ား၏ ျပည္လံုးကြ်တ္ဆႏၵခံယူပြဲႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားတြင္ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ကို ပယ္ဖ်က္ႏိုင္ေရး ေဆာလ်င္စြာ ေဆာင္ရြက္သင့္ပါေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုး တိုက္တြန္းလိုက္ရပါသည္။

Credit - Eleven Media Group

No comments:

Post a Comment